رواية بنت الشيطان الفصل الأربعون 40 بقلم رحمة نبيل
رواية بنت الشيطان الفصل الأربعون 40 بقلم رحمة نبيل
رواية بنت الشيطان البارت الأربعون
رواية بنت الشيطان الجزء الأربعون
رواية بنت الشيطان الحلقة الأربعون
الفصل الثالث عشر
نظرت روجي لمراد برعب خوفا ان يغضب ويقوم بافتعال اي مشكله
نظرت له وتحدث بهمس / خلاص يا مراد لما يرجع البيت كلمة
نظر لها مراد نظره تنطق بالشرار / انتي مش شايفه الكلب دة بيعمل ايه ويجي يلوم علي اخته وعمايلها مهو من أعمالكم سلط عليكم اللي بيعملوا هيترد في اخته
نظرت روجي لخالد الذي يجلس مع فتاه اقل مايقال عنها أنها لاتملك ذرة اخلاق بل ويلتصق هو بها ويمسك يدها ويقوم بافعال خاطئه تماما
روجي / معلش يا مراد بلاش مشاكل ابقي كلمه بينك وبينه
مسح مراد علي وجهه بضيق وغضب وجذب يدها لاحدي الطاولات وأخرج هاتفه وأرسل رساله ثم وضعه أمامه ثواني وكان خالد يخرج مسرعا من المطعم وترك الفتاه نظر مراد حيث كان يجلس ثم ضحك بسخريه كبيره حسنا يبدو أنه يحتاج لاعاده تأهيل وهو سيكون اكثر من سعيد لفعل ذلك
نظر أمامه لروجي التي تنظر له بتوتر من غضبه ابتسم لها ليطمئنها ثم مسك يدها وقبلها
مراد بحنان / هطلبك الاكل اللي بتحبيه
مازن لساره بتعجب / ودي رجعت امتي مش كانت سافرت من زمان
ساره وهو تجلس ويظهر عليها الجهل / معرفش والله يا مازن انا بخرج لقيت الشقه مفتوحه بشوف مين فيها لقيت بسمه ومعاها بنتها
مازن باستنكار / بنتها هي اتجوزت
ساره وهي تهز رأسها بعدم معرفه /معرفش والله انا لقيت بنت كبيره تقريبا في سن مراد خارجه من جوا وتنادي عليها ماما
مازن وهو ينظر لها / غريبه فعلا
اتمني بس تكون جايه بخير مش ناقصين مشاكل
نظرت له ساره بتذمر / ايه يا مازن انت محسسني انها جايه ناويه تقتل حد هي معملتش حاجه خالص
مازن وهو يضمها له / خلاص يا قموصه انا مش قصدي حاجه بس انتي عارفه هي عملت اية زمان
شردت ساره فيما صدر منها بعد عودتهم من تلك الرحله اغمضت عينها بحزن / اكيد مكنش قصدها حاجه وهي واللة ندمانة كمان واعتذرت كتير
ضمها مازن له / خلاص يا سو سيبنا منها الموضوع خلص زمان
ثواني وسمعوا صوت الباب يفتح
نظروا وجدوه مراد
مراد / السلام عليكم
مازن وساره / وعليكم السلام يا دكتور
ساره / لحظه ويكون الغدا جهز
مراد وهو يدخل لغرفته / لا يا ماما متتعبيش نفسك انا اتغديت الحمدلله
ساره بغمزه / مع روجي اكيد
ابتسم مراد واتجه لغرفته وهو يقول / اكيد
مازن بعدما ذهب / طب ايه مفيش غدا ليا ولا عشان حبيب القلب مش هياكل يبقي محدش هياكل
اقتربت منه ساره وهي تضحك وقلبته /يا ناس علي الغيران اكيد فيه ليك يا قلبي ثواني وهعملك
مازن وهو يضحك ويجذبها لعناقه / طب ايه متنسيش المخلل
ضحكت ساره وتركته وذهبت لإعداد الطعام
نظر مازن في اثرها وشرد / ياتري ناويه علي اية يابسمه
دخل خالد المنزل وهو ينظر حوله بقلق فجأة سمع صوت ساخر خلفه / مساء الخير يابشمهندس ايه يا راجل داخل تتسحب لية كدة
خالد بتوتر كبير / اصل يابابا حضرتك هو
قاطعه أسد بحده / هقولك انا اية هو يا استاذ ياللي اعتبرتك راجل ممكن اطمن علي اختك معاك بس لا طلعت عيل مش قد المسئولية دي جزاتي يا خالد عشان صاحبتك في صغرك بتجزيني كده ليه يابني حرام عليك كل يوم اسمع عنك كلام زي الزفت غير سهرك واختك اللي كل يوم تبقي اسود من اللي قبله انا عملت اية عشان ده كله الغلطة اللي عملتها زمان دمرت عيالي وضيعت تعبي في تربيتهم كله بسببي
نظر خالد بصدمه لوالده الذي هبطت دموعه هو دائما كان ينصحه ويخبره انه صديقة وهذا هو جزائه اقترب منه خالد بدموع وانحني علي يدة / والله يابابا انا بس كنت بهزر وبتسلي مكنتش اعرف انه هيزعلك اوي كده واللة يابابا ما اقصد انزل منك دمعه واحده يا غالي بعتذر يابابا اسفه والله واللي حصل زمان مكنش غلطه منك ابدا ده كان عدم وعي مني انا اللي ضيعت نفسي واختي كمان انا السبب
نظر له أسد وقد لان قلبه ففي النهاية هو ولدة والبكر واول فرحه له جذبه أسد وجعله يقف أمامه / اوعدني يا خالد انك مش هتكررها تاني اوعدني يا بني انك هتاخد بالك من اختك متخلنيش لما اموت اموت قلقان عليكم
عانقته خالد بفزع من فكره تركهم / بعدالشر عليك يا غالي ربنا يديك طوله العمر يارب ويديمك نعمه لينا واطمن والله يابابا من دلوقتي مش هحاول ازعلك ابدا ولا هعمل حاجه غلط وهنزل الشغل تاني والله يابابا وسما في عيني ياباشا
ابتسم له أسد ثم نظر خلفه لمعشوقته التي تدمع عينها عليهم مد يده لها فانطلقت لاحضانه
أسد وهو ينظر لهم / ربنا يديمكم ليا ويصلح سما هي التانية
حدث نفسه في سره / كله بسبب اللي حصل زمان هو اللي ضيعكم وانا كنت السبب فيه بس وعد عليا لهرجعكم زي الاول
نظر لابنه الذي يتوسط احضانه / الحمدلله انك رجعت عن الطريق ده يا خالد باقي سما يارب ترجع قبل ما مالك ينفذ وعد
Flash back
مالك بشرار لاسد / بطل بقي تلوم نفسك علي غلطة ملكش يد فيها
اسد بسخريه / ازاي بقي ده انا الأساس بتاع الغلطة دي وانا اللي ضيعت عيالي
مالك بحده / اسمع يا أسد بتفوق لعيالك وترجعهم ليك زي الاول يا تسبهم ليا وانا هتصرف معاهم وخصوصا سما دي انت فاهم
اسد بخوف لاخيه / هتعمل ايه يعني
مالك بفحيح مرعب / مش لازم تعرف بس اللي اقدر اقوله ليك أن لو سما متعدلتش فأنا بقي عارف مين هيعدلها
نظر له أسد بخوف / قصدك مين
مالك ببسمه مرعبه / عبدالرحمن
نهض أسد بفزع / انت بتهزر يا مالك انت مش عارف ابنك بيبقي عامل ازاي لما حد يغلط غلطة صغيره عايز تحط سما قصاده ده ممكن يقتلها.
مالك / اولا ابني لا يمكن يقتل حد وانت عارف يا أسد هو بس هيربيها ويرجعها زي الاول ويمحي الفتره اللي عاشتها من دماغها خالص
اسد وهو يجلس بألم / بس عبدالرحمن شديد يا أسد وسما مش هتستحمله
اقترب مالك من أخيه ونظر له بحزن علي المه وعانقه / يا أسد مش عايزك تزعل مني بس دول عيالي مش اولاد اخويا وعايز مصلحتهم اللي حصل زمان أثر عليهم يا أسد ودمر كل اللي انت عملته ليهم في صغرهم مسح كل المبادئ اللي انت علمتها ليهم في صغرهم من الاخر خلاهم ناس تانيه غير عيالك وخصوصا سما لأنها اتأثرت اوي خالد واللي بيعمله هعتبره طيش شباب وانا هقدو اعالجه بس سما صعب اني انا اتعامل معاها
اسد وهو يبكي بشده ويعانق مالك / كله بسببي يا مالك كله بسببي عيالي ضاعوا مني بسبب اللي حصل زمان كلة بسببي
تألم مالك لبكاء أخيه وضمه اكثر اليه / اهدي يا أسد وعد مني عيالك هيرجعوا زي الاول واحسن كمان انت مش واثق فيا ولا ايه
نظر له أسد وهز رأسه /واثق يا مالك بس بلاش سما وعبدالرحمن كلنا عارفين عبدالرحمن طيب وحنين بس لما يتعصب بيبقي مرعب والله انا نفسي بخاف منه بالك بقي سما بص انا هحاول الأول معاها ولو فشلت تقدر تعمل اللي انت عايزه
مالك وهو يبتسم له / عبدالرحمن حنين اوي يا أسد صدقني وطيب جدا وتأكد انه لو هيموت مش بيرفع ايدة علي بنت ابدا دة وانت عارف
اسد بايجاب / عارف يا مالك الخوف كله من عصبيته بس والله هحاول معاهم يا مالك وبإذن الله كل حاجه ترجع زي الاول
مالك وهو يضمه له بشده / يا أسد اطمن كل حاجه هترجع زي الاول يا كبير
ابتسم أسد / اكيد يا شيطان مش حطيت مناخيرك فيها اكيد هتخلص
ضحك مالك بشده / عيب عليك ياباشا
Back
اسد وهو يزفر بقلق / يارب ما توصل لمالك
بينما في الأعلي كانت تجلس امام شاشة اللاب توب الخاص بها وتتحدث بهمس / اسكت بقي عشان كنا هنروح في داهيه لو الرخم حسام ده قفشني الحمدلله فلتنا
Flash back.
اقترب حسام من هذا الشاب الذي يضم فتاه في احدي الزوايا نظر لها من ظهرها وصدم انها هي سما يالله هو متأكد انها هي ركض لها بينما هي كان الشاب يعانقها بطريقه قذره وهي تبتسم باغراء لة فجأه رأت انعكاس لصوره حسام في الزجاج خلف هذا الشاب معها فتحت عينها بصدمه كبيره وأخذت الشاب ورحلت من المكان بسرعه
بينما حسام عندما اقترب لم يجد احد نظر بصدمه للمكان كانت هنا هو متأكد من ذلك يالله
Back
ابتسمت سما بخبث / خليك زي الكلب كدة يا حسام متعلق بيا وهتموت عليا خليك مجرد استبن وبس اكيد مش سما أسد اللي تتجوز واحد زيك باباه مجرد موظف في شركات عيلتنا
كانت رحمه تسير للملجأ وهي تدعي الله الا تكون منال قد عادت من عند الطبيب وجدت باب المنزل مفتوح ابتلعت ريقها برعب واقتربت منها بمجرد وضعها لقدما علي عتبه الباب وجدت اشياء تطير لجهتها صرخت برعب وانبطحت علي الارض وهي تصرخ / الله اكبر الله اكبر
سمعت صوت يقول بضحك / فيه ايه هو احنا عبرنا ولا اية
رفعت رأسها من علي الارض وجدته حمدي
رحمه وهي تنظر له بشك / في أية يا اخ حمدي ايه الحرب اللي موجوده دي
حمدي بملل / اصل ماني قطعت عروسه ام احمد فام احمد واتباعها أعلنوا الحرب علي ماني واتباعها وزي ما انتي شايفة كدة
رحمه وهي تكاد تبكي / امال احمد فين
حمدي / احمد كان مرهق شويه فدخل يستريح عشان كدة زي مانتي شايفه الحرب قايمة في الجنينه بعيد عن المساكن عشان أحمد ما يعملهمش بطاطس محمره
رحمة وهي تتصنع البكاء / دي منال هي االي هتعملني بطاطس محمره يا حمدي
حمدي وهو ينظر لها بشفقه / قلبي عندك يا اوختشي
رحمه وهي تنظر لهم وتبتلع ريقها / استعنا بالله علي الشقا
وجدت رحمه اواني المطبخ كلها مرميه علي الارض نظرت لها بحسره / اه يازهرة شبابك اللي اتحولت لحزمه جرجير يارحمه اه يامسكينه علي البهدلة يا رحمه
حمدي / بطلي ولوله وظبطي الدنيا عشان ماما زمنها جايه
رحمه / جايه بعد شويه
حمدي وهو يذهب ويشد في شعره / الرحمة يارب
رحمه وهي تنظر له بتعجب / ماله ده
نظرت بجانبها وامسكت الحله الملقاه ووضعتها علي رأسها في وضع الخوذة وأنطلقت لساحه القتال / صلي علي رسول الله
كانت دانة تقود السياره وهي تفكر ماذا ستخبر والديها بشأن العمل بلعت ريقها بخوف وهي تتخيل رده فعل عبدالرحمن اذا علم بأمر المدير وما فعله اخرجها من شرودها رنين الهاتف ابتسمت لرؤية اسمه علي الشاشه / أدوم قلبي ايه يا راجل ده الفون كان بيزغرط مش بيرن
ادم بسمه/ ع…. ع… عامله ايه ي… يا دانه
دانه بحب وحنان خالص لهذا الشخص / انا بخير ياقلب دانة انت اخبارك يا باشا
ادم /الحمدلله ك… ك… كويس
انتي ف…. فين
دانه / انا مروحه اصلي استقلت يا أدوم
ادم / ل… ليه
دانه /هقولك ياباشا تعالي علي البيت نتقابل هناك وهحكيلك
ادم/ ت… تمام س… سلام
دانه /سلام ياباشا
اغلقت هاتفها وأكملت قيادة وبعد مرور دقائق وصلت دانة لمنزلها بحثت عن مفتاحها ولكن لم تجده فضربت الجرس ثواني وفتح لها غيث
دانه وهي تدخل وتضربه علي رقبته من الخلف / ايه ده غيث باشا عندنا
غيث وهو يفرك رقبته بغيظ / مش هتبطلي ام الحركه دي بقي
دانه وهي تدخل / بحبك يا اخي الله
وجدت والدتها تجلس وهي تنظر بشر وبحانبها زينه وهي تحاول تهدئتها قليلا وآدم يكاد ينفجر ضحكا عليهم
اقترب من ادم وجلست بجانبه / ماذا يحدث يا رجل لما تكاد نور ان تنفجر
ادم بضحك / يبدو أن والدك سيقتل قريبا
دانه وهي تنظر لنور بتعجب ثم تنظر لادم / ياراجل وهو قتل الحاج مالك باسطك اوي كدة
ادم بعد فهم / ماذا
دانه / مينفعش كدة والله بقالك كام سنه هنا ومش عارف عربي دي عيبه في حقك والله بس العيب علينا احنا اللي دلعناك زياده ماهو لو كنا بنكلمك مصري كان زمانك لبلب شوف جميله ايه طليقة وبتردح كمان انت بس عشان كل شويه تسافر فمش عارفين نأثر فيك
نظر لها ادم بجهل
ثواني وسمعوا صوت الباب يفتح نظروا وجدوا عبدالرحمن ومعه ادم الصغير يدخلان
دانه وهي تقف / ا حضرنا ياعم عبده الراجل دهون بيقول ان مالك هيموت لا وايه بسم الله ماشاء الله شغال ضحك ولا اكنه بيسمع مسرح مصر
نظر عبدالرحمن لادم الذي يضحك بشده / جرا ايه يا كبير مالك كده
ادم بجهل /لا تفعل مثل اختك تحدث بالإنجليزية عبدة
عبدالرحمن / احيات ابنك يا اخي لتقول عبده كمان مرة
عسل منك يخربيتك هههههههههه
دانه وهي تنظر لعبدالرحمن / ابتديت أشك فيك يا عبده (قالتها مثلما يقولها ادم حيث ينطق العين الف)
عبدالرحمن وهو يدفع وجهها بعيدا عنه / لا انتي طالعه منك زفت خالص
ذهب عبدالرحمن وجلس بجانب ادم الكبير وتحرك ادم وجلس بجانبه ومعهم نور وغيث جلس علي مقعد والده من الجنب
عبدالرحمن وهو ينظر لنور التي تكاد تشتعل / مالك يانور هو مالك اخيرا عملها وخانك
نظرت له نور بغيظ وغضب / تصدق بالله انا معرفتش اربي
عبدالرحمن بكل جديه / طب ما دي حاجه معروفه وكل الناس عارفاها يعني مش حاجه غريبه
ايه الجديد بقي
نور وهي تنظر له بغضب / الجديد ان ابوك عايز يموتني بقهرتي
عبدالرحمن بتعجب / مش فاهم فيه اية
دخل مالك في ذلك الوقت ونظر لهم بتعجب/ فيه اية ايه اللي بيحصل
لم يستطع احد ان يجيب بسبب اندفاع سمر وهي تصرخ بنور / انا قلتلك يا نور ده صنف ملهوش امان وانتي تقولي لا مالك عمره مايخوني البسي بقي اهو هيخونك ومع واحده مستوردة كمان يعني خيانه ليكي وخيانة للوطن مش يشجع صناعه بلده
نظر مالك لها بحاجب مرفوع وجد سراج يدخل ومعه بناته في ذلك الوقت ناري وهي تتحدث / اوووه انطي نور يا مسكينه عمو مالك هيخونك مع اجنبيه مامي قالت مكنتش مصدقه
اندفعت في هذه اللحظه جميله وهي تبكي / اوووه نور يا عزيزتي اصابتكم عين يا حبيبتي
كانت نور تبكي وتهز رأسها بايجاب
ساره وهي تدخل لهم / نور مكنتش اعرف ياقلبي ولسه عارفه والله وجيت علي ملي وشي والله
أسد وهو ينظر لهم ولبكائهم فقال لمالك بتأثر / اه منك يا خاين كله بسببك
نظر له مالك بشر فصمت
دخلت كنه وهي تركض للفتيات / نور قلبي عندك يا حبيبتي والله لسه عمر قالي
نظر مالك لعمر بينما هو نظر للسقف
دخلت سما ونظرت لهم بملل وذهبت بعيدا لتتحدث علي هاتفها تحت نظرات حسام المراقبة
نظر خالد لناري وهي تبكي مثل البلهاء ابتسم بسخريه عليها
جميله وهس تمسح دموعها / هتتطلقي امتي يا نور
جنه وهي تربت عليها / متقلقيش يا حبيبتي بيت اخوكي مفتوح ليكي وعيالك كمان
سمر وهي تنظر لها/ لا نور بعد الطلاق هتيجي معايا انا
ثم نظرت لمالك بشر
عبدالرحمن لدانه / ابوكي هيكلق امك ولا اية
دانه بضحك / أبويا طلق سماح وخطفني
مالك وهو يجز علي أسنانه بغضب / اقسم بالله اما كل واحد سكت مراته لكون موريكم وشي التاني
ابتلع الجميع ريقه بخوف نظر مالك لهم بضيق وهم يواسوها ويتحدثون معها ويخططون لحياتها بعد الطلاق بل ورتبوا لها امر الانضمام لجمعيات نسائيه للمطلقات حسنا الي هنا وكفي
صرخ مالك بهياج / بسسسسسسسسسسسسسسس. لو سمعت نفس كمان هجمعكم كلكم في اوضه واحدة وهولع فيكم
نظر الجميع له برعب
عبدالرحمن بهمس / ابوكي اتحول يا دانه ننسحب دلوقتي ولا ايه
دانه / اصبر شويه واول ما يخرج الحزام نجري
نهض مراد كعادته واخذ يد روجي وخرج للحديقه بعيدا عن هذا كله
مالك ببرود / دلوقتي بقي عايز اسمع بس نفس واحد
رحمه وهي تجلس بتعب علي الكرسي / يا ختييييييي علي ضهري اللي انكسر من ترويق البيت روحي يا ام احمد انتي وماني والله اطلعهم عليكم ماهو دي مش تصرفات بنتين عندهم عشر سنين اه يا أمي ساعه بنضف في البيت اه يا ني يا ضهري كل ده عشان اسمع عم يونس امال لو قررت احضر حفله للمرحومه ام كلثوم ايه اللي هيحصل فيا
اه يا شبابك اللي بيضع علي شويه جذم يا رحمه
وجدت رحمه كلا من حمدي ومروان وماني وأم أحمد (رحيل) واحمد يقفون أمامها
رحمه بحده /نعم في أية
ماني / جوعانين يا ابله رحمه
رحمه وهي تنظر لها بتشنج / ابله
حمدي بنظرة القطط / اتلخمنا في العركه والعشا فاتنا
رحمه بشماته / احسن
رحيل بدموع / اسفين والله بس احنا عايزين ناكل جعانين اوي
رحمه وهي تنظر لهم بحب / طب استنوا هنشوف حاجه ناكلها عشان انا كمان جعانه
معلم احمد تاكل معانا
احمد ببسمه / ياريت لو سمحتي
رحمه وهي تضحك وتتجه بهم للمطبخ / بدأت أشك فيكم يا جماعه بسبب الاحترام دة
*لاوعاوزين تخشو الجروب الروايات علي الواتساب كلموني علي الرقم ده*
*https://wa.me/+201288715026?text=ممكن-ادخل-جروب-الروايات-
مالك ببرود /ممكن اعرف ايه الحفله اللي معمولة دي وايه اللي وصل خيالكم المريض اني ممكن افكر حتي اني اطلق نور
سمر وهي تتحدث بحده / امال قصدك اية باللي بتعمله ده
مالك لسراج / سكت مراتك يا سراج عشان انا علي اخري
نظر سراج لسمر بحده فصمتت وهي تتمتم باعتراض
مالك مكملا حديثه /اولا مفيش طلاق ثانيا انا لا يمكن اخون نور ولو عايز اخون اكيد مكنتش هستني بعد العمر دة عشان اخونها اتمني مكونش ازعجت حضراتكم واحبطت الخطط بتاعتكم
اخذ نفسه ونظر لنور / وكلامنا لسه يا نور مخلصش
ثم نظر للجميع / بما انكم هنا فمحدش هيروح كلكم هتتعشوا عندي وهتباتوا هنا هروح اطلب الاكل
خرج مالك وهو يشعر انه علي وشك الانفجار لحق به سراج بينما مازن تحدث ببرود /يحصلكم حاجه لو سكتم
ضحك عبدالرحمن بشده علي هذه العائلة المجنونه ثم نظر لدانه بتعجب / صحيح يا دانه انتي جيتي بدري يعني
داني بتوتر شديد / اصل يعني هو
نظر له عبدالرحمن بانتباة / في ايه حد ازعجك
دانه / انا استقلت
عبدالرحمن بتعجب / ليه
دانه بتوتر / عادي مكنتش مستريحه
نظر لها عبدالرحمن بغموض ثم نهض وتحدث / تعالي ورايا
نظرت دانه له وهو يذهب وبلعت ريقها بتوتر وتبعته
في الحديقه الخلفيه كان مراد يجلس علي الارجوحه وروجي تنام علي كتفه
روجي بحب /شايف يامراد النجوم حلوه اوي ازاي
مراد وهي ينظر لها بعشق / بس انا معايا القمر هبص للنجوم
سمعوا صوت من جانبهم / ياحنين
كانت سما تتحدث في الهاتف بصوت منخفض ويبدو عليها الازعاج / بقولك خلصت ومحتاجه ضروري هدفع اللي انت عايزة والله بس بسرعه عشان تعبانة اوي تمام هقابلك بكرة في النادي
_مين ده اللي هتقبليه في النادي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بنت الشيطان)