روايات

رواية جوازة صالونات الفصل الخامس 5 بقلم ندى علي حبيب

رواية جوازة صالونات الفصل الخامس 5 بقلم ندى علي حبيب

رواية جوازة صالونات البارت الخامس

رواية جوازة صالونات الجزء الخامس

جوازة صالونات
جوازة صالونات

رواية جوازة صالونات الحلقة الخامسة

مدير القاعه ببتسامه : والله ان حظكم كويس اليوم فاضي يا فندم اتفضلو اتفرجو عليها
” ادهم ابتسم لنهال ودخلو جوا القاعه ، منظر المسرح والكوشه والقاعه كلها علي بعصها قصر بمعني الكلمه ”
نهال ببتسامه : القاعه خيال جميله اووي حاجه ملوكي كدا
ادهم : مبسوط انها عجبتك والله ” وبص للمدير ” بكام بقا يا كبير ؟
المدير ببتسامه : الليله فيها ب ٣٠ الف مقدم بتدفع ٥ تلاف يا فندم
ادهم بص علي القاعه مره تانيه : خلاص تمام علي معادنا يوم الخميس ” ودفع المقدم وخرج هو ونهال برا القاعه ”
نهال بفرحه : كنت متوقع اننا هنلاقي قاعه بس قول بصراحه
ادهم بضحكه خفيفه : كنت متوقع ان هلاقي بس مكنتش متوقع ان هلاقي في القاعه دي اركبي يلا هجيبلك قهوه ولا شاي
نهال ركبت بخجل لانها عمر ما حد جابلها حاجه علي حسابه غير اهلها : متكلفش نفسك انا مش عايزه حاجه والله
ادهم ضحك : مكلفش نفسي ايه بس دا انتي كلها اسبوع وتبقي ملزومه مني من ساسك لراسك هاا قهوه ولا شاي ؟
نهال بخجل بتحاول تداريه : مدام مصر كدا يبقي مانجا وخلاص
ادهم : ايوا كدا يشيخه اطلبي اللي نفسك فيه متتكسفيش دا انا حتي هبقي جوزك فلوسي فلوسك يعني
” نهال ابتسمت وهي بتفرك في اديها وادهم وصل لحد الكافيه نزل واحد مانجا وواحد قهوه ورجعلها بسرعه ”
ادهم وهو بيناولها المانجا : احلي كوباية مانجا
نهال اخدتها منه : شكرا ” وبدأت تشرب من المانجا ” هنروح امتي
ادهم بصلها بمرح : لحقتي تزهقي مني بسرعه دي ؟
نهال بإحراج : والله ابدا الموضوع مش كدا بس علشان في البيت ميقولوش اتأخرو كدا ليه
” ادهم ابتسم بتفهم ودور العربيه ومشي بيها علي البيت ، اول ما وصلو علي البيت لاقي العيله كلها واقفه في الشارع ”
ادهم نزل من العربيه وقال بقلق : خير يجماعه واقفين تحت ليه كدا ؟
سالم ببتسامه : متقلقش مفيش حاجه انت اتأخرت كان عمك رامي هيوصلنا
ادهم : اتأخرت ايه دا احنا كمان ملفناش اول قاعه روحنا فيها المعاد كان مطابق للخميس الجاي حجزنا وجينا علطول
راشد ببتسامه : طيب الحمدالله انكم لقيتو قاعه كنت فاقد الامل بصراحه المهم القاعه حلوه
نهال بفرحه : القاعه قصر تخفه فنيه هتشوفوها يوم الفرح
زينب ببتسامه : ربنا يتممها بخير ويفرحكم يارب
ادهم ببتسامه : اللهم امين نستأذن احنا بقا الوقت اتأخر والجو برد مع الف سلامه
راشد : الله يسلمك يغالي بإذن الله بكرا قبل ما نوصل العزبه بالعزال هكلمك
ادهم ببتسامه : بإذن الله يلا مع السلامه ” وبص لنهال ” مش عايزه حاجه
نهال برقه : عايزه سلامتك
” ادهم ابتسم وركب عربيته وعيلته ركبت ومشي بيها ، وزينب ونهال دخلو علي بيتهم وراشد علي بيته ”
‘ في بيت زينب ‘
” دخلت نهال البيت قعدت علي الكنبه وقلعت الهيلز بوجع ”
نهال بوجع : مش حاسه برجلي بسبب الهيلز ” وقلعت الطرحه وقعدت علي الكنبه ”
زينب قعدت جنبها : هاا عملتو ايه ؟
نهال بعدم فهم : عملنا ايه في ايه
زينب : لما مشيتو من البيت روحتو علي فين يعني
نهال بستغراب : هنروح علي فين يعني طلعنا علي القاعه اول ما دخلنا الراجل قالنا هتتفرجو ادهم قاله يشوف لو المعاد متاح الاول وشافه وكان متاح بعدين اتفرجنا علي القاعه وادهم دفع ٥ تلاف جنيه مقدم وحجزنا وراح جابلي عصير مانجا وجينا ودا كل اللي حصل
زينب بستفسار : يعني انتي دلوقتي حاسه بإيه من نحية ادهم ؟
نهال بتنهيده : معرفش حسه انه شخصيه كويسه مش وحش بياخد رأيي في كل حاجه والاهم انه مش فارض نفسه عليا بالعكس بحسه جنتل في نفسه كدا يعني هو كويس
زينب بستفسار اكتر : يعني مش حاسه انك اتسرعتي في الخطوه دي ؟
نهال اتنفست بقوه وقالت بسخريه : وانتي جايا تسأليني حسه ان اتسرعت او لاء قبل الفرح بأسبوع ” وقامت وقفت انا داخله استحمي وانام علشان هبطانه اوي النهارده يلا تصبحي علي خير
زينب بصتلها شويه وبعدين ردت : وانتي من اهل الخير
” نهال دخلت اوضتها وقفلت الباب وغمضت عيونها تراجع احداث اليوم فضلت واقفه علي وضعها كدا شويه بعدين اتحركت وجابت بجامه ليها وفتحت باب اوضتها ودخلت الحمام تاخد شور ”
…………………………………….
” في شقة صلاح ”
” صلاح قاعد قدام التلفزيون ومراته قاعده جنبه عماله تتكلم ”
نوال : ايدي من كتر غسيل المواعين والله العظيم باشت ومفيش حد بيرحم بنتك مصحياني طول الليل ولما اجي انام واطول في النوم لساعه ١٠ وانزل امك تفرج عليا الدنيا اعمل ايه في الوضع دا بقا
صلاح بهدوء : معلش يحبيبتي استحملي انتي اكتر واحده عارفه امي استحمليها يا نوال
نوال بعصبيه : وانااا مين يستحملني انا تعبت مقدرش استحمل كل دا لوحدي بكرا مرات ادهم هتيجي وهخدمها معاهم وما هو مرات ادهم اللي في الكليه مينفعش تغسل صحون في المطبخ ولا تعلف حيوان علي السطح ولا تصحي بدري تعمل فطار ادهم مش هيقبل كدا لكن انت عادي مش فارقه معاك
صلاح بصلها بغضب : مش فارقه معايا ازاي يعني قوليلي اعمل ايه ما هو دا الجواز وهي دي الحياه واللي انتي بتعمليه هنا كنتي بتعمليه في بيت اهلك مش حاجه جديده
نوال بعصبيه : كنت بعمل بس كان في كلمه حلوه بتتقال كلمه تطيب الخاطر كنت بعمل بحب مش اجبار
صلاح وقف وقال بغضب : والله لو مش عجبك بيت اهلك مش بعيد روحي واعملي بالحب داهيه تاخد النيوان اللي في الدنيا كلها ” ودخل اوضة النوم ورزع الباب ”
” ونوال دموعها نزلت بزعل علي حالها كانت متخيله لما تتجوز هتعيش عيشه مرتاحه مع جوزها اللي هي اختارته بمزاجها بس الحقيقه غير اصبحت مسؤله عن زوج وعن طفله وعن عيله كامله وهي لسه مكملتش ٢٢ سنه ”
………………………………..
” صباح نهار جديد ”
” ادهم صحي بدري صلي الصبح وطلع علي شقته فتح الباب كانت عزاله كلها منصوبه دخل الشقه فتح الشبابيك كلها وفونه رن ”
ادهم ببتسامه : لاء اقلق عليكي ايه اللي مصحيكي بدري كدا
نهال ضحكت بخفه : بنجهز الحجات اللي هتيجي عندكم وخشب المطبخ لسه واصل من شويه كانو بينزلوه
ادهم : يووم شاق من اوله عندك انا يدوب صليت وطلعت افتح شبابيك الشقه ونازل تاني علشان افطر انتي هتيجي تفرشي معاهم ولا لاء ؟
نهال : لاء ماما وطنط نجوي مرات عمي هما اللي هيجو بس هيفرشو الشقه بس عندي طلب
ادهم : اطلبي
نهال بإحراج : ممكن لما الشقه كلها تتفرش وتخلص تخلي معاك مفتاح اوضة النوم محدش يدخلها اللي عايز يتفرج يتفرج بس محدش يدخل اوضة النوم
ادهم بستغراب : ولا حد داخل اوضة النوم ولا حد طالع الشقه مين اللي هيطلع يتفرج ويتفرج علي ايه اصلا ؟
نهال : انا فكرت عندكم الناس بتطلع تتفرج علي الشقه مكنتش ممانعه عادي لو اهلك عايزين يتفرجو وكدا بس محدش يدخل اوضة النوم دا طلبي
ادهم ابتسم : اااه انتي تقصدي امي ومرات اخويا وكدا يعني
نهال بسرعه : متفهمنيش غلط والله هما علي دماغي وراسي بس اوضة نومنا بلاش حد يدخلها مش حابه كدا فاهمني
ادهم : فاهمك فاهمك متقلقيش محدش طالع خليكي معايا ثواني كدا ” وطلع البلكونه ونادي بصوت عالي” صلااااح
صلاح بصله من الشارع : ايييه يا ادهم
ادهم : اقفل محبس الخزان يلااا الدنياا هتغرق مايه ” صلاح شاورله بموافق ” نهال سمعاني
نهال : سمعاك هي العزبه عندكم عامله ازاي اشرحها ؟
ادهم بتلقائيه: متتشرحش هي بتتشاف وتتحس بس لكن الشرح مش موجود ليها بكرا تشوفيها وتعبري وتشرحي براحتك
نهال ضحكت من كلامه : كلامك كله يطمن عندي امل كبير ان هنزل اجري في الاراضي لما الدنيا تشتي المنظر في بالي
ادهم ضحك علي تخيلها وهو بيربط اوكرة الباب اللي لسه متركبتش : خيالك ميسرحش اوي كدا اراضي ايه اللي تجري فيها انتي فاكره نفسك مرزعه دا عزبه يا نهال بهايم ودبان وتراب عندنا هنا اللي تمشي وماسكه ايد جوزها تبقي مسيطره عليه عليكي تفهمي الباقي بقا
” نهال حست انها مش داخله علي عيله جديده وبس دي كمان داخله دنيا جديده وعالم جداد ”
ادهم فونه رن وهو بيكلمها بص فيه وكان الراجل بتاع الستاير : نهال هقفل ارد علي بتاع الستاير علشان شكله تحت البيت طالع يركبهم وهكلمك تاني
نهال : خلاص ماشي مع السلامه ” وقفلت معاه ”
زينب دخلت عليها الاوضه بلهفه : نهال ناقص بطنيه متعرفيش هي فين ؟
نهال سابت فونها بصت فوق الدولاب : ما اهي يوم ما جبتيها قولتلك نزليها المخزن مع باقي الحجات انتي اللي كسلتي حطتها فوق الدولاب
زينب ابتسمت براحه : طيب الحمدالله انها مضاعتش هبعت احمد ابن عمك ينزلها
نهال بتردد : ماشي بس كنت عايزه منك فلوس
زينب بستغراب : عايزه فلوس ليه في حاجه ناقصه ولا ايه ؟
نهال بدأت تفرك اديها في بعضها بتوتر : مش هلف وادور عايزه اجيب مجموعة الحمام المغربي وسألت عليها قالو الاصليه ب ٧٥٠ جنيه ادهم مديني فلوس بس برضو مش عارفه اسحب منهم محروجه
زينب ضحكت علي بنتها : لاء متسحبيش حاجه من فلوس ادهم خليهم معاكي وهديكي انا فلوس تجيبي اللي نقصك بس مين اللي هيعملو ليكي
نهال : انا هعمله لنفسي في بيتنا هنا شنطة المكياج والعطور فين ؟
زينب : طلعتها علشان هتروح في العربيه الشقه
نهال قامت وقفت وبصت لأمها بتوتر : بصي اكيد انتي هتروحي مع العزال وهي راحه شنط هدومي وكل حاجه خاصه بيا اعرفيها ودخليها اوضة النوم ومحدش يفتحها غيرك
زينب بدهشه : في ايييه يا نهال انتي محبكه الموضوع كدا ليه ؟
نهال بزهق : يا ماما اعملي زي ما بقولك وخلاص انتي خسرانه ايه يعني انا مش عايزه حد يشوف حاجتي
زينب : طيب خلاص متقلقيش علي ضمانتي الموضوع دا يلا روقي كدا وشوفي وراكي ايه علي ما انزل اشوف الناقص انا ونجوي ” وسابتها ونزلت علي تحت ”
” نهال طلعت البلكونه وسندت علي الصور وفضلت تبص علي الشارع وتفكر هي لو كانت قابلت ادهم في وقت غير اللي هي فيه دا كانت ممكن تحبه ، وليه لاء هي متنكرش ان شخصيته عجباها وطريقة تفكيره عجباها قطع تفكيرها الجرس اللي بيرن قامت فتحت ”
احمد بغلاسه : امك بعتاني اخد البطنيه من فوق الدولاب يا عروسه انتي اتجوزي وورطي اهلي في بدله بشيئ وشويات
نهال بصتله بقرف : ادخل يلااا مش ريقالك البطنيه فوق الدولاب اللي في اوضتي خدها
احمد بلوية بوز : مش رايقه ليه يمااا مصيبه ليكون العريس مزعلك مع ان اشك والله العظيم
نهال لسه هترد ادهم اتصل ف ردت عليه : الوو
احمد من الاوضه بضحك : يخربيت ام الرقه المزيفه
ادهم سمع صوت احمد فقال بستفسار : انتي فين ؟
نهال : انا في بيتنا بس احمد طلع ياخد البطانيه من فوق الدولاب ينزلها لماما
ادهم بستغراب : ااه يعني افهم من كلامك ان انتي واحمد في بيتكم لوحدكم وماما تحت
نهال بتلقائيه : اه بالضبط كدا
ادهم بنرفزه : هو ايييه اللي بضبط كدا انتي قاصده تنرفزيني احمد ايه اللي مطلعه فووق وانتي لوحدك
نهال : يا ادهم ما انا قولتلك طلع ياخد البطانيه من فوق الدولاب
ادهم بنرفزه اكبر : برضو بتقولي بطانيه يحرق ابو البطانيه ياستي
نهال بضيق : انت متنرفز ليه ما انا قولتلك اللي حصل اعمل ايه تاااني
ادهم بعصبيه : ياستي ولا تعملي ولا اعمل ابعتيلي صورة البطاقه بتاعتك علي الواتس وخلاص مع السلامه ” وقفل ”
نهال نزلت الفون من علي ودنها بدهشه : دا قفل في وشي ايه اللي هو بيعمله دا ” ورنت عليه تاني كنسل اتغاظت اوي منه ”
احمد اخد البطانيه : نهال انا اخدت البطانيه و نازل عايزه حاجه
نهال : لاء شكرا اقفل باب البيت وراك والنبي علشان القطط متدخلش
……………………………………
” ادهم قاعد في اوضتة هيتجنن ”
ادهم بعصبيه : دا اللي يعصبك اكتر انها بتتكلم بكل برود ومش فاهمه فين المشكله ” بعدين ادرك انه بيكلم نفسه ومش حاسس ” معقول اكون وصلت لدرجة ان اكلم نفسي ؟
صلاح خبط خبطه علي الباب ودخل : ايه يا عريس حابس نفسك في الاوضه ليه لسه بدري علي الحبسه دي
ادهم بصله بغيظ : كملت بيك يا عم صلاح رقم واحد متدنيش اي نصايح تحت مسمي انك مجرب الجواز انت كدا كدا مش نافع اصلا رقم اتنين خدلك جنب مني اليومين دول علشان روحي في مناخيري
صلاح دخل وقفل الباب وراه : اوب اوب هي العروسه بدأت جولة النكد بدري اوي كدا ليه بس اسمع مع اول مشكله بتحصل بينكم هي بتاخد بتفهم وضعك هيبقي ازاي لو من انت هديت وقولت مشكله وتعدي هي خلاص يمعلم فهمت انك تتساب وقت ما تهدي واكيد هترجع تكلمها ف بعد كدا هتسيبك انت اللي تصالح وتدادي رغم ان هيا اللي غلطانه لكن لو بقيت حمش ومش من النوع اللي يتصالح بسهوله ومرمطها والله هتبقي خاتم في صباعك
ادهم بنرفزه : يابني انا هخليها خاتم في صباعي ليه انا عايزها تفهم ان الحاجه دي مينفعش تعملها بعد كدا علشان خلاص هتبقي ست متجوزه وفي حياتك راجل مبيقبلش بالغلط بص سيبك من القصص اللي ملهاش لازمه دي كلها ابوك فين
صلاح : ابوك دخل ينام ساعه قبل ما العزال تيجي
ادهم اخد فونه في جيبه ومحفظته ومفتاح العربيه : طيب انا رايح مشوار ١٠ دقايق عشان لو حد سأل عليا
صلاح بستغراب : رايح فين كدا ؟
ادهم بصله : هروح اجيب صندوقين كاكولا يتوزعو علي الناس اللي هتيجي دي واجي يلا سلام ” وسابه ونزل ركب عربيته ومشي ”
” في المطبخ ”
” نوال واقفه بتجهز غدا وبتغسل المواعين ، وغزل قاعده جنبها علي رخامه المطبخ بتعيط من غير سبب ”
نوال : خلاص يا غزوله بطلي عياط يقلبي وانا هجيبلك كل اللي انتي عيزاه
سلوي دخلت المطبخ بصت لنوال : نوال اعمليلي كوباية شاي حاسه ان الصداع هيفرتك دماغي
نوال : حاضر هخلص بس غسيل الرز وهعملك كوباية شاي
سلوي : طب ما تولعي علي البراد جنبك علي الشاي وانتي بتغسلي الرز يكون غلي ايه اللي هيحصل يعني
نوال غمضت عينها بغضب وهي عينها للحوض : حاااضر دلوقتي هولعلك عليه واجيبلك كوباية الشاي لحد عندك متتعبيش نفسك انتي انا هعمل الشاي وهسكت غزل وهعمل الغدا وهنضف البيت وفي الاخر مبعملش حاجه برضو
سلوي بعصبيه : انتي عايزه ايه يعني شيفانا فرحانين قولتي انكد عليهم شويه صلااااح صلااااح
صلاح جيه علي صوت امه : في ايه يمااا بتزعقي ليه
سلوي بعصبيه : والله شوف مراتك اللي فرغت عينها من الكل ومحدش عاد قادر يكلمها بقولها اعمليلي كوباية شاي مش الصداع هيكسر دماغي ومش قادره اقف اعمل اديتني موال كأنها اللي شايله البيت يا اخي ربنا ميحوجني لحد ” وسابت المطلخ وطلعت ”
صلاح بص لمراته بغضب : يعني حتي كوباية الشاي مش طايقه تعمليها الوليه بتقولك تعبانه ومش قادره تقف اعتبريها امك ياستي والنبي هقولك ايه بعد كل اللي بقوله ” سابها وطلع من المطبخ ”
نوال غمضت عينها ودموعها نزلت قالت بهمس : في ايه بتعيطي ليه انتي مفكره انه هيجي ينصفك المفروض تكوني اتعودتي ” وبصت لابنتها اللي بتعيط وعماله تزن شالتها وطلعت علي شقتها سابت الكل ”
…………………………..
” في حدود الساعه ٤ العصر ”
” اكتر من عربيه شايله عفش نهال ووصلو البلد والعربيات بتزمر علي اساس بيزفو العزال في عربيه ملاكي راكب راشد ورامي واحمد وفي توكتوك وراهم نجوي وزينب ”
” قدام البيت واقف سالم والشيخ عطيه وصلاح وادهم وفي برندة البيت وقفه لمياء وجمليه وسلوي بيزغرطو وفي الدور التاني واقفه نوال في البلكونه هي وبنتها واهل العزبه كلهم بيتفرجو علي العفش اللي جاي ”
راشد نزل من العربيه : يلا يرجاله علي اقل من مهلكم وطلعو العزال بنظام علشان مفيش حاجه تتكسر ” وفعلا العزال الرجاله بدأت تطلعهم وادهم معاهم وايده في كل حاجه
” في البرنده ”
زينب طلعت وسلمت علي ام ادهم : العوافي عليكم
سلوي حضنتها بحب : نورتي العزبه كلها يا ام نهال والله العظيم ” وبصت للمياء ” دي ام نهال ” وبصت لزينب ” ودي لمياء اختي
زينب حضنتها : اتشرفت بيكي يحبيبة قلبي كنا عايزين نطلع علي الشقه علطول اتحرجنا من الرجاله
سلوي جابت كراسي : اقعدو بس الاول كدا علي ما نجيب الحاجه الساقعه نشربها وبعدين اطلعو الشقه شوفو هتعملو فيها ايه براحتكم
لمياء : انتو هتفرشو النهارده ولا ايه ؟
زينب : الفرح الخميس الجاي ومفيش وقت ربنا يدينا الصحه انا ونجوي ونفرشها النهارده علشان بكرا هوصي علي كحك وبسكوت الصباحيه ومش هبقي فاضيه
سلوي ببتسامه : ربنا يعينكم يارب ويديكم الصحه واحنا معاكم اهو برضو لو احتاجتو حاجه هنيجي نساعدكم
زينب ابتسم بمجامله : متحرمش منك ابدا يحبيبتي
” وفضلو قاعدين لحد ما العزال كلها طلعت الشقه ، ادهم راحلهم البرنده ”
ادهم : ام نهال العزال كلها طلعت الشقه لو عايزه تطلعي اطلعي
زينب ابتسمت وقامت وقفت : طيب هنطلع احنا علشان نشوف هنعمل ايه ” وطلعو علي الشقه ”
سلوي : ادهم هي جايبه شاشتين ولا شاشه واحده ؟
ادهم لسه هيرد علي امه فونه وكانت نهال بص لامه : ثواني يما جايلك ” وبعد شويه وفتح عليها ” الوو
نهال بضيق : مبتردش علي الواتس ليه وكل ما ارن تكنسل عليا ليه ؟
ادهم بنرفزه من عدم تقديرها : مبردش عليكي علشان مش فاضي بطلع العزال وبحاسب العربيات وبتأكد حاجه اتكسرت ولا لاء وميت حوار بعمل فيه لوحدي
نهال حست فعلا انه مضغوط ف اتكلمت بهدوء : هاخد من وقتك دقيقه وبعدين هسيبك تكمل اللي وراك اولا احمد ابن عمي اكبر مني بسنه اتربينا سوا انا بعتبره اخويا علشان معنديش اخوات وهو كذابك بيعتبرني زي تغريد وضحي اخواته ممكن تمون فهمتني غلط انه هو هنا وماما مش موجوده بس دا مش اول مره يعملها من قبل ما تدخل حباتي وهو بيعمل كدا ف عادي بنسبالي مكنتش اعرف انك هتضايق
ادهم اتبسط لما اعترفت بغلطها بس اتكلم بنبرة عاديه : شوفي انتي قولتي ايه من قبل ما ادخل حياتك يعني انتي دلوقتي تراعي شكلي وتراعي احساسي ك راجل لو هو مين ملوش الحق يفضل معاكي في الشقه لوحدكم يعني ايه اكلم مراتي تقولي انا مع احمد بياخد البطانيه والنبي دا كلام ؟
نهال اتنهدت وردت : انا اسفه وحقك عليا اتمني متزعلش مني
ادهم ببتسامه : مش زعلان يا قمر المهم مضطر اقفل علشان سايب الدنيا تضرب تقلب ورايا وجيت اكلمك
نهال ابتسمت : يلا مع السلامه ” وقفلت معاه وهي مبتسمه بس مبتسمه ليه متعرفش السبب بس كل اللي مسيطر عليها كلمة مراتي قد ايه كلمه غريبه بنسبالها بس ليها متعه خاصه في نفس الوقت ”
……………………………..
” في شقة نوال ”
” جرس الباب رن راحت فتحت وكانت جميله ”
نوال : تعالي يجميله ادخلي
جميله دخلت بعد ما قلعت الشبشب : مشوقتيش العزال ولا ايه ؟
نوال ببتسامه: شوفتهم من البلكونه عندي بسم الله مشاء الله حاجتها كلها روعه
جميله : علي فكره حاجتها مش الواو بالله في مطبخ اسود وجايبه التلاجه فريش يعني حاجتها فيه الاحسن منها برضو
نوال بتنهيده : ياستي جابو علي قد مقدرتهم ايه اللي حصل يعني بعدين الجوازه جت في ثانيه في ثانيه يعني ملحقوش برضو كتر خيرهم
جميله : اصلا امها كانت تحت مرتحتلهاش كدا ” لما ملقتش رد من نوال غيرت الموضوع ” طيب هسألك سؤال بنسبالك جوار عن حب ولا جواز صالونات
نوال اخدت نفس كبير وطلعته : في مثل بيقولك خدي اللي يحبك ومتخديش اللي تحبيه طبقي المثل دا علشان اكتر حاجه صدقتها هو المثل دا واقعي بشكل مرعب

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جوازة صالونات)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *