روايات

رواية ليه يا زمن الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم نسرين بلعجيلي

رواية ليه يا زمن الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم نسرين بلعجيلي

رواية ليه يا زمن البارت الثالث والعشرون

رواية ليه يا زمن الجزء الثالث والعشرون

ليه يا زمن
ليه يا زمن

رواية ليه يا زمن الحلقة الثالثة والعشرون

عم محمد ارتبك ومش عارف يعمل إيه؟
علي: هو فيه ايه شايفكم اتخضيتوا
فاطمه: لا بس المفاجئه كبيره علينا معلش احنا خدامين عندكم فا إزاي عايز تتجوز بنتنا
علي: كلنا خدامين علي لقمة عيشنا ودا مايمنعش اني اتجوز بنتكم
عم محمد : وفين اهلك يابني ؟؟
علي: انت عارف ان انهارده كان كتب كتاب فرح اختي وهما مشغولين بس هما عارفين إني عايز اخطب
عم محمد : يعني المعلم و الست رحمه عارفين انك هنا عندنا؟
علي : ايوه
عم محمد بص لفاطمه
ومقالوش حاجه ولا اعترضوا؟؟
علي: لا و يعترضو ليه؟
عم محمد : والله يا بني مش عارف اقولك ايه
علي: احنا كتبنا كتاب فرح بسرعه لاني مسافر بكرة دبي و مش عارف هرجع امتي فقولت اخطب زهره او اكتب عليها قبل السفر
فاطمه: تكتب عليها؟؟؟
علي: خير البر عاجله لو موافقين اجيب اهلي دلوقتي و المأذون و اكتب عليها
عم محمد: مش بالسرعه دي يابني الأمور ما تتخدش كده
علي: إيه مش موافقين عليا ؟؟
فاطمه: و دي تيجي يابني بس احنا اتفاجئنا شويه
عم محمد : و على كده زهره عارفه انك هنا؟؟
علي: لا متعرفش قولت ايه يا عم محمد ؟
عم محمد : تروح و ترجع بالسلامه يابني
علي: يعني ايه؟
عم محمد : يعني لما ترجع يبقي خير
علي: بس أنا مش عارف هرجع امتي وانا عايز اسافر وانا مطمن وعملت خطوه رسمي
عم محمد: ماانت دخلت من الباب وبينت حسن نيتك
علي: بس مش هرتاح الا لما اكتب كتابي عليها وانا ماعنديش وقت اهلي موجودين وعمي وعمتي جم من البلد ودا احسن وقت
عم محمد: معلش يا بني خليها لما ترجع من السفر
علي: هو ليه انا حاسس انه في حاجه انتم مخبينها عليا او مش عايزيني انا فكرت انكم هتفرحوا
فاطمه: اصل يا بني زهره مقري فتحتها من زمان علي ابن عمها
علي: نعم!!! من أمتي الكلام دا ؟؟
فاطمه: من زمان
علي: بس اللي اعرفه انكم مقطوعين من شجره من ساعة ما دخلتوا الحاره عمرنا ما شوفنا حد من عيلتكم و فين ابن عمها ده ؟؟
فاطمه: في البلد ما احنا كنا بنزورهم وانت شايف الحال والبيت صغير هايجوا فين
علي: بس اسألوا زهره هي عايزه مين؟ وبعدين هي زهره تعرف بحكاية ابن عمها دة
عم محمد : لا يا بني دا كلام رجاله من وهي صغيره و ماينفعش ارجع في كلمتي قدام اهلي
علي: و كمان ماينفعش توقف في وش سعاده بنتك علشان كلمتك وعلشان الكلام دا انا عايز اكتب عليها انهارده
عم محمد: ما ينفعش يابني خليني اعرف اتصرف و اوعدك إنه ان شاء الله يكون خير
علي: عم محمد أرجوك وافق اني اتجوزها وانا هبقي اروح معاك البلد لاهلك واقنعهم بس بالله عليك ما توقفش في طريقنا انا وبنتك بنحب بعض من زمان
فاطمه: بتحبوا بعض؟؟
علي: ايوه بس ربنا يشهد اني من يوم ماعرفتها وانا عايز اتجوزها بس كنت مستني لما اعمل مكتبي والحمدالله المكتب خلص وكمان شقتي جاهزه مش هكلفكم مليم واحد انا بحب زهره و عايزها
عم محمد: وانت عرفتها فين و كنتم بتتقابلوا؟؟
علي: دي بنت الحاره واكيد شوفتها في بيتنا لما كنت لسه ساكن هنا كلامنا كان في التليفون وحتي لو قابلتها بيبقي في مكان عام بنتكم متربيه وتعرف الأصول و هو دا اللي خلاني عايز اتجوزها ويشهد ربنا اني حافظت عليها انا كمان عندي اخواتي البنات وبخاف عليهم وهي زيهم ارجوكم وافقوا
عم محمد: ماشي يا بني بس لما ترجع يبقي اهلا وسهلا بيك انت و اهلك واكتب عليها ماعنديش مشكله
فاطمه: ازاي ؟؟
عم محمد : ما هو بيقولك بيحبوا بعض يعني هما متفقين
فاطمه: وابن عمها ؟؟
عم محمد : مش وقته الكلام دا
علي: طيب لما انت موافق خلينا نتمم كل حاجة
عم محمد : انا قولت اللي عندي يا بني ما تحرجنيش اكثر من كده انا كمان عايز افرح ببنتي
ولو كتبت عليها دلوقتي يا عالم الناس هتسيبنا في حالنا ولا لأ و موضوع وداد لسه ما بردش
علي: رغم اني مش مقتنع بس ماشي انت اديتني كلمه ان زهره ليا
عم محمد : إن شاء الله خير يا بني
علي: طيب عن اذنكم
وطلع علي من عندهم وهو مش مرتاح حاسس ان عم محمد كان بسايره في الكلام
أما عم محمد كان حاطط إيديه علي راسه
فاطمه: هنعمل ايه في المصيبه دي ؟؟
عم محمد : بنتك دايرة علي حل شعرها وعايشه قصه حب مع علي وانتي نايمه علي ودانك
فاطمه: أمتي و ازاي والبت من الشغل للبيت و حتي في إيام الاجازه مش بتخرج خالص
عم محمد: مش عارف دي مصيبه وحلت فوق نفوخنا بقولك إيه خدي الموبايل بتاعها اقفليه وخبيه و لو سألتك قوليلها ما عرفش
فاطمه: لحد أمتي وبعدين لو عرفت ان علي اتقدم ليها هنعمل ايه؟
عم محمد : مش لازم تعرف هو قال انه مسافر بكره يعني هيتصل بيها اكيد انت بقي خبيه وبكره اعملي نفسك تعبانه وتفضل هي معاكي في البيت
فاطمه: ما يمكن عارفه انه مسافر
عم محمد : من كلامه لا وحسك عينك تجيبي السيره لأي حد
فاطمه: يا عيني عليكي يا بنتي في حظك المايل انتي و اختك طالعين ليا حتي في البخت قال ايه اكفي القدره على فمها تطلع البنت لامها
عم محمد: قصدك إيه بالكلام دا ؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ليه يا زمن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *