روايات

رواية فارس الصعيد الفصل الثامن 8 بقلم ريهام محمد

رواية فارس الصعيد الفصل الثامن 8 بقلم ريهام محمد

رواية فارس الصعيد البارت الثامن

رواية فارس الصعيد الجزء الثامن

فارس الصعيد
فارس الصعيد

رواية فارس الصعيد الحلقة الثامنة

(انا مبجولش تخاصمي الناس او تتحجبي وتسكني دير بس خلي فيه حبه تجدير اني بحبك واني بريدك واني زرعت حياتي في ايدك واني غزلت بنات الدنيا عجود علي جيدك واني تعبت من التفكير واني بغير )

غاب فارس قليلا ثم عاد ونظر لها اقترب منها ثم
.
امسك فارس يد هنا وذهب بها امام نظرات الكل منها المتسغرب ومنها المندهش ومنها الحاقد
.
.
ركب فارس العربيه وجنبه هنا وساق بسرعه
.
هنا بأنفعال::هدي السرعه دي وفهمني ايه الي بتعمله ده وواخدني علي فين
.
فارس بحده::اجفلي خشمك ده نهائي لاني علي اخري منك ومن تصرفاتك الي كيف العيال الصغيره دي
.
هنا بأستغراب::وليه بقي والمفروض اني اخاف منك انا كنت عملت ايه غلط وانت مين عشان تحاسبني حتي لو عملت حاجه غلط
.
.
اوقف السياره فارس امام منزله
.
فارس::انزلي
.
نزلت هنا وهي تتأفف
.
دخلوا المنزل
.
كانت هنالك انواع عديده من الطعام مرصوصه علي المائده

.
نظرت هنا لاطعام بأستغراب ::اي ده ان شاء الله وحصل ده امته
.
فارس ببرود ::ده اكل اول مره تشوفيه ولا ايه وحصل امته ده بقي شغلي السري اصلي مخاوي
.
هنا::ههه خفه منا عارفه انه اكله
.
فارس::كويس نص ساعه وتكون الاطباج ممسوحه
.
هنا بضيق::لا والنبي ليه حد قالك اني مفجوعه او جعانه بعدين لحقت تعمل ده كلوا امته
.
فارس::بت انتي انا مش ناجص كلام فارغ يله خلصي الاكل ده والا يمين بلله مافي طالعه من البيت ده ااه صح وملكيش صالح ده كلوا حصل امته دي امكانيات الفارس
.
هنا كتفت ايديها::انا مبتهددش ثم ده بيت ده……ده كوخ
.
فارس جلس ووضع رجل علي رجل::سميها كيف ما تحبي بس انا عند كلامي مفيش طالعه من اهن الا لم الاكل يخلص
..
هنا::انت بتهزر صح
.
فارس::لو شايفه من كلامي او ملامح وشي اني بهزر فجدامنا وقت طويل لم نطلع من الكوخ ده يا بنت البندر
.
.
.
.
………………..
.
ايه::اخوكي برج من عجله طار
.
فاتن::احفظي لسانك يا ايه اخوي عارف هو بيعمل ايه
.
حسن::بس مش اكده يا فاتن الي يشوفهم يجول عليهم اي
.
ايه::واضح انها بت مش كويسه والدليل انها ماشيه تتسرمح مع فارس وتركب مع عربيته من غير رابط ولا حاكم.
.
سعاد::عيب كلامك ده يا ايه فارس عارف كيف يحافظ علي بنات الناس
.
فاتن::انا معوزاش كلام تاني خاله لبني طلعيني اوضتي
.
ايه::ماشي يا فاتن بس والله مهتعدي علي خير
..

.
.
…………..
هنا::والله مش قادره خلاص كدا بطني هتفرقع
.
فارس::لسه في ورك فرخه
.
هنا بحده::انا الي هكسرلك وركك لو ممشتنيش من هنا بقا
.
فارس ضحك بصوت عالي
.
هنا تاهت في ضحكته الي كلها رجوله وملامح وشه الي اتغيرت كان شكله يجنن
.
هنا::احممم لو سمحت خليك قد كلمتك وروحني بقا انا عايزه ارتاح من اليوم ده بقي
.
فارس::ماشي خلاص لتبكي ولا حاجه
.
هنا::انا مبعيطش غير لشديد القوي يا رخم
.
فارس::وااه متي تحبي نقطع الحته الزايده في لسانك الطويل ده
.
هنا ::مستفز

.
.
بعد حوالي عشر دقائق كانت هنا في شقتها بعد ان اكد لها فارس ان هنالك حمايه علي البيت وانه هنالك سياره تنتظرها كل يوم لتأخذها الي القصر ولا تقلق ابدا
.
هذا جعلها تشعر ببعض الراحه لا بل الكثير فقرب فارس لها اصبح امانا وايضا اصبحت تحب لقائه وقربه منها تحب العناد معه ولكن بلتاكيد تخفي هذا كله وراء لسانها وكلماتها الاذعه
.
.
…………………..
.
عاد فارس الي القصر وكانت ايه تنتظره علي احر من الجمر
.
ايه بغضب تحاول اخفائه::كنت فين يا فارس للوجت ده
.
فارس ببرود::جرا اي يا ايه هتحاسبيني ولا ايه نسيتي نفسك
.
ايه::انت الي نسيت نفسك يا ولد عمي وداير ورا بنت المركوب دي الي خلتك كيف العيل الصغير وضيعت هيبتك وسط الناس

.
صوت صفعه قويه جد اسكتتها عن كلامها
.
فارس بحده وصوت عالي::من الوضح انك عايزه تربيه من جديد حسابك علي كلامك ده هيكون شديد مش عشان جليتي ادبك معاي بس لا وغلطي في هنا الي مش تجدري تحصلي ربعها يا بت عمي حسابنا بعدين غوري من جدامي
.
.
صعدت ايه الي غرفتها والغيظ والغيره تأكلها وهذه الصفعه الي تحلف بعمرها كله انها لن تنساها وستردها لمن كانت السبب فيها
.
.
.
.
في الصباح
..
.
عزه قاعده في الكافتريا
.
عزه ::انا هوري وشي للناس بعد كدا ازاي وانا ساقطه وامي بدل ما تفرح بيا هتقول للناس اي الساقطه راحت الساقطه جت
.
مريم::عزه والله راسنا وجعتنا مانتي السبب في ده كله كل مره تيجي تتكلمي فيه تنيلي الدنيا علي راسك
.
عزه::نتيجه الامتحان هتظهر انهارده هبقي الساقطه الوحيده في الدفعه
.
مريم::طيب قومي يله عشان هنتاخر علي المحاضره
.
عزه ومريم قاموا راحوا للمحاضره
.
.
………………..
.
.
استيقظت من نومها منزعجه وتشعر بانقباض قلبها
.
هنا::استغفر الله العظيم اي ده يارب لعله خير بأذنك
.
.
قامت وانهت روتينها الصباحي وادت فرضها وجلست تقرا سوره يس بنيه زوال الهم
.
.
بعد ان انتهت من ارتداء ملابسها وهي عباره عن فستان اسود طويل وحذائها البيض وقررت جمع شعرها علي هيئه كعكه
.
.
نزلت وكانت السياره تنتظرها بلفعل وركبت فيها وانطلقت الي قصر العربي
.
.
………………
.
.
دخل زياد المحاضره الثانيه
.
مريم::اهو جه ناويه تعملي اي
.
عزه::ولا حاجه
.
مريم::ازي
.
عزه::والله مهعمل حاجه كدا كدا انا ساقطه وكل ما بتكلم معاه بنيل الدنيا اكتر فخليني ساكته احسن
.
.
زياد::طبعا الكل كان مستغرب اني عملت امتحان مفاجئ بس ده عشان اشوف مدي استجابت الدفعه دي لمدتي كان معظمك كويس واجباته اقنعتني والي ميعرفنيش اني اصلي صعيدي عشان كدا انا عملت رحله لمده ٥ ايام لصعيد عشان تعملوا بحث اجتماعي عن الحياه في الريف
.
طالب::طيب يادكتور ممكن تشرح لنا تفاصيل
.
زياد::انا اخترت ٦ طلاب تلاته ولاد وتلاته بنات وهستضفهم عندي في بيتي وهنزل اسماء الطلاب بعد انتهاء المحاضره
.
.
………………….
.
.
هنا وهي تمسك قدم فاتن واضع عليها دهان وتحركها::مالك يا فاتن حساكي زعلانه
.
فاتن::لا ابدا

هنا::يا سلام
.
فاتن::انتي في حاجه بينك وبين اخوي يا هنا
.
هنا اندهشت من سؤال او اتهام فاتن بمعني اصح
.
فاتن::انتي بتقولي اي يا فاتن جايبه الكلام ده منين
.
فاتن::انا بسألك يا هنا وهصدجك في اي حاجه تجوليها لاني بحبك
.
هنا امسكت ايد فاتن::مفيش اي حاجه من الي قلتيها دي يا فاتن انا واخوكي مفيش اي حاجه بتجمعنا
.
فاتن::كان نفسي تجولي ان فيه حاجه بينكم كنت هفرح يا هنا
.
هنا::انا هنا للشغل وبس وخلاص مدتي هنا قربت تخلص مع اول خطوه هتقومي بيها
..

………………….
.
فارس في مكتبه يتحدث بعصبيه وصوت عالي::انا جايل تشطيب العماره يبجي زي ما صاحبها طلب بلظبط ليه تجودو من عندكم ولا خلاص كلامي مش مهم
.
موظف::يا باشا والله كل حاجه كانت مظبوطه المدام بتاعته اتصلت وجالت انها عايزه تغير الدور الاول والتاني
.
فارس::ومن ميتا واحنا بنمشي ورا حريم يا سبع الرجال ..اسمع جدامك مهله اسبوع واحد بس ترجع الشغل زي ما هو مطلوب والا انسي انك تشتغل في مصر كلها سامع ولا لأ
.
موظف::سامع يا فارس بيه

.
خرج الموظف من مكتب فارس وهو يشعر بلخوف وايضا هذه المهله قصيره جدا
.
اتصل فارس علي زياد
.
فارس بنفس العصبيه::انت فين بتعمل اي كل ده في مصر
.
زياد::في اي يا فارس ما انت عارف اني في الجامعه ولا نسيت ان ده شغل برضوا
.
فارس::زياد انا مش ناجص حديدك الماصخ ده مسافه السكه وتكون عندي الشغل بايظ وحضرتك بتتسرمح حداك
.
زياد::لا اله الا الله في اي يا فارس انت بتجول شكل للبيع
.
اغلق فارس المكالمه
.
.
زياد::دا بينه جن ولا اي
.
.
سمع زياد طرق علي الباب
.
زياد ::ادخل
.
كانت عزه هي من تقف بلخارج ودخلت ما ان سمعت صوته
.
عزه::دكتور زياد
.
زياد بجديه::كنت متوقع ان هتيجي يا انسه جابر المهم طلبك مرفوض واجهزي لان خلال ايام الرحله هتطلع وتقدري تخرجي دلوقتي
.
عزه بدهشه من طريقته واسلوبه فهو عرف ما تنوي طلبه بلفعل ورفضه بدون ان يستمع لمبرراتها::بعد اذنك
.
.
.
……………..
.
رن هاتف هنا
.
هنا::بعد اذنك يا فاتن هرد علي التليفون وشويه وراجعه
.
خرجت هنا الي البلكون::ايوه يا عمي
.
فوزي::شايفك حبيتي القعده عندك ومحولتيش حتي تتصلي تطمني عليا وعلي اوضاع الشغل في المستشفي
.
هنا::اعتقد انك مش مستني من اتصال ان اطمن عليك فطلب الي عايزه من غير المقدمه الي ملهاش لازمه دي
.
فوزي::عايز ٥٠٠ الف جنيه انهارده تحوليهم علي حسابي
.
هنا::انت بتطلب ٢٠٠ جنيه ثم انا مش معايا المبلغ ده
.
فوزب::انتي هتستعبطي يا بنت احمد مابوكي سايبلك كوم فلوس علي قلبك
.
هنا::قيلالك مليون مره الفلوس دي هبني بيها مستشفي خيري علي روح بابا
.
فوزي بغيظ::ماشي يا هنا يانا يانتي يابنت احمد والفلوس الي عايزه تضيعيها دي انا اولي بيها ومش هسيبها
.
اغلق فوزي المكالمه
.
حبست هنا دمعتها فاهو عاود لطلب المال منها ليروي طمعه وجشعه الذي لن ينتهي
.
.
فاتن::انتي بخير
.
هنا::كويسه بس انا لازم امشي الجلسه خلصت
.
فاتن::طب استني اتغدي معايا
.
لم تستمع هنا لبقيه حديثها وذهبت مسرعه
.
.
……………….
.
.
ايه::يومين يومين بس واقسملك بلله هتغور من هنا
.
حسن::متاكده ان كل حاجه هتكون بخير
.
ايه::الباشا اكد علي ان الخطه ماشيه زين
.
حسن::يا بتي لو حاجه غلط حصلت انتي عارفه فارس مبيرحمش وشكله حب البت دي صح
.
ايه بحده::متجولش حبها حبتها عجربه تاخد روحها ثم تعاونا مع عمها ده هيفيدنا كتير ده بيكرها اكتر مني
.
حسن::اثبتي يا ايه ومتخليش حاجه تعكر مزاجك عشان نقدر احنا الاتنين نوصل للي عايزينه فاهمه
.
ايه::هتشوف يا بوي بت هتعمل اي ان مخليت البلد كلها تتكلم عني
.
.
.
………………
الساعه ٢ عصرا
.
.
فاتن جالسه هي وسعاد ولبني
.
لبني::القصر ده بجي فيه حاجه غريبه
.
سعاد::لازمن نرقيه ونولع بخور
.
فاتن::هنا شغلاني جوي يا خاله
.
سعاد::يابتي اكيد هي بخير ومفيش حاجه عفشه هتحصل
.
فاتن::امين يارب
.
لبني::اهو فارس بيه جه اجوم احضر الاكل
.

….
فارس::سلام عليكوا
.
فاتن::وعليكم السلام يامرحب بيك يا نواره الدار
.
فارس ابتسم لها::مالكم اكده يا جماعه
.
سعاد::مفيش يا ولدي مستنيينك تاجي عشان نجهز الاكل
.
فارس::زياد جه

.
سعاد::في الطريق
.
فارس يحاول يخفي لهفته في السؤال عليها::والدكتوره هنا
.
فاتن::خلصت الجالسه ومشت
.
فارس ::تمام هروح اني اوضتي لما تخلصوا نادوني لو زياد وصل جبلها خليه يستناني في المكتب
.
…………
.

صادف فارس ايه علي السلم
.
.ايه::مش عايز تعتذري علي الكف
.
فارس ببرود:: مش فارس العربي الي يعتذر واعتذرلك ليه وانا شايف ان المفروض تاخدي بدل الكف عشره
.
ايه::مين اداك الحق تمد يدك علي
.
فارس::حق انك للاسف بت عمي واذا كنتي ناجصه تربايه فأنا هربيكي وحسك عينك بعد اكده ترفعي صوتك او تجفيلي علي السلم اكده اساس مش عايز اشوف خلجتك بعدي
.
تخطاها فارس ودخل غرفتها
.
ايه بغيظ وغضب::والله والحساب زاد مبجاش عندي نجطه ندم واحده علي الي هعمله
.
.
.
………………
.
.
.هنا::يا اميره دا اتجنن وبقي تهديده واضح انا مش عارفه اتصرف ازاي
.
اميره بتفكير::متقولي لفارس
.
هنا::فارس ايه انتي كمان واقوله بمناسبه اي وادخله في مشكلي ليه انا اصلا عايزه اتجنبه خالص
.
اميره::وهتعملي اي يا ناصحه بقي سمعيني
.
هنا::يا اميره متستفزنيش انا معرفش اي حاجه دلوقتي غير ان عمي كشف نيته وهو عايز اي والمشكله ان هو شريك ليا في المستشفي الي في القاهره والي في اسكندريه .
.
اميره::نسبتك انتي اكتر منه
.
هنا::فوزي مبيهموش وممكن يزور كل ده
.
اميره::انتي محتاجه محامي كويس وشاطر جدا يا هنا
.
هنا::ادعيلي لاني من ساعت ما جيت المكان ده والدنيا اطربقت فوق راسي
.
اميره::ان شاء الله

.
.
……………
.
.
زياد::متهدي يا فارس لا اله الا الله
.
فارس ::اهدي كيف والشغل بايظ يا استاذ زياد
.
زياد::من ميتي وانت بتزعجلي علي شغل وانت عارف ان كل حاجه بتخلص مهما كانت متعجده
.
فارس بتنهيده::الدنيا معجده معاي انا يا زياد
.
زياد::خير يا فارس احكي
.
.
…………………..
.
.
.عزه::يا ماما اعمل اي هو الدكتور قال كدا
.
اميمه::ياخدك انتي ازاي يعني بنات دفعتك كلهم بشعرهم ولبسهم وشكلهم الي زي القمر وياخدك انتي
.
عزه::شوفتي بقي الحظ يا سبحان الله
.
اميمه::عجيبه
.
عزه::مين الي لقاني عند باب الجامع انتي ولا بابا الله يرحمه
.
اميمه::واحنا لو كنا لقينك عند باب جامع هجيبك ليه انا ناقصه عيال
.
عزه::كل يوم بتثبتيلي قد ايه بتحبيني
.
اميمه::طيب ياختي والرحله دي كام يوم
.
عزه::خمسه
.
امينه::بس مكنوش يخلوها شهر اهو ارتاح فيه شويه
.
عزه::انا محتاجه اعمل تحليل dna
.
……………..
.
.
هنا::لا واطيه ولا حاجه انا من ساعه مجيت من القاهره وانا في دوامه
.
اماني::خير
.
هنا::مش خير
.
اماني::انا جايه الصعيد اصلا
.
هنا::ازاي ده…. هتفتحي فرع هنا ولا ايه
.
اماني::مش بلظبط كدا بس انا جايه مع جوزي والبنات عشان عنده كم حاجه هيخلصهم هنا واهو بلمره ازور فاتن و اشوفك
.
.
هنا::ياريت والله انا محتاجه حد اتكلم معاه ضروري

.
اماني ::يارتني مقلت اني جايه
.
هنا::اماني انتي مرات اب بجد
.

……………………..
.
زياد قاعد مع فاتن
.
زياد::فارس بيجول يا شر اشتر ليه كدا ايه حصل

فاتن::والله مخابره حاجه بس الي اعرفه ان هنا ليه يد في ده كلوا
.
زياد::اكده فهمت
.
فاتن::فهمت اي جولي ربنا يسترك
.
زياد::مانتي عارفه
.
فاتن::اوعاك تجول الي في بالي .
.
زياد::ايوه فارس بيحب هنا
.
فاتن::اخر حاجه كنت اتوقعها في الدنيا ان فارس يحب
.
زياد::فارس جلبه كان مستني هنا واهي جت ووقع في الحب
.
فاتن::امال ليه ده كلوا ميتجوزها
.
زياد::اخوكي مغرور وهنا عنديه
.
فاتن::واحنا
.
زياد::احنا هنساعدهم
.
فاتن بصوت واطي::وايه
.
زياد::دي ملناش صالح بيها اماني هتجوم بلواجب
.

فاتن بفرحه::بجد اماني جايه
.
زياد::فارس مجلكيش ولا ايه
.
فاتن بحزن::هو فارس حد عارف يتكلم معاه

زياد::احم صحيح انا في مجموعه طلاب جايين يجعدوا اهن في القصر خمس ايام تبع الجامعه
.
سعاد دخلت عليهم وهي تحمل صينيه فاكهه::طلاب اي دول يا زياد اول مره نسمع عن حاجه زي دي
.
زياد::دول طلابي يا امي وجايين يعملوا بحس
.
فاتن::بس هيجعدوا فين دول
.
زياد::هما تلات بنات وتلات رجاله ..الرجاله هنجعدهم في الاوضع الي بره القصر والبنات اتنين في الاوضه الي جنب اوضه خاله لبني
.
فاتن::والبنت الاخيره
.
زياد بابتسامه::دي لسه هدور ليها علي مكان المهم انا هجوم بجي وراي شغل
.
اخذ زياد تفاحه وذهب
.
سعاد::الدار دي اتجلبت فوجاني تحتاني
.
.
.
.
…………………
.
حل اليل علي سماء الصعيد وعلي ابطالنا الي كل واحد منهم كان في حال فارس الي كان بيحاول يمنع نفسه انه يروح لهنا او يتصل بيها لانه عايز يتجنبها ويتجنب حبه الي بدء يتحول لعشق قوي جدا فتجنب الجميع وذهب الي مكانه السري ليريح عقله الذي تشتت
.
وعزه الي بقت زي المجنونه وهي مش عارفه زياد ناوي ليها علي ايه

.
وايه الي الطمع والجشع ملئ قلبها
.
اما هنا فكانت تقف امام المراه تربط شعرها الذي ازداد طوله كثيرا واصبح من الصعب تمشيطه وكانت ترتدي جاكت من الجلد فلجو اصبح شتاء ونسمات الهواء البارد منتشره وفستان يصل للركبه وحذاء ابيض
.
.
هنا::ماشي يا فارس يانا يا انت
.
.
…….
كان فارس يشرب كوب حليب بارد وفيه قطع ثلج فهذه عاده عندما يشعر بانه يريد الاسترخاء
.
.
فارس::خلاص يا زياد اعمل الي شايفه صح وخلي حد يستجبل اماني وعيليتها بكره متنساش يلا سلام
.
.
سمع طرق علي الباب فعلم انها هنا لانه لا يوجد احد يعرف بهذا المكان غيرها تركها ولم يفتح
.
هنا بصوت عالي::انا عارفه انك جوه انت بتحاول تتجنبني ليه
.
.
فتح فارس الباب ونظر لها نظره بارده ::عشان مجعش في حبك اكتر يا بنت البندر
.
………..
.
.
فوزي::خلاص يا ايه نفذي كل الي اتفقنا عليه بلحرف ومتزوديش حاجه من عندك سلام

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية فارس الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *