روايات

رواية شارع الغرام الفصل السادس 6 بقلم جنات رجب

رواية شارع الغرام الفصل السادس 6 بقلم جنات رجب

رواية شارع الغرام البارت السادس

رواية شارع الغرام الجزء السادس

شارع الغرام
شارع الغرام

رواية شارع الغرام الحلقة السادسة

خالد:أصحي ياحمزه كل ده نوم .
حمزه:امشي ياخالد وسيبني دلوقت اكمل نوم
عندما رأي خالد أنه لا يوجد امل بأستيقاظ حمزه
فنظر مباشره الي كوب الماء المثلج وضحك بشر وقال : انا اسف يا صاحبي بس انت اللي اضطرتني اعمل كدا
ثم سكب الكوب علي حمزه
حمزه بشهقه ونظره غضب : قسم بالله لهوريك يا خالد ثم انطلق يجري ورأه في جميع الغرفه وكاد خالد أن يسقط من كثره الضحك ثم نظروا لبعض وانفتحوا في الضحك وقال : معلش يا صاحبي بس انت مكنتش هتصحي غير كدا
حمزه : عاوزني أصحي ليه ، هيا الساعه كام دلوقتي
خالد علشان اجتماع الصحافه ، الساعه ٦ ونص
حمزه : حرام عليك يا خالد يعني احنا اصلا جينا من القسم الساعه تلاته وعلي ما نمنا كانت اربعه وانت جي تصحيني ٦ يعني يا دوب نمت ساعتين
خالد : ونص
حمزه بملل : انت بارد ، وبعدين انا مش هروح في حتي انا واحد جي من سفر وملحقتش استريح ولا اخطط لل business. بتاعي واصلا انت ومروان اللي غلطانين انا هروح اعمل اي
خالد : هوا في بياعه كدا ، وبعدين اصلا فين مروان انا مشوفتوش من ساعه ما صحيت
حمزه : انا حسيت بي علي الفجر وهوا خارج من الاوضه
خالد بأستفهام : هيكون راح فين دا
حمزه : ممكن يكون راح يصلي مثلا
خالد : لا مروان بيصلي في البيت
حمزه طب رن عليه
حاول خالد الاتصال بمروان عده مرات لكي يخبره أن مدير العلاقات العامه في الشركه يريد إحضار عايده و ليلي للمؤتمر الصحفي لأنهم من رفعوا قضيه عليهم و الصحافه ترغب في وجودهم
ولكن دون جدوي فالتليفون مغلق
——————––—————————–
عند مروان كان يجلس علي تاله عاليه لا يوجد بها أحد سواه
وكان يتذكر أمه ويبكي بشده فهذا هوا حاله ،
بعد ذلك تذكر المؤتمر الصحفي الذي أخبره به مدير العلاقات العامة وكل ما قاله لخالد قاله له
وضحك عند افتكاره لما حصل
” Flash Back.”
انت عارف لو حسام عرف هيعمل فيك اي؟؟
مروان : مش هيلحق عشان هكون عملت اللي انا عاوزه وكان يمثل بأنه س&ران حتي تخف
عايده بجمود تكاد تفقده فهي بحثت عنه وعرفت بعض المصائب الذي ارتكبها ، وفهمت مقصده عن ما سيفعله فيها
وهو انت فاكر ان انت هتلحق فعلا !! دا انا لو صرخت دلوقت كل الفندق هيتجمع وهتبقي فضيحه
مروان : لا مش فضيحه خالص هيلاقوه واحد ساكن جنبك في الاوضه وقاعدين بتتكلموه مالبلكونه
عايده بداخلها حيوان وذكي ربنا رزقني ببلوه من اول يوم : والله عندك حق ما انا ممكن ادخل دلوقتي ومحدش يقدر يمسكني ولا يمنعني وكادت أن تدخل حتي امسك يدها وقال
طيب واللي انا جي علشانه مش هنقعد نتفق عليه
لفت عايده وشدت يدها منه وكانت تصفعه حتي أوقفها وقال : متخليش دماغك تروح لبعيد ، انت مش استايلي اصلا انا قرفان اني واقف اتكلم معاكي والله وخائف علي منظري وكارزمتي قدام الناس بس مضطر
عايده والله : اي اللي مخليك مضطر ما تغور في داهيه
مروان بنفاذ صبر : يا بنتي ما تتكلمي عدل ، ما انا محترم معاكي اهو
عايده : احترام اي !! ، دا انت مسمعتش عنه ، وجي ليا بليل س& ران وتقولي احترام وعاوز تتكلم معايا في شغل ، شغل اي دا إن شاء الله
مروان غير نبره صوته حتي تكون عاديه
انا مش سكران ، وبجد انا جي في شغل
عايده بغباء : انت اتكلمت كدا ازاي ، لحق يروح تأثير الس& ر
ضحك مروان علي غباؤها : يا بني ادمه انا اصلا مكنتش س&ران انا كنت عاوز اخوفك
عايده بفهم : اه فهم… ، وانت تخوفني بتاع اي انت تعرفني
مروان وقد حاول أن يهدأ لان أن لم يهدأ احدٱ منهم فلن يتفقوه علي الشغل
مروان بنبره هادئه ادهشتها : انا مش جي عشان نتخانق ، انا جي عشان عندي ديل في صالحنا احنا الاتنين
عايده بهدوء وقد أدركت محاولته للهدوء : شغل اي
مروان : المؤتمر الصحفي عندنا في الشركه ، الصحافه طالبين انك تكوني موجوده عشان الكلمه اللي قولتيها امبارح عامله ضجه وكل واحد بيفسر الحادثه علي مزاجه فالناس محتاجين تبرير لانك فضحتينا
عايده ببرود : وانا مالي ما انت كدبت علي الصحافه وانا كل اللي عملته اني قولت انك كدبت ، اكيد مكنتش هسكت ، انا اي اللي في صالحي عشان اطلع ابرر للناس
مروان : الي في صالحك أن احنا منأذكيش ، وكل واحد يروح لحياته ويشوف هوا بيعمل اي
عايده : بص انت كدا كدا مش هقدر تعملي حاجه
خلينا متفقين علي كدا الاول
مروان بشر : انا مكنتش عاوز استخدم معاكي الطريقه دي بس انتي مش هتيجي غير بيها
عايده بنظره استفهام وثقه : والله اللي عندي قولته محدش يقدر يجبرني اني اروح
مروان : حتي لو عدم مرواحك هيجيب رفدك قبل ما تتوظفي
عايده : مش فاهمه ، انت بتهددني
مروان : مكنتش عاوز بس انتي اللي عنديه
هتيجي معايا ولا لا
عايده : انت ازاي حقير كدا
مروان بأستفزاز : معلشي ، يالا بقي عشان منتاخرش
عايده بضحكه سخريه : انت خلاص قررت دا انت غلبان اوي ، ثم ذهبت من أمامه
مروان : عايده استني
————————————————-
في مقر المؤتمر بالشركه
كان يجلس خالد وحمزه وهم يتودودون عن غياب مروان ، وكلا منهم ينظر إلي الساعه وهو مرتبك ولا يفهمون ما يحدث فهم يعلمون أن مروان يستحيل أن يتوتر من الصحافه أو أن يدخلهم في هذا الوضع
الصحافي : استاذ خالد احنا هنا من بدري اوي وكل شويه تأخروا المؤتمر
بدأ الناس في التكلم حول الأمر
والشوشره بكلام غلط
وقف خالد: حمزه انا لازم اسكت الناس دي وهقولهم أن احنا منعرفشي البنات بتوع امبارح فمش هنعرف نجبهم وان مروان تعبان شويه عشان كدا مجاش
شجعه حمزه
خالد : حمحمحم ممكن الكل يبصلي عشان هتكلم باللي حصل امبارح لان حصل سوء تفاهم
خالد : اولا انا بعتذر علي التأخر ، وثانيا احب اقول
أن البنات بتوع امبارح احنا منعرفهمش فمش هنعرف نوقلهم يجو ، وبالنسبه لتأخير مروان
فأنا حابب اعتذر منكم بخصوص الموضوع دا
لانه تعب فجاه ومكنش ينفع يجي
لا يا حبيبي انا جيت اهو قولت ميصحش يعني اكون انا اللي طلبت تنظيم مؤتمر صحفي وفلاخر مجيش
نظر خالد اليهم بأحراج شديد ، ثم اللي حمزه بغضب من مروان
كان كل الأنظار التصقت علي مروان وهو يدخل ووراء عايده وهيا متوتره من كم الانظار التي تحولت عليها
مروان بهدوء لانه لاحظ توترها ،
استاذه عايده لما عرفت أن حصل سوء تفاهم بسببها امبارح صممت أنها تيجي توضح بنفسها
عايده بأرتباك : انااا احمم امبارح ملحقتش اخلص كلامي وكدا وانتوا خدتوا الكلمه اللي قولتها بس وعملتوا عليها حوارات
ثم نظرت لمروان لانها لا تجد ما ستقوله
مروان ببرود ، ساعدي نفسك بنفسك
عايده : انا مكنشي قصدي حاجه انا بس كنت متوتره شويه وبصراحه هيا كانت مجرد صدفه زي ما هما قاله ، وانا حبه ان الموضوع مياخدش اكبر من حجمه لانه ميستاهلش ٠
أمام الشركه
تحبي اوصلك
عايده بقرف : لا خلي وقتك لنفسك
مروان : الواحد بيحاول يكون محترم معاكي والله وانتي مصممه تبقي قليله ادب
عايده بكره : معلشي اصل المفروض أن الواحد يجي يهددني بمستقبلي ودراستي اللي تعبت فيها وانا المفروض اقف واتكلم معاه عادي وانسي صح
مروان بندم : انا كلمتك الاول واترجيتك بأدب وانتي اللي عندتي
عايده : طب غور من وشي ، مش انا عملت اللي انت عاوزه من دلوقتي مش عاوزه اشوف وشك تاني
مروان : لا ونبي استني شويه ، علي اساس انك واقفه قدام شركه ابوكي مثلا .
عايده وقد دمعت عيناها : انت مين انت عشان تجيب سيره ابويا علي لسانك
مروان بهدوء : انا اسف مكنتش اقصد حاجه والله
عايده : تاكس ، تاكس يوووه
مروان : صدقيني محدش هيعدي من هنا لان النهارده الخميس واحنا لسه الساعه ١٠ الصبح ودا ميعاد موظفين
عايده : اكيد في حد ممكن يبقي فاضي
———————————————————-
“بعد نص ساعه مشي ”
عايده بصوت عالي يارتني ركبت معاه والله انا غبيه وطلع عنده حق مفيش حد هيعبرني ويقف ، خليني بقي ماشيه كدا
مروان من الخلف : الفرصه لسه قدامك
عايده بشهقه : يخربيتك انت بتنزلي من السماء ولا اي ، هوا كل ما اروح حتي اللاقيك
مروان بضحك : اه لسه نازل دلوقتي انتي شوفتيني
عايده بملل : عاوز اي يعني
مروان : تعالي اعمل فيكي جميله اوصلك
عايده نظرت له نظره بها مكر وردت : ماشي
مروان بتوتر من النظره : اركبي
—————————————————-
كريم : يا ماما ونبي خلاص ، دي لسه ماشيه من يومين اتنين بس
اومال لما نقعد ١٠ ايام كمان بعد كدا نروحلها هتعملي اي
اميره بخضه : انا مش قولتلك ياض انت تقول لمديرك يقدم الاجازه ويخليها ٥ ايام بس
كريم بضحك : اهدي يا ميرو وشك تتخطف كدا ليه بس انا قولتله وقالي أنه هيقرر ويقولي رده بكره
اميره : يابني انا قلقانه علي اختك اوي النهارده طول اليوم مكلمتنيش وتليفونها مقفول وهيا كانت قايله أن كل شويه هتكلمني انا حاسه انه حصلها حاجه
كريم : اهدي ياست الكل انا هفضل وراها لغايه ما ترد أو هتصل بليلي
ماشي بسرعه وافتح الاسبيكر عشان اسمع انا كمان انا مش واثقه فيك
كريم : الو ، ازيك يا ليلي
ليلي بقلق : اهلا ازيك هو حصل حاجه ولا اي
كريم : لا الحمدلله بس هيحصل لو ماما مسمعتش صوت عايده دلوقتي
ليلي بضحك : كنت عارفه أن الموضوع مش هيبقي سهل خالص وطنط هتأڤور
اميره : انا اوڤر يا ليلي ، والله خس عليكي
ليلي : ماشي يا كريم الكلب مش تقول انك فاتح الاسبيكر
كريم : والله هيا كانت قايله أنه مش هتتكلم وانا فاتحه
اميره : بالله يا ليلي تقولي الحقيقه ، بنتي حصلها حاجه
ليلي وقد تذكرت ما رأته الصبح علي التلفاز من الاخبار وكانت تتمني أن لا تسمع الاخبار والدتها
يا طنط يعني بنتك لو فيها حاجه انا هبقي قاعده كدا عماله اضحك عادي ؟؟
اميره : طول ما انتوا مش تحت عيني مببقاش فاهمه ليكوا حاجه ، طب ما تسمعيني
صوتها
ليلي بخوف : اصل اصل ااا ياطنط بصراحه كدا هيا نزلت تبدل جاكيت كانت جيباه امبارح ومعجبهاش
اميره : وانتي منزلتيش معاها لي ، دا انا قولت مش هتسيبو بعض
ليلي بتوتر : لا أصل انا لما صحيت من شويه ملقتهاش ولما كلمتها قالت اني كنت نائمه وصعبت عليها
اميره : ازاي وتليفونها مقفول ، بعدين ممكن تتوه
كريم بملل خلاص ياماما وهيا البنت تعمل اي يعني
ليلي : قولها بالله
اميره خلاص يا بنتي ابقي طمنيني عليها كل شويه وقوليلها تكلمني ضروري عاوزه اسمع صوتها
ليلي : حاضر والله ياطنط
اميره : سلام يا حبيبتي ، ربنا معاكو ويحفظكوا دائما
ليلي : يارب
ذهبت ليلي لأخذ شاور سريع حتي خرجت علي صوت رنين الهاتف
ليلي : يا نهار ازرق ، ما هوا دا اللي كان ناقص بصراحه
كل دي مكالمات من بابا!!!
ليلي : الو يا حبيبي عامل اي
والدها محمود : هوا بقا فيها حبيبي
ليلي : طب بص انت أهالي كدا وانا هفهمك كل حاجه
محمود : لما نشوف يا ليلي ، واياكي تكدبي عليا
ليلي : والله انت مكبر الموضوع هوا في شباب ضايقونا والشباب دي دافعت عننا وعشان كدا حسام خدنا والموضوع اتحل
محمود : لا تصدقي الموضوع بسيط اوي انا مش فاهم الصحافه مكبرينه لي ؟؟
ليلي وقد فهمت استهزائه بها وأنه لن يصدق هذه القصه الذي تفوهت بها عليها
فقدت له كل ما حدث من بدايته
———————————————————–
عايده : شكرا
مروان : علي اي
عايده: علي الفطار
مروان: انا معملتش حاجه دا واجبي
عايده : لي
مروان : انتي جيتي النهارده عشاني فواجب عليا حتي كراجل اني اعزمك علي الفطار
عايده : جيت معاك غصب
مروان : خليكي فاكره اني مكنتش حابب الطريقه دي
بس عمتٱ انا اعتذرتلك ومش حابب أن اول مره اشوفك فيها كانت بمشكله واخر مره كانت بمشكله
فحابب اصلح الوضع بما أن النهارده اخر يوم هشوف وشك فيه .
عايده : كنت ماشي حلو ، لغايه اخر كلمتين
بس اهم حاجه في كل دا
ان الفطار يجنن ، ومش هتبقي اخر مره اجي هنا
مروان : اديني عرفتك مكان جديد في القاهره
عايده : شكرا ، انا لازم امشي
مروان : تمام هحاسب واجي
عايده : ماشي هستناك عند العربيه
ذهبت عايده وقالت للأمن أن يجلبوا السياره
اتي إليها شباب
شاب الاول : الحق مش دي البت اللي كانت في التليفزيون امبارح
الشاب التاني : اه تصدق هيا ، طب ما تيجي نتسلي شويه
الاخر : معاك يا صاحبي
ثم ضحكوا واتجهوا نحوها
وكانت تلاحظ عايده خطواتهم اتجاهها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية شارع الغرام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *