روايات

رواية ليه يا زمن الفصل التاسع عشر 19 بقلم نسرين بلعجيلي

رواية ليه يا زمن الفصل التاسع عشر 19 بقلم نسرين بلعجيلي

رواية ليه يا زمن البارت التاسع عشر

رواية ليه يا زمن الجزء التاسع عشر

ليه يا زمن
ليه يا زمن

رواية ليه يا زمن الحلقة التاسعة عشر

المعلم كان مصدوم من طريقة كلام علي ليه ومش عارف يتصرف مع نوال. هو فعلا لاحظ نظرات الناس ليه الصبح، اتاري الكل بيتكلم عليه.
قام وراح شقة نوال.
كانت قاعده بتتفرج على التليفزيون و سماح نايمه في أوضتها.
نوال : إيه دا يا معلم، جيت بدري ؟
المعلم : بدري من عمرك، هو انت مش حاسه بالدنيا؟
نوال : خير في إيه؟
المعلم : والله اللي حصل في البيت الناس بيتكلموا فيه؟
نوال : هو حصل إيه؟
المعلم : أيوه أيوه، اعملي الشويتين دول عليا. يعني مش عارفه؟
نوال : مالك يا خويا داخل بزعابيبك كده؟ و هعرف منين؟ طول اليوم وانا قاعده في بيتي كافيه خيري شري.
المعلم : انت ماحدش يعرفك غيري، انت تطلعي كلام على بنتي فرح إنها خطفت مراد من سماح؟
نوال : مش هي دي الحقيقه؟ شوف انت مين طلع الكلام من بيتك
المعلم : الكلام طالع من عندك انت و بنتك، وبلاش الحوارات دي لأني سمعت صوتك وانت بتكلمي ام حماده. طول عمري عارف إنك أنانيه وكل الي يهمك مصلحتك و الفلوس، حتى ولادك رمياهم لرحمه تربيهم.
Nisrine Bellaajili
نوال : بقولك إيه، مش كل شويه هتمسك عليا الاسطوانه دي. رحمه هي اللي كانت عايزه تربيهم وانا يا خويا كنت صغيره مش عارفه حاجه، وانا لا ليا أم ولا اخت يعلموني ازاي اربي عيالي. والكلام طالع من عندكم انا بس أكدته من حسرتي على بنتي طول عمرك بتفرق بين ولادي وولاد رحمه.
المعلم : انا مش عارف اعمل معاكي إيه؟ أفوق من اللي انا فيه بس، و اللي حصل مش حيعدي على خير، استني بس اللي هايحصل لك.
نوال : هو انت بتهددني ؟
المعلم : أيوه، ها قهر قلبك زي ما قهرتي قلب بنتي.
هنا طلعت سماح..
سماح : وقهرة قلبي أنا ؟ ولا انا مش مهمه عندك ؟
المعلم : إنت زي امك ماعندكيش قلب خالص علشان يتقهر.
ربي عيالك يا نوال.
وطلع وسابهم…
نوال : يا لهوي يالهوي!! انتي سمعت بيقول إيه؟ هايقهر قلبي، دا ناوي يتجوز الرابعه
سماح : دا شكله اصلا متجوز، مستني بس الوقت اللازم علشان يعلن. إصحي بقي وماتبقيش تفكري فيه وفكري ازاي يكتبلك حاجه. بصي ماما رحمه عندها شقتها وكمان راحت شقة علي، احنا لو طردنا ماعندناش مكان نروحه. هي المعلومه وصلتك ولا لأ؟؟ إنت طالعه من القضيه خسرانه كل حاجة، الله اعلم محوشه حاجه ولا لأ.
نوال : يالهوي! إنت كبرتي كدة إمتى؟
سماح : كبرت في الوقت اللي انت بتجري فيه ورا المعلم.
أهل مراد ابتدوا يحضروا نفسهم بعد ما أحمد اتصل بالمعلم و اقنعه، و كمان رحمه اتصلت بيه.
فرح فرحانه جدا جدا. نزلت هي و سميره يجيبوا الفستان وتروح عند الكوافير تعمل ميكاب.
علي اتفق مع المأذون ومع مطعم يبعت الاكل و شوية حلويات، واتفق مع محمد جوز سميره ييجي علشان يكون معاهم.
أما رحمه دخلت تصلي وتقرأ الورد اليومي بتاعها و تدعي ربنا إنه يفرح بنتها ويسعدها و يتمم لها على خير.
بقلم نسرين بلعجيلي
أما وداد تعبت من ترويق الشقه، اللي مكانتش بتعمله في بيتهم بقت تعمله غصب عنها.
تعبت جدا وهي أصلا لسه في فتره نقاهه، قعدت على الكرسي ترتاح في المطبخ.
في نفس التوقيت دخلت جمالات…
جمالات : يا نهار اسود!!! إنت لسه قاعده والمطبخ يقلب والمواعين في الحوض ولسه معملتيش الاكل؟؟
وداد : يا خالتي تعبانه والله، عندي مغص في بطني ولسه مخلصه ترويق الشقه، ارتاح بس واكمل.
جمالات : قومي فزي بلاش دلع ماسخ كده، قال إيه ترتاح!!!
وداد : والله تعبانه، ارتاح بس.
فعلا وداد كان باين عليها التعب وشها أصفر و عرقانه.
جمالات شافت دا وخافت.
جمالات : قومي اطلعي شقتك ارتاحي، انا هكلم مرات البواب تطلع تغسل المواعين دى
وداد قامت بشويش..
وداد : كتر خيرك.
وطلعت وهي مش قادره تمشى.
جمالات في نفسها : استرها يارب، البت شكلها تعبان، أكيد مكانتش بتتغذا كويس ولا بتاكل.
زهره رجعت شغلها وهي فرحانه إنها شافت علي.
سحر : ليكي وحشه يا زهره، عامله إيه؟
زهره : الحمدلله.
سحر : إنت سمعت الكلام اللي داير في الحاره ؟
زهره خافت لا تتكلم على اختها.
زهره : كلام إيه؟
سحر : بيقولوا إن فرح سرقت عريس اختها سماح، كان هيخطبها هي بس فرح لفت عليه.
زهره باندفاع ونسيت نفسها..
زهره : الكلام دا كله كذب. مراد بيحب فرح من لما كان لسه في الجامعه، بس سماح ربنا يسامحها حبت تلف عليه.
الكلام دا كان علي قايله ليها وفهمها الموضوع.
سحر : ومالك بتتكلمي بثقه كده ليه؟ وازاي عرفت اسم العريس؟
زهره : إنت ناسيه إني امي شغاله معاهم وعارفه الكلام دا.
سحر : شوف البت طالعه لأمها.
زهره : اقفلي على الموضوع هي صاحبة مدام وفاء.
زهره ابتدت تشتغل وعقلها مشغول
بحاجات كثيره.
بقلم نسرين بلعجيلي
في بيت عم محمد
فاطمه : زهره راحت الكوافير تشتغل.
عم محمد : عمري ما مديت إيدي على بناتي، بس زهره كلامها بيجرحني. انا فعلا رخصت بنتي.
فاطمه : دا نصيب يا محمد، احنا ناس غلابه هنعمل إيه بس؟
عم محمد : ولسه ياما هنشوف هنعمل إيه في المصيبه الثانيه.
فاطمه : وافق
عم محمد : إنت بتقولي إيه؟
فاطمه : بقول اللي انت عايز تسمعه.
عم محمد : وفكرك زهره هتوافق ؟
فاطمه : لو بتحبنا لازم توافق. إحنا بقالنا سنين هربانين من غلطه عملتها، أهي دلوقتي بنتعاقب بسببها، وهي لو بتحبنا لازم تضحي.
عم محمد : زهره لا يمكن توافق، البت قويه
فاطمه : عمرها ما هتستقوى علينا.
وهما بيتكلموا سمعوا جرس الباب.
فاطمه : مين هيجي لنا دلوقتي؟
عم محمد : خليكي هنا هقوم افتح الباب.
أول ما فتح اتصدم بصاحب البيت واقف.
عم محمد : في حاجه؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ليه يا زمن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *