روايات

رواية حكاية شمس الفصل الثامن عشر 18 بقلم سلمى سمير

رواية حكاية شمس الفصل الثامن عشر 18 بقلم سلمى سمير

رواية حكاية شمس البارت الثامن عشر

رواية حكاية شمس الجزء الثامن عشر

حكاية شمس
حكاية شمس

رواية حكاية شمس الحلقة الثامنة عشر

بعد ان ضعفت شمس ليزن ورضحت له في تلبيت رغبته فيها بان منحته نفسها بعد ان حذرها يزن من الاقتراب منه لعدم قدرتها في السيطره علي نفسه الا انها اشفقت عليه ولانها تجيد التضحيه بنفسها في سبيل اسعاد غيرها استسلمت له لتمنحه ما يريد ويحملها يزن الي فراشه وينتهل من عشقها ما تمنا حتي يطفئ لهيب شوقه لها ويتمم زاوجه بها ______
وتشرق شمس الصباح التي تداعب اشاعتها عيون شمس
تتقلب شمس في فراشها وتشعر بصداع عنيف وقوي وخدر في اوصالها لا تعلم سببه وتفتح عينيها بتكاسل وتصعق عندما تري نفسها في غرفة يزن ونائمة علي فراشه بقميص نوومها القصير وشعرها منسدل علي وسادته لترتعد اوصالها مما وصل لها تفكيرها هل حدث بينهم علاقه هل ضعفت له هل اصبح زوجها هل سلبها ليلة زفافها التي كانت تتمنا ان تمنحها فيها نفسها وهي مازالت علي براءته وتضع يدها علي وجهه وتبكي بحرقه لضياع حلمها لتنتبه لصوت يزن خارج الغرفه وهو يتحدث في التليفون ويضحك بمرح وتركز فيما يقوله وتسمعه بيقول لمحدثه ________
يزن …. لا بتكلم بجد بعثه ست شهور لي جنوب افريقيا اكيد اكتشاف مذهل وانت اكيد هتكون علي راس البعثه زي الرحله الاخيرة بس ربنا يسلم وميحصلش اللي حصل اخر مره معانا
ويسكت ليستمع للمتصل ويرد بضحكه عاليه لا متقلقش انا جاي وهتلاقوني قبلكم اسمع انا ساعه هروح لجدتي وبعدها علي الشركة هوقع العقد واجيلكم نتفق علي كل حاجه قبل السفر ويصمت ليستمع ويرد لا طبعا دي فرصه انا مصدقت لقيتها وكمان جت في وقتها بعد ما خلصت من كل حاجه هنا واطمنت علي جدتي اخيرا كل اللي نفسي فيها اتحقق
ويصمت طويلا لتسمعه يرد اكيد يا نادر سلام علشان الحق اخلص كل الاجراءت والاستعدادت كلها النهاردة انا مستعجل
خلاص معنديش وقت سلام يا نادر والي اللقاء_____
ويقفل الاتصال ويدخل الغرفه مره اخري وينظر لشمس النائمه علي فراشه يذهب لها وينحني عليها ويقببلها بحنان حبيبتي الكسلانه لسه نايمه سامحيني مكنتش عايز افارق حضنك بس جدت اموار ولازم اخرج اخلصها يهزها برفق لتصحو ويراها تفتح عيونها وترجع تغمضها مره اخري كانت تمثل عليه ان النوم غالبها لخجلها من نفسها او كيفية مواجهته بعد ان منحته نفسها برضاها لينحني عليها يقبلها مره اخري ويلعب في شعرها … طيب خلاص خليكي نايمه شكل سريري عاجبك وعايزه تستولي عليه زي ما استوليتي علي قلبي وروحي المهم انا رايح لجدتي المشفي اخلص اجراءت الخروج وادفع فاتورة تكاليف علاجها و انتي خدي كفايتك من النوم وارتاحي و وقت ما تصحي روح لبيت العزبة وهاتي ليها طلباتها وثبابها وانا هتصل برجب السواق هخليه يرافقك لان ورايا كذا حاجه ومشوار لازم اخلصهم النهاردة ضروي ومش هقدر اكون معاكي ويقلب رأسها ليقبل فمها بعذوبه….ياه علي طعامة شفايفك ولذاذة حضنك وكل كوم والاسطباح بوجهك الجميل اللي كان حلم و اتحقق اخيرا ولا في دفاكي راحه عمري ما كنت اتخيلها بصراحه كانت ليله في حضنك من احلي ايام حياتي سامحيني يا حبي لاني مضطر اسيب كل ده واخرج هتوحشيني اوووي اوووي بس لما ارجعلك هتلاقيني محضرلك مفاجاءه بعمرك كلها ويتركها مغصوب_______
وينحني ياخد قميصه وبنطاله من علي الارض والمنشفه
حبي انا هنزل تحت اخد شاور وهطلع علي العزبه اغير ثيابي وهبلغ رجب يجيلك وهكتبلك كل ده في ورقه لو مش مستوعباه هتوحشيني لحد ما ارجعلك سلام يا عمري______
ويقفل الباب وراه وتقوم شمس من علي الفراش وتلطم وشها
بعد ما تري بقع من الدم علي قميصها وتصرخ……… هي دي المفاجاءة هتسافر يا يزن وتسيبني بعد ما خليتني مراتك وخدت براتي وكمان هتغيب ست شهور ما خلاص خدت مني اللي كنت عايزه ومبقاش ليا لازمه دلوقتي هترجع لشغلك وسفرياتك واكتشافاتك الف خسارة هو ده وعدك ليا انك مش هتسافر وتسيب جدتك تاني وليه لما انت ناوي تسافر ترغمني علي اني اكون زوجتك وليه خدت حقوقك مني مدام مش عايزني معقول كنت كل الوقت ده بتلعب بيا اشتريتني بشوية مجوهرات مقابل ليله واكيد بعدها هتطلقني معقول مسواش عندك غير شوية فساتين ومجوهرات زي ما شوكت قال كنت بتكذب عليا وتخدعني لحد ما تسلبني عفتي وطاهرتي انا مستحيل اسكت انا لازم اتصرف واحكي لجدته كل اللي حصل وعملته معايا مش هسامحك يا يزن عمري وتبكي بالم علي برائتها التي ضحت بها في لحظة ضعف وتنحني تاخد روبها وتداري جسدها المباح من زوج مخادع اناني وتسمع صوت سيارته تعرف انه غادر وتنزل لشقة عمتها وتدخل غرفتها وقلبها مكسور وحزين وتقلع قميصها وتنظر علي بقعة الدم وتصرخ بالم ….. انا ازاي عملت في نفسي كده ازاي ضحيت بشرفي بسهوله كده وفي السر كمان كان فين عقلي وتربيتي وتخبط راسها بايدها وتعض اصابع الندم وتستجمع شتات نفسها وتدخل تاخد.شاور وتلبس بنطلون جينز وبلوزة سوداء تعكس حالة حزنها علي نفسها ووتنزل مهمومه مكسورة النفس لتري رجب السواق بانتظارها يسلم عليها ويفرح انه عاد ليخدمها ويقلها من جديد وتركب شمس بجواره وعلي غير عادتها معه تظل صامته طوال الطريق وتقف امام بيت المزرعة وتنزل من السيارة الي داخل البيت لتاتي بطلبات وثياب الهانم وتنزل لعم رجب بعد ان انتهت وتركب معه وينطلق الي الاسكندرية لزيارة وصال هانم _________
___________________&&&&&&&
تصل الي المشفي وتبحث بعيونه عن سيارة يزن لكنها غير موجوده تنزل وتحمل طيات خيبتها في نفسها وتطلع الي مدام وصال التي كانت تؤدي تمارين الصباح كم كانت تفعل قبل مرضها تبتسم لها شمس في اسي لاحساسها انها ستصدمها بحفيدها وبما فعله معاها وتلاحظها وصال تقف وتذهب لها وتحضنها بقوه …. خطيبة حفيدي الحلوة وصلت وريني ايدك وتري يدها خاليه من اي دبله و خاتم
تنظر لها باستغراب وتسالها…..فين خاتم خطوبتك ودبلة يزن قالي انه لبسهم ليكي امبارح اوعي تقوليلي انك رفضاه وقبلتي بس قدام الناس علشان متحرجهوش وتاخذ يدها وتجلسها علي فراشها وتحضنها بحنان الام … مالك يا شمس احكيلي حصل ايه وليه قلعتي خاتم الخطوبة ودبلتك _____
تبكي شمس في حضنه وتحاول تفكر تقولها ازاي انه خانة ثقتها فيه وااتجوزت حفيده ووهبته نفسها في السر وضيعت احلي ليلة في عمرها مقابل ارضاء رغبات يزن الاناني الذي سيتخلي عنه بعد ما تمم زواجه بها ويعود لحياته السابقه__
تصيح فيها وصال…. مالك يا شمس فيكي ايه يا بنتي عمري ما شوفتك حزينه ومكسورة كده من يوم معرفتك رغم انك ياما شوفتي في حياتك من مشاكل وكنتي بتوجهيها بقوة ولا يهمك لانك بنت بمية راجل طمنيني هو جوزك عمتك جراله حاجه ولا ايه يا بنتي انطقي ساكته كده ليه انا قلبي مش ناقص قلق بعد ما اخيرا ارتاحت من هم مرات ابني وابنها متجيش انت توجعي قلبي تاني من الحزن والقلق عليكي
يلا يا حبيبتي قوليلي حصل ايه ومين مزعل عروستنا____
تتهرب شمس من سؤالها بسؤال …. ازاي خلصتي منهم هو يزن حكي ليكي اللي حصل واللي عملته شجون معانا____
تربت وصال علي كتفها بحنان…. شجون جاتلي بليل تطلب رضايا ومسامحتي وحكت ليا كل حاجه واتفاقها مع يزن وقالتلي انك انت ويزن مينفعش غير انكم تكونو لبعض وسافرت يومين تغير جو وتخرج من حالة الاكتئاب اللي صابتها بسبب اهلها ويمكن تجي تعيش معانا في بيت العزبه بس بعد ما تتجوزي انت ويزن ام امها واخوها خلاص يزن ادالهم حقهم من ميراث ابني وخلصني منهم للابد وتتنهد
بغبائي اشعلت بينهم نار جديد لما شرط ان بيت العزبة للي يتجوز الاول من احفادي ويملاء البيت بالذرية الصالحه خليتهم يتصارعو من جديد لكن يزن كان اعقل من شوكت لان نيته كانت شر لعب عليكي وسرق الخاتم علشان يغصبك علي الزواج بيه وبالاخر كنتي من نصيب اللي يستحقك وهو يزن واللي مفرح قلبي اكتر انكم عايشين اجمل قصة حب وتضحك بشوفها بعيونكم لانكم مقسومين لبعض ____
تسالها شمس باستغراب….. ازاي اديتيهم حقهم في الميراث
هو انت كتبتي ليهم نص العزبة ولا عملتي ايه __________
لا طبعا اكتب لمين خسارة فيهم اديتهم نصيبهم في الميراث مال وام بيت العزبة والمزرعه والمنحل كتبتهم ليزن بيع وشراء وكده اتخلصت منهم واديتها للاحق بيها ______
تكتم شمس بداخلها احساس الغدر والخيانه من يزن .. وتسال نفسه يعني يزن ضحك علي الكل خلي جدته تكتب ليه المزرعه وبيت العزبة وهو ضحك علي شوكت وكتب ليهم ورق بحق شوكت وامه في ميراث هو اصبح المالك الوحيد يعني ورق ملهوش لازمه وكمان هيسافر لشغله وهيغيب مده طويله وهيتخلي عن جدته حبيبته بعد ما منحته جدتها ثروتها وتلوم نفسها وتحس بالندم وتقول في سرها مش ممكن اكون اتخدعت فيه بالشكل ده وتبكي بحرقه علي خسارة قلبها وبرائتها مع انسان مخادع واناني ووصولي____
وتتطلع الي مدام وصال وتري بسمتها اللي رجعت ليه وفرحة قلبها برجوع يزن لحياتها وتشفق عليها من انها تصدمها فيه وقبل ما تخرج حتي من المستشفي وتكتم حزنها في قلبها وتسكت عم اصابه لانها تاكدت ان جدته لن تستطيع ان تمنعه من السفر بعد ما حصل علي كل ما تمناه وخطط له بالعكس ممكن يقتلها لو عرفت بخداعه لها وخيانته لثقته وحبه لها الزائف وتفضلها له علي ابنها ظنن منها انه احن عليه منه وبدات تنسج شواهد علي انانيته وطمعه في استرداده لخاتم امه وكسرت نفس ابن خاله واستحقرته لقسوته التي كان تظنها دفاع عن جدتته وارث امه وتظل تفكر بكل اعماله وازاي هي راتها خير وهو كان شر اكبر من شوكت بسبب ذكاء ودهاء يزن استطاع خداعهم جميع بعد ما عيشهم بوهم انه يحب جدته بجنون وتنهمر دموعها بحرقه باكيه علي خسارتها____
وتلاحظ وصال حالة شمس ودموعها التي لا تتوقف وتساله
مالك يا شمس انتي مش عاجباني هو يزن زعلك في حاجه وتشدها ليها وتنظر لعيونها …. بصيلي يا شمس وقوليلي مين مضايقك ومخلي دموعك نازلي كده علي طول دخلت غيرت ورجعتلك وانتي واقفه مكانك سرحانه وحزينه وبتبكي___
تبتسم له شمس مرغمه …. مفيش بس احنا هنمشي ولا هنروح فين بعد ما بعتي العزبه ليزن ______
تضحك…. هعيش معاكم صحيح بعت العزبه بس هعيش فيها
وهشوف ولادكم مالين عليا البيت وهتتحقق امنية حياتي_
تستغرب شمس وتساله…. ليه بعتيه ليزن مدام هتعيشي فيه مش كان احسن يفضل في عهدتك بدل ما يزن يبيعه او يتصرف فيه علشان يرد فلوس شوكت وامه _______
تاخد ايدها وتخرج بره الجناح وتقول لها…. علشان ارتاح طول ما العزبة موجوده هيفضل الصراع قائم بين يزن وشوكت وبشراء يزن ليه كان الحل للكل منه هقعد فيه معا اغلي ناس علي قلبي انتي ويزن ومنها هشوف اولادكم وكمان هموت علي فرشتي ومش هفارقها كان احسن ما يتباع لغريب يزن فكر صح واشتراه وخلص حق شوكت وكده لما اموت مش هيتخانقو مع بعض لاني اديتهم حقهم وانا عايشه _____
لتساله شمس في حيرة….. وهو اشتراه منين وهيدفع فلوس شوكت منين مش معقول مجوهرات مامته تسدد كل ده ___
تمسك وصال ودانها …. اساليه مش انتي هتبقي مراته وام اولاده اساله اكيد مش هيداري عليكي لانه بيحبك____
ويلا بينا وصليني البيت والحقي يزن في منزل عمتك وتعالو سوا هو قال هيخلص اللي وراه وهيروح لمنزل عمتك يستناكي هناك هيقولك مفاجأته ويجيبك معاه ______
تتطلع لها شمس في حيرة وقلق وتهز راسها ايمأه بالموافقه
ويخرحو من المشفي ليرو رجب بانتظارهم الذي يجي جري لها اول ما يراهم ويقبل يداها وهو فرح لسلامتها _____
تربت وصال علي ظهره….. اصيل يا رجب وصلني لبيتي وحشني اووي ارجع ليه واعيش فيه تاني________
ياخد رجب بايدها…. انت هتنوري كفر الدوار كلها يلا يا ست هانم ويركبو السيارة وينطلقو للعزبه
وبعد اقل من ساعه يصلو للعزبه وتنزل وصال ويجري عليها البواب ياخذ منها شنطتها ومحاسن ترحب بها وتحضنها
وتنزل وراها شمس لكن وصال تمنعها….. خليكي روحي ليزن هو مستنيكي هاتيه وتعالو يلا علشان متتاخريش عليه
وصلها يارجب وارجع هي هترجع مع الباشمهندس يزن وتضحك ليها يلا روحي ليه واوعي تنسي تساليه______
وترجع شمس تركب وينطلق بها رجب الي منزل عمتها
_____________________&&&&&&&
تصل شمس لمنزل عمتها وتري سيارة يزن واقفه امام الباب وتنزل من السيارةوهي بترتعش خوفا من مواجهته ويسلم عليها رجب ويرحل كم امرته وصال هانم
وتدخل شمس المنزل وقلبها مقبوض وتفتح باب شقة عمتها لتسمع صوت ينادى عليها … شموسه رجعتي اطلعيلي بسرعه
وتصعد شمس بخطوات مثقله ومرتعشه وتدخل عليه غرفته لتري ما جعل قلبي يهوي بين ضلوعها. فاتح شنطته وبيلم ثيابه وكل ما يخصه وتساله … انت بتعمل ايه وعايز مني ايه _____________
يتطلع لها بابتسامه ساحرة لا يلاحظ نظرة الحزن الذي تملاء عينيها او دموعها التي تهدد بالانهمار …. همشي من هنا
قبل ما اتنحس تعالي ساعديني اخلص بسرعه
لتصيح فيه شمس بعصبية…. تتنحس خلاص بقيت نحس يا باشمهندس صح ليك حق انت مش غلطان ان اللي رخصت نفسي بس في حاجه نسيت تاخدها ثواتي هجبهالك____
وتنزل جري وهو بيهز راسه باستغراب ويسال نفسه ماله دي
وتدخل شمس غرفتها وتطلع كل ملابس امه والمجوهرات التي لبستها في حفلة اعلان خطوبتهم وتصعد له وقلبها يغلي من غدر وخيانته له وتدخل عليه غرفته وترميهم في وشه
خد دول ميلزمونيش ولا يشرفونا البسهم تاني ________
يري يزن الملابس والمجوهرات علي الارض ويغضب لفعلتها الغير مفهومه و يتطلع لها باستغراب وحيرة ويترك شنطته ويمسك ذراعها ويهزها …. في ايه مالك وايه اللي بتعمليه ده اتجننت ولا ايه ازاي ترمي حاجه اديتهالك في وشي بالشكل ده انا جوزك يا هانم واحترامي واجبي عليكي اتفضلي وطي لمي اللي رميتهم دول وبعدها فهميني ايه سبب افعالك وانفعالتك دي وكلامك الغير مفهوم________
تشد شمس ذراعها من ايده ….. سيبني واوعي تلمسني تاني ومش هلم حاجه ولا عايزه اعرفك اخرج من حياتي بقي دمرتني وضياعتتي منك لله منك لله______
يصيح فيها يزن بغضب…… انت اكيد مجنونه يعني ايه مش المسك تاني وازاي ضيعتك انتي مراتي يا شمس ممكن تهدي وتفهميني بهدوء انا مش عارف ايه اللي حصلك غيرك كده بعد ما كنتي بحضني بليل ملاك جميل هادي ورقيق_______
تصيح فيه بحده وغضب…… اخرص متجبش سيرة امبارح لانه ماضي وعدي ليله وانتهت واللي حصل فيها كان غلطه وانا مش هكررها تاني معاك جدتك وشفيت ورجعت لبيتها والحمد لله ومشاكلك مع ولاد خالك وانتهت مفضلش غيري خلصني واخلص وبكده هترتاح فعلا_________
يتخلل يزن اصابعه في شعره بعصبية….. يعني ايه اخلصك انتي مستوعبه اللي بتطلبيه ده مني معناه ابه______
تصرخ فيه ….. ايوه عارفه معناه ايه وقبل ما تتكلم عن اللي حصل بينا هنا انا نسيته وكانه لم يكن_____
يبعد عنها يزن ويجلس علي الفراش ويضع راسه بين يداه
ويتنهد بصعوبة ويرفع وجهه له ……. انتي عارفه كلامك ده معناه ايه معناه ان كل اللي عملته علشانك و كل تغير في حياتي كان وهم وسراب عشت فيه واني كنت مخدوع فيكي
وواهم انك كنت شط الامان ومرسي لمركب حياتي _____
تتأفف شمس بالم لكذبه وخداعه حتي في لحظة وداعه وتحافظ علي اخر ما تبقي لها من كرامه وتطلب الطلاق قبل ان يطلقها ويرميها وتصيح فيها بحدة….. طلقني يا يزن
ينهض يزن ويذهب لها ويقف امامها ويمسكها من اكتافها
عايزه ايه تطلقي ياه انتي لدرجة دي مش طايقاني ____
تصرخ فيه يووووه طلقني بقي خلصني منك ومن قرفك___
يمط يزن شفايفه بسخرية … عايزه تخلصي مني ومن قرفي
حاضر يا شمس انا عمري ما هفرض نفسي عليكي بس بصي في عيني وقوليلي انك فعلا عايزه تطلقي مني وليه____
تنزع يداه عنها وتبعد عنها … مفيش ليه طلقني بقولك انت ايه معندكش كرامة طلقني طلقني طلقني بقولك _______
يتنفس يزن بغضب بعد ان اهانة رجولته ويصيح فيها …..
حاضر هوريكي ان عندي كرامه يا شمس انتي ط……….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حكاية شمس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *