روايات

رواية طفلتي المشاكسه الفصل الرابع 4 بقلم مي الحسيني

رواية طفلتي المشاكسه الفصل الرابع 4 بقلم مي الحسيني

رواية طفلتي المشاكسه البارت الرابع

رواية طفلتي المشاكسه الجزء الرابع

طفلتي المشاكسه
طفلتي المشاكسه

رواية طفلتي المشاكسه الحلقة الرابعة

فى المنزل عند رسلان
-السلام عليكم
انصاف واسيا: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اسيا:جبتي الشكولاته اللى قولتلك عليه يا رسلان
رسلان:جبتك يا حبيبتي خدي
اسيا: شكرا يا غالي
رسلان:انتي قاعده كده ليه انتي مش عندك مذكرة
اسيا:باخد استراحة محارب
رسلان:بت هعد لحد واحد لو لقيتك واقفه قدمي هتظبتي
اسيا: لحد واحد إذاي يعني
رسلان:ذي السكر في الشاي يا عسل يلا على جوه
اسيا: أنا رايحه أنام أصلا تعبت بذاكر من الصبح
رسلان:طيب روحي تصبحي على خير
اسيا: وأنت من اهل الجنه يا غالي
دلفت اسيا الى غرفتها وتحدث رسلان مع والدته في موضوع غيث
رسلان:قولتي ايه يا امي
أنصاف: صراحه هو غيث كويس ميتخيرش عنك وأنا يعتبر اللى مربيه معاك أنت رأيك ايه
رسلان: غيث شخص ملتزم وأنا طول عمري بتمنا لآسيا حد في أخلاقه صراحه
انصاف: يبقى على بركه الله يا ابني بس احنا مش هنتكلم مع اسيا غير بعد الامتحانات يعني تفهمه اني دي موافقه مبدئياً ولسه رأي اسيا من حقها تتكلم معاه فى رؤيه شرعيه وتاخد القرار دي حياتها ياابني
رسلان: اكيد لازم ناخد رأي اسيا وأنا هفهمه
انصاف:ماشى يا حبيبي أنا هدخل أنام بقى محتاجه حاجه
رسلان: سلامتك يا حبيبتي
_____فى اليوم التالي
اسيا: رسلان هتوصلنى الدرس ولا اروح لوحدي
*هوصلك لحظه ألبس
اوصل رسلان اسيا ووجد غيث موجود فدلف معاها الى الداخل
رسلان وآسيا: السلام عليكم
غيث: وعليكم السلام ورحمه الله تعالى
اسيا:هات الكرسي يا مستر علشان أنا اتاخرت واكيد خده مكاني
غيث:لا متخفافيش أنا مش خليت حد يقعد مكانك ادخلى يلا
اسيا: ماشي جزاك الله خيرا
غيث:تشرب قهوه يا رسلان
-لا يا حبيبي شكرا
*طيب كلمت طنط
-ايوه
*طيب ايه
-بص احنا مبدئيا موفقين بس هنستنا بعد الامتحانات ذي ما قولتلك علشان ناخد رأي اسيا دي حياتها برضو
*طيب الحمد لله والله أنا ما نمت من امبارح بسبب الخوف
-هههه ليه يا عم
*يا عم أنت اسكت أنت مش فاهم حاجه
عادت اسيا مره اخرى وهي تبكي
رسلان:مالك يا اسيا بتعيطي ليه
غيث:فيه ايه مالك
اسيا وهي تمسح دموعها: المستر طردني من الحصه علشان اتاخرت وقالى دي مش أول مره
نظر رسلان إلى غيث:هو زعق فيكي
اسيا نظرت له وصمتت لأن تعرف إذاي قالت له سيحدث مشكله لأنه هى بنسبه له شئ ثمين
غيث: خلاص روح أنت يا رسلان ملكش دعوه بحاجة
أنا هدخلها
رسلان: ماشي فعلاً أنا لازم امشي احسن
غيث: تعالى ورايا يا اسيا
فى القاعه
غيث:مستر محتاجك بره لحظه
المدرس: حاضر
غيث:معلش يا مستر ممكن اعرف حضرتك طرت اسيا من الحصه ليه
المدرس: انسه اسيا دايما بتأخر يا دكتور غيث
غيث:ده مش مبرر يا مستر هى متفوقة وده يشفعلها
وبعدين أنا اللى بقولها متجيش بدر
المدرس: حضرتك اللى قولتلها هى تبعك
غيث: ايوه يا مستر تابعي وياريت اي مشكله تحصل معاها تقولى أنا هعرف اتصرف معاها
المدرس: تمام يا دكتور علشان حضرتك بس بعد كده مش تدخل الحصه بعدي
غيث: ماشي يا مستر
المدرس:ادخلى يا اسيا
______فى المساء
كانت اسيا فى السوبر ماركت ولكن عند عودتها إلى المنزل على الدرج اتصدمت بغيث لانها كانت تصعد على عجلة
=اه أنا اسفه يا مستر
*عادي ولا يهمك أنت كويسه
=اه الحمد لله اسفه مره كمان يا مستر بعد اذنك
*اتفضلى واتطلعى براحه علشان متقعيش تاني
=ماشي شكرا
*ياربي فى واحده عاقلة تعمل كده يقطع الحب وسنينه وبعدين ايه مستر اللى كل شويه تقولها دي قالها غيث يحدث نفسه بعد أن تركته اسيا
_____فى المنزل عند اسيا
دلفت اسيا الى المنزل ووجدت رسلان غاضب
اسيا: السلام عليكم
رسلان: تعالى تعالى يا قلب اخوكي تعالى
=احم احم فى ايه يا رسلان قالتها وهى تري التيشيرت الذي كان تلبسه فى يده
-ايه اللى على التيشيرت ده
=دي دي بقعة شكولاته
-وايه اللى جاب بقعة الشكولاته على التيشيرت بتاعي يا اسيا قالها وهو بيمسكها من طاقيه السويت شيرت اللى كانت لبساه علشان البرد (ماعرفتش اكتبها فصحى او كسلت ايهما اقرب بقا)
=نزل ايدك يا عم اكيد لما كنت لبساه
-اه يا بجحه وتلبسيه ليه اصلا ده انتي يومك مش فايت
قطع شجارهم الطفولى صوت طرقات الباب وذهب رسلان لفتح الباب ومازالت اسيا فى يده يمسكها بنفس الطريقة
*السلام عل لم يكم غيث كلماته عندما رأى رسلان يمسك اسيا من طاقية السويت شيرت
-ايه يا غيث مالك
*ماسكها كده ليه دي قالها وهو يرفع حاجب واحد
-نظر رسلان الى اسيا التي مازالت في يده دي اه ادخلى جوه يا بت يلا قالها رسلان بغضب
=شكرا يا مستر رحمتني قالها اسيا ثم دلفت الى الغرفه بسرعه
-اه يا بنت الناس الطيبين
*فيه ايه يا عم مالك براحه مش كده
-ورب الكون البت دي هتجنني
*هههههه معلش هخدها منك قريب واستحملها أنا بجننها وهشيل عنك
-لا يا عم أنا عجبني جننها
*طيب يا خويا الحاجات دي وقعت منها هى وطلعه على السلم
-هات يا حبيبي تعبناك معانا اتفضل معلش والله مخدتش بالى الهبله دي قلبله دماغي
*ولا يهمك يا غالي معلش هنزل أنا مش فاضي والله السلام عليكم
-وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
____تسريع أحداث علشان فقدت الشغف
بعد امتحانات اسيا وظهور النتيجة والتحقت بكليه العلوم الشرعية
كان يجلس غيث ورسلان في كافيه رسلان
غيث: ايه الدنيا يا رسلان اسيا خلصت الامتحانات ودخلت الكليه وأنت لسه مردتش عليا
-هو أنت لسه مغيرتش رأيك
*واغير ليه أنا قولتلك إني بحبها وعاوز اتجوزها
-احم بلاش بحبها دي ولم نفسك قدامي أنا اخوها
*اه صح طيب ايه بقى
-حاضر يا غيث أنا هتكلم معاها وارد عليك
*النهارده يا رسلان تتكلم معاها النهارده
-ماشي يا غيث أول لما نروح على طول
*طيب يلا نروح
-ايه يا عم اهدى مش كده احسن اقول عليك مدلوق
*ما أنا مدلوق فعلاً يلا بقى
-هههههه يلا يا غالي
________فى المنزل عند رسلان تحديدا في غرفة اسيا
دلف رسلان عند اسيا بعد أن تحدث مع والدته مره اخرى
-السلام عليكم
=وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
-اسيا عاوز اتكلم معاكي في حاجه مهمه
=احكي يا غالي أنا معاك
-انتي جايلك عريس
=عريس
-اه استغربتي ليه
=صراحه أنا مش عاوزه اسيبك أنت وماما مقدرش وكمان مش هروح أنا عند واحد معرفوش واقعد معاه واسيبك أنت علشانه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية طفلتي المشاكسه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *