روايات

رواية عيب الشوم الفصل الثامن 8 بقلم مريم أحمد

رواية عيب الشوم الفصل الثامن 8 بقلم مريم أحمد

رواية عيب الشوم البارت الثامن

رواية عيب الشوم الجزء الثامن

عيب الشوم
عيب الشوم

رواية عيب الشوم الحلقة الثامنة

زين… الف الف مبروك يا اخوي
اتصدموا كلهم من وجوده.. هو مش المفروض مات..؟ طب مين الي دفنـ ـوه دا..؟
و الي صدمهم اكتر و اكتر مالك الي قام اول م شاف اخوه و ابتسم بفرحه و قاله
مالك… الله يبارك فيك يا زين
قال زين لهمس
زين… مبارك يا بنت عمي
من كتر صدمتها معرفتش ترد عليه حتى
قالت واحده من المعازيم باستغراب
فتحيه… ايه دا هو مش المفروض ووو
قاطعها مالك لما قال بحده خفيفه و كأنه بيمنع اي حد انه يتكلم
مالك… هاتوا كوباية شربات لزين بيه
و عدى كام ساعه و الناس مشيت و كانوا كلهم متجمعين في الصاله
و ف ثواني كان موسى ضارب زين بالقلم على وشه
حط زين ايده على خده بألم و بص لجده و متكلمش
مسكه مالك من رقبته بغضب و قاله
مالك… ضحكت عليا و فهمتنا انك ميت يا حـيـواااان!!!
حاول زين يحرر رقبته من ايد مالك الي كانت خانقاه
قالت فرحه بغضب و هي بتحاول تشيل ايد مالك من على رقبة زين
فرحه… خلاص يا ولدي هتقتل اخوك اكده
زقه مالك بغضب و قال بصوت عالي
مالك… عــمــلــت اكــده لـــــيـــــههههه!!!
قال زين بغضب
زين… مش زين العزيزي الي يسمع كلام التقاليد
ضربه وليد بالبوكس بغضب و قاله
وليد… تــقــوم تــحــرق قــلــبــنــا عــلــيــك يــا حـيـوان
قالت فرحه بسرعه و هي بتحاول تمنعهم انهم يضربوه
فرحه… خلاص يا وليد محدش يمد يده على ولدي سامعين
قال وليد بغضب
وليد.. دلعك ليه دا هو الي فشله
سكتت فرحه و هي متأكده انه معاه حق
موسى… كله يروح على اوضته
و بص لزين و قاله
موسى… و انت تعالى على المكتب
هز زين راسه و متكلمش و الباقي طرع على اوضته
…. لا اله الا الله
كانت همس قاعده ف اوضتها و هي مضايقه جدا و ورد و امال عمالين يقولولها انها تهدى
قالت همس لعصبيه
همس… شوفتي يا خااالتو.. راجع بعد م خلى الناس كلها تقول ان انا الي قتـ ـلته
ورد… خلاص يا همس متزعليش اهو الناس كلها هتقلب وشها عليه عشان مرضاش يسمع كلام جدي
امال… متزعليش بقى و متضايقيش نفسك يا همس
هزت همس راسها بغضب و سكتت
….. سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
راح مالك لأوضة ابوه عشان يتكلم معاه بس شاف ابه طالعه و ف ايدها كركديه قالها مالك باستغراب
مالك… في ايه بابا ماله
قالت فرحه بضيق
فرحه… اتعصب و ضغطه علّي معرفش انا اخوك مستنيه يمـ ـوت ولا ايه
قال مالك بحزن
مالك… هو جوا..؟
هزت فرحه راسها
مالك… طب ادخلي انتي اديله الكركديه ع م اكلم الدكتور
هزت فرحه راسها و قالتله
فرحه…طيب يا بني
و دخلت لـ وليد
اتنهد مالك بغضب من زين و نزل راح للجنينه عشان يكلم الدكتور
…… لا اله الا الله
قالت ورد بزهق لما فقدت الامل هي و عمتها انها تهدي همس و تخليها متتعصبش
قالت همس بضيق
همس… سيبوني ف حالي
امال… يا بنتي افهمي انتي كدا حقك رجعلك
قالت همس بغضب
همس… و امه الي جابتني من شعري و فضلت تقول انتي الي قتـ ـلتيه
قالت امال بزهق
امال… و اهو جوزك و عمك و جدك ضربوه و جابولك حقك
هزت همس راسها بعدم اقتناع و قالتلهم
همس… انا داخله البلكونه
هزت ورد راسه و قالتلها
ورد… طيب
و دخلت همس البلكونه
كانت واقفه ف البلكونه بتشم هوا يمكن غضبها يروح بس زادد غضب اكتر لما لاقت زين واقف بيتكلم ف التليفون و من الواضح انه شافها
لأنه قفل المكالمه و لاقيت تليفونها بيرن
نفخت بغضب لما شافت ف الشاشه اسمه
بس ف النهايه ردت لأنها مهمه كانت هي عصبيه ف هي برضو مش قد عصبية مالك
همس… عايز ايه
جالها صوته الحاد و هو بيقول
مالك… اتكلمي عدل يا روح امك
اتعصبت همس منه و قالتله
همس… ملكش دعوه بأمي ساامع
مالك… لا دا انتي عايزالك قلمين ع وشك بقى… تمام.. اخلص بس من موضوع زين و ابويا دا و وقتها محدش هيقولي انت بتضرب مراتك ليه
اتغاظت همس جدا و قالتله بقهر
همس… طب ابقى فكر بس يا مالك ف يوم تضربني و انا وقتها هكسر الفازه على دماغك عشان بعد كده متفكرش انك ممكن تضربني تاني
اتكلم بغضب لدرجة انها سمعت صوته من سماعة التليفون و من الجنينه
مالك… طب ادخلي من البلكونه و اياكي تدخلي البلكونه تاني يا همس
من زعيقه افتكرت انها واقفه ف البلكونه بشعرها تلقائيا حطت ايدها على راسها تتأكد انها بالطرحه
و لما اطمنت قالتله بضيق
همس… متزعقليش
مالك… طب اتلمي و ادخلي من البلكونه بدل م اسمعك الزعيق على حق
قالت همس بضيق
همس… خلاص
و قفلت معاه و رجعت اوضتها
لاحظت امال و ورد غضبها
امال… مالك
قالت همس بغضب
همس… بدأنا التحكمات بقى
ضحكت ورد و امال لما عرفوا ان مالك زعقلها عشان دخلت البلكونه
قالت همس بغضب
همس… انـتـوا بـتـضـحـكـوا!!!!!!!
قالت ورد و هي بتحاول تتحكم ف ضحكتها
ورد… خلاص متتعصبيش
….. استغفر الله العظيم واتوب اليه
تاني يوم كان الكل قاعد بيفطر بعدزم خلصوا فطار راحت همس تعمل الشاي و ورد و رهف كانوا هما كمان واقفين ف المطبخ
قالت همس لـ ورد
همس… مالك احط لمالك قد اي سكر
ورد… بتسأليني و محسساني اني اخته مثلا
قالتلها همس بزهول
همس… مش انتي الي ديما كنتي بتعمليلهم شاي!!!!
ورد.. طيب طيب اهدي
همس.. هدينا اخلصي كليني اصب الشاي
ورد… معلقتين سكر تقريبا
هزت همس راسها و قالتلها
همس… طيب
و بالفعل خلصت الشاي و خدت الصينيه و خرجت و ورد هي كمان خطت صينيه الشاي التانيه
قالت همس بابستامه
همس.. اتفضلوا الشاي
و بدأوا يوزعوا الشاي على الكل و طبعا زين مكنش موجود من الصبح
و ف الاخر اتبقت كوباية مالك
كانت همس رايحه تقعد بس وقفت مكانها لما موسى قالها
موسى… مش تسألي على مالك يا بنتي عشان تديله كوباية الشاي
قالت همس بتلقائيه
همس.. و انا اديله كوباية الشاي لحد عنده ليه كان شايفني خدامه
سكتوا كلهم بزهول راحت ورد لحقت الموقف على طول و ضحكت و قالت
ورد… ديما همس تحب تهزر كدا
و ادت لهمس كوبايه الشاي بتاعة مالك و قالتلها
ورد… اكيد هتلاقيه ف الجنينه روحي اديله الشاي بقى
بصتلها همس و هي رافعه حاجبها باستنكار راحت ورد قالتلها بحده خفيفه
ورد… يلا
هزت همس راسها بابتسامه مجبروه على رسمها و قالت
همس… حاضر
و راحت للجنينه بالشاي
لاقت مالك واقف بيتكلم ف التليفون
راحتله و مدت ايدها بكوباية الشاي بضيق و قالت
همس… الشاي
بس هو مردتش عليها اصلا و فضل مكمل المكالمه
اضايقت جدا من تجاهله ليها و راحت علت صوتها شويه و قالتله
همس… الــشــاااااي
بصلها بحده اخرستها و قفل المكالمه و هي كانت عماله تدعي انه ينسى او ميقفلش المكالمه دلوقتي
خد منها كوباية الشاي بحده و همس كانت لسه هتمشي
راح قالها
مالك… مــكــانــك
بصتله همس بخوف و قالتله
همس… نعم
ابتسم مالك بسخريه و قال
مالك… دا احنا بنخاف اهو
قالتله همس بضيق
همس… نعم
ابتسم و هو بيقولها بحده
مالك.. لا اتكلمي عدل
ابتسمتله همزت راسها عشان تخلص من الحوار و قالتله
همس… نعم
مردتش عليها و داق الشاي و بالرغم من انه كان كويس و مظبوط الا انه رسم على وشه تعابير الضيق و الاشمئزاز ببراعه
بصتله همس باستغراب هي متأكده انها عملت الشاي زي م هو كان قايل لـ ورد
همس.. في ايه
قالها مالك بضيق
مالك… حتى الشاي مبتعرفيش تعمليه انتي ايه يا بت انتي فاشله كدا ديما فالحه بس تردي على الكل و متعمليش اعتبار لحد وووووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عيب الشوم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *