رواية فارس الصعيد 2 الفصل العاشر 10 بقلم ريهام محمد
رواية فارس الصعيد 2 الفصل العاشر 10 بقلم ريهام محمد
رواية فارس الصعيد 2 البارت العاشر
رواية فارس الصعيد 2 الجزء العاشر
رواية فارس الصعيد 2 الحلقة العاشرة
(اصحابي عايزيني اوصفها وانا مش لاقي في وصفها زي شعرها اسود لا مش اسود شعرها ناعم لا مش ناعم شعرها زي الي ملوش زي هي ساكنه وريدي بس الناس بيقولوا ساكنه معانا في نفس الحي)
.
.
زياد::نعم يا روح امك
.
عزه بغباء::منا مطلبتش قبل كدا الطلاق فحبيت اجرب
.
زياد::طب اطلعي اوضتك احسنلك عشان انا كمان نفسي اجرب الضرب او انفذ الي جولتيه
.
عزه ::حاضر انت تؤمر يا معلم وتنفذ اي اهدي كدا انت عمرك عملت حاجه قولتلك عليها
.
زياد::لا
.
عزه::يعني جت علي دي وعايزه تنفذها لا اله الا الله اروح اشوف بنتي فلذه كبدي احسن
.
زياد ابتسم ::عزه متنسيش دواكي
.
عزه::حاضر سمعت
.
.
…
هنا جالسه في غرفتها مع اولادها تحتضنهم وتبكي
.
هنا::ليه طلعتوا بره القصر من غير اذني وليه مقولتليش انها كلمتكو ليه انتو عارفين انا كان فيا ايه انا وبابا وانتو مش هنا
.
رعد احتضنها::انا اسف يا ماما متعيطيش
.
سيف::وانا كمان اسف بس هي قالت انها عمتو
.
رعد::وقالت كانت عايزه تعمل مفجأه
.
سيف::ااه صح وكمان يا ماما احنا منعرفش انها طنط وحشه
.
هنا ببكاء::عشان خاطري لو بتحبو ماما اي حاجه تحصل معاكوا تقولولي انا كنت بموت من غيركم
.
رعد يمسح دموعها::خلاص يا ماما احنا هنقولك كل حاجه
.
.
طرقت لبني الباب::مدام هنا الاكل جاهز
.
هنا::تعالي يا داده اتفضلي
………………
.
عزه وهي تتناول دوائها::زعقلي يا مامتي
.
اميمه وهي تطعم قمر::يا بنتي في كلام يتقال وفي كلام لأ وده جوزك كتر خيره انه مستحمل هبلك
.
عزه::تفتكري يا ماما انا لو اتخطفت زياد هيعمل اي
.
اميمه::هيفرح
.
عزه::احيه وممكن يتجوز ويسبني مخطوفه ويبقي خاين والناس الي خطفاني تحرمني من الاكل ويضربوني بسبب ابن سعاد
.
اميمه::قمر حبيبه تيته يلا نروح نشوف حور وتيته سعاد
.
قمر::يلا يا تيته بعد اذنك يا ماما
.
عزه لم تيجب ابنتها وكانت تفكر
.
اميمه::ماما موافقه يلا بينا بقا
.
………………..
الساعه الثالثه فجرا
.
دخل الفارس الغرفه وكان مرهق ومتعب جدا نظر لاولاده وهم بحضن زوجته
.
فارس بأبتسامه::والله لو تعبت تعب السنين كفيل انه يتبخر بشوفتكم يا نعمه ربنا ليا
.
اقترب منهم وقبل رأسهم ودخل الحمام اغتسل وبدل ملابسه
.
نظر لهم وبعدها نام علي الكنبه بجانب السرير حتي لا يوقظهم حاول الاعتدال واخذ الغطاء عليه ولكنه تفاجئ بها نائمه في حضنه ابتسم وحاوطها بحب وتملك
.
هنا بصوت ناعس ::انا بحبك يا سيد الرجال
.
فارس::وانا بموت فيكي يا ست البنات
.
هنا::فتره وعدت
.
فارس::الحمد لله ربنا جدرني ومخلفتش وعدي ليكي
.
هنا ببكاء::فارس
.
فارس مسح دموعها::طيب عتبكي ليه بس يا هنايا
.
هنا::انا معرفش من غيرك كنت هعيش ازاي انا بحبك اوي يا فارس
.
فارس::وانا بدمنك يا عشقي
.
هنا قبلت خده::الحمد لله علي نعمه وجودك في حياتي يا فارسي
.
ابتسم لها بحب وحاوطها بتملك
.
………………….
.
زياد::بت انتي خلصيني عايز انام
.
عزه::بتقولي يا بت زياد اعتذرلي لو سمحت عشان ده اسلوب غير لائق
.
اغلق زياد الضوء واخذ الغطاء عليه ونام عزه ظلت تنظر له وبعدها خافت من الظلام ونامت بسرعه في حضنه
.
عزه بخوف::دا عشان المكان ضلمه مش بحضنك حبنا فيك يعني
.
زياد::لا يا راجل
.
عزه::ااه امال انت فاكر اي وسيبني بقي عشان انا تعبانه وعايزه انام وبحبك
.
انفجر زياد ضحكا::طيب نامي يا اخره صبري يلي بموت فيكي
……………….
في الصباح عادت الاوضاع كما هي تقريبا تناول الجميع الافطار مع بعضهم بدأت فاتن في تجهيز نفسها هي واماني للعوده الي القاهره بعد الاطمئنان علي الاولاد وتوديعهم
.
عادت هنا واولادها الي منزلهم
.
سعاد::القصر رجع فضي علينا مره تانيه
.
عزه::انا لسه معاكوا يا ماما
.
سعاد::انتي ايه الي جومك من سريرك يا عزه انتي تعبانه لسه
.
عزه::متقلقيش ابنك عامل فيها خريج تمريض اداني العلاج كلوا ده غير تعليماته وانا هاخد بالي من نفسي عمر الشقي بقي
.
اميمه::طيب اطلعي ارتاحي فوق شويه
.
عزه::لا هقعد معاكوا
.
……………….
هنا بعد ان غيرت ملابس ابنائها ورتبت المكان انتظرت قدوم فارس الذي ما ان اوصلهم للمنزل غادر
.
رعد::ماما
.
هنا::نعم يا حبيبي
.
رعد::انا اسف
.
هنا احتضنته لصدرها::انا مش زعلانه منك خلاص يا رعد بس زي ما علمتكوا مينفعش تروحوا لمكان من غير اذني او اذن بابا تمام
..
رعد::حاضر
.
رن هاتف هنا وكان رقم غريب ترددت في الاجابه ولكنه تراجعت وامسكت هاتفها وضغطت زر الاجابه::الو مين معايا
.
الشخص::انا الظابط هشام اتصلت بحضرتك بناء علي طلب المسجون فوزي عم حضرتك
.
هنا بخوف::في حاجه
.
هشام::عمك اتنقل علي المستشفي وطالب يشوف حضرتك
.
هنا::والسبب
.
هشام::اعتقد لما تيجي هتعرفي
.
هنا ببرود::اقصد سبب نقله للمستشفي
.
هشام::جلطه في القلب
.
هنا بحزن::تمام شكرا لحضرتك
.
بعد ان اغلقت المكالمه جلست بحزن علي الكرسي ::طيب اعمل اي انا دلوقتي فارس لو الدنيا انطبقت علي الارض مش هيسمح اني اروح
.
.
.
………………..
شهد::يا ماما بيقولك هنتجوز اخر الشهر
.
ندا::اخيرا هخلص منك واخد الاوضه بتاعتك دانتي خللتي
.
شهد::يا بنتي انتي دماغك في الاوضه وبس
.
اماني::ايه المشكله يا شهد
.
شهد::الفستان القاعه والمعازيم الشقه حاجات كتير ده غير الامتحانات
.
اماني كانت ستتحدث ولكن قاطعها دخول انس وعلي
.
انس::كل حاجه جاهزه الامتحانات هتكون بعد فرحنا بشهرين يعني فيه وقت تذاكري وانا اكيد معاكي ومش هسيبك
.
شهد بفرحه::حيث كدا بقي هنزل اختار الفستان امته
.
ضحكوا علي عفويتها
.
انس::بكره ممكن ان شاء الله
………………..
.
هنا وهي تطهي الطعام لم تنتبه لدخول فارس وكانت تفكر في كلام الظابط هشام
.
فارس بسرعه امسك يد هنا التي كانت ستضعها في الزيت الساخن مع البطاطس
.
فارس::مالك فيكي اي يدك كانت هتنحرق
.
هنا ::انت جيت امته
.
فارس::لسه داخل والحمد لله اني جيت في الوجت المناسب مالك كنتي سرحانه ليه
.
هنا بتوتر::مفيش
.
فارس ::هسيبك علي راحتك لبعد الغداء وهنشوف مفيش ازاي
.
جلس فارس علي الكرسي بجانب الثلاجه
.
هنا::طيب روح الصاله لما اخلص
.
فارس::لا هفضل جاعد اهنه عشان اخد بالي منك لتسرحي تاني
.
ابتسمت ثم عادت لعملها
.
……………….
.
عزه كانت في غرفتها وتنظر لجرحها الذي بدأ يتلائم
.
عزه::بطني بقت عامله زي الخريطه الزايده معلمه في مكان والمراره في مكان ده غير جرح الولاده من يوم ما عرفتك يا زياد وانا في العمليات الراجل ده باين عليه كدا نحس
.
زياد::لا مش نحس انتي الي مبخته
.
.
عزه بخضه::هو انت مفيش حاجه عندك اسمها باب وتخبط ياخي خلتني كنت هعملها علي نفسي
.
زياد انفجر ضحكا::اصل مش عايز اجطع عليكي وصله المدح فيا واشوف بتجولي ايه من ورايا
.
عزه::انت سمعت
.
زياد اؤمي::ااه منا النحس
.
عزه::شوف هي اراء بس في الاخر انا بحبك.
.
زياد اقترب منها وحاوط خصرها::بعد ده كلوا بتحبيني لا كتر خيرك يام قمر
.
عزه::لا متقوليش يأم قمر انا لسه صغيره
.
زياد::فين ده
.
عزه::زياد متهزرش انا لسه صغيره اي يعني عندي بنت ومتجوزه وعمله تلت عمليات و…ينهار ابيض انا فعلا كبرت
.
زياد::شوفي انتي الي جولتي مش انا
.
عزه ::طيب بص عشان مظلمكش معايا انت تجوز بنتي وبعدها تجبلي بيت لوحدي في جزيره بعيده اقضي فيه الي باقي من عمري
.
زياد::عزه يا حبيبتي انتي ليه متخلفه
.
عزه بعد ان ادركت غبائها::مش عارفه بس اتمني ميكونش وراثه عشان انا خايفه علي قمر
.
زياد نظر لعيناها::عزه
.
عزه::عيوني
.
زياد::انا قلت جبل اكده اني بعشقك
.
عزه ابتسمت بحب::ااه قولت
.
زياد::طيب انا بحبك مليون مره كأني بشوفك لاول مره
.
عزه قبلت خده::بتقول شعر يعني نقدمك بقي في الصعيد جوت تالنت وتاخد المركز الاول
.
زياد::عزه انا جولتك جبل اكده اني نفسي اضربك
.
عزه::ااه
.
زياد::طيب انا هنفذ الي قولته
.
عزه تفلت منه ::اهدي يا ابو قمر يا حلو انت
……………….
.
.
فارس بوجه مقتطب::اجفلي السيره دي يا هنا خلي اليوم يعدي
.
هنا وهي تضع القهوه الخاصه به ::يا حبيبي انا عارفه ان الموضوع صعب بس عشان خاطري خليني اروح دا مهما كان عمي
.
فارس::من يوم ما اتجوزتك انتي رحتي لمكان مش عايزك تروحيه
.
هنا::لا
.
فارس::طيب متجادليش كتير عشان ملهاش لزوم
.
هنا بحزن::حاضر يا فارس اشرب قهوتك وانا هشوف الولاد
.
فارس بعد ان رحلت نادي عليها بصوت عالي
هنا اتت مسرعه::في اي يا فارس خضتني
.
فارس::انتي مين وصلك الخبر ده عن عمك
.
هنا توترت ::ضروري تعرف يعني منا قولت الخلاصه
.
فارس بجمود::ااه ضروري
.
هنا::في ظابط اتصل بيا وقالي
.
فارس::الرقم
.
هنا::نعم؟؟
.
فارس::اجولك هاتي تلفونك
اعطته هنا الهاتف
.
فارس::الباسورد غيرتيه
.
هنا::لا هو هو تاريخ ميلادك
.
ابتسم بداخله علي لطافتها ثم انتهي من اخذ الرقم وبعدها وضعه في قائمه الحظر ومسحه من الهاتف
.
فارس::انا خارج وممكن اتأخر
.
هنا::هتروح فين استني فهمني
.
فارس::شغلانه بسيطه هخلصها وارجع ممنوع الخروج نهائي
.
هنا::حاضر
.
…….
.
عزه بعد ان ذهب زياد بسبب اتصال فارس::الواحده حاسه بملل فظيع حتي جوزي مش قادره اقعد معاه شويه بسبب الاستاذ فارس ….لا انا اتصل بهنا اشوفها هقوم البس واروح لها
.
امسكت عزه الهاتف للاتصال بهنا ولكنها وجدت رساله من رقم غريب
.
((جوزك متجوز عليكي وعنده ولد اسمه فارس حبيت اقولك الكلام ده بدال مانتي زي الهبله والمايه بتجري من تحتك ومتحوليش تعرفي انا مين انا مجرد فاعل خير)
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية فارس الصعيد 2)