روايات

رواية أسرار الماضي لبنت الناس الفصل التاسع عشر 19 بقلم رينا الهادي

رواية أسرار الماضي لبنت الناس الفصل التاسع عشر 19 بقلم رينا الهادي

رواية أسرار الماضي لبنت الناس البارت التاسع عشر

رواية أسرار الماضي لبنت الناس الجزء التاسع عشر

أسرار الماضي لبنت الناس
أسرار الماضي لبنت الناس

رواية أسرار الماضي لبنت الناس الحلقة التاسعة عشر

الرجوع للماضي الجميل
جاء اليوم الذي جاء الزعكري فية و لم يذهب الي قيلولتة وقد طلب من ابنة أن يقف بالمكتبة مع نهر و كان في أواخر الإجازة الصيفية سمير ابن الزعكري : بقولك اية يا بت انتي انت تمسحي المكتبة وتعملي لي شاي مصدع .
نهر : أنا بكنس المكتبة الصبح اصلا والعصر ومش بمسح ودة كان اتفاقي من الاول مع والدك أما الشاي فاعمل لنفسك كنت ممكن اعملة لو عندك ذوق وبتطلب بأدب .
سمير : دة علشان ابويا طيب و انت كنتي صغيرة لما اشتغلتي هنا يا نوغة انت بقيتي قد البغل مش رائحة سنة خامسة باين ما دام جاية تخدمي هنا يبقي تسمعي الكلام.
نهر : جاية اشتغل مساعدة في المكتبة مش خدامة لسيادتك وحاول تتكلم باسلوب أحسن من كدة أو قول لك روح العب كورة يلا وبلاش حركاتك دي .
سمير : هتعملي الشاي غصب عنك و هتمسحي المكتبة وانا هقعد علي الكرسي باشا يا بنت التمرجي .
نهر : مش هعمل حاجة و أعلي ما في خيلك الركبة .
سمير قام وشدها جامد من دراعها انت يا كلبة بتعلي صوتك عليا أنا .
دخل الزعكري : أة يا كلب إنت مش محترم و بتستقوي علي بت ضعيفة لعلمك نهر بتعملي احلي شاي بس علشان بتعامل معاها بإحترام و لولاها المكتبة ما كنتش كبرت إنت بتجي تساعدني يوم او يومين في الأسبوع وفي الإجازة بس فبلاهم اليومين دول لو ماكنتش هتحترم إللي فيها .
سمير : إنت بتهزقني علشان واحدة حرامية دي بتسرق المكان بس هقول إية ما انت مآمن لبت التمرجي وفاكرها ملاك .
الزعكري : إية بت التمرجي دي من قالك الإسم دة أصلا .
نهر : لا معلش أنا بنت التمرجي فعلا و أتشرف بة و أتباهي كمان كان راجل و بيشتغل بشرف لكن إية حكاية حرامية دي شوفتني سرقت إمتي اصلا ؟
سمير : خاليني ساكت أحسن إن الله حليم ستار .
نهر : بس مش ترمي الناس بالكذب و تقول ربنا حليم ستار , فوق وشوف بتكلم مين بني ادم كذاب .
سمير رفع ايدة واعطي نهر قلم قوي علي وجنتها, وقعت علي الارض من قوتة ولأنها اصلا ضعيفة الجسم .
الزعكري جري علي نهر : يا ابن الكاااااالب إنت عملت آية؟ يومك أسود ومهبب .
و ساعد نهر لتقوم من علي الأرض معلش يا بنتي حقك عليا .
نهر : أنا أعرف أرد القلم عشرة بس علشان خاطر حضرتك أنا مش هرد علية أنا ماشية و مش هاجي المكتبة تاني و مش عاوزة حساب الأيام اللي إشتغلتها في الشهر دة .
الزعكري : هات كوباية ماية يا حيوان و بص لنهر أهون عليك تسبيني لوحدي في المكتبة أومال مين إلي هتساهر معاة .
سمير واقف بعيظ : ما تغور في ستين داهية قال يعني مش هتلاقي الف واحد غيرها و يكون آمين .
نهر : مش هقعد في مكان إتقال عليا فية حرامية سامحني مش هقدر وإنت يا عمي سواء إشتغلت هنا أو في أي مكان تاني مش هسمح تخسر إبنك علشاني و بصت لسمير و مش عاوزة من وشك حاجة حتي كوباية الماية يااااا و لا بلاش مش هنزل لمستواك و لسة هتمشي .
سمير : إية مش لما نفتشك الأول و نشوف معاك إية ؟
المرة دي كانت الصفعة قوية من الزعكري لأبنة : إخرس خالص ،بص لنهر امشي دلوقتي يا بنتي ونتكلم بكرة .
نهر و هي بتقلب جيوب فستانها الإثنين خلاص يا عمو لا بكرة و لا بعدة أظن كدة شوفت جيوبي مش فيهم غير مفتاح بيت أبويا وودة مفتاح المكتبة ٱتفضل يا عموالمفتاح أهو و جريت من قدامهم.
الزعكري : منك لله يا سمير إعمل حسابك هتعقد معايا في المكتبة لو نهر ما رجعتش المكتبة لإنك إللي طفشتها والله لا ربيك من أول و جديد وهتشوف .
سمير : يعني إية ياباة المدرسة خلاص كلها أسبوعين وتبدأ .
الزعكري : هتقضي الإجازة مكان نهر ولما تجي الدراسة هتخلص المدرسة و تيجي علي هنا .
سمير : و الدروس هعمل فيها إية ؟
الزعكري : في الثانوية إنت يا خي نهر عمرها ما أخدت دروس .
سمير : أمها بتذاكر لها و تسجلها كمان وإنت عارف .
الزعكري : يا صبر أيوب ماشي برضو هاتجي كل يوم هنا لو نهر ما رجعتش إلا بقي لو روحت وبوست رأسها وراضيتها من إللي عملتة .
سمير بعيظ: اية أروح اية ابوس راس البت متر إلا ربع دي كمان ترضاها ليا ياباة.
الزعكري: ما دام غلطت آة و بعدين دة أنا كدة ربنا بيعاقبني إني معرفتش أربيك و الله و هصتبح و أتمشي بك بدل حتة الشيكولاتة نهر منك لله منك لله.
مصطفي كان خارج من المدرسة بعد إجتماع اتعمل للمدرسين في المدرسة لعمل جداول الصفوف وهو مروح شاف سمير وابوة في المكتبة ونهر مش موجودة هو عارف استغرب وراح للمكتبة
مصطفي : ازيكم يا جماعة أومال فين نهر .
سمير وهو سعيد : خلاص يا أستاذ مشيت من هنا وقال إية بتفضي جيوبها قبل ما تمشي علشان تثبت أنها ما بتخودش حاجة.
الزعكري : إخرس يا آخر صبري طول عمر نهر نفسها عزيزة عليها والنبي يا أستاذ مصطفي كلمها لحسن بسلامتة زعلها بكلامة اللي زي الزفت خليها ترجع .
مصطفي : كلام إية ؟
سمير بتهور : إنها بتسرق المكتبة أبويا مش مصدق مش إنت قولت مصطفي قاطعة بسرعة : قولت إية يا زفت إنت ؟ أنا إية دخلني ؟ المهم واضح سابت الشغل و روحت سلام أنا مش فاضي و أسرع في خطاة للبيت ليغيظ نهر بما علمة فمن الواضح أن سمير واجهها بما قالة الي سمير و يريد أن يري رد فعل رقية علي ما حدث لابنتها هكذا صور لة شيطانة .
مصطفي : السلام عليكم .
رقية : و عليكم السلام .
مصطفي : أومال العيال فين ؟
رقية : عمر جوة بيتفرج علي كرتون بجد أنا تعبت معاة لابيرضي يقعد في مكان و لا عاوز أقعد معاة أعلمة حاجة و قال إية عاوز يلعب في الشارع.
مصطفي : يعمل إلي هو عاوزة و بكيفة و بعدين يا دوب اربع سنين وبعد بكرة عيد ميلادة اعملي حسابك هعزم أخويا و عيالة و أمي في عيد ميلادة عاوز أكلة معتبرة و انا هجيب التورتة و الببسي و نحتفل كلنا .
رقية : مصطفي الولد كدة مدلع قوي دة ولد لازم تكون صارم معاة شوية أنا تعبت منة مش بيتجاوب حتي الشخط مش بيجيب معاة نتيجة.
مصطفي : إبني محدش لة كلمة علية غيري وإياك أسمع إنك زعلتية فاهمة مش كفاية إنك لغاية دلوقتي ما خوتهوش .
رقية : إنت بتقول إية ؟ أنا أمة من حقي أربية و بعدين الخلقة بتاعت ربنا لما ربنا بإذن ولية أخت .
مصطفي : أختة دي مش من صلبي و أحمدي ربنا إني متجوزتش عليك علشان أخوية روحي لدكتور إتعالجي بدل ما أنا بدفع دم قلبي في البيت و إنتي قاعدة علي ولد واحد ، واحدة غيرك تحمد ربها علي عيشتها مش قاعدة تحرقي في دمي.
رقية : لأ لو عاوز تجوز إتجوز مفيش حد هيمنعك و أصلا نهر شرف لآي حد إنها تكون أختة إنت لازم تشارك في تربية الولد مش تدلعة كدة و بعدين لازم تفهمة مفيش لعب في الشارع .
مصطفي : إنت باردة يا رقية بقولك أتجوز لأنك ما جبتش غير ولد تقولي إتجوز إنت جنسك إية أومال لو ما كنش الناس حسداك علي عيشتك و نهر إية دي كمان إللي إبني يتشرف بيها و لا الهانم مقلتش ليك أنها اطردت من المكتبة علشان حرامية .
رقية بقرف : إنت بتقول إية نهر ما جتش علشان تقول حاجة بطل إفتري علي البنت عارفين إنك ما بتحبهاش لكن جديدة دي بشككني في بنتي أحب أقول لك لأ بثق فيها أكتر من نفسي .
مصطفي بضحكة مستفزة: هاهاهاها خليك عائشة في خيالك كدة و يا تري ست الحسن راحت فين أما ما جتش هنا لغاية دلوقتي إية بتفكر هتقول لك إية ؟ أو تخبئ سرقتها إزاي .
رقية : بنتي أنا مربيها و عارفاها اكتر من نفسها .
مصطفي اية رايك إن أنا كنت في المكتبة و هما اللي قالولي .
رقية : مصطفي ما تهرجش المواضيع دي ما فيهاش تهريج و صاحب المكتبة بيحب بنتي و بيعتبرها بنتة .
مصطفي : ههرج بمناسبة إية لمي بنتك يا هانم وعلميها الأدب بدل ما تطلعي غيظك في إبني.
رقية جريت علي الأوضة تلبس لبس خروج .
مصطفي: رايحة فين ؟ إعملي لي شاي و جهزي الغدا مصدع و جعان .
و إتجهة لحجرة الاطفال يقعد مع عمر ويلعب معاة بعد ما اشعل قلب رقية علي ابنتها .
رقية بعد ما لبست وقفت بالصالة وقالت بأعلي صوتها : أنا خارجة .
مصطفي : رايحة فين ؟
رقية : خارجة ادور علي بنتي .
مصطفي خرج من أوضة عمر و بهدوء قال : آأأأأة اعملي الشاي و سخني الغداء و بعدين اطلعي دوري علي ست الحسن .
رقية بهدوء مميت : أعمل لنفسك إنت مش صغير و آة خالي بالك من إبنك علي ماجي و جريت من قدامة حتي لا تعطية فرصة للرد .
مصطفي بصراخ : إستني هنا إستني يا رقية .
رقية كانت جريت ولم تلتلف ورائها و هي تتجة إلي بيتها القديم بتقول أكيد راحت بيت أبوها يا رب سامحني علي تقصيري في حق بنتي يا رب تكون بخير .
دخلت البيت وهي تنادي علي إبنتها فهي أعطت لها نسخة من مفتاح البوابة وباب البيت و تعلم أنها عندما تضيق صدرها تتجة إلي بيت والدها كل شي في البيت لم يتحرك منذ أن تركوا البيت كانت تختلس هي و ابنتها بعض الساعات ويذهبوا لبيت أحمد ينظفوة و يسترجعوا الذكريات عندما يسافر مصطفي لاهلة كل اسبوع فهو لا يأخذها معة دائما .
رقية : نهر نهر نهر .
نهر : آنة أنا هنا في اوضتك انت وبابا .
اتجهت للغرفة وتقابلا عند الباب ضمت ابنتها الي صدرها بقوة واعطاها قبلات متفرقة في جميع جسدها.
رقية : كدة يا نهر تقلقي آنة واسمع من مصطفي انك اطردتي من المكتبة لو ما كنتش لاقيت هنا كنت هجنن حرام عليك يا نهر دة انت الحسنة الوحيدة في دنيتي لية كدة .
نهر : أنا محدش طردني أنا إللي سبت الشغل هناك هو اكيد فهم غلط .
رقية ؛ احكي لي بالضبط اية اللي حصل .
نهر حكت لأمها كل شئ وقالت أنا كنت مضايقة قوي قولت أجي هنا علشان حضرتك ما تخافيش عليا وفعلا هديت هنا وبقيت كويسة .
رقية : ولما هديتي وبقيني كويسة لية ما جتيش البيت .
نهر : بصراحة لسببين أول سبب مش عاوزة اصدم أو اشوف عمو مصطفي علي رأي تيتة ام ابراهيم الي فيا مكفيني وهو اصلا مش هيدي لينا فرصة نتكلم ونقعد مع بعض وكمان حضرتك بتكوني مشغولة الصبح بين الأكل وعمر وكدة يعني .
السبب الثاني كنت عاوزة أفكر بهدوء لأني من فترة كنت عاوزة اسيب المكتبة بس كنت مكسوفة من عمو الزعكري .
رقية : لية تسيبي المكتبة إنت كنت بتحبي عمو والشغل وبتشوفي كل أصحابك من المدرسة هناك .
نهر : أنا هناك من اربع سنين من سن عمر أخويا إتعلمت كل حاجة هناك عرفت الحساب و الأسعار و عرفت مواعيد البرامج إلي بحب أسمعها في الراديو غير شرايط حضرتك عاوزة اغير لمكان فية تلفزيون اتفرج علي البرامج التعليمية مثلا أنا كبرت ومش بحب اروح دروس عند حد .
رقية : تقصدي توفري فلوس الدروس .
نهر : الحمد للة أنا شاطرة بفضل ربنا وحضرتك والأساتذة في المدرسة لكن هدخل خامسة و الأمور هتصعب وطبعا عمو مصطفي هيديني ماث واحتمال ساينس أو علوم يعني و حضرتك عارفة سمعتة مش بيشرح كويس في. الفصل علشان يعطي دروس .
رقية : أنا أدرس لك زي كل سنة إحنا بنقعد مع بعض باليل بعد ما هو ينام .
نهر بضحك : مش عاوزة أتعبك كافية عليك هو وعمر وكمان أنا فكرت أن احسن حاجة اشتغل الفترة الجاية في صيدلية مش مكتبة .
رقية : لية .
نهر : عاوزة المجال دة اعرف الأدوية واعرف كمان أعطي حقن حضرتك ناسية اني عاوزة اكون دكتورة عاوزة أعرف ممكن أكون دكتورة اية عاوزة أفهم كل حاجة حلوة المهنة دي حضرتك أنا بتكلم معاك علي طول في البيت تركي و شاطرة أنجلش وفرنش يعني ممكن اعرف اقرا كل دواء لأية وكمان في الصيدلية تلفزيون .
رقية : احنا في البلد صيدلية واحدة يا نهر روحتي و عرفتي أن فيها تلفزيون .
نهر : لأ الي في بلد صغيرة قوي إلي في البلد إلي جنبنا إلي عند عمارة الأطباء قصاد معمل التحاليل والأشعة دي اكبر صيدلية عاوزة أشتغل هناك أن شاءالله اشتغل في الأول ببلاش .
رقية : بتقولي الكلام دة علشان ما إزعلش من إلي حصل لك في المكتبة .
نهر : بصي يا ماما التغيير مطلوب كل شوية صحيح فراق عمو الزعكري صعب عليا بس هو ممكن تحصل مشاكل بينة وبين ابنة لآنة مش بيطقني لا في ارض أو سما حاولت اتجاهل كتير بس هو مصر يستفزني هشوفة وأنا خارجة من المدرسة .
سكوت تام بعدها
نهر : صحيح عمو مصطفي سابك إزاي تجيلي .
رقية بضحكة : لا هو ما سابنيش أنا جريت علي هناك من غير ما أخلية يكمل كلامة كنت سماعة بينادي عليا بس قلقت عليك .
نهر : يوووة سببت لك مشكلة تاني .
رقية : لأ طبعا هو مشكلة بذات نفسة وعلي فكرة أنا مش موافقة إنت بتهربي من البيت بالشغل يا نهر .
نهر : مش هخبي عليك إنت بتعرفيني من عيوني من غير ما أتكلم مش هستريح في البيت ولا أنا ولا عمو ولا حضرتك وعمر بيخاف من الصوت العالي و في الشغل هفرغ طاقتي في الشغل بقابل ناس كتير وبتعلم بشغل دماغي بمليون حاجة اليوم بيبقي مليان وأنا بيكون عندي طاقة بليز بليز ما ترفضيش مش هكون مبسوطة ابدأ في البيت خصوصا أن عمر خلاص اصبح مش بيحبني بسبب كلام عمو مصطفي خلاص طفل و عمو بيعمل المستحيل معاة علشان يبعدة عني.
رقية : إنت زعلانة من عمر دة صغير يا نهر مش فاهم حاجة.
نهر : ما تنكريش أنة من يوم ما ٱتولد و عمو بيحاول يبعدنا عن بعض الأول كان بيسكت معايا بيحبني و دة كان بجنن عمو أوعي تفتكري اني مش واخدة بالي من كل محاولات عمو مصطفي علشان معظم اليوم برة أنا فاهمة بس مقدرة أنة طفل و مفيش وقت أكون معاة فترة كبير كل الي اقدر علية العب معاة شوية صغيرة واجيب معايا حاجة حلوة لية بس حتي دة دلوقتي بقي يرفض يلعب معايا أو ياخد حاجة مني خوفا من أبوة .
رقية بدموع : كل دة في قلبك إنت كبرت كدة إمتي ؟
نهر : ماما أنا كبرت من أول يوم بقيت أنام لوحدي من يوم ما شفتك وإنت مش قادرة تمشي ووشك وارم من يوم ما بقيتي تجي وانا نايمة تبوسيني وأكان بتعملي حاجة سرقة قبل ما هو يشوفك وكبرت اكتر واكتر يوم ماولدي عمر ودخلتي في غيبوبة اللي مصبرني اني عارفة أن أنا اكتر واحدة بتحبيها في حياتك إنك بتعملي كل شي يخليني قوية وشاطرة وهبقي صدقيني مش هخيب ظنك .
رقية : تعرفي نهر أبوك كان كل حياتي كان يستاهل مني اسيب الدنيا واكون معاة لما سابني ما سابنيش لوحدي كنت احلي ذكري و كان بيقول إنك هتبقي بميت راجل نهر إنت روحي طبعا بحب عمر لكن انت بنتي واختي الصغيرة و صاحبتي و ذكري حبيبي .
نهر بحضن لأمها : كدة اتفقنا إنك تروحي معايا الصيدلية علشان أشتغل هناك .
رقية بضحكة عالية : بنت إنت زنانة علي رأي أبوك وكمان بتستغليني .
نهر : أيوة يا رووووقة لازم أستغل المزاج الرومانسي دة و أطلب بقلب جامد بذمتك أنا مش حضني حلو .
رقية : حلو بس تحسي كدة أنة حضن معطم محتاج تغذية .
نهر : من أي جهة آنة أنا ولا حضرتك .
رقية : آها آها انا معطمة دة أنا مانيكان يا بنتي .نهر : ماما انت فقدتي وزن كبير بجد .
رقية : بقولك مش هنتناقش أنا وأنت من خس أكتر ولو انك طبيعي بتكبري وتطولي لكن يلا نروح لعمر زمان عمك مصطفي محتاس بة و ممكن ياكلة أصلة كان جعان .
نهر : يلا .قفلوا الباب كويس واتجهوا لبيت مصطفي
مصطفي قفل باب البيت من جوة بالترباس لانة قرر يعاقب نهر وامها و فكر أنة يذل رقية بابنها لانة صغير واكيد قلبها هيوجعها علية علشان بعد كدة ما تفضلش نهر علية .
رقية بتحاول تفتح الباب المفتاح بيلف في الباب لكن مش بيفتح بتخبط علي الباب .
رقية : مصطفي مصطفي أفتح .
مصطفي : إرجعي مكان ما كنتي يا مدام .
رقية : إنت بتقول إية افتح يا مصطفي أنا خلاص إطمنت علي نهر انت فاهم غلط هي اللي سابت الشغل افتح بقي .
مصطفي : مش هفتح أما تبقي تعرفي يعني اية تسيبي جوزك اللي عايشة في خيرة مصدع و جعان و تجري علي بنت التمرجي .
رقية : نهر بنتي و صغيرة و كان لازم أطمن عليها إنت بقيت أب ولازم تفهم يعني إية أم أو أب .
مصطفي : عارف وعارف كمان انك سبتي ابنك برضو وجوزك و فضلتي ست الحسن .
نهر : طب أفتح يا عمو الناس هيسمعوا بينا .
مصطفي : مش فاتح وفي داهية إنت وأمك .
عند هذا الحد شدت رقية بنتها و ٱبتعدت عن البيت .
نهر : لية مامااخديني ومشينا .
رقية : علشان دي فرصة لينا مش هتتكرر هو قال إمشوا وقافل الباب برحتوا يخدم نفسة و إبنة بقي شوية واحنا نعيش مع بعض شوية هو هتلاقية جاي بكرة أو بعدة يرجعنا البيت علشان عيد ميلاد اخوك بعد بكرة أو لو عند شوية يبقي هيجي كمان أسبوع .
نهر : طب وعمر .
رقية : خلاص إتفطم من زمان و مع أبوة مش هياذية هو بيعرف يجي علينا بس.
نهر : متأكدة من قرارك .
رقية : جدآ عاوزاك النهاردة في حضني ونقعد نتساهر زي زمان .
نهر : هنروح الصيدلية علشان نطلب أشتغل هناك ماشي .
رقية : مش النهاردة بكرة إحنا هنروح ناحية الغيطان نتمشي شوية زي ما أبوك كان بيخودني معرفش فية توت اليومين دول ولا ذرة أن شاء الله نلاقي عنب الديب .
نهر : إية دة إنت تعرفي عنب الديب .
رقية : أيوة بيبقي علي الترعة لونة بنفسج غامق جدا كنت بحبة والتوت بيبقي واقع علي الطريق للي عاوز و كمان فية شجرة جميز علي الطريق علي ما أظن أصل أبوك كان بيخرجني كل يوم وأنا حامل في الشهور الأخيرة وإية بقي الناس كانت بتحبة فكان يعزموا علينا بدرة مشوى فول حراتي .
تعالي نتمشي في الخضرة كدة و نغير جو أنا بحب الخضرة قوي .
فعلا إتمشوا علي طريق الترعة كتير فجأة صوت نادي عليهم
ست فلاحة : يا أم نهر يا أم نهر .
رقية : قصدك أنا تعرفيني .
الست : هي البلد كلها عرفاك و عارفة اسم الله عليها نهر أنا بنتي زميلة نهر في الفصل وأول ما شافتكم قالت لاأوها ننادي عليكم إتفضلوا معانا أصل جوزي قال نيجي والعيال نتغدا هنا ونأكل ذرة و شاي هو قالي أنادي عليكم .
رقية : لا مش عاوزين نزعجكم إنتم أسرة مع بعض إحنا بس قولنا نتمشي .
الست : لا إزاي بنتي هتفرح قوي وكمان جوزي كان يعرف ابو نهر اللة يرحمة ولا احنا مش قد المقام .
رقية : لٱ ازاي بس علشان تقعدوا براحتكم .
الست : والله بنتي و جوزي هيفرحوا تعالوا بقي حتي جوزي عامل حبل في الشجرة و حاطت لمواخذة بردعة الحمار علي الحبل علشان العيال تتمرجح تعالوا تعالوا .
راحوا معاها .
رقية : بنتك بقي إسمها إية ؟
لست : اللي مع نهر إسمها أنهار يعني مش نهر واحد ومعايا ابراهيم و محمود .
رقية : ربنا يخلي .
زوج الست : يا أهلا يا اهلا الغيط نور والله .
رقية : شكرا تسلم .
زوج الست رفع غطا حلة وكانت مليانة ذرة مشوي ريحتة مليا المكان وقال : حظكم حلو كل مرة بنشوي المفاجيع دول يخلصوا الذرة أول بوم النهاردة قلت هشوي كلة وناكل كلنا مع بعض بتحبوا الذرة .
نهر : أنا بحبة جدا جدا .
الرجل : كل الصغيرين بيحبوة .
رقية : والكبار كمان .
الرجل حط الحلة في نصف الحصيرة و تسمي في الأرياف ( إياس مصنوع من خيوط بلاستيك ملون يستخدمة الناس هناك عندما يريدون الأكل علي الارض او لو الفلاح احتاج ينام شوية في الارض ) : يلا اقعدوا وكلوا الذرة كتير ولو عاوزين تاني هشوي .
انهار : مش هتمرجح ياباة .
الرجل : بعد الأكل وبعدين اقعدي جنب صاحبتك مش كنتي من شوية هتتجنني علشان تيجي تعرفيها يا نهر .
نهر : أيوة طبعا بتقعد في الدكة قبل الأخير وديما ساكتة صح .ا
نهار : إية دة انت تعرفيني كنت فاكرة الي في أول دكة ما يعرفوش غير بعض .
الرجل : لية يعني مش في نفس الفصل يبقي أكيد تعرفك .
انهار : ياباة الفصل كبير وهما ديما بيبصوا علي السبورة اصل اللي في الاول شطار قوي .
نهر : لا طبعا عارفة كل إلي في الفصل وانت كمان شاطرة بس خجولة و ديما عاوزة تتاري وارا صح .
الست : لأ بس انهار بتقول انك ما شاء الله شاطرة قوي و بتعرفي كل حاجة .
نهر : لأن ماما بتذاكر لي قبل ما أخد الدرس بتديني فكرة عنة يعني انهار كويسة لكن عندها مشكلة لما ما بتفهمش حاجة بتتكسف حتي تسأل عليها المدرس و ديما لوحدها أنا كنت فاكرة إنها بتحب تكون كدة بس أنا بكلم كل الناس .
انهار : هو احنا ينفع نكون اصحاب .
نهر : طبعا أنا بصاحب كل بنات المدرسة الا اللي بلاقيهم متكبرين أو مش كويسين .
الراجل : علي كدة انهار كويسة .
نهر : ما شوفتش حاجة تقول انها مش كويسة .
الراجل : إية رايك يا ام نهر .
رقية وهي بتاكل الذرة بنهم : في إية أنا سايبة لبنتي حرية الإختيار في هي عاوزة تصاحب مين دة حتي لما قالت عاوزة أشتغل ما اعترضش .
الست : صراحة الزمن ما عدش فية ٱمان أنا منبة علي أنهار ما تصاحبش حد غير بنت عمها إللي قاعدة جمبها بس من إللي بتحكية علي نهر يا ريت يبقوا صحاب .
رقية : خالي العيال يفكوا شوية و يختاروا اصحابهم وهم صغيرين علشان لما يكبروا يعرفوا يتعاملوا احنا مش باقين العمر كلة لهم .
ابراهيم بصراخ : انا عاوز اتمرجح ياباة .
الرجل : ماشي همرجح كل واحد شوية في الاخر انتم كلكم تمرجحوني .
الست و رقية ضحكوا .
نهر : حضرتك هتتمرجح .
الراجل : أومال ماليش نفس أنا أفضل طول النهار اجمع في ملوخية واشوي ذرة و أعمل مرجيحة و أزوق و في الاخر أروح كدة لازم اقغعد وانتم كلكوا تزئوا .
نهر : صح ماشي .
نهر لما جة الدور عليها تتمرجح مسكت في المرجيحة قوي علشان ما توقعش في الأول كانت خايفة بعدها غمضت عينها و كانت سعيدة جدا من علوا المرجيحة بها وتراقص الهواء حول جسدها الصغير
خصوصا وأن المغرب قرب من الاذان والجو كان جميل .
في حين رقية و الست جلسوا علي الإياس وأخذوا يتسامرون .الجو كان لطيف و صرخات الأطفال المرحة الفرحة تملء المكان .
استمتعوا جميعا و جاء دور الرجل و أشترك الأربع اطفال في دفع الرجل الذي كان يدفع نفسة في الهواء بضحكات وكلمات تشيجع ليدفعوة أكثر في الاخير .
الست : تعرفي يا ست رقية أنا كنت فكراك غير كدة خالص انت طلعتي روحك حلوة .
رقية : مصطفي مش بيحب إني أكلم حد للأسف ومانع اكلم حد غير أهلة وأنا مش بخرج كتير يمكن دي أول مرة أخرج لوحدي مع نهر نتمشي دة طبعا غير مشاوير البيت أو طلبات البيت .
الست : بس أنا مبسوطة إني إتعرفت عليك .
رقية : الله يكرمك أنا مبسوطة أكتر وبصت لنهر ما تتخيليش أنا مبسوطة إزاي أن نهر غيرت جو وبتضحك ونسيت كل مشاكلها .ا
لست : وهي العيلة دي عندها مشاكل .
رقية : طبعا اي حد من غير أبوة أو أمة صدقيني عندة مشاكل وكتير إلا ما رحم ربي ربنا يخليكم لعيالكوا .
الست : امين .
الراجل : خلاصنا يلا كل واحد يلم حاجتة وأنا هجز العربية بالحمار تركبي معانا يا نهر .
نهر : لا شكرا يا عمو أنا هتمشي مع ماما .
الست : ما تركبي معانا انت ونهر الدنيا هتليل .
رقية : بلاش علشان مصطفي لو عرف مش هيحصل كويس لنا فسامحيني يالاة السلام عليكم يالا يا نهر .
نهر : حاضر .
الراجل : لو بتحبوا الملوخية أنا جامع كتير .
رقية : لا شكراً كتر خيرك بس هاخد اثنين ذرة من المشوي دة أنا واحد ونهر واحد .
الراجل : يا خبر الحلة كلها لو عاوزة انت ما تعرفيش أنا كنت بحب ابو نهر أد إية .
رقية : شكرا سلام عليكم .واخدت نهر و رجعوا و هما بيكلوا درة وماسكين إيد بعض .
نهر : آنة معاك فلوس ؟
رقية بمرح : خرجت من البيت من غير مليم بس مفتاح البيت إللي اخدتة .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أسرار الماضي لبنت الناس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *