روايات

رواية أسرار الماضي لبنت الناس الفصل السادس عشر 16 بقلم رينا الهادي

رواية أسرار الماضي لبنت الناس الفصل السادس عشر 16 بقلم رينا الهادي

رواية أسرار الماضي لبنت الناس البارت السادس عشر

رواية أسرار الماضي لبنت الناس الجزء السادس عشر

أسرار الماضي لبنت الناس
أسرار الماضي لبنت الناس

رواية أسرار الماضي لبنت الناس الحلقة السادسة عشر

لطف الله(١٦)
محمد مع مصطفي في جامع مجاور للمستشفي
محمد : صلي ودعي لمراتك تقوم بالسلامة ويا رب تستوعب إنت غلطت قد إية و تكون حسيت الضني غالي ازاي .
مصطفي : خلاص يا مصطفي مش هضايق رقية تاني و مش هغير من نهر خلاص فهمت ربنا يقومها بالسلامة وتقوم علشان خاطر ابنها .
محمد : علشان خاطر ولادها مش بس إبنها ، إبنها إحنا اهلة و مش هنسيبة الدور و الباقي علي اليتيمة .
مصطفي ببكاء : و الله هموت من غيرها و الله بحبها غصب عني عارف إني آذيتها بكلامي و عصبيتي عليها عارف إني جيت عليها وعلي نهر كتير بس بموت يا محمد لما تجري بعد كل مشكلة تروح بيتها القديم مع نهر كانها بتشتاق لة وتشتكيني لة .
محمد : يا إبني هي بتروح تريح أعصابها ساعة أو إثنين من خناقاتك هو مات خلاص وانت بتصعب الامور . الكل بيقول ان سيرتة حسنة و كان بيعاملها أحسن معاملة حنين وزجدع انت خلتها تشوف الفرق كبير وواضح قوي صعبت الامور علي نفسك و اهملتها واهملت صحتها علي فكرة لما تقوم أنا هخدها عند أمك إنت ما تعرفش تعمل بيضة و مش هتعرف تخدمها دي امور حريمي
مصطفي : لا هعرف و بعدين ماهي ما كنش لها حد لما خلفت نهر .
محمد : اة يا فالح بس أبو نهر كان ممرض و فاهم هو بيتعامل إزاي وعاش فترة كبيرة لوحدة و بيعرف يطبخ ويكنس و يمرض إنت بقي تعرف تقول حاضر و ما تتعبش قلبي معاك .
مصطفي بضيق : حاضر .
محمد : و هتبعد عنها فترة علي ما نفسيتها تروق .
مصطفي : لا بقي إنت بتعمل فيا كدة لية ؟
محمد: علشان الدكتور هو إلي قال كدة علشان ما تتنكس لما تعقل و تهدي وهي ان شاء الله تربعن نبقي نتكلم ويلا نصلي ومداش فرصة لمصطفي يرد واقام الصلاة .
صلوا و محمد اتجة لآخر المسجد ومسك قران قرا فية بعض السور وبعدها قعد يدعي .
مصطفي : يالاة يا محمد .
محمد : إستني شوية هي وإبنك بين ايد ربنا ما تبخلش علي نفسك في الدعاء .
عند نهر راحت لامعها وماسكة في ايد الدكتور عبد البصير الي اول ما فتح الباب كانت نهر بتكلم امها
نهر : الدكتور أحمد هيتابعك طلع صاحب بابا وكمان علي إسمة زي ما قولتي ان بابا انقذك زمان دلوقتي برضو دكتور أحمد هيساعدك بعد ربنا ، ما هو ربنا خلقنا مش لينا حد خالص غيرة ، فانا هدعي و إترجاة ديما لازم الجا لية في كل محنة مش إنت قولتي ليا كدة أنا واثقة في كلامك ودعيت امبارح وقومتي وطمنتيني وبرضوا النهاردة هسمع كلامك وادعي هو مش هيرضي اكيد تروحي مني مش بثق في حد غير ربنا وانت ربنا هيساعدك انا عارفة .
دكتورعبد البصير : شاطرة يا نهر صحيح ربنا هيلطف بك يا حبيبتي انا هخرج دلوقتي علشان تقعدوا شوية مع بعض علي ما دكتور احمد يجي .
نهر : طيب ابقي ادعي لماما ماشي .
دكتور عبد البصير : ماشي وخرج بيقول يا رب تقوم لعيالها البت صعبت عليا شبرين بتقول كلام يقطع الفلب .
دكتور 2 : إية يا عم بتكلم نفسك جهز نفسك فية كذا حالة جت استعد بسرعة .
ابو إبراهيم اخد مراتة يروحها لآنة حس إن مفيش فايدة من قعادهم ورجعوا بلدهم .
دكتور أحمد إستقبل صديقة مخ وأعصاب و شرحلة حالة رقية ونبة علية إنها حالة تخصة و يهمة شفاهها و أخدتة غرفة رقية
دق الدكتور علي الغرفة و دخل ليري نهرحاضنة رأس أمها ودموعها علي خدها
دكتور احمد : يا نهر قولتلك اتكلمي معاها علي حاجات و ذكريات كويسة .
نهر : أيوة انا كنت بنكلم معاها لكن دموعي نزلت لوحدها أنا بحبها قوي بس حتي الحاجات السعيدة بتبكيني .
دكتور المخ والاعصاب : إن شاء الله خير انا هكشف علي ماما ممكن تقعدي جنب ماما .
نهر : ممكن أمسك إيديها ممكن ؟
الدكتور : ماشي بس خليك شطورة و هادية .
دخل محمد ومصطفي
مصطفي في إية هنا ؟
دكتور أحمد : علشان خاطر نهر ناديت دكتور روؤف هنا من أحسن دكاترة المخ والأعصاب وتعاولوا نخرج برة علشان يقدر يكشف عليها كويس
مصطفي : يالاة يا نهر .
دكتور روؤف : لا نهر بالذات لازم تكون معايا معلش أخرجوا إنتم .
دكتور أحمد خرج الأول وراة محمد وشد في إيدة مصطفي
مصطفي : يعني إية أخرج وأنا جوزها و بنتها تبقي معاها ما انا كمان عاوز اطمن .
دكتور أحمد : قلت قبل كدة المخ دة حاجة معقدة جدا العلماء اكتشوا حاجات أقل بكتير من المستخبية عنه ممكن جدآ تكون مدام رقية سامعة او حاسة بالي حواليها لكن مش قادرة تاخد رد فعل فإحنا بنحاول نحفزها بالي بتحبهم الي فهمتة انكم كنتوا متخنقين و هي أصلا مستسلمة لحالاتها فوجودك هيكون لة تاثير سلبي عليها يخليها مش عاوزة تقوم ومش هتقاوم , لكن نهر لأ , فهمت حضرتك نفسيتها حاليا مهمة ومش دلوقتي بس لا لفترة بعد ما تقوم حضرتك لازم تراضيها لانها واضح انها بتتاثر بسرعة وبيكون لها مردود سلبي علي صحتها أنا قابلت كتير حالات زي دي صحيح كل حالة بتختلف عن الثانية في بعض التفاصيل لكن المفتاح ديما واحد إدعوا لها وحسنوا نفسيتها واحنا هنعمل كل إلي نقدر علية عن اذنكم .
محمد : شكراً يا داكطور ولو اني عند لك رجاء و إن شاء الله متكسفنيش سمعت ان حضرتك من احسن الدكاترة وانك بالصدفة كنت هنا وشغلك كلة في مصر وانا متفائل بيك خير وعرفت انك مسافر قاطعة الدكتور ورفع ايدة
الدكتور :لكن علشان نهر قررت أستني علي ما أطمن إن الحالة إستقرت وعلشانها برضة إستدعيت دكتور روؤف .
مصطفي :كلة بحسابة يا دكتور .
زجرة مصطفي بايدة
دكتور احمد :تصدق إنت بالذات مش عاوز منك حساب أنا بعمل كدة بس لنهر ، نهر وبس دي في سن بنتي وكفاية قوي عليها رعبها وخوفها.
الدكتور كان قاصد ما يقولش عن أحمد زي ما وصتة نهر وكان فعلا مش عاوز ياخد اي مصروفات منهم اكراما لصحوبيتة وحبة لاحمد ابو نهر.
محمد :كتر خيرك يا داكطور لكن برضو حق المستشفي وحضرتك مش هنقصر فية احنا نعرف في الاصول .
الدكتور: بعدين يا حج لما الحالة تستقر نتكلم عن اذنكم وبعت نظرة لمصطفي من تحت لفوق اشمئزاز ولوم
مصطفي : شوفت بيبص ليا إزاي الله أعلم نهر قالت لة إية؟
محمد : بس بقي و هتقول لة إية غير اللي شايفة عيلة وإنت خوفتها هي وامها انت لازم تتغير وتوعدني انك تعتبرها بنتك انت بتتعامل معاها كانها مرات ابوك يا اخي.
فات ثلاث ايام و دكتور أحمد زي ما وعد نهر معاهم لم ينقلها لمستشفي متخصص ولكن اتي بالاطباء إليها مع بعض الأجهزة كان يهتم بكل من رقية ونهر وايضا صغيرها ومنع الزيارات الليلية واقنع محمد إن ياتوا صباحاً فقط و كان ياخذ معة نهر صباحا عند زيارة اهل مصطفي لرقية في الصباح .
مصطفي : يا دكتور هو مش خطر ان الولد يرضع من امة و هي بتاخد أدوية كدة ومتعلق لها كل الخراطيم دي ؟
دكتور احمد : لا الرضاعة الطبيعية مهمة جدا الممرضة بتيجي تاخد بالشفاط وتحط بالببرونة و ترضع الولد صحيح اللبن قليل لكن مهم و الولد بيرضع مرة أو إثنين طبيعي علشان يحس بامة ودقات قلبها ودي بتعمل زي تواصل بينهم ما تخفش علية الرضاعة الصناعي لو بدأها مش هيرضي يرضع طبيعي .
مصطفي : حاسس إنة خس أكتر ما هو خاسس .
االدكتور : الطفل في أول اسبوع بينزل الماية المخزونة في جسمة هو كدة كدة لازم يقعد خمس أيام علي الاقل في الحضانة انا قولت بلاش ننقل المدام مستشفي علشان تكون جنب اولادها .
محمد حك رقابتة و قال : أولادها يا دكتور آمال نهر فين ؟
الدكتور :و الله كويس إنكم إفتكرتوها أخيراً يعني الاستاذ بيجي يطمن علي ابنة ومراتة ومجبش سيرة البنت كويسة يا حج معايا أنا بهتم بيها .
محمد بحرج : أنا بسال عليها بس كان عندي شغل و مصطفي بيجي يطمنا .
الدكتور :لا والله وبتقول لهم إية يا استاذ مصطفي وانت اصلا ما بتشوفهاش .
مصطفي : وهي هيجرلها اية يعني؟
الدكتور : لا ابدا ولا حاجة طفلة ست سنين في مستشفي بقلها أربع أيام من غير غيار لها ولا حد بيسال كلت شربت تعبت او حتي يتكلم معاها ,امتي اخر مرة يا حج محمد كلمتها من ثلاث ايام باين عن إذنكوا .
محمد : وتقولي هتتغير إنت مش كل يوم بترجع بيتك مجاش في دماغك تجيب غيار للبنت أو حتي تسال عنها وكل ما اقولك نهر عاملة إية تقولي زي القرد يا اخي منك لله قصرت رقبتنا .
مصطفي : بتدعي عليا يا أخويا هو أنا في إية ولا إية ؟
محمد : أنا رايح أشوف البت الا أمها لما تفوق هتزعل من الكل وعندها حق أعتمدت عليك وسمعت كلامك و قولت بلاش زحمة عندها في الاوضة .
خبط محمد علي باب الدكتور
الدكتور بتعب: ادخل .
محمد : لا ماخذة يا داكطور كنت عاوز نهر تروح معانا مش عارفين أمها هتفوق امتي و هي خلاص ثلاث أيام وتروح المدرسة .
الدكتور :نهر حكت لي إنها في بلد غير الي إنتو فيها مع أمها واستاذ مصطفي وعفوا اخوك بني ادم مستهتر مش هياخد بالة منها و لولا انت سالت عليها هو كان عمرة ما هيسال . هي بتنام 9الصبح لغاية الساعة 2 الضهر علشان ما تشوفش اخوك .
محمد : بتقول إية يا دكتور ؟ إحنا أقرب ليها من أي حد .
الدكتور : كلام بس أعتقد زوجة حضرتك إلي جت مع والدتك أول إمبارح هما كمان ماسالوش علي نهر .
محمد : الممرضة قالت إنها نايمة لأنها كانت سهرانة مع أمها .
االدكتور : فعلا سهرت مع أمها و شالت أخوها و صممت إنها تحاول ترضعة من أمه و عملت واجبها كاخت كبيرة في المقابل سالتوا عليها لقيتوها نايمة سالتوا عاملة أية اخبارها اية بتطمنوا علي امهاعلشان ام ٱبنكم و إحنا بنعمل كل الي نقدر علية وندعي بس علشان البنت دي
محمد حط وشة في الارض و قال : كنت فاكر مصطفي واخد بالة منها
الدكتور :واخد بالة من إبنة و مراتة عاوزها تقوم علشان نفسة و إبنة مش علشانها وعلشان بنتها , علي العموم أنا محتاج نهر هنا لما أخوها بيبدا عياط مش بيسكت غير في حضنها لما امها الاجهزة بتدي اشارة للايقاف بترجع تشتغل مجرد ما نهر تمسك اديها وتقرا لها قرآن ودة بيدينا مؤشر انها بيستجيب لبنتها و إن شاء الله تقوم بالسلامة غير إن نهر ما شاء الله عليها بنت ذكية والقاعدة معاها حلوة وانا شخصيا هبقي مطمن عليها هنا كتر .
محمد : ان شاء الله دة هجيب لها غيار تغير فية بكرة لأن الزيارة قربت تخلص النهاردة .
الدكتور : كتر خيركم معاها دلوقتي بدل الغيار ثلاثة عموما هي نايمة ورا الستارة دي ممكن تشوفها .
محمد فتح الستارة بهدوء و شاف نهر نايمة متكومة علي نفسها و كانت كالملاك لكن واضح عليها التعب و الإرهاق
محمد : لية شكلها تعبانة كدة يا داكطور ؟
ألدكتور : طول الليل سهر ومن أخوها لامها و العكس و بتاكل قليل ضعط نفسي وعصبي و بدني عليها و لوحدها . صغيرة لكن قوية و ذكية و حنية الدنيا فيها و كمل في نفسة من غير ما يسمعة محمد ( خليط غريب وحلو من امها وابوها )
محمد : طيب لا موأخذة يا دكتور يعني حساب الحاجات الي جبتها لها كام حضرتك مش ملزم بيها .
ألدكتور : أنا ما جبتش حاجة ، ليا بنت قدها بس أكبر شوية في الجسم و.كان في شقتي شوية حاجات صغرت عليها لكن جت علي نهر و اكيد يعني مش هاخد فلوسها لأن أساسا مش فاكر كانوا بكام ( طبعا الدكتور بيكذب لان اللبس كان جديد و كان عاوز يجيب لبنت أحمد حاجات كويسة و في نفس الوقت ما يسببش لنهر إحراج مع مصطفي )
بعد يومين آخرين
الساعة عشرة مساءاً كانت نهر تحمل أخيها بعد الرضاعة و تقرعة زي ما قال لها الدكتور لما رقية بدات تفتح عنيها وتشوف خيال نهر و هي شايلة إبنها بشويش وبتقول لة : حبيبي ادعي معايا ماما تقوم بالسلامة لان إنت تعبت أيدي خالص ضغنون بس متعب و مزعج زي أبوك أبوك الله يهدي أبوك .
رقية بإبتسامة حنونة :تعبتي بسرعة كدة يا نهر لا إجمدي شوية حبيبتي إحنا لسة في الاول .
نهر بفرحة ودموع :آنة الحمد لله يا رب الحمد لله أنا مش مصدقة أخيراً صحيتي يا حبيبتي أوعي تسبيني تاني أنا كنت هموت من الزعل عليك ، بصي يا عمر حلو إزاي بس مش شبهي خالص .
رقية : لسة يا روحي ملامحة ما ٱتحددتش إنت جبتية إزاي و مفيش حد معاك برضة .
نهر: الممرضة جابتة يرضع و رضعناة أنا وهي و بعدين قالت هتسيبة شوية معايا علشان بيحبني وبيسكت معايا تصدقي بقي فية حد بيحبني غيرك في الدنيا .
رقية دمعت :ربنا يخليكم لبعض و تكونوا سند بعض يا حبيبتي كويس إن جت ممرضة هو أنا نمت كتير من آخر مرة كلمتك
نمتي كتير جدا نهر :
Five or six days only
رقية : إية كل دة بجد ؟
هتا فتحت الممرضة الغرفة وتفجأت برقية و قالت :يااااة الف حمدا الله بالسلامة دكتور أحمد هنبسط قوي إنك صحيتي هقولة أول ما يطلع من الادأوضة هاتي يا نهر أخوك أروح أودية الحضانة .
رقية : ممكن تسبية شوية ؟
الممرضة : لأ مش المفروض نطلعة أكتر من كدة لسة صغير و علشان ما يتعبش هو تقريبا هيخرج بكرة هبقي اجيبة تاني ؟
نهر جريت علي حضن امها بعد ان اعطت الممرضة الرضيع : وحشتيني قوي قوي يا رووقة .
رقية : وانت كمان يا قلب رووقة .
نهر : لا إنت اكتر أسبوع كان صعب لكن أنا وحشتك إزاي وإنت كنت نايمة أصلا كل دة .
رقية : كنت بحس بيك وإنت جنبي بس كنت فاكرة نفسي بحلم حتي كنت بحس بأخوك وهو بيرضع .
نهر :كمان عمو مصطفي كان بيجي .
رقية بمرح :لا دة ما حستش بية خاااااالص .
رقية ونهر هههههههههه
دكتور أحمد دق ودخل :مصدقتش نفسي والممرضة بتقول ان حضرتك صحيتي حمدالله علي سلامة حضرتك يا مدام .
رقية : الله يسلمك يا دكتور هو أنا شوفت حضرتك قبل كدة ولا حضرتك الي ولدتني ؟
دكتور احمد :لا مش انا الي ولدتك لكن بالصدفة كنت جاي المستشفي هنا و الكل إتهرب وفضلت انا نبطشية باليل يوم ولادتك .
نهر : عمو دكتور أحمد يا ماما شريك في المستشفي وبيشتغل في مصر و كان صاحب بابا وقعد هنا لانة وعدني مش هيمشي غير لو حضرتك قومتي و أوفي ، وأنا وهو أصحاب وبنام عندة علي الشازلونج لما عمو مصطفي بيجي الصبح .
رقية : صاحب بابا ودكتور أحمد حضرتك كنت مع أحمد في مستشفي طنطا الجامعي و جيت عزيت فية و سبت المستشفي .
الدكتور : لا احنا كدة تمام قوي و الذاكرة زي الفل.
رقية : شكرا يا دكتور علي مجهودك و ادإعتنائك بنهر .
دكتور أحمد ضحك جامد وقال :زي ماانت بتقولي كلام بالعربية ىالفصحي أحمد كان بيقول مراتي جاية من النيل تي في عربي فصحي ولغات .
رقية ودمعة في عنيها : الله يرحمة سابلينا الذكري الطيبة وبعد موتة لسة في ناس زي حضرتك بتاخد بالها مننا علشانة .
الدكتور :لا لا مش عاوزين زعل عاوزينك تقومي بالسلامة لان نهر تعبت جدا الفترة الي فاتت وبعدين ان شاء الله البيبي بكرة او بعدة بالكتير هيطلع من الحضانة المفروض الام هي الي تروح الحضانة لابنها لكن العكس الي حصل فحضرتك بقي هتتحاملي علي نفسك وتروحي اليومين دول .
رقية :ان شاء الله هو نهر بس إلي بتكون معايا يا دكتور مفيش حد معاها .
الدكتور :نهر طلبت مني كدة وحضرتك كدة اسبوع معانا حتي أنا عملت لحضرتك مخصوص معاد زيارة لان المستشفي هنا للولادة بس بيجوا يتابعوا و يولدوا هنا سوا طبيعي أو قيصري المكان مجهز الحمد لله قالمفروض المركز مفتوح طول اليوم حضرتك حالة خاصة عملنا لك مواعيد زيارة .
رقية بدأت تتحسن ومعها نهر علي طول
محمد وإنتصار رايحين لها المستشفي وكان الدكتور مع رقية ونهر
محمد :السلام عليكم أخبارك اية النهاردة يا ست ام نهر .
الدكتور :لا احنا كنا فين وبقينا فين هي ممكن تخرج النهاردة بس للاسف هي لسة ضعيفة هي و إبنها محتاجة رعاية لو مش هتقدروا تهتموا بيها علي الاقل اسبوع كمان فسيبوها هنا واهم حاجة الأدوية و التغذية و الراحة النفسية .
محمد : كتر خيرك يا دكتور إحنا تعبناك و عطلناك معانا وأنا عارف إنك المفروض تسافر مصر من ياما .
الدكتور :لا ابدأ دة شغل وانا كدة كدة كنت محتاج اقعد هنا شوية انا مسافر باليل أن شاء الله وأبقي طمنيني عليك يا نهر أمانة عليك خالي بالك منها دى مطيعة و حساسة قوي .
محمد : بتقول إية يا داكطور دي بنتنا و كلنا بنحبها
الدكتور بعدم إقتناع وهو وأخد محمد في ركن الحجرة وبيتكلم بصوت منخفض : ماشي هكررلحضرتك تاني . مهم الفترة الجاية نفسية المدام و البنت يعني حاول تصلح بينها و بين أستاذ مصطفي وفهمة أنها حساسة جدآ علي اولادها ونهر كمان بجد بنت مفيش زيها بلاش يدمرهم حضرتك عارف رسول الله قال خيركم خيركم لأهله و كمان قال استوصوا بالنساء خيرا وقال علية الصلاة والسلام اياكم والضعيفين المرأة والطفل فبلاش بقي يستقوي عليهم و خصوصا وهو عارف إن مالهمش وحد .
محمد باستغراب :مالهمش حد إزاي يا دكتور و إحنا روحنا فين هي رقية قالت لحضرتك إية .
الدكتور بسرعة : لا ماتفهمش غلط مدام رقية ما اتكلمتش معايا خالص غير عن ابنها وحالتة لكن نهر بقألها كام يوم معايا وخصوصا لما مامتها تنام و برضو ما حدش سأل عليها خالص ولا حتي أخوك إلي مسئول عنها فبنحكي مع بعض باليل مش أكتر.
محمد بتفهم : ماشي يا دكتور.
لدكتور : هو أستاذ مصطفي جاي ولا لأ.
محمد : زمناتة جاي دلوقتي قالي نخلص إجراءات و الحساب وكدة يكون هو جة بمكروباص علشان نروح كلنا .
الدكتور : مش هوصي حضرتك الإحتكاك بينهم الايام دي يكون قليل ولطفوا الجو بينهم علشان الحياة تستمر وأبدوا بنهر لو علاقتة إتحسنت بيها علي طول أمها هتتحسن هي من نوع الي اهم حاجة عندها عيالها تصدق لو قولتلك أن احيانا الولد بعد ما بيرضع تقريبا مش بيسكت غير في حضن اختة و دة معناه أن مدام رقية مقرباهم من بعض قوي و أنها كان بتهدي لما تكون مع بنتها .
محمد : عارف يا دكتور أن روحها في عيالها و هو دة الي مجنن أخويا عاوز نفسة كل حاجة في حياتها بس وجود إبنة في الصورة هيفرق إن شاء الله .
الدكتور : ربنا يهدي لهم الحال طيب أنا هودع نهر علشان لازم أسافر النهاردة وبالنسبة للحساب حضرتك هتحاسب تحت علي الحضانة بتاعت الولد بس الباقي مني لنهر لأنها بقت صحبتي خلاص السلام عليكم .
الدكتور بصوت عالي شوية :نهر تعالي معايا يلا نلف لفة علي أمهات إمبارح علشان تتعودي علي ما تكبري و تبقي أحلي دكتورة .
نهر : يلا يا عمو بس أنا عاوزة اكون اشطر دكتورة مش أحلي دكتورة .
الدكتوريضحك : يلا بينا يا زومل .
نهر : يلا يا استاذي .
نهر بعد ما خرجوا : عارفة أن حضرتك خرجتني معاك علشان تقولي إنك خلاص راجع مصر .
الدكتور : وعرفتي منين ؟
نهر : الكلام كتير هنا و الحمد لله ماما اتحسنت و هتخرج النهاردة هي قالتلي كدة وأنا كمان عاوزة اشكرك كتير قوي لانك وقفت جمبنا .
الدكتور : لا شكر علي واجب بابا ياما عمل معايا وإنت وماما تستهلوا كل خير عاوزك تاخدي الرقم دة رقم تليفوني لو فية أي مشكلة صحية ابقي كلميني .
نهر : هو أنا هدخل المدرسة لما ماما تخف إن شاء الله لكن بعرف الحروف والارقام وكمان بعرف اكتب اسمي .
الدكتور : يا واد يا متمكن يلا يا دكتورة المستقبل نعدي علي الماماهات صحيح لية عاوزة تكوني دكتورة ؟
نهر :يووووووة دة موضوع طويل لو فية وقت هبقي احكيهولك .
مصطفي آتي بميكروباص كي يرجعوا لبلدة و محمد راح الحسابات وحاسب فعلا واستغرب أن فعلا حسبوة علي حضانة الولد فقط وقال لمصطفي .
مصطفي : يعني إية الحضانة بس و الولادة و الدكتور إلي جة من برة المستشفي لرقية و أوضة رقية إلي محجوزة لها لوحدها لية يعني ؟
محمد : مش عارف بس الداكطور فوق قاللي هحاسب علي الحضانة بس و إستغربت و قولت عزومة مركبية بس طلع حقيقي .
مصطفي : ما قلش لية ؟
محمد : قال علشان نهر صاحبتي بس كدة .
مصطفي : ااااه نهر طيب كويس طلعت ليها فائدة بنت التمرجي . طب خلاص صاحبتة صاحبتة يلا بينا نطلع نجيب الجماعة .
محمد : اية يلا بينا مش هندفع فلوس الولادة والذي منة أو حتي نشكر الداكطور؟
مصطفي : لا هو مش عمل سبع البرومبة خلية بقي و آهو توفير لينا يعني اكيد بيكسب أد كدة .
محمد : إزاي الكلام دة إنت مش قليل علشان حد يحاسب علي ولادة مراتك و حجزها في أوضة لوحدها .
مصطفي مقاطع إخوة : لا مش قليل طبعا وهما عارفين كدة ولعلمك انا أصلا قولت رقية تقعد في أوضة مع حد علشان المصاريف يعني وهو اللي قال ما تشغلش بالك بالاوض وكدة خلاص و كنت عارف أنة هيعمل خصم و بعدين ما هما واخدين قد كدة في الحضانة أهو . يلا يا محمد دول بيحسبوها بالمليم ما تخفش مش هيخسروا نفسهم يلا بقي .
مصطفي طلع فوق لاوضة رقية و أول ما دخل : بقولك إية يا مرات أخويا يا عسل ما تجي إنت معانا بيتنا إنت عارفة الدراسة بدأت وأنا لازم أكون في المدرسة يرضيك ادأتبدهل بين المدرسة و البلد .
إنتصار : إسمها السلام عليكوا حمدا الله علي سلامتك يا مراتي يا حبيبتي مش علي الحامي كدة .
مصطفي بص لرقية و قال : ما تقولي حاجة و لا علي هواكي تعبي رايح جاي والكل يخدمك انت .
إنتصار : لا أنا مش هسيب عيالي وآجي عندك وأخوه قايل ليا أنة متفق معاك و مالكش صالح بيها إية هتتخانق معاها و هي لسة ما طلعتش من المستشفي حتي ، أهدي كدة أتعب شوية و أعرف الضني غالي روح هات إبنك الله يهديك .
مصطفي : بقي كدة يعني شكلك فرحانة فيا و لا اكاني تربيتك .
إنتصار : فرحانة ليك مش فيك و بلاش حركاتك دي علشان نفسك انت تتعب اخوك وولادة والحاجة كمان لأنها مش هتقدر لهم غير إنك يا دوب هي كوباية الشاي إللي تقدر تعملها ورقية عاوزة تغذية علشان ترضع وأنا مش هسيب العيال وهما كلهم بيرحوا المدرسة .
مصطفي : وافقي إنت ومحمد بيعرف يتصرف وأمي كمان .
إنتصار : لا يا أستاذ احناعاوزين سبوع الواد عندنا في البيت الكبير وعاوزين العيال يفرحوا والأهل و الأحباب و الجيران و عاوزين صوت الواءواء في البيت تاني أنا خلاص كدة جبت أخري لكن أنتم بقي في أولها يلاعلشان ما نتاخرش .
إية هيحصل في البيت الكبير و يا تري مصطفي إتغير فعلا هنشوف الفصل الجاي …..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أسرار الماضي لبنت الناس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *