روايات

رواية عريس الهنا الفصل الثالث 3 بقلم نجمة براقة

رواية عريس الهنا الفصل الثالث 3 بقلم نجمة براقة

رواية عريس الهنا البارت الثالث

رواية عريس الهنا الجزء الثالث

عريس الهنا
عريس الهنا

رواية عريس الهنا الحلقة الثالثة

_لا، عندك!!! انا مهندس محترم مسمحلكش تسخري مني، الستر هنا مش مقصود بيه الجسم وبس ، ستر البنت مش بالهدوم بس يا انسة .. انا اقصد ان جوازي منها ولمها في بيتي ستر من العنوسة ومعايرة الناس ليها وانتشالها من الضياع وارتكاب الفو،،احش والخطـ،ـيئة والمشي في الطريق البطال.. احنا اللي بنستركم وانتوا ضلع اعــ،ـوج والنـ،ـار زحمة بيكم بسبب طريقتكم دي.. وعشان انا ابن ناس ومحترم مش هرد علي غلـ،ـطك
قولت بنر*فزة
_ مين ده اللي ابن ناس ومحترم ، قصدك ابن كـ… ولا بلاش انا مش هرد علي واحد زيك ولا هعملك قيمة
مط بوقة وقال بتر*يقة
_ محدش قالك تعمليلي قيمة انا مهندس وعاملها لنفسي روحي شوفي العريس اللي ربنا بيحبه وسموه احمد كرم من ربنا عشان لما يتقدم لواحدة زيـ،ـك يترفض وتعيشي محر*ومة من الجواز .. ولعلمك محدش هيتقدملك بعد كده بعد ما كملتي ال ستتتتة وعشررررين سنة
_ 26 عفر*يت يتنططوا فوق دما*غك ، انت اكيد اهلك قضوا حياتهم في تجميع الفلوس ونسيوا ير*بوك.. شوفت اديني بنتقي الفاظي في تهز*يقك ازاي بس كلمة تاني وهقو*لك كلام انا تربيتي متسمحليش اقوله.. شايف نفسك علي إيه ياشيخ جــ،ـك وكـ،ـسة.. وعلي فكرة بقا حمدي الوزير احلي منك
_ ضا*يقك قوي مواجهتك بالحقيقة وهي ان الراجل هو اللي بيستر*كم انتوا كدة نا*قصات عقل ود*ين وعمر*كم ما هتفهموا
قولت بانفـ،ـعال وصوت عالي مقدرتش اتحكم فيه
_ مين دي اللي نا*قصة عقل ود*ين يلااا ، والله هخبـ، ـطك في و*شك اجيب اجـ،ـلك ، انت طا*يق نفسك ازاي.. يابني انت المستور بيك عر*يان .. يا با*يخ يا رز*ل يا عر*ة المهندسين.. قال يسترونا قال حبيبي احنا بنفضل متسترين محدش بيشوف ضافرنا لغيت ما نوافق عليكم وبعد كدة من اول يوم جـواز وهاتك يا….
ضميت بوقي وغمضت عيني اخد نفسي عشان اتمالك اعصابي بعد ما كنت خلاص هقول كلام ميصحش يتقال وبعدين فتحت لقيته بيضحك وكأنه كان قاصد يسـ،ـتفزني ف سحبت شنطتي علي كتفي ونزلت من المترو رجعت البيت وطول الطريق وانا بلـ، ـعن المترو اللي جمعني ب واحد ز*يه ولما وصلت البيت وانا مش قادرة اهدا وحاسة اني كان لازم ارجع واقوله الكلام اللي جمعته في السكة لقيت ماما طالعه من المطبخ بالمريلة ومغرفة في كل ايد ولما لقتني مجبتش الموز صو*تت بعلو صوتها وقالت
_ ياااااختي !!! مجبتيش الموز
قولت بحنق
_ مجبتش يا ماما.. موز ايه اللي اجيبه، قالت ايه المانجة ، ايه الفال الو*حش ده.. ده يوم باين من اوله… شوفي!!! انا مش موافقة كلميهم قوليلهم يرجعوا مش هتجوز
قالت وهي بتتقدم ناحيتي بالمغرفة
_ لا لا لا انا هفـ،ـتح دما*غك واشوف فيها ايه
كملت وهي بتجـ،ـري ورايا
_ جاية دلوقتي وهما مبقيلهمش نص ساعة ويوصلوا وتقولي قوليلهم يرجعوا… ده انا هفـ،ـكك مفا*صلك من بعضها
وقفت ورا السفرة وقولت وانا بتفادا اي ضر*بة ممكن تجيني
_خلاص يا ماما خليهم يجوا وانا هنزل اجيب موز ، وانا اللي هحاسب بس سيبي دي وحياة بابا لو جت فيه هتـ،ـفتحلي دما*غي
_ما انا عاوزه افتـ،ـحها امال بجري وراكي ليه، غو*ووري دقيقتين والاقيكي هنا بالموز وتيجي تدخلي تجهزي وتقابلي الناس بأدبك مترفعيش عينك في العريس.. اعملي نفسك مؤ*دبه في مرة يمكن تكمل واخـ،ـلص منك
_ حااااضر حاضر رايحة اهو بس ابعدي شوية
بعدت وقالت بعصـ،ـبـية
_ قواااام
_ حاضر
قولتها وطلعت اجري علي محل عم عبدة وانا بتـمتم بضجر و وقفت قدام المحل وانا بنهج من التعب وقولت
_ عم عبدة اتنين كيلو موز وبسررررعة
_ مالك يا هنا يابنتي حد بيجري وراكي ولا ايه
قولت وانا لسة بنهج
_ لا بس ماما عاوزة موز تعمل ضيوف للعصير .. يييية.. اقصد تعمل عصير لضيوف
_ باين عليهم ضيوف من اياهم.. انا كنت شايف ابوكي لابس البدلة السودة من شوية
_ ايوة هما
_ ربنا يتمم علي خير بس ازاي هتعملولهم عصير موز وده ينفع يابنتي
_ والله قولت كده ياعم عبده.. قولتلها الموز ده يستقبلوا بيه قر*د مش عريس وهي محكمة رأيها ، بس انا مالي كدة كدة هيترفض ، بسرعة الله يكرمك هتنـ،ـفخني لو اتأخرت اكتر من كدة
_ طيب بس خدي نفس يكون جبتلك
_ ماشي..
دخل يوزنلي الموز وانا مسكت عنقود عنب اتسلي بيه يكون جه ف جاني صوت من ورايا بيقول
_ تلاتة كيلو مانجة يا حج
التفت ليه بتفاجيء وقولت وانا برمي العنب مكانه
_ انت!
_ هو انتي!!!
_ اه انا.. اية جايبك هنا
_ وانتي ما*لك هو انا داخل محل ابو*كي
_ ابوكي!!!
شد*يته من ياقة قميصة وقولت بتوعد وانا مضيقة عنيه
_ ولااا انت هنا في منطقتي وانا مبقو*قة منك وعلي اخري ومن ساعة ما سبتك وانا بقول يارب اشوفك تاني علشان اطلع كمية قـ،ـهري منك ، ولو سيبت نفسي لاحساسي دلوقتي وصر*خت وقولت انك بتضا*يقني هتـ،ـتعجن عجن واطر*افك هيتحوجوا وهيتعملوا علي شكل حرف اكس ومش هنلاقيلك سمكري يظبـ،ـطك من الحوجة دي ولا هتلاقي كلـ،ـبة جربا*نة تقبل بوا*حد زيك ستر ليها ف اتلـ،ـم كدة وعدي يو*مك
_ الله الله الله انتي قد المسكة دي
_ مكنتش مسكتها يا خفيف
بعد ايدي عنه وهندم نفسه وقال بتوعد
_ ماشي…
ميل عليه وقال
_ مسيرك يا ملوخية تيجي تحت المخرطة
_ طيب يا مخرطة
ابتسم بخبث وقال
_ طيب يا ملوخية
اتسعت عيني لاخرهم وانا شايفة المـ،ـكر في عينه وتلميحاته المنـ،ـحلة ف رز*عته برجلي في رجله وقولت
_ منـ،ـحط
_ انتي قد الضر*بة دي
_ مكنتش ضربتها*لك
_ اوكي اوكي… خليكي فاكره
_انت اللي خليك فاكرة… بسرعة ياعم عبده
_ براحتك ياعم عبده في كل تأخيرة نجاة لواحد غلبان هيتدبس النهاردة
قولت وانا برمقه بسـ،ـخط
_ شنقـ،ـيط!!!
قال عمي عبدة
_ اتفضلي ياست البنات بالهنا علي اللي هياكلهم
قال هو معلق علي كلمتي
_ شنقـ،ـيط؟! … طيب يا شجرة الدر خدي الموز وامشي عاوز اخد المانجة من غير ما اتلخبط بينكم
ضحك عمي عبدة وانا عقدت حواجبي بعدم فهم وقولت
_ اية
_ بقولك امشي
_ اممم شكلك مش حابب تمشي من هنا سـ،ـليم.. شكرا يا عم عبدة
_ سلميلي علي ابوكي
_ يوصل
مشيت وطول الطريق وانا بحاول افهم قصده اية بأخر جملة.. هل قصده غلط ولا معاكسة ولا سخرية ورجعت البيت وانا هتجنن وهموت وارجع افهم هو يقصد اية بالظبط ولغيت ما جهزت علشان الضيوف وانا لسه بفكر في الكلمة دي وبعد وقت جت ماما وقالت
_ انتي قاعدة لسة قومي الناس جم ، هاتي العصير من المطبخ وتعالي سلمي
_ مليش نفس قوليلهم مش موافقة
_ يجيكي مصـ،ـيبة يابنت بطني طيب مش تشوفيهم حتي عشان نقدر نقول مش موافقة … قومي لا افش غلـ،ـي كله فيكي قووومي
قولت بتذ*مر
_ قر*رف ده بقا جايه اهو روحي
_ لا قومي هاتي العصير هدخل معاكي
_ يارب بقا يااارب.. هو مفيش بنات غيري.. حاضر هروح علشان اخلص من الليلة السو*دة دي
دخلت المطبخ وانا بتمتم بغـ، ـيظ زي عادتي وهناك شوفت علبة جاتوة ومانجة ف قولت وانا بمسك مانجاية منهم
_ ده مين اللي عنده نظر وجاب دول..ايوة هو ده اللي يتعمل عصير مش تعملي موز بلبن.. بس احسن يمكن يطـ، ـفش ونرتاح من الخناق شهر بسبب رفضي… يارب تطفش يا أحمد الغـ، ـبرة انت كمان.. يقـ، ـطع كل الاحميد من الدنيا كلها
_ انتي بتبرطمي تقولي اية.. شهلي عيب كدة
_ جاية اهووو في ايه ده مش عريس اللي مهز*قاني عشانه من يوم ما عرفتي بيه ده
_ يختتتي بس شوفيه.. راجل طول بعرض وحلو لا وشغال في بنك وهموت واعرف من اللي بيكر*هه ودله عليكي… ورايا ومثلي انك مكسوفة في مرة بلاش بجا*حة
_ حاضر همثلك اني متز*فته.. قال اتكسف قال لية جيبنلي توم كروز بر*وح امه.. امشي يا حجة هو يوم باين من اولة
مشيت وراها وانا خافضة جفوني مش كسوف زي ما قالت بس مكنش لية نفس اشوفه وحطيت العصير وبعدها سلمت عليهم وانا لسة خافضة جفوني وبعدين قعدت وبعد ثواني جاني صوت ست بتقول
_ ما شاءلله عليها قمر زي ما حكولنا عنها بالظبط
قالت ماما
_ ونبي انتي اللي قمر واحنا زارنا النبي النهاردة.. ومتأخذوناش هي بس خجولة شوية عشان كده تحسيها كامشة في نفسها
نغز*تني وقالت بلطف مصطنع
_ يابت بطلي كسوف في ايه… ونبي هي كده لو نطق الحجر هي ما تنطق وما عارفه اعملها ايه علشان تدردح وتاخد وتدي زي باقي البنات
بعد ما قالت الكلمة دي سمعت ضحكة ف رفعت عيني اشوف مين ده اللي مش مصدقها غيري ف جحظت عيني للحظات وانا بستوعب اللي انا شوفته.. مهندس الغـ،ـبرة قاعد قدامي وبيسعل بتصنع علشان يغطي علي ضحكته اللي مقدرش يمنعها بسبب كلام ماما اللي من شويه شاف وسمع عكسه ولما هميت اني اقوم واز”عق حد من نظرته و وجه عينه ناحية بابا بما معناها انه هيقوله ف رجعت قعدت وقولت لما نشوف حكايته وهيقول اية لبابا وبعد وقت من كلام اهلي واهله وشوش اخته بحاجة ف قامت وقالت نسيبهم مع بعض شويه ومشيوا كلهم ف قومت وقفت قدامه وقولت
_ انت اية جابك هنا
قال ببرود
_ شكلك لسة مش مستوعبة ان انا القـ ـرد
_ طيب قول والمصحف.. يعني مقابلتنا مكنتش صدفة
اعتدل في قعدته وقال
_ المفروض تكوني فهمتي كدة من اول ما شوفتيني عند الفكهاني
_ ايوة ايوة ايووووة…طيب واية اللي خلاك تيجي بعد عدم تفاهمنا في المترو وبعد اللي حصل تحت.. ولا ده ابتـ،ـزاز من نوع جديد
_ اقعدي طيب علشان نعرف نتكلم
قعدت جنبه وقولت
_ اديني قعدت.. اشجيني يااا بشمهندس
ابتسم وقال
_ شكلي هحبك علشان قولتي بشمهندس دي… والحكاية بسيطة خالص وهي اني لشهرين كاملين وانا سايب شغلي وحياتي وبتابعك وماشي وراكي من الشغل للبيت ومن البيت لشغل وعرفت عنك كل حاجة ، مين صحابك ، وبتتعاملي مع الناس ازاي.. واية مؤهلاتك واية هواياتك.. حتي اصدقائك علي النت عرفتهم بالواحد وشوفتك وانتي بتمشي تتكلمي مع نفسك لما بتزعلي من حد ، بتمشي تشـ،ـتمي فيه زي ما شتـ،ـمتي عليه بعد ما نزلتي من المترو وبعد ما مشيتي من عند الفكهاني.. الا كنتي بتقولي اية بالحق
لاحت ابتسامتي علي وشي وقولت
_ لا والله؟!
_ اه والله
_ بس انا اول مره اشوفك النهاردة
_ ايوون عارف ، وده علشان انا حويط شويه وكمان انتي مبتهتميش بالناس اللي في الشارع ف منتبهتليش
_ بردو مفهمتش ايه جابك بعد اللي حصل.. ميتهيأليش انك حابب تسترني بعد اللي عملته فيك ، ولا يكون جاي علشان تترفض وتبقي جت مننا
_ لا.. شوفي انا هقولك الحكاية كلها .. بعيد عن الكلام اللي قولته ده كله واني كنت حابب استـ،ـفزك واضا*يقك شوية بس انا بعد ما استقر رأيي عليكي واقتنعت بيكي بكل الهـ،ـبل بتاعك وقولت هي دي علي طول طلبت منكم معاد.. وحتي اللي حصل تحت وفي المترو ده انا متفاجئتش منه لأني عارفك طا*قة شويه لا شوية اية دة انتي طاقة لدرجة انك ملقتيش غير دكتور التجميل نص راجل ونص ست اللي تحكيلي عنه
ضحكت وقولت
_ ماهو الوحيد اللي اسمه احمد
_ ولو مكنش ينفع تحكي عنه ده انا اتكسفتلك وعلشان كدة عملت عبيط
قولت بحرج
_ انا كنت بتكلم بحسن نية وبعدين انت متقوليش اقول ايه ومقولش ايه انت مر*فوض اساسا
_ والجاتو اللي جبته
_ انت جايب الجاتو وحاطط عينك عليه.. ما احنا جبنا موز باللبن نعا*يرك بيه دلوقتي
_ انا مبحبش الموز باللبن وعشان كدة جبت مانجة لما سمعت ان امك قالتلك هاتي موز، كنت فاكركم هتعملولي منها بس شكلكم هتاكلوها لوحدكم.. ها موافقه ولا اخد المانجة والجاتوة وامشي . ولو نقصوا حاجة هود*يكم في ستين دا*هيه ومش هقبل بأي تعويض
_ طيب بس بس.. محدش قربلهم زي ماهما في المطبخ خدهم وامشي انا مش موافقة
قال وهو بيستعرض نفسه
_ ده منظر واحد يترفض ليه عميتي
ضحكت وقولت
_ اه ده منظر واحد يترفض، علشان الكلمة دي بذات انا هرفضك
_ ضحكتي يبقا من ورا قلبك وعاوزاني احايلك
استعرض نفسه مره تانيه وقال
_ بس ده منظر واحد يحايل بذمتك
_ امممم
_ اية بتفكري تفكري
_ هههههه حد قالك انك مجنون
_ كتير
_ اممم طيب قولي بصراحه ومن غير كدب، كل اللي اتقدمتلهم ورفضوك عملت معاهم كدة
_ ده منظر واحد يترفض.. انا ولا مرة اترفضت
_ ياسلام
_ اقسملك ، لا انا مترفضش
_ ايييية الغر*ور دة كله براحة علي نفسك لا يطـ، ـقلك عرق
_ مش غرور دي ثقة في النفس وكمان انا مستحيل اتقدم لواحدة مكنش واثق مليون لمية انها مش هترفضني .. اصل شوفي هقولك حاجة
_ قول
_ انا بشمممهندس وحطي تحت بشمهندس دي عشرين خط علشان تكون المقامات محفوظة بينا ،بشمهندس فاهم و واعي بعمل تحريات زي كده من قبل ما افكر اخد معاد مع حد وبعد فترة من التحريات بيبان البنت دي تنفع ولا لا.. يعني ليها علاقات بحد ولا لا.. ماشيها بطال ولا لا.. حالتها اعلي مني ولا لا.. والخمسة اللي عملت عليهم التحريات دي مفهمش واحده خدت معاد مع اهلها غيرك ومش هسمح اني اترفض
_ لا واالله امال اللي قولته في المترو ده كان اية.. فتي؟!
_ مش كله فتي الجزء الخاص بالتحريات حقيقي..الجزء الخاص ب اني بترفض عشان اسمي ولا علشان الحركة اللي بعملها كد*ب
_ والمقلب بتاع اختك
_ لا دي حقيقة ، المقلب ده كان قبلك علي طول بعد ما اختي وجوزها اتخـ، ـنقوا مني بسبب التحريات اللي بعملها وشروطي الزيادة اللي حاططها في اختيار البنت المناسبة.. بس كمان افورت في سردها ليكي.. مكنش في غير بنت واحده عاملة عفريته وماغماش عليه ولا حاجه بس الصراحه كنت بصوت وبشد في الشباك علشان اهرب واللي وقفني هما اختي وجوزها لما طلعولي من جوه وقولولي ده علشان تبطل اللي بتعمله مع كل واحده نجبهالك
_يخر*بيت الف والدوران.. لية كل ده.. كان هيجرا ايه لو جيتلي دوغري
ابتسم وقال
_ حبيت احبك الدور علشان اتكلم معاكي اكتر وكمان حبيت اشوف رد فعلك علي اللي هقوله
_ بس انا صدقتك
_ ايوه ما انا بعرف احبكها
_…
_ اية موافقة ولا تقومي تجيبي الجاتوة والمانجة
_ هههههه يادي الجاتوة والمانجة.. ماشي سيبني افكر
_ ايوة هو ده الكلام السليم.. فكري بس في الاخر تقولي موافقه مش هقبل بالرفض انتي فاهمة ولا لا.. ده مش منظر واحد يترفض
_ هههههه موافقة بس بشرط
_ اية
_ لو ادتني وعد انك تبطل الحركة والكلمة دي.. بلاش كل شوية تقولي ده منظر واحد
_ اوووكي نبطلهم
كمل وهو بيستعرض نفسه
_ بس بأمانة ده منظر واحد يتشرطوا عليه..ده انا لو منك هوافق علية وانا مغمض ده كفاية اني مهندس هي البنات لاقية وزير ولا رئيس دولة حتي لما تتشرط علي مهندس
_ هههههه يارب تطلع الهندسة دي كد*بة بالله عليك تطلع بتكد*ب في دي كمان
_ الا دي انا ممكن اكد*ب في اي حاجة الا إني مهندس.. سوري بس اللي جرب يبقي مهندس ميعرفش يكون انسان عادي
_ اممم وياترا مهندس في ايه
_ لا من فضلك متغيريش الموضوع
_ لا بجد اصلهم قالولي ان اللي جاي شغال في بنك
_ هما قالوا كدة
_ اه
_ ناس ميتبلعش في بوقها فولة
_ ميتبلش في بوقها فولة
_ ايني واي ميتبلعش ميتبلش المهم ان في فول وبصراحه اه انا خريج تجارة بس كان نفسي اكون مهندس لكن مجموعي مجبش هندسة
ضيقت عينيه ف قال
_ دبلوم تجارة مش بكالريوس
_ كمااان طيب وياترا شغال في بنك اية بدبلوم ده
_ احم ، انا فرض امن علي البنك
_ اممم
_ بس المدير بيحبني وبيعتبرني زي ابنه
_….
_ واحيانا بيديني فلوس ، مش بنك ومليان فلوس ف بيديني من الموجود هههههه
رفعت حاجبي ف قال
_ آية
_ انت بتتكلم بجد
_ ايوة بجد مش انتي بتحبيني يبقي تقبليني زي ما انا ان شاءلله اكون عامل نظافة.. الحب فوق كل شيء يا هنا
_ انت مين قالك اني بحبك هو انا اعرفك يابني وبعدين آية الافلمه اللي بتأفلمها عليه من الصبح دي… انت ازاي كدة يخر*بيتك
ضحك وقال
_ بصي بصي انا هجبلك الخلاصة
_ هاتلي الخلاصة شكلها هتخلصنا كلنا الخلاصة دي
ضحك وقال
_ بصراحه واخر كلام انا خريج هندسة وشغال مهندس بس قولتلهم يقولوا لاهل العروسة اني شغال في بنك علشان لما اطي وتلاقيني مهندس تحسي انك نولتي اكتر من احلامك اللي حلمتي بيها في حياتك كلها
_ ده اخر كلام
_ اه اخر كلام واتأكدي بنفسك
_ طيب انا مش موافقة.. عارف لو طلعت عامل نظافة كنت وافقت.. امشي اطلع بره هي مفقو*عة لوحدها
_ ده منظر واحد….
شديت ايده وقولت
_ اه ده منظر واحد يترفض اطلع بره معندناش بنات لجواز
_ امال انتي ايه استني بس هههههه
شد ايده مني وقال
_ اصبري. انا كده مبحبش اكون جد وكل ده هزار ومش معني اني مهندس اني هفضل اتعالا عليكي واحسسك انك صعلو*قة جنبي ما المهندس والدكتور والرئيس كلهم بني ادمين لا فرق بينهم الا بالتقوي
_ هههههه الصبر يارب.. ارحمني .. اقعد هنده بابا
_ يعني موافقة
_ لاموافقة اية دلوقتي، دي لازملها تفكير وصلاة استخارة واربعين دعوة ، بصراحه انا مش مطمنة
_ ده منظر…
قولت بمقاطعة
_ اه دي منظر ميطمنوش لية ويصلوا علشانه صلاة استخارة
_ غريبة مع اني مهندس
_ ياعم ارحمني قفلتني من كل المهندسين ومن كل اللي اسمهم احمد النهاردة
_ طيب قوليلي بصراحه
_ افندم
_ ده منظرك الطبيعي ولا روحتي للكوافير يعملك معجزة زي ما عملتي مع الدكتور اللي مش معروف نوعه
_ انت مش شوفتني وانا راجعة من الشغل بنفس المنظر.. في حاجه اتغيرت ولا هي مضايقة وخلاص.. وبعدين تعاله هنا انت مش من شويه معا*يرني اني كملت ال 26 من غير جواز
_ما انا قولتلك كنت بستـ،ـفزك .. وحتي لو كملتي ال 27 ياستي انا نشنت عليكي وراضي بيكي بوجع مفاصلاك وهشاشة عظامك.. روحي بقا اعمليلي عصير مانجة من اللي جبتها ، انا مبشربش اللبن خليكي عارفه المعلومة دي وهاتي جاتوة انا جايب لكل واحد مننا حتة بس في حتة زايدة كنت عامل حسابي انها هتكون لاخوكي وبما اني مش شايفه موجود ف قسميها علي باقي الاطباق لو سمحتي
قولت بحنق
_ ياعم اطلع بره انا مش هتجوز.. عرفاك من ساعتين وهمو*ت بسببك امال لو اتجوزتك هيحصلي إيه.. اطلع من هنا وربنا لا انت طالع
« بعد شهر»
_ هنا!!! هنونتي.. يلا يا حبيبي اصحي الفطار جاهز
فتحت عيني وبصتله وانا لسة مفوقتش بشكل كامل وقولت بإبتسامة
_ صباح الخير
_ صباح الهنا، صباح السعادة علي اجمل عروسة.. قومي جهزتلك فطار هتاكلي صوابعك وراه.. جبنة ولنشون ومربي وعيش وعسل.. ومش هتصدقي معاهم اية… بييييض
_ ياااه تعبت نفسك ليه بتجهيز كل ده، طيب وياترا البيض مسلوق ولا مقلي ولا جايبة ني
_ لا ده جابته اختي امبارح كان مسلوق جاهز يلا علشان تاكلي وتقوليلي ايه رأيك
_ ههههههه من قبل ما ادوق حلوين تسلم ايدك
_ لا والله لازم تدوقي والا هحس انك بتجامليني

تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عريس الهنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *