رواية فارس الصعيد 2 الفصل التاسع 9 بقلم ريهام محمد
رواية فارس الصعيد 2 الفصل التاسع 9 بقلم ريهام محمد
رواية فارس الصعيد 2 البارت التاسع
رواية فارس الصعيد 2 الجزء التاسع
رواية فارس الصعيد 2 الحلقة التاسعة
(كنت بكل حالاتك قابلك تزعلي قابلك تفرحي قابلك تتقلي قابلك كنت الارض وكنت سنابلك كنتي الحرب وكنت جنابلك حتي في بعدك وانتي مسافره وبيني وبينك الف محطه كنت بقابلك).
.
.
فارس::كويس انك طلبتي الطلب ده
.
هنا بدموع تنهمر منها::انا مبقتش عيزاك انا عايزه ولادي بس روح لها بس قبل ده كلوا طلقني وهاتلي ولادي
.
فارس بصوت حاد::مكنتش اعرف انك سهل تبعيني اكده بس عارفه انا غلطت مرتين مره لما سامحتك علي طلبك الطلاج والتانيه لما اندلقت عليكي كيف المجنون وحبيتك
.
هنا بحزن وخيبه امل ::ريحني بقي وطلقني
رمت هنا الهاتف علي الارض وانهارت ببكاء مرير
.
.
…………..
شهد وهي تجمع ملابسها ::خلاص يا ماما مش محتاجه قلق انا هسافر مع السواق بتاع الاستاذ مؤمن وهروح اقعد مع سهيله وبسمله وهبقي اطمنك
.
اماني::ماشي يا حبيبتي خدي بالك من نفسك
.
فاتن::شهد خلاص مصممه تعاود
.
شهد::معلش بقي يا فتونه تتعوض لما الاولاد يرجعوا
.
فاتن::يارب يا شهد حتي فارس طلع لهنا محدش سامع لهم ولا حس ولا خبر
.
لبني::شهد يا بتي السواق مستني
.
شهد ذهبت مع لبني بعد ان ودعتهم
.
فاتن::الاوضاع اهنه تخلي الواحد يجن ولا فارس ولا زياد راضيين يجولوا حاجه تريح
.
سعاد جاءت من وارئهم هي واميمه وعلامات القلق ظاهره
.
فاتن::خير يا جماعه
.
سعاد::فارس وهنا سمعنا صوت زعيج من اوضتهم
.
فاتن::استر يارب
.
.
…………………..
ايه وهي تضع الاصق علي فم والدها::اقسم بلله لو سمعت صوت منك لاموتك خلاص انا مبجتش باجيه علي حاجه كلها انهارده وابجي علي ذمته وساعتها هعرف البلد كلاتها مين هي الست ايه وانت هتفضل اكده لغايه الوقت ده لاني مش ناجصه غباء
.
جاء رجل من عاصبتها ::ست ايه العيال مش مبطلين بكي
.
ايه بغضب::عيال المركوبه ..روح انت وانا جايه وارك
.
اتصلت ايه علي فارس
.
فارس ببرود::عايزه ايه تاني
.
ايه::جرا اي يا حبيبي انا بس بتصل افكرك بأتفاجنا اصل ولادك وجعولي راسي يامه تاجي مع المأذون يأمه ابعتهم في اكياس ليك ها اختار وابعتلي رساله عشان اظبط نفسي سلام
.
.
كانت هنا تستمع لكلامها كله لانه وضع المكالمه علي المكبر
.
هنا وقد اختنقت من حسرتها وبكائها::رجعلي ولادي روح لها اتجوزا بس رجعلي ولادي وطلقني
.
.
دخلت فاتن واماني::انتي بتقولي ايه يا هنا طلاق اي
.
فاتن::صلوا علي النبي بس
.
هنا بنرفزه ::انا مش عايزه حد يكلمني انا عايزاه يرجع ليا ولادي ويطلقني وانا همشي من هنا خالص علي الاقل ابقي في امان انا وعيالي
.
فارس بعينان تشتعل نار واعصابه كلها مشدوده ::جهزوا اوضه لأيه ……عروستي الجديده
.
خرج من الغرفه وانهارت علي الارض من كثره البكاء والحزن
.
في هذه الاثناء كان زياد وعزه دخلوا القصر
.
زياد بحنان::اطلعي اوضتك ارتاحي
.
عزه::حاضر
.
صعدت عزه بعدها بثواني بصوت عالي::زياد اطلع بسرعه
.
صعد زياد بسرعه ::في اي حصلك حاجه
.
عزه::لا بس في صوت من اوضه اخوك
.
طرق زياد الباب ودخل::فيه اي يا جماعه
.
فاتن::اخوك وهنا هيطلجوا ايه بخت سمها بينهم
.
زياد نظر لهنا قليلا وبعدها تركهم وذهب
.
………………………
بسلمه::كنتي اتصلي الاول يا شهد قبل ما تيجي
.
سهيله::بصوا خلاص هنشوف انس هيعمل معاكي اي دلوقتي يلا عشان ناكل دلوقتي
.
شهد::طيب جهزوا وانا هروح اتصل بيه
.
وقفت شهد وذهبت البلكونه واتصلت به
.
انس::حمد الله علي السلامه
.
شهد::عرفت ازاي اني جيت
.
انس::انتي فاكره انها سهله اسيبك تيجي من بلد لبلد من غير مطمن عليكي
.
شهد::طيب انا اسفه
.
انس::اسفك مقبول يا جميلتي جهزي نفسك عشان نتعشا بره واخد الاذن من الجماعه عشان متقلقيش
.
شهد بأبتسامه::طيب بحبك
.
انس::وانا بموت فيكي
.
.
……………………..
.
فارس جالس علي كرسي مكتبه وزياد امامه يسأله عن ما ينوي عليه
.
زياد::متنطج ياخي مرتك في البيت هتتجن عشانك وعشان عيالها وانت جاعد بمنتهي البرود اكده
.
فارس::اتصل بلمأذون يا زياد
.
زياد بعصبيه::لا دانت مجنون بجي يا فارس
.
فارس::نفذ يا زياد متخلنيش ابعدك انت كمان من الحكايه دي
.
زياد بحده::شوف يا فارس انا هسمع كلامك لغايه ما شوف اخرتها معاك اي بس لو اتعديت حدود العجل والله العظيم مهيكون ليا صالح بيك نهائي
فارس بأستفزاز امسك هاتفه واتصل بأيه ::خلص عروستي بتستني
.
اجابت ايه بفرحه مجنونه ::ها
.
فارس::هنتقابل فين
.
ايه ::في القصر المكان الي طردتني منه فاكر واهو بلمره المأذون الي يجوزنا يطلجك من بنت المركوب التانيه مش انا الي ادخل علي ضره .
.
فارس::هتصل بيهم يجهزوا القصر هستناكي بس ولادي لو كان فيهم خدش
.
ايه قاطعته::لا ازعل منك انا بعرف انفذ خطتي بطريجه كويسه زي ما خطفتهم برجعهم زين وعال العال يا فروستي سلام .
.
فارس::انا رايح القصر جيب المأذون وحصلني
.
زياد بحده::طيب
.
.
.
هنا كانت في غرفتها تضع يدها علي رأسها وجسدها كله ينتفض ماذا سيفعل ومالذي ينوي عليه هل سينتهي الامر بينهم بلطلاق هل هكذا ستختم نهايتها مع فارس الصعيد
.
دخلت عليها فاتن وعلامات الحزن علي وجهها::هنا
.
نظرت لها هنا بعيناها التي تورمت من كثره البكاء::رجعوا
.
فاتن ::لا بس…اصل….فارس مستنيكي تحت ومعاه المأذون
.
ضرب قلبها بنار الحزن والحسره معهم الم مصاحب بلضعف والخذلان ::نازله
.
.
………………….
.
انس::معتقدش فارس هيسكت
.
شهد::عارفه بس مستنيه ماما برضوا تطمني
.
انس::صحيح اخر الشهر هيكون فرحنا
.
شهد بتلقائيه ::اوكي
.
بعد ان ادركت ما قاله ::نعم انت كنت بتقول حاجه
.
انس::اها اخر الشهر الي هو كمان اسبوعين فرحنا
.
شهد::لا معلش انت بتهزر معايا صح
.
انس::ولا هزار ولا حاجه ويلا عشان اوصلك الساعه قربت علي ٦
.
شهد ::انس يا حبيبي فهمني بس انت كنت تقصد كلامك ده
.
انس::ااه اقصد وهفهمك كل حاجه في العربيه ممكن بقي نمشي
.
تبعته شهد علي امل ان يخبرها هي متفاجأه وايضا فرحه لا تنكر ذلك
.
……………
.
كان يجلس ينتظر نزولها وعندما لمحها تقطع قلبه الي اجزاء صغيره محطمه جدا عليها وعلي هذا الحال
.
هنا بضعف::ولادي رجعوا
.
.
دخلت ايه مقاطعه الجميع::عيب يا مرات خطيبي تجولي كدا الاول الطلاق وبعدين جوزاي وبعدين حتت العيلين الي عاملين الدوشه دي كلها
.
جلست تضع قدم فوق الاخري تزامنا مع دخول زياد ومعه المأذون
.
ايه ::يلا شوف شغلك بسرعه
.
هنا شعرت بأضطراب انفاسها ودوخه تجتاح نفسها فأسرعت عزه بأمساكها
.
نظر الجميع بعتاب لفارس
.
سعاد::يا ولدي وجف الي بيحصل ده
.
ايه::بطلي يا ولايه انتي الي بيحصل ده كان لازم يحصل من زمان وانتي السبب عمرك مفكرتي تجولي له او حتي لابنك يتجوزا بنت عمهم طول عمر الكره باين في عنيكي ليه حتي الخدامه الي اسمها لبني شافت نفسها عليا بسبب معاملتكو ليا
.
المأذون::نبدء
.
ايه::ايوه ابدء خليني اكون ست الدار دي وساعتها اجول مين يفضل ومين يتطرد بره زي الكلاب بلظبط
.
لحظه
.
جاء صوت حسن المتعكز علي مؤمن وعلي بسبب الضرب الذي تلقاه من رجال ايه
.
ايه بغضب وجنون::انت اي الي جابك اهنه يا راجل انت
.
حسن بوهن::انا ابوها ومعترض علي الجوازه دي دي مره مش تصلح تكون اي حاجه في الدنيا
.
ايه بجنون::والله لجتلك
.
فارس وقف وعدل جلبابه بهيبه قاتله وبصوت رجولي::اللعبه دي كدا طولت ودمها بجي تجيل علي جلبي
.
ايه فقدت عقلها::اكيد انت خايف علي ولادك يلا اتجوزني عشان اجبهملك
.
فارس نظر لها بأشمئزاز::لو مفكره ان ممكن اسمك ياجي جنب اسمي تبجي متعرفيش مين هو فارس العربي
.
علي::الاولاد في الطريق يا فارس والحمد لله تمام جدا
.
مؤمن::والبوليس علي وصول بعد ما بعت ليهم كل المكالمات المتسجله
.
زياد بابتسامه::والمأذون الي هو مش مأذون انا جبته ورجالتي بره محاوطين المكان
.
فارس بأستفزاز::مهما كنتي ذكيه عجلك هيفضل اصغر بكتير من اي تصرف اعمله وخصوصا ان محدش يجدر يفهم انا ممكن اعمل اي حتي مرتي دي
اللعبه خلصت اهنه يا بنت عمي مصيرك مش في يدي دلوجتي بس لكن لو عرفت ان انتي بتفكري بس مجرد تفكير تدخلي حياتنا تاني ساعتها هجطع خبرك من الدنيا كلاتها
انا يمكن سمحت انك تتمادي معايا ومع مرتي بس ده عشان بس الخطه تمشي زي مانتي حابه مش اكتر وابجي عيدي حساباتك تاني جبل ما تلعبي مع فارس الصعيد
.
.
دخل رجال الشرطه والقو القبض علي ايه اما علي ومؤمن فأخذوا حسن الي المستشفي كما امرهم فارس ثم دخل الفرسان
.
اما هي فظلت تنظر لما يحدث كانها تشاهد عرض تلفزيوني لا تقدر سوي علي تحريك عيناها لم تنتفض من مكانها الا عندما رات اولادها يدخلون مع والدهم اسرعت بلهفه ام مشتاقه لغياب اولادها تحتضنهم وهي تبكي بحرقه كبيره والم من فراقهم
.
هنا بدموع ::وحشتوني وحشتوني انتو كويسين
.
سيف::ااه يا ماما عمو زياد خلي دكتور يشكف علينا واحنا كويسين بس انا جعان
.
رعد::وانا كمان
.
لبني اسرعت بغرحه::انا هجهز ليهم الاكل
.
.
كان الكل يبكي من فرحته برجوع الطفلان وسعاده علي لم شملهم مره اخري والقاء المجنونه ايه في السجن يتخلصوا منها كي يرتاحوا
.
فارس بصوت اجش::اظن كدا الجزء الاول نفذته وهو رجوع الاولاد لسه الجزء التاني وهو انفذ طلبك للطلاق
.
زياد::فارس بطل حديدك الماصخ ده
.
هنا اقتربت من فارس تنظر لعيناه بشجاعه::ماشي طلقي
.
سعاد::يا مري عليكوا مخلاص بجي
.
هنا نظرت لهم جميعا ::خلوه يطلقني ده لو يقدر
.
فارس بتحدي::وايه الي ميخلنيش اجدر
.
هنا بثقه::حبك ليا
..
فارس اقترب منها اكثر وامسك رأسها قبلها::عندك حج انا مجدرش يا ست البنات
.
حضنته هنا بحب::شكرا لانك كنت دايما نعم السند
.
زياد::لا بجي نفهم في ايه
.
فارس بعد ان فصل الحضن وقبل رأس هنا::ولا حاجه دي خطه بيني وبين المدام
.
Flash back
.
هنا::طلقني يا فارس
.
نظر فارس ليدها التي تشير بهاوفهم قصدها اقترب ونظر للمكالمه وكانت من ايه
.
فارس غمز لها ان تستمر في هذا ::كويس انك طلبتي الطلب ده
.
بعد ان القت هنا الهاتف علي الارض وانقطعت المكالمه
.
فارس حضنها::متجلجيش يا هنايا ولادك هيكونوا في حضنك انهارده
.
هنا::يارب يا فارس وسامحني عشان قلت الكلمه دي تاني
..
فارس::بعدين اشوف اسامحك ولا لأ بس دلوجتي لازم تسمعيني كويس احنا لازم نكمل جدام الكل جصه الطلاج دي تمام
.
هنا::حاضر
.
End flash back
.
زياد::يابن اللعيبه
.
سعاد::وجعتوا قلوبنا
.
رعد::ماما عايز اغير هدومي
.
اماني::تعالي يا هنا انا هساعدك تغيرلهم وتأكليهم
.
صعدت هنا واماني ومعهم فاتن
.
اما فارس فذهب ليكمل الاجرات الخاصه بلقبض علي ايه ومتابعت ما سيحدث
.
.
عزه نظرت لزياد نظره غاضبه
.
زياد بشك::في اي يا بت انتي
.
عزه::انت هطلقني امته بقي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية فارس الصعيد 2)