روايات

رواية فعلتها لأجل أبي الفصل الثاني 2 بقلم هدير عبدالعليم

رواية فعلتها لأجل أبي الفصل الثاني 2 بقلم هدير عبدالعليم

رواية فعلتها لأجل أبي البارت الثاني

رواية فعلتها لأجل أبي الجزء الثاني

فعلتها لأجل أبي
فعلتها لأجل أبي

رواية فعلتها لأجل أبي الحلقة الثانية

بابا بعصبية: يعنى أنتِ موافقة تتجوزيه؟؟
دنيا ببرود : اه كفايه إنى هعرف أجيب كل إللى نفسي فيه.
بابا بحزن : دنيا أنتِ مش هتتجوزي بنك، إختاري راجل يحافظ عليكِ .
دنيا بعصبية : بابا ده كأن زمان ، دلوقتى الفلوس بتعمل أى حاجه وكل حاجه.
بابا بغيظ : تفكير أمك إللى معرفتش اغيره من سنين أثرت فيكِ للأسف.
ماما بعصبية: وأنت هتفضل زي ما أنت مش هتتغير, هتفضل الفلوس أخر حاجة بتفكر فيها أفتكر إنى قولتلك مفيش حد بيعيش بالمبادئ فى الزمن ده، الزمن ده عايز فلوس وبس.
بابا بيضم على شفايفه من الغضب : الزمن ده عايز ناس محترمة و محافظة على أخلاقها ، أنا خارج علشان لو فضلت موجود هتحصل مشكلة زى كل مره.
دنيا بقسوة : بس عالفكرة أنا موافقة .
بابا لسه هيتعصب سمع حد بيخبط على الباب : الحمد لله الباب بيخبط علشان أنا على أخرى منكم.
دنيا بتضحك ضحكه مكتومة بدون صوت: ..
ماما : هم صح؟
دنيا بإبتسامة: اه
ماما بسرعة : هطلع أقابلهم علشان أبوكي هيكشر فى وشهم.
آلاء:بابا مش كده, بابا ديما بيرحب بكل الناس حتى لو فيه بينهم خلاف ياريت تفهموا ان بابا مش بيكرهكم, أنتوا شايفين أنه غلطان لانه مش غنى, لكن مفيش حد بيحب يكون فقير كل واحد بيحب يجيب لعيالة كل حاجة وأحسن حاجة بس الدنيا صعبة علينا كلنا بلاش نصعبها على بعض أكتر..
دنيا بنظره فيها سخرية : تعرفي تسكتِ؟
آلاء بأستسلام: أنا فعلاً هسكت ، أقولك أنا ماشية على الدرس أحسن.
دنيا بسعادة: بالسلامة.
^^
بابا : شهاب يا بنى أنت مش زي دنيا ، تستاهل حد شبهك.
رياض أبو شهاب: إحنا موافقين.
بابا بغيظ : موافق على أى مش فاهم؟
رياض : أنت أكيد مش مصدق نفسك أننا جايين نطلب أيد دنيا لشهاب ، إحنا أحسن منكم بس نعمل أى شهاب بيحب دنيا و..
بابا بسرعة قبل ما يكمل كلامه و بعصبية: أنا مش موافق علشان دنيا تستاهل حد أحسن من شهاب الف مره .
رياض : ليه الغلط ده؟
بابا ببرود : بتسأل بغلط لى؟ علشان كلام حضرتك مستفز .
رياض بيبص لشهاب بغيظ: يلا..
شهاب : بابا استنى بس .
رياض : أنا قولت يلا.
^^تانى يوم^^
دنيا داخله عند آلاء: مش قولتلك أكيد هييجي تانى.
آلاء: أنا أصغر منك بكتير اه لكن كملي تعليم أنتِ لسه عندك ١٦ سنه لى تتجوزي بدري كده؟
دنيا بتحاول تطلع بره الكلام : أنا غلطانة إنى جيت أتكلمت معاكِ,دا أنا هكون أسعد واحده فى صحابى .
آلاء: إللى يريحك بس أنا مع كلام بابا إنك كده كده هتتجوزي بس تتجوزي وأنتِ مع حد يستاهلك شهاب مش راجل و أنتِ عايزه تتجوزي شهاب علشان فلوسه.
دنيا بعصبية: بس يا بت.
آلاء بإبتسامة حزينة: اطلعي كلمي حماتك بتنادي .
دنيا :ما أنا فعلاً طالعه.
^^
دنيا : أزيك يا طنط عاملة أيه
طنط :الحمد لله يا عروسة أى إللى حصل امبارح؟
دنيا: والله مش عارفه بابا متكلمش فى حاجه, أتكلم أنت يا شهاب.
شهاب :مفيش يا ستى عمو رافض نتجوز.
طنط : دنيا أنتِ موافقة؟
دنيا :اه .
شهاب : ده المهم.
بابا داخل من بره: أى بقا المهم ؟
شهاب بإبتسامة: أهم حاجه فى الجواز أننا ناخد رأيك طبعاً يا عمو.
بابا :وقولتلك رأيي امبارح, فى أى تانى؟
طنط: أى يا أبو دنيا مش كده, إحنا حتى فى بيتك .
بابا بإبتسامة حزينة: هو أنا عملت أى؟
طنط : مينفعش نقف فى طريق عيالنا.
بابا بهدوء و بيبص لدنيا و بيسألها: أنا واقف فى طريقك يا بنتى ؟ أنا بحاول بكل جهدي أختار ليها الأنسب فى كل حاجة؟
شهاب : ومين قالك إنى مش أختيار مناسب.
بابا بهدوء: أنا ضد إنها تتجوز وهى لسه مش مكملة تعليم,دنيا لسه صغيره.
شهاب : هتكمل تعليم عندى..
بابا بنفس عميق كله خوف :دنيا أنتِ قد القرار ده .
دنيا:…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية فعلتها لأجل أبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *