رواية جوازة صالونات الفصل الأول 1 بقلم ندى علي حبيب
رواية جوازة صالونات الفصل الأول 1 بقلم ندى علي حبيب
رواية جوازة صالونات البارت الأول
رواية جوازة صالونات الجزء الأول
رواية جوازة صالونات الحلقة الأولى
في مطار القاهره الدولي ”
” بيخرج شاب لابس نضاره سودا من صالة الخروج علي ضهره شنطة وفي ايده شنطه كبيره ، رغم برودة الجو لكن لابس تيشيرت ابيض بتص كم بنطالون جينز اسود كوتش ابيض وماسك جاكت جليد في ايده ، اول ما خرج من الصاله استقبله ابوه واخوه ببتسامه كبيره ”
سالم فتح درعاته لابنه بشوق : العزبه هتنور بالغالي اللي وحشني
ادهم ابتسم وحضن ابوه بقوه : حبيبي ياحاج منوره بأهلها ” وحضن اخوه بحب ” كبرت ياض يا صلاح
صلاح ضحك : لاء ولسه الصدمه بقا لما نروح وتشوف غزل بنتي
ادهم بشوق : وحشتني الجزمه سايبها وهي لسه بترضع
سالم ببتسامه : عندها ٤ سنين دلوقتي عقبال ما اشوف عيالك وتفرحني وتقول جاهز لجواز يباا
ادهم ضحك بخفه : يبااا متسبقش الاحداث نروح بس ونتكلم في كل اللي انت عايزه يا ريس بس يلا نمشي علشان انا مقتول وعايز اناام
صلاح اخد منه الشنط ومشي بيها عند العربيه : يلاا اركب ونام في العربيه من القاهره للعزبه فيها ٣ ساعات تنام فيهم علي ما نوصل اصحيك
” ركب صلاح يسوق العربيه اللي هي في الاساسا بتاعت ادهم وابوه جنبه وادهم ركب ورا علشان يعرف ينام شويه ”
سالم بصله : جبت اجازه قد ايه يا ادهم ؟
ادهم بتنهيده : جبت ٣ شهور بالعافيه المصنع هناك شغله كتير والواحد برضو ميعتمدش علي حد هناك
صلاح : حلوو اوي في ٣ شهور دول نشوفلك عروسه تتجوزها بقاا دا انت اكبر مني ب ٥ سنين وانا اتجوزت ومعايا عيله
ادهم بضحك : ايه الانجاز اللي عملته في انك اتجوزت وخلفت يا عم صلاح ولا بتقوم ابوك عليا وخلاص ؟
سالم : ايوا ما هو ميبقاش عندك ٣٥ سنه ولحد دلوقتي متجوزتش لو في حاجه عندك عرفني نروح نكشف انا ابوك واخوك وسرك متتكسفش مني
ادهم بدهشه : بتقول ايه يجدع انت فاهم غلط انا كويس و اوووي كمان كل الفكره ان ملقتش حد يلفت نظري واتشد ليه بس كدا
صلاح بإعتراض : وانت هتشوف مين في السعوديه تلفت نظرك وتشدك يعم روميو وسط العمال وهو في واحده حلوه في السعوديه اصلا
ادهم بضحك : ولو فيه الكل هناك متنقب وملفوفين في عبايات سودا واغلب الاماكن هناك مفيش فيها اختلاط رجاله مع ستات
سالم : سيبونا بقاا من قصة السعوديه وخلينا في جوازك انا جايبلك عروسه من دكرنس نسب وعيله ورجاله تعرف تتكلم معاهم والبت حتت قشطه كدا
ادهم رجع راسه علي الكرسي اللي وراه بتعب : يباا نروح بس وانام واظبط اموري ونتكلم بقا
” سالم سكتت علشان حاسس بتعب ابنه اللي منمش بقاله يومين ، وادهم غمض عينه وحاول ينام ”
صلاح فونه رن وكانت امه : الوو ايوا يماا
سلوي بلهفه : الووو ايوا يا صلاح اخوك وصلكم ولا لسه ؟
صلاح : جايين في السكه اهو يماا
سلوي بفرحه : واخووك فين اديهولي اكلمه
صلاح : نايم ورا اهو لما نيجي ابقي كلميه براحتك بقاا ” وقفل مع امه وكمل سواقه ”
………………………………….
” في العزبه قريه صغيره مفيش فيها بيتوت كبيره كل البيوت متوسطه والناس علي قد حالها ، الجهل هناك زايد بشكل كبير مش اي حد يعرف يعيش هناك ، بيت عيلة ادهم بيت ٣ ادوار الدور الاول بيت العيله بتاع امه وابوه ، الدور التاني صلاح ومراته وبنته ، الدور التالت شقة ادهم اللي متشطبه من كله ناقصها العفش بس ”
” سلوي قاعده في برندة البيت مع ‘ نوال ‘ مرات صلاح ، ‘ لمياء ‘ خالة ادهم ، وبنتها ‘ جميله ‘ ”
لمياء بصتلها : ايه يا سلوي وصلهم ولا لسه ؟
سلوي : وصلهم وجايين في السكه قدامهم ٣ ساعات كدا علي ما يوصلو
نوال : طيب ما يدوب اقوم اولع علي دكر البط يماا علي ما نخلص طبيخ يكون وصلو الاكل يكون سخن
سلوي قالت بتعب : طيب يلا يا نوال خدي جميله في ايدك وروحي ولعي علي الاكل رجلي مش قادره اقف عليها وضهري هيتقطم
لمياء شالت غزل من امها : علشان صاحيه من بدري وبقالك يومين واقفه علي رجلك
سلوي بتعب : عملت شوية قُرص امبارح ودبحت دكر بط وفرختين ونضفتهم لما ايدي وضهري ما قادره احركهم
لمياء بهمس : ومرات صلاح فين مقامتش تعمل معاكي ليه ؟
سلوي لوت بوزها : نازله الساعه ١٠ الصبح كنت خلصت كل حاجه تقولي البت مسهراني والبت عماله والبت مسويه وانا اتهربت كلام مفيش فايده هتعب في قلبي ليه سكتت
لمياء : طب تقوم تأكل البت بنتها يا اختي وانشالله تنام سنه
سلوي بلا مبالاه : اللي ياكل علي ضرسه ينفع نفسه انا هعمل ايه الضغط عندي بيرتفع مبينزلش
…………………………….
” في مدينة دكرنس في منقطه مكونه من ٣ بيوت جنب بعض ، منطقة الحاج راشد واولاده ”
” في المنزل الاول منزل المرحوم احمد راشد الابن الاكبر ”
زينب قاعده في صاله البيت بتفصص بسله مع سلفتها نجوي واقرب من اختها : يعني تغريد كان فاتها قطر الجواز علشان متسربعين علي جوازها كدا ليه
نجوي وهي مندمجه في التصفيف قالت بيأس : البت مخلصه دبلوم من سنتين وكل عريس يجي اقولي مش مرتاحه مش مرتاحه يا زينب قلقاني عليها والبت بتكبر
زينب بضحك : دا علي كدا نهال بنتي بايره جنبي
نجوي : دا نهال زي العسل بس هي في الكليه ولسه في تانيه يعني بتتعلم ولو حد جايلها حلو برضو مشيها السعد في الجوازه الحلوه مش في التعليم
زينب : ابوكي راشد ديك النهار كان جيلها عريس من ميت فارس وعاجبه اوي وجاي يقنعها خاف منها
نجوي بضحك : الوحيده اللي بتعرف تاخد حقها تالت ومتلت حاسه انها هتقع في ايد واحد يطلع عليها القديم والجديد هي فين صحيح دا الساعه داخله علي ٤ العصر
زينب : الهانم نايمه يما بعيد عنك سهر طول الليل ونوم طول النهار وشغل هوانم جردن ستي
نهال طلعت من الاوضه بتاعتها علي صوتهم وكلها نوم وقالت وهي بتتاوب : صباح الخير ايه فدان البسله اللي فتحتوه في الصاله دا
زينب بسخريه : عصر الخير يماا لمي شعرك وادخلي جهزي الغدا وروحي اديه لجدك واتغدي معاه هناك بدل ما يتغدي لوحده
نهال قعدت علي الارض جنبهم واخدت بسله من المتفصصه وفضلت تاكل منها : نجوي … بناتك فين محدش عاد بيشوفهم ليه
نجوي : تغريد سيبها بتنشر الهدوم زمانها خلصت وضحي بتذاكر واحمد في الشغل مع ابوه في الوكاله
زينب بصت للبسله اللي نهال بتاكل منها : قومي قامت قيامتك البسله اللي ضهرنا اتقطم فيها هتخلصيها اكل قومي اعملي الغدا و روحي بيه لجدك اخلصي
نهال قامت بغيظ من امها راحت علي المطبخ : فين البيييض ؟
زينب : هتلاقيه في كيس اسود في الرف جنب الجرجير ” وبصت لنجوي ” البيضه بقت ب ٦ جنيه كنت بجيب الاربعه ب ٢٠ جايبه النهارده الاربعه ب٢٤ والفراخ معدتش بتبيض عندي
نجوي : والنبي زي قلتهم عندي ٥ فرخات علي السطح قد عيله كامله
” وفضلو يتكلمو وهما بيفصصو البسله ، ونهال عملت الغدا واخدته وراحت لجدها البيت اللي جنبهم ”
نهال خلطت علي باب البيت ودخلت : جدوو
راشد شاورلها تيجي وهو بيتكلم في الفون : والله العظيم يا سالم يوم المني والهنا لما تشرفونا احنا نطول نناسب ادهم يجدع
سالم ببتسامه : يبقي بإذن الله هنكون عندك بكرا بليل نشوف العروسه ” وقفل معاه ”
نهال خطت صنية الاكل وقعدت جنب جدها : بتكلم مين ومبسوط كدا
راشد ببتسامه : تغريد بنت عمك متقدملها عريس بس باب حلو اووي ربنا يجعاله من حدها ونصيبها
نهال بفرحه : بتهزر تغريد بنت نجوي اخيرا يولاد هيبقي في فرح في العيله المهم اسمه ايه ومنين ؟
راشد : اسمه ادهم من عزبه تحت كدا بس ايه ادب واخلاق واحترام راجل الواحد يعتمد عليه لسه جاي النهارده من السعوديه وابوه عايز يجوزه قبل ما يسافر ومصر ياخد واحده منكم يا انتي يا تغريد يا ضحي انتي لسه في الكليه وموالك موال وضحي في تالته ثانوي قولت يبقي مفيش غير تغريد
نهال بدهشه : بس يعني تغريد هتروح عزبه عزبه يا راشد الناس بتتجوز تعيش في مكان ارقي من اللي اهله فيه تقوم تجوزها في عزبه يا راجل انت !
راشد وهو بياكل : مالها العزبه يعني وبعدين هي مالها بالعزبه هي ليها دعوه بجوزها وبيتها وخلاص كُلي كُلي بالله العظيم ما انتي نافعه
نهال بغرور : فشرت يا اخويا دا انا جوزي هيقوم كل يوم يصلي ركعتين شكر انه اتجوزني
راشد بسخريه : العينه بينه يما من اولها هناخد عليه وصل امانه علشان ميرجعكيش من تاني يوم
…………………………………..
” بعد اذان العشاء في العزبه في بيت الحاج سالم ”
” الكل فرحانين برجوع ادهم وقاعدين معاه يضحكو ويهزرو ”
سلوي قاعده وحضنه ابنها : اجيبلك لقمه تاكلها بقاا دا انت محطتش المايه البيضه في بوقك من ساعة ما رجعت
ادهم باس دماغها : يعني انا غريب يما ما انا لو جعان هقوم واكل واشرب وابرتع في البيت متشليش همي كدا
لمياء ببتسامه : راجع بدر منور يا قلب خالتك بسم الله ماشاء الله يحميك لشبابك يبا
ادهم ابتسملها : ويخليكي يا لولو وتفرحي بجميله يارب
سالم : انا كلمت الحاج راشد عنده بنت ابنه هنروح نشوفها بكرا بليل جهز نفسك يا ادهم
ادهم بضحك : انت لحقت يابا دا انا لو بنت وخايف عليا ابور مش هتعمل فيا كدا والله العظيم
صلاح بغمزه : عايزين نطمن عليكي يا بيضه لو خايف من الجواز اطمنك وعلي رأي المثل اسأل مجرب ولا تسأل طبيب
ادهم بغمزه : من النحيه دي اطمن اخوك مقطع السمكه وديلها برضو
صلاح بضحك : والله كله مع الوقت هيبان المهم اقدر دلوقتي اقولكم تصبحو علي خير علشان الطريق قتلني وعايز انام يلا يا نوال
نوال قامت وعلي اديها بنتها : فوتكم بعافيه مش عايزه حاجه يما اعملها قبل ما اطلع
سلوي : خدي اكل ليكي انتي وجوزك وانتي طالعه وابقي انزلي بدري يما علشان تاكلي وتأملي بنتك اللي علي ايدك دي
” نوال هزت راسها بغيظ مكتوم ودخلت اخدت اكل وطلعت مع جوزها ”
لمياء قامت بوجع : ااه دا القعده بتكسر الضهر يولاد يلا يجميله نسيب ابن خالتك يرتاح مش عايزين حاجه
ادهم : راحه فين يا خالتي ما تقعدي يا ستي شويه
لمياء حضنته : اقعد يوم فرحك يكبدي اروح كدا اشوف دارنا من الصبح وانا هنا مع امك يلا سلام يا سلوي
سلوي طلعت من المطبخ : استني يابت انتي سريعه كدا ليه ادخلي يا جميله خدي الصنيه بتاعت الاكل من علي الرخامه
” جميله دخلت اخدتها وروحت هي وامها ”
سالم : كوبايتين شاي من ايدك بقا يا ام ادهم علي ما اتكلم مع ادهم كلمتين برا في البرنده في الهوا
سلوي قامت : يسلام عنياا ” وراحت علي المطبخ ”
ادهم طلع قعد مع ابوه في البرنده : ياااه العزبه اتغيرت اوي الترعه اتردمت الحمدالله
سالم ببتسامه : مش غايب بقالك ٤ سنين اكيد لازم تتغير المهم انا ليا صاحب في دكرنس الحاج راشد عنده احفاده بنات زي العسل ٣ بنات قالي فيهم واحده في كليه اثار في سنه تانيه ودي باين نهال وفي واحده في تالته ثانوي ودي ضحي وفي تغريد مخلصه دبلوم من سنتين ونسب حلو وانا بصراحه عايزلك واحده منهم
ادهم بتركيز : والمفروض ان اختار من ٣ بنات ولا ازاي ؟
سالم : دلوقتي انا جبتلك الكبيره وجبتلك الصغيره وشوف انت اللي تناسبك منهم وبكرا هنروح ونشوف
ادهم بستغراب : بكرا هنروح ونشوف ازاي ؟ هما هيجيبو التلاته قدامي ويقولولي اختار اللي دخلت دماغك منهم ؟
سالم ضحك : ليه هارون الرشيد ؟
ادهم ضحك : ما انت اللي بتقول يا حاج بكرا نروح ونشوف محددتش ايه برضو معني الكلام
سالم : طب انت حاسس من كلامي مين فيهم تليق بيك ؟
ادهم بهدوء : اولا انا لسه مشوفتش ولا واحده منهم ثانيا انا عايز واحد تكون فاهمه مش عيله وافضل احايل وادادي عنديش خلق لكدا بس من كلامك اللي في ثانوي دي متنفعش معايا لسه صغيره واللي في كليه دي اكيد وقتها كله لكليتها شكلها هترسي علي اللي مخلصه دبلوم دي وان شاء الله اللي فيه الخير يقدمه ربنا بكرا نروح ونشوف
سلوي دخلت وفي اديها صنية فيها شاي : ومرات ادهم دي مش هتكون اي واحده وخلاص لازم تكون قمر زي جوزها
ادهم بضحك : عليا النعمه ما في قمر ولا عسل غيرك يا سوسو
” وقضو السهره مع بعض لحد ما ادهم مبقاش قادر يقاوم دخل اوضته غير هدومه ونام بتعب علي السرير ”
……………………………..
” صباح يوم جديد واحداث جديده ”
” في منزل رامي الابن الاوسط لراشد ”
نحوي بلهفه : يعني ابوك اكدلك ان العريس جاي لتغريد بنتك
رامي بدهشه : جري ايه يوليه انتي ملهوفه كدا ليه علي العربس هو انا هقول حاجه غلط ابويا الصبح قابلته وانا رايح الوكاله قالي في عريس نسب حلو جاي يشوف تفريد النهارده بليل قولت اجي اعرفكم تجهزو نفسكم
نجوي بفرحه : يا ما انت كريم يارب لما اقوم افرح تغريد
رامي بتحذير : اسمعي انا مش عايز شوشره الموضوع بينا وبين بعض لما نبقي نتفق
نجوي : وهو مين اللي هيعرف دا مرات عمها وخلاص تيجي تقف معايا في فرحتي انزل انت الوكاله ومتقلقش من حاجه ” ودخلت علي اوضة تغريد اللي كانت نايمه بعمق علي سرير ومقابلها في السرير ضحي اختها الصغيره ” تغريد تغريد انتي بابت اصحي
تغريد اتقلبت في السرير بنوم : ايوا يا ماما في ايه علي الصبح بتصحيني ليه
نجوي بفرح : جايلك عريس وجاي يشوفك بليل
تغريد غمضت عيونها تاني بملل : لا اله الا الله موضوع العريس وجوازي هيخف عقلك يا امي يا حبيبتي الجواز دا نصيب
نجوي بغضب : انا قولت اي يابت علشان تقولي كدا دا انا بقولك جايلك عريس وجاي يشوفك بليل
تغريد : حاضر يماما بليل هطلع احسن لبس عندي وهلبسه وهحط احلي ميكب وهبقي ملكه اتفضلي اقفلي النور واطلعي خليني اكمل نوم
نجوي : هروح اعرف خالتك زينب تكوني صحيتي بو جيت ولقيتك نايمه والله لفطسك
……………………………….
” في بيت زينب ”
زينب بفرحه : يالف نهار ابيض … واحنا محتاجين عزومه ولا ايه يا نجوي هنكون عندكم المغرب انا ونهال
نهال اللي قاعده جنبها بتحاول تسمع : يووه اثبتي بقا مش عارفه اسمع
زينب بفرحه : تغريد بنت عمك جايلها عريس ورايح يشوفها النهارده بليل اجهزي علشان نكون جنبها النهارده
نهال بلا مبالاه : طيب بليل نبقي نروح
“” انتظرو القادم “”
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جوازة صالونات)