روايات

رواية زهرة الحب الفصل الثالث 3 بقلم نور شريف

رواية زهرة الحب الفصل الثالث 3 بقلم نور شريف

رواية زهرة الحب البارت الثالث

رواية زهرة الحب الجزء الثالث

زهرة الحب
زهرة الحب

رواية زهرة الحب الحلقة الثالثة

بدأت تفتح عينيها بعد ما أثر المهدأ راح بصت ليه كان ماسك أيدها كأنها هتهرب منه !!!!!!!!
ببص حوليه لقيت حد بيقرب مني و بيخ’نق فيا شاورت علي أبراهيم بخوف
و صوتي مش قادر يطلع طلعت مني صرخه قوية ..
أبراهيممممم!!!!!!!
أبعدوا عني هيموتني أنا أنا معملتش حاجة شدها لحضنه بخوف عليها :ـ
أهدي يا زهرة أنا جمبك ،
أبراهيم شكله وحش اوي خوفت منه وبدأت الدنيا تسود في عيني
صوت صراخي بقا عالي و جسمها بدأ يرتعش و النز’يف بيزيد أكتر
لقيت ناس كتير بتكتفني و بتقرب مني و انا بشاور علي أبراهيم هو هو ده اللي عمل فيا كدا هو
هو ياما الد’م ده بسببهُ قربت الدكاترة وكان في دكتور بدأ يضر’ب فيا مكنتش حاسه غير أن تعبانه فقدت الوعي
و محستش بنفسي غير و انا في بيتنا و الكانولا في أيدي و أكياس د’م متعلقه ليا
-في نفس الوقت تلفون أبراهيم رن و وقف بصدمة لما عرف أن فلوسه أتسرقت كلها و مش عارف مين اللي عمل كدا !!؟
قعد و سند دماغه علي المخده جمبي قال بحزن :ـ
أنا فلست يا زهرة أنا بعلن أفلاسي ؟
شوفته بيعيط و قلت بضعف ده نتيجة الغلطة اللي عملتها يا أبراهيم .. أنا بدفع تمنها و انت زيي
دخل جدهم وهو بيسند علي العكاز و كان غضبان و بيزعق ليهم :- مين نزل خبر أن جوازك منها أتلغي ؟
بصوا لبعض و هزوا دماغهم برفض : مش أنا ..
سيرة زهرة علي كل لسان ف البلد كلهم بيقولوا متجوزهاش و النز’يف اللي عندها
-أنا مش عايزه يا جدي .. كل واحد فينا هيروح لحاله !
من أمته الرفض يا زهرة ونتي عارفه أبراهيم بيحبك قد ايه و اكتر حد واقف جمبك
قال إبراهيم بحزن : الفلوس اللي في الشركة أتسرقت
أتصدم الجد و كانت بسمة واقفه علي الباب بخوف .. يلهوي لو عرف أن انا اللي اخدتهم
لمحها أبراهيم وقال بشك : أدخلي يا بسمة ..
اه أنا هدخل جايه أطمن علي بت عمي بخير يا زهرة لما شوفتك أن شاء الله تبقي كويسه !!
قولي لمراة عمي .. تحضر الوكل عشان زهرة تعوض الد’م اللي بتفقده
ازاي يعني الدكاتره مش قادرين يوقفوا النز’يف ؟؟؟؟
رد ابراهيم بضيق : ونتي مالك مسمعتيش قولتلك أي
خرجت بسمة بتوعد ليه .. بكره بكتير هتجيلي راكع يا ولد عمي و وقتها نشوف هتحب مين فينا زهرة ولا أنا
جريت بسمة وحطت في اكل زهرة حبوب سيوله عشان تساعد علي النز’يف في الوقت ده كان أبراهيم واقف و بيشوفها
قال بشك : بتعمل اي المرا دي عاد ..
أخدت بسمة الاكل و طلعت علي الاوضة و ابراهيم طلع وراها قال بخبث .. استني يا زهرة الدكتور مانع الاكل ده ليكي
و مينفعش أرميها الاكل كله غذاء خدي يا بسمة أقعدي هنا كلي من الاكل و انا هطلب من مرآة عمي تحضر ليها اكل غير
يا نعمة هانم يا مرآة عمي حضري الوكل لزهرة ..
قعدت بسمة بخوف : بس أنا مش جعانه ؟
عشان خاطري يا حبيبتي مينفعش تقولك حاجه و ترفضيها مني عاد أقعدي ..
خدي الاكل يا زهرة زمانك جعانه !؟
انتي مبتفهميش ما قولتلك كلي انتي الاكل ده هي هتاكل اكل غيره
قعدت بسمة تاكل و الاكل بيقع منها خوفها ليحصلها زي زهرة جريت ب الاكل بره
قالت زهرة بشك : هو الاكل ده فيه حاجة يا أبراهيم
اه في حبوب معرفش نوعها اي عشان أكده طلبت منها تاكل هي الاكل و طبعا مش هتستحمل …
بيلف أبراهيم و بيركز في عيونها بتصرخ زهرة بقوة شكلك و حش قوي أبعد عني ابعد أبعدواا عني ياماا
مشي أبراهيم من الاوضة و زهرة بتصرخ من الخوف ..
قال الجد بجمود : لازم تروح مصحه دي اتجننت
وقع الاكل من امها لما سمعت كلام الجد .. اي الكلام الماسخ ده يا عمي !!!!!!!! زي ما سمعتي يا نعمة بنتك بتشوف حاجات غريبة
والد’م و النز’يف و كل ده عادي تروح مصحه و نجوز أبراهيم من بت تانيه
قصدك أن بتي مجنونه يا عمي .. اه يا نعمة بنتك اتجننت و مش هتقعد في البيت ده لحظة واحده بعد اللي حصل
.. لو بنتي مشيت من أهنا انا كمان همشي يا عمي !
يبقي احسن مش ناقص وجع قل’ب غوري انتي وبنتك
كانت واقفه بسمة و بتتضحك بنتصار لحد ما سمعت طلب جدها اللي صدمهم كلهم
طبعا زهرة بقالها اسبوع في النز’يف و مش قادرين نسيطر عليه يبقي مبقتش نافعه لجواز
هتتجوز بسمة بنت عمك .. ونت عارف انها بتحبك يا أبراهيم كمل الجد كلامه بقسوة :ـ
واللي حصل بينك وبين زهرة هنقدر نصلحه بكره تتصل بلمصحه عشان نبعتها عليها ؟
نزل ابوها اللي كان متفق مع كلام الجد وقال بجديه.. دائما البنات اللي زي زهرة جايبين العا’ر ل أهليهم أنا موافق ابعتها علي مصحه !!
وقف الجد بصرامه رأيك أي يا أبراهيم بص علي بسمة وقال رأي هجيب شيخ يبص عليها
ساعتها جريت بسمة علي الحمام بتعب : اههه بطنيي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية زهرة الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *