روايات

رواية تزوجت جاري العنيد الفصل الأول 1 بقلم رهف سيد

رواية تزوجت جاري العنيد الفصل الأول 1 بقلم رهف سيد

رواية تزوجت جاري العنيد البارت الأول

رواية تزوجت جاري العنيد الجزء الأول

تزوجت جاري العنيد
تزوجت جاري العنيد

رواية تزوجت جاري العنيد الحلقة الأولى

الابطال
نور ..فتاه في التاسعة عشر من عمرها تعيش في الامارات منذ ان ولدت ولم تنزل مصر سوى اشهر قليلة انتهت من دراسة الثانوية وهي سوف تذهب الي الجامعة الصيدلة في مصر هي متوسطة الطول عينها عسلي وفمها منتكز وشعرها يصل الي نصف ظهرها ولونة البني وخدودها التي تشبة قطعة فراولة هي عنيدة وجريئة ولكنها ضعيفة
ادهم.. في الخامسة والعشرون من عمرة يملك جمالا فاتنا بعينة السوداء الحادة كالصقر وشعره الاسود الناعم وطولة المناسب جاد وصارم ولكنة حنين على اختة واصولة صعيدي والده ووالدتة يعيشون هناك اما هو واخته يعيشون
في عمارة مع اعمامة ((بيت عيلة)) ومعيد في كلية صيدلة العيلة كلها عايزة تجوزو بناتها
رؤي ..اخت ادهم فتاه مجنونة وطائشة في نفس عمر نور ونفس الجامعة تحب ادهم كثيرا
خديجة..عمة ادهم وهتموت وتجوزو بنتها بسمة ولكن هو رفض سيدة قوية وجبارة يخافها الجميع
بسمة..فتاه في الثامنة عشر تحب ادهم ولكن هو حب تملك تريدة لجمالة ولان كل فتيات العائلة يرديونة
——————————————————–
فريدة(والدة نور)..لية يا نور عايزة تنزلي مصر متخليكي هنا وبعدين في منحة لامريكا اشمعنا مصر
نور..يا امي انا عايزة مصر وبعدين بقالي ٧ سنين منزلتش
فريدة..طب مين هيوصلك المطار
نور..مجد وعلي وخالد رغد((اصحاب نور المقربين))
فريدة..براحتك انا ماشية عايزة حاجة
نور..لا يا ماما شكرا
ودعت فريدة ابنتها وغادرت سحبت نور شنطتها ونزلت جلست في الصالة منتظرة اصدقائها
نور في نفسها..يعني مكلفوش نفسهم ويوصلوني المطار هههه عادي يا نور ايه الجديد مش اول مرة ميهتموش بيكي انتي دايما تسافري حد كلمك خلي بابا في شغله وماما في الشوبينج والندوات وانتي في نفسك بكرة تفرحي
فاقت نور من حديثها على صوت طفل صغير يركض نحوها
نور ..ماهر حبيبي شلونك
ماهر:انا زين
نور..زين ولا موبيلي
ماهر..تدرين انك سامجة نور
دخل بعدها الزوجان مجد وعلي رغد وخالد
علي..ماهر عيب اعتذر لخالتك
نور..لا ما يعتذر مو انت صديقي
رغد..انتي والله اللي تدلعينة
نور..وراكم اتاخرتو مرة
خالد..بربك تمزحين لسة ٤ساعات على الطيارة
مجد..مادري ليش تبغين تدرسين في مصر خليك معنا يرحم والديك
نور..جايين تقولين كذا قبل الطيارة اقول خلصونة
ماهر..راح اشتقلك نور
نور..وانا بعد يا قلبي ما تزعل مجد وعلي
ماهر..مارح ازعلهم مشانك
نور..حبيبي
غادرت نور بعد ان ودعت اصدقائها جلست في الطائرة تذكرت عندما كانت والدتها تريد ان تجعلها متكبرة مثل الاناس الذين كانت تعرفهم ولكنها فشلت وعندما كانت والدتها تتركها وتغادر ودائما وحيدة ليس لها اخوات وصلت نور الي ارض مصر وعندما نزلت من السيارة نظرت الي العمارة التي سوف تجلس بها مع عائلة والدها سمعت احد يناديها
انتي انتي
نور.. انا
انتي مين
نور..انا نور وانتي
رؤي..انا رؤي
نور..اسمك حلو
رؤي ..مش احلى منك انتي اسم على مسمى
كادت نور ان ترد حتى قاطعها صوت احد يناديها
نور..طب هنتقابل اوك
رؤي..اوك شكلنا هنبقى اصحاب
نور..اكيد
دخلت رؤي نحو العمارة الخاصة بها هي ونور
دخلت نور وجدت زوجه عمها في وجهها التي تكرها بشدة
نور ..اهلا يا طنط عبير
عبير بابتسامة صفراء..ازيك يا حبيبتي العمارة هتنور
نور..متخافيش هتنور
عبير من تحت الضرس..ان شاء الله
فرح..ازيك يا نور
نور..ازيك يا بنت عمي وحشاني
فرح..وانتي اكتر تعالي عايزة اتكلم معاكي شوية
نور..ماشي
صعد الفتاتان نحو الاعلى
فرح..شفتي المز
نور.. اي مز
فرح..اللي في العمارة اللي جمبينا
نور..ماشاء الله هشوفو من اول يوم
فرح..دية كل البنات هتموت علية
نور..وانا اعملو اية
فرح..معاكي حق انتي مشوفتوش
نور..ولا يشرفني ان اشوفو
فرح..ده انتي
نور..يا ستي استني تلفوني بيرن
نور..هلا هلا بماهر واهل ماهر
علي..كيفك نور وصلتي
نور..اية يالحب وصلت
مجد..شوفو الحيوانة تتغزل بزوجي
خالد..نور يا عمري دبي ضلمت
نور..عمري يا خلود
رغد..الحيوانة مو مخلية رجال في حالة
ماهر..نوى متى راح تجين
نور..يا عمري لسة واصلة
فرح..انا ماشية
اكتفت نور بالايماء واكملت حديثها مع اصدقاء عمرها انتهت من مكالمتها واخذت دش ووقفت في البالكون تنظر الي مصر ومنتطقتها
رؤي…بت بت يا نور
نور..ههههه يا هبلة
رؤي..قديمة
نور….ههههه الثقة واو
رؤي…سيبك انتي مش هترتاحي
نور…لا مش عايزة
رؤي..طب مش هتتغدي
نور…انا شوفت حد جابلي اكل وقلت لا
رؤي…يا عمري اهلك فين
نور..في الامارات
رؤي..طب بصي انا هنزل اتمشى شوية تيجي
نور..هلبس واجيلك
رؤي ..مستنياكي
ارتدت نور ملابسها ووضعت شعرها على شكل ذيل حصان واخذت نظارتها وغادرت قابلت زوجة عمها على الدرج
عبير..انتي لحقتي هتنزلي مش لسة واصلة
نور..بصي يا طنط علشان نقعد حلويين مع بعض ادخلي شقتك وخليكي في حالك
عبير…ونبقى حلويين لية انتي مش طيقاني
نور وهي مستكملة النزول…يبقى احسن برضو
دخلت عبير شقتها وهي غاضبة للغاية
فرح..مالك يا مامي
عبير.. البت نور
فرح…يوة يا ماما انتي مش هتبطلي خناق انتي وهي
عبير..بس يا موكوسة دية داخلة صيدلة وانتي داخلة هندسة
فرح..يا مامي وانا اعمل اية
عبير..متعمليش حاجة انا اللي هعمل
نزلت نور وهي غاضبة جدا من زوجه عمها التي دائما تعكر مزاجها
رؤي..مالك يا بنتي متعصبة كدة لية
نور…لا ده موضوع طويل
رؤي …تعالي نروح نتغدا
نور..يبقى حتت طبق كشري مع الدقة يا سلاااام
رؤي..انتي متاكدة انك جاية من الامارات
نور….بيقولو كدا بس انا مش عارفة سيبك
رؤي…احكيلي عن نفسك
حكت لها نور عن حياتها وعن اصدقائها وعن زوجة عمها وابنت عمها
رؤي..طب وانتي يعني بتعاملي اهلك
نور..هو انا بشوفهم اصلا سيبك احكيلي انتي
رؤي..بصي يا ستي انا اصلا من الصعيد وعندي اخ اسمو ادهم كل بنات العيلة بيموتو علية بس عمتي قالت انها هتجوزو بنتها بسمة بس هو رافض وكل بنات العيلة لما بيشوفو طلع المراية وصباع الروج والكلام دة كلو بس هو منفض هو معيد في جامعة صيدلة
نور..وانا كمان في كلية صيدلة
رؤي…الله يعني معايا في سنة اولى وكمان اخويا هو اللي هيدينا دية السنادي هتبقى عنب المهم لما خلصت الاعدادي جيت هنا مع ادهم وعشنا في البيت بس يا ربي البنات كل شوية طالعين عندنا ونازلين
نور..اه اصل بنت عمي عمالة تقول في مز
رؤي…هي بنت عمك ومرات عمك دول بيحاولو يقربو مننا
نور..سيبك متعرفيش امتى اول يوم جامعة
رؤي..على الخميس الجاي
نور..كويس اكون اتعرفت على البلد
رؤي..بت انتي انا مش هسيبك ولا يوم
نور..تعالي باتي معايا احسن
رؤي..لا ده كان اخويا علقني
نور..طب هكلمك بكرة ونتقابل
رؤي..سلام يا موزة
دخلت رؤي عمارتها وجدت علياء(بنت عمها )على الدرج وتضع مكياج لا يقاس الا بالكيلو
عليا..رؤي كنتي فين
رؤي..وانتي مالك
عليا..لية دة انتي وحشاني
رؤي..متشوفيش وحش عن اذنك
اما عند نور دخلت وجدت عمها يوسف على الدرج
يوسف…ازيك يا نور
نور…ازيمك انت يا عمي وحشني
يوسف..وانتي اكتر كنتي فين
نور.كنت بتغدا برة
يوسف…هو محدش جابلك اكل
نور بسخرية …تصور

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تزوجت جاري العنيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *