روايات

رواية طفلتي المشاكسه الفصل السادس 6 بقلم مي الحسيني

رواية طفلتي المشاكسه الفصل السادس 6 بقلم مي الحسيني

رواية طفلتي المشاكسه البارت السادس

رواية طفلتي المشاكسه الجزء السادس

طفلتي المشاكسه
طفلتي المشاكسه

رواية طفلتي المشاكسه الحلقة السادسة

رسلان:طيب ممكن اعرف انتي بتعيطي ليه دلوقتي هو أنا مش اديتك وقتك علشان تفكري وأنتي صليتي استخاره ووفقتي
=مش عارفه يا رسلان خايفه أنا طول عمري مطلعتش من البيت ده عاوزاني اطلع مره واحده كده مش عاوزه
-انا عندي استعداد انهي كل حاجه بس ماشفش دمعه من عيونك يولع غيث اهم حاجه أنتي
صممت اسيا و وضعت رأسها على ساقه رسلان
-اسيا يا حبيبتي ردي عليا يا ماما
=أنا مش عارفه يا رسلان مش عارفه حاجه أنا صليت استخاره وحسيت بارتياح وغير كده هو شخص ملتزم ومحترم ذيك بظبط بشوفك فيه بس مش عاوزه اخرج من هنا أنا عاوزه افضل معاك ماحدش يصلى بيا ولا يسمعلى غيرك
– حبيبتي أنتي ليه بتصعبيها على نفسك أنا معاكي ومش هسيبك هفضل معاكي أنتي بنتي وبعدين أنت مش بتقولى بتشوفيني في غيث اهو هيكون عندك اتنين مني عاوزه ايه تاني صدقيني أنا لولا واثق في غيث مستحيل اخليه يتجوزك اصلا
=بس أنا بحبك أنت مش هو أنت رسلان
– انتي كده بتصعبيها عليا أنا مش عليكي أنتي فاكره ان جوازك ده سهل عليا واني لما ادخل الاوضه بتاعتك بالليل متكونيش موجوده دي سهله ولا خانقت كل يوم الصبح علشان تشربي اللبن ولا لما تنامي على رجلي كده والعب في شعرك ده كله سهل انتي بنتي والله مش أختي بس هنعمل ايه دي الحياه طيب عارفه غيث بيحبك اه والله بس مش اكتر مني بس مافيش حد فى الدنيا دي بيحبك قدي
=أنا اللى بحبك اوي يا رسلان
-بت فكرتيني اوعي بعد ما تتجوز غيث تشيلى صورتي من على البروفايل بتاعك سمعه اه مش أنا اربي واتعب وهو ياخد على الجاهز قالها رسلان بمرح ليغير الحديث
=لا كله إلا ده
-ايوه كده اختي حبيبتي روحي اعملى اي عصير بقى الجو حر
=ماشي يا غالي خمس دقايق ويكون عندك
اعدت اسيا العصير وذهبت الى رسلان الذي كان يجلس يشاهد المباراة
=العصير يا غالي
-هاتي يا قمر
=أنا هغير القناة هجيب كرتون
-اوعي تعمليها اقسم بالله أعلق
=لا على ايه الطيب احسن انت مش عندك شغل النهارده
-النهارده الجمعه سلامتك
=اه صح
-هو العصير حلو كده ليه
=تسلم يا غالي ده من كرمك
-لا مش من كرمي هو فعلاً حلو السكر ذاد فيه
=احم ايه الاحراج ده لا عادي بس أنا اتعورت أنا وبعمله علشان كده طلع حلو بس وغير كده أنا عمله بايدي طبيعي يكون في سكر زياده
-لا والله
=ايه عندك راي تاني
-انا أقدر
__تسريع أحداث علشان فقدت الشغف تاني عادي
يوم كتب الكتاب بعد أن قال المأذون جملته الشهيره “بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير ”
دلف رسلان الى اسيا فى غرفتها
-يلا يا عروسه علشان تقعدي مع عريسك
=لازم
-هو ايه ده اللى لازم أنا هقعد افهم فيكي لحد امتا
=خلاص يلا
-يلا يا غاليه
خرجت اسيا وكانت تختبئ خلف ظهره رسلان كأنها تختبئ من وحش وعندما جلس رسلان جلست على استحياء ونظرها لم يفارق الارض وكانت ترتدي فستان واسع بالون البنفسجي وخمار افويت وتضع القليل من مساحيق التجميل فهذا جائز شرعا لان فهو أصبح زوجها
-اشرب العصير يا غيث
لم يسمع غيث حديث رسلان لأنه كان كل تركيزه مع حوريته التى تجلس بالقرب منه وأصبحت ملكه وتخصه هو بمفرده هو الآن يستطيع النظر إليها جيد وليس بحاجة الى غض البصر فهي حلاله
-غيث يا حبيبي أنا بكلمك يا غيث
*ها معلش يا حبيبي مختش بالى محتاجه حاجه
-لا أنت اللى محتاج محتاج فنجان قهوه يفوقك أنا هروح اجبك قهوه
*ياريت والله يا غالي
هم رسلان لخروج ولكن مسكت اسيا يده نظر لها نظرة اطمتنان وخرج
*ايه بقى يا اسيا هتفضى تبصى على الأرض كتير
=..
*طيب بصى فى وشي أنتى تقريبا متعرفيش ملامحي دايما بتغضى البصر
=مش لدرجه دي يا مستر
*مستر ياريتك فضلتي ساكته
ابتسمت اسيا ونظرت إلى الأرض مجدد فهذا اجمل ما في الفتاه حيائها
*تعرفي أن ضحكتك حلوه اوي وطابع الحسن اللى مش بيظهر غير لما تضحكي ده كمان جميل
=شكرا جدا لحضرتك
*هو ايه الادب الذياده ده اللى يشوفك دلوقتي ميشفكيش وأنتي بتتخني مع رسلان وخناقكم جايب لحد عندي
*هههه معلش تعود بس اصلا التعامل مع حضرتك كان بيكون بحدود دايما
*ماشي يا ستي ايه بقى نفسك تعملى الفرح فين
صممت اسيا قليلاً ثم قالت: صراحه أنا مش عاوزه فرح مصاريف على الفاضي احنا ليه مش نعمل عمره ونبدأ حياتنا بطاعه لو مش عندك مانع يعني بس لو عاوز فرح عادي ده حقك خصوصاً أن عارف أن حضرتك ملتزم وهتعمل فرح اسلامي
ابتسم غيث ابتسامة عريضة قائلاً:دايما بتثبتي ليا اني عرفت اختار الانسانه الصح اللى اقدر اعتمد عليها في تربية اطفال وتعني على طاعت ربنا
=شكرا جوازك الله جهنم
*اللهم امين واياكي يا غاليه وأن شاء الله هنروح عمره ومش هنعمل فرح هو فعلا ملوش لازمه بس هنتبرع بجزء من الفلوس اللي هنعمل بيها الفرح لجمعية خيرية
=بجد فرحتيني جدا شكرا بجد
*انتي متعرفيش الفرحه اللى فى عيونك دي تسوي عندي اي الدنيا وما فيها والله أنتي متعرفيش أنا بحبك قد ايه أنا مش بعرف اتكلم ولا اعبر صراحه بس اوعدك افعلى هى اللى هتثبتلك حبي ليكي يا اجمل هديه من رب المنيه
=احم أنا هروح اندهلك رسلان بقى
-ياريت علشان نحدد معاد الجواز بقا
خرجت اسيا من الغرفة وارسلت رسلان وبالفعل تم تحديد موعد الجواز بعد شهر ومن هذا اليوم
___وبعد مرور خمس سنوات
كانت تجلس اسيا هى و والدتها يشاهدون التلفاز فى منزل والدتها وقد أنجبت اسيا ولد لديه اربع سنوات
دلف رسلان و غيث إلى المنزل
-*السلام عليكم
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
رسلان: أمال فين مالك يا اسيا
=كان بيلعب مع القطه ودخل وراها اوضتك
غيث: تعالى نشوفه بيعمل ايه اكيد بيعمل مصيبة
دلف رسلان وغيث اللى الغرفة ووجده ما توقعوا مالك يضع كرسي على مكتب رسلان وصعد من الكرسي الموضع على المكتب الى الدولاب
غيث:يا ابني حرام عليك ايه اللى طلعك فوق الدولاب
مالك:كنت بجيب القطه بابا
رسلان: اسيا تعالى شوفى ابنك ابن العبيطه ده
مالك:انت ابن ابيطه خالو
غيث:ولاَ، عيب كده حد يقول على تيته عييطه
مالك:مش قول على تيته أنا قول خالو ابن ابيطه
رسلان: طيب انزل يلا
جائت اسيا ووجدت مالك هكذا
اسيا:يخرب بيتك يا ابن الاهبل ايه اللى طلعك كده
مسك غيث اسيا من قفاها: بتقولي ايه يا حبيبتي اصلى مسمعتش
مالك ضحك على منظر اسيا قائلاً: هههههه بابا عاقب ماما هههههه
رسلان: عجبتك يا ابن الهبله انزل انزل
اسيا: عجبك كده خليت عيل اهبل يضحك عليا
مالك: أنا مش اهبل يا ماما قولها خالو قولها مالك مش أهبل
رسلان:حاضر ياحبيب خالو اسيا مالك مش أهبل مالك امممم مالك ايه
مالك: مالك حلو يا خالو
رسلان:صح مالك حلو وعسل كمان
مالك:لا العسل بيلزق مش بحب العسل
الجميع: هههههههه
قطع ضحكاتهم صوت مالك عندما رأي القطه مجددا
مالك: قطه خالو قطه نزلنى خالو نزلنى
رسلان:اه يا حيوان عاوز تنزل من حضن خالو علشان القطه
مالك: أنت حوان خالو مش أنا
اسيا:يخرب بيتك واد جايب الشقاوه وطول اللسان ده من فين
رسلان وغيث في صوت واحد:لا والله مش عارفه من فين
اسيا: هههههه منكم طبعا اكيد مش مني
رسلان وغيث:اكيد طبعا هههههههه
=ليس لى شبيه مات الاربعون وانتهت الروايات 💜💜
تمت بحمد لله

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية طفلتي المشاكسه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *