روايات

رواية زمزم قلبي الفصل الخامس 5 بقلم بيان الجارحي

رواية زمزم قلبي الفصل الخامس 5 بقلم بيان الجارحي

رواية زمزم قلبي البارت الخامس

رواية زمزم قلبي الجزء الخامس

زمزم قلبي
زمزم قلبي

رواية زمزم قلبي الحلقة الخامسة

بعدما خرج راجح وراء رؤوف
وجده يجلس على أحد المقاعد الموجودة في الشارع توجه أليه لكنه صدم عندما سمعه يقول: حياتي دي ملهاش لازمة اصلا،يعني لما تضحك الدنيا في وشي الاقي اختي رايحة تعيش في بيت عمتي؟ ليه يارب كدا،هي السبب اني أقرب منك وانسى الي حصل أكن بجد انكسرت اوي لما قالت الي قالته،اتا انكسرت مش زعل منها لا،انا انكسرت لاني منت في يوم من الايام سبب تعبها
انا بحب زمزم اوي،صح مكنتش جنبها ولا حتى عبرتها في يوم من الايام،لكني بحبها اوي،وقفتها معي ومساعدتها ليا دول احسن من مليون شغلة وشغلة،بس بس خلاص هي هتروح لمكان تاني تعيش فيه وتتركني لوحدي مع امي الي ولأول مرة اتصدم منها.
راجح من ورائه: مش يمكن دا خير ليها وليك؟
صدم رؤوف ووقف ثم قال: راجح انت بتعمل ايه هنا
جلس راجح ونظر إلى السماء ثم قال: أبدا،كنت بشم هوا مش اكثر ولقيتك هنا،انت عارف انه زمزم عمرها ما تقسى على حد والدليل على كدا تصرفها معك،انا صح معرفش ايه الي صار ليك بس إلى اعرفه انه زمزم وقفت معك وساعدتك او بالاصح قاعدة بتحاول انها تساعدك،عارف انها تايهة وضايعة بسبب مشكلتك،بس بردو مش هنسى انه زمزم مش هيصعب عليها حاجة
رؤوف: فعلا،لكن اكتشفت دا مؤخرا،راجح
راجح وهو ينظر له: نعم
رؤوف: متقدرش تقنع عمي انه يخلي زمزم عندنا
راجح بابتسامة: لا،لكن بكررها ليك،
دا خير ليك ولزمزم
رؤوف: خير منين معلش؟ ايه الخير في انها تبعد عننا
راجح: امممم طب بص ايه رأيك نعمل حاجة اولا قبل ما أجاوبك
رؤوف: ايه هي
راجح: قوم كدا،انا اعرف انه هنا في مسجد قريب تعال نروح ليه ونصلي ركعتين لله
رؤوف: مسجد؟؟
راجح: يا حج خلصنا بقا
رؤوف: خلاص ياعم رايح متتعصبش
ذهب راجح ورؤوف إلى المسجد،وصلى كل منهما ركعتان لله،ثم قال راجح: بص يا صاحبي،انا بجد متفاجئ من تغيرك السريع دا،لكن الله يهدي من يشاء،وعارف بردو انك بتحب زمزم وبعدها ممكن يزعلك لكن دا خير ليها وليك
رؤوف بهدوء: ازاي؟
راجح بابتسامة: لما موسى عليه السلام خرج وترك بيته ومنطقته كلها ووصل مدين،فكرك عمل ايه؟ حزن وعصب ومن الكلام دا؟؟؟ لا،هو صبر ودعا ربنا ويااااه قد ايه كان فيه خير بخروجه من منطقته
رؤوف: ازاي؟
راجح بابتسامة: أتصور كدا انه تزوج واشتغل وجاب ولاد بعدين رجع على منطقته
رؤوف بصدمة: دا بجد؟؟؟
راجح بابتسامة: اه والله بجد،الي اقصده من الكلام دا،انه ممكن زمزم لما تبعد وتعيش مع عمتي ممكن تتحسن،وممكن نفسيتها تتحسن وترجع زمزم الي كلنا نعرفها
ممكن ببعدها تنسى الماضي
وممكن انت خلال فترة غيابها تقرب من ربنا
رؤوف: ازاي؟
راجح بابتسامة: بص انت عايز زمزم تكون مبسوطة وسعيدة ولا لأ
رؤوف: دا الي بتمناه من ربنا
راجح بابتسامة: ممكن انت تصلي وتقرأ قرآن وتروح الجامع وتدعي ربنا انه زمزم تكون سعيدة وانه ربنا يستجيب لدعائك وانت متعرفش مش يمكن بسبب دعائك لزمزم انه حالك يتغير
رؤوف: اممم مش عارف
راجح بابتسامة: بص يا صاحبي انا خارج اكلم بابا واطمنه انك لهير وانت إذا عايز ترتاح قوم صلي كمان ركعتين واسجد لربنا والحقني انا هكون قاعد في السيارة تمام
رؤوف بابتسامة: تمام
ابتسم راجح وربت على كتفه وقال: خليك واثق بربنا،ثم خرج ونهض رؤوف بابتسامة وبدأ بالصلاة
=====================================
عند إيهاب
وصل إلى المنزل ونزلوا جميعا من السيارة وتوجهوا للداخل
جلسوا في غرفة المعيشة وزمزم ذهبت وجلست بالشرفة
رن هاتف إيهاب وكان المتصل راجح
رد إيهاب وبعد السلام قال إيهاب: راجح انت فين وابن عمك فين
سمعت زمزم اسم راجح فركضت بسرعة وجلست بجانب عمها وقالت: راجح رؤوف فين هو بخير صح
راجح: اهدي يا ستي هو بخير
زمزم: هو فين
راجح: هو في المسجد ثواني وييجي
إيهاب: تمام يا حبيبي انتبهوا لنفسكوا
راجح: إن شاء الله،ثم أغلق الهاتف
إيهاب بابتسامة: بشرى خذي زمزم وساعديها انتِ وأخواتك وشوفوا عايزة ايه
بشرى بابتسامة: عيوني يا حبيبي
إشراق بغيظ وغيرة: تحبك حية بسبع روس يا بعيدة
زمزم بضحك: اوعااا الغيرة يا عيني
إشراق بغيظ وهي تصعد الدرج: بت اسكتِ روحي نامي يلااا
ضحكت زمزم وقالت لإيهاب: لاعبة معاك ياعم
إيهاب بغيظ: اوعي كدا من وشي،قال لاعبة معايا قال،دا انا شكلي هنام هنا الليلة دي
جلست زمزم على الاريكة وهي تضحك وقالت: الله معاك يا غالي
ضحكت نهلة وصعد إيهاب إلى الأعلى فقالت نهلة: يلا يلا انتِ وهي على النوم
بشرى: عمتو تعالي نامي معنا الليلة دي لان اوضتك محتاجة ترتيب وتنظيف
نهلة: لا لا معلش
زمزم وهي تمسك بيدها: اه بالله يا عمتو تعالي نامي معنا بلييييز بليييز
نهلة: لا لا هنام هنا
زمزم بتذمر: تمام مخا…صمك وابقي شوفي مين هيرد عليكِ وصعدت إلى الأعلى فقالت ورود: يا عمتو بليييز تعالي معنا نامي وراضي زمزم بهون عليكِ تنام وهي زعلانة كدا
نهلة بقلة حيلة: تمام تمام يلا نطلع،صح هو تامر فين
بشرى: قاعد في الجنينة
نهلة: مش هينام؟
بشرى: لا قال هنام بس ييجي راجح
نهلة: تمام يلا نطلع
صعدن إلى الأعلى وساعدن زمزم في ترتيب أغراضها،ثم وضعن الوسائد والفرش على الأرض حسب طلب زمزم ونمن بجانب بعضهن على الأرض ولأول مرة تنام زمزم وعلى وجهها شبه ابتسامة
====≈===============================
عند راجح
خرج رؤوف من المسجد وهو مرتاح البال مطمئن القلب وركب بجانب راجح وقال: آسفين ياعم راجح على التأخير دا
راجح: متقولش كدا يا صاحبي
وتحرك بسيارته وأوصل رؤوف إلى البيت
رؤوف: سلملي على زمزم وخليها تنتبه لنفسها
راجح بابتسامة: متقلقش،يلا تصبح على خير
رؤوف: وأنت من أهل الخير،يلا سلام
راجح: مع السلامة
نزل رؤوف من السيارة وصعد إلى المنزل،وانطلق راجح باتجاه المنزل
بعد مرور ساعة وصل إلى المنزل،رآه تامر تنهد براحة وانتظره إلى أن صف سيارته ونزل منها
توجه إليه راجح وقال: انت صاحي افتكرتك نمت
تامر: لا لسا،كلهم ناموا الا انا،ايه اخبار رؤوف
راجح: متقلقش هو زي الفل
ابتسم تامر ودخل هو وأخيه إلى الداخل وصعد كل واحد إلى غرفته

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية زمزم قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *