روايات

رواية كعب الغزال الفصل الأول 1 بقلم منال عباس

رواية كعب الغزال الفصل الأول 1 بقلم منال عباس

رواية كعب الغزال البارت الأول

رواية كعب الغزال الجزء الأول

كعب الغزال
كعب الغزال

رواية كعب الغزال الحلقة الأولى

انطقى مين اللى مسلطك عليا احسن قسما بالله اخلص عليكى فى الحال
من شدة خۏفها تنطق بتهته انا انا
وفجأة تفقد الوعى
حاول جواد افاقتها كان يعتقد أنها تمثل عليه فقد تذكر حديث صديقه …لتدخل الممرضه وتتفاجئ بوجود جواد
جواد باستغراب انتى مين انتى كمان ..لتبدأ حكايتنا …..
انا خاېف عليكى يا بنتى من الزمن عيشت عمرى كله احاول اخليكى ما تتحوجيش لحد
غزال بدموع الف سلامه عليك يا حبيبي ..دول شويه تعب وهيروحوا لحالهم وتخف وترجع احسن من الاول ..
مصطفى پألم دا قدر ومكتوب يا بنتى
خلى بالك من نفسك يا غزال …نفسي تحققى حلمى وتبقي دكتورة اد الدنيا ودورى على أهلك يا بنتى …
غزال پبكاء اهلى …ما انت اهلى وكل اللى ليا
مصطفى وقد اشتد عليه المړض اسمعينى يا غزال مفيش وقت انا حاسس ان أجلى قرب ولازم تعرفى كل حاجه انا لقيتك تايهه من اكتر من عشرين سنه كان عندك حوالى سنتين ولا تلاته ويادوب بتتكلمى بالعافيه وقولتى اسمك بالعافيه غزال أو غزالة بقيت مش عارف فكتبتك غزال وكان باين عليكى بنت ناس ..بلغت الشرطه ولما ما وصلوش لأهلك حطوكى فى الملجأ …كنت باجى ازورك ..وانتى اتعلقتى بيا ..مقدرتش اسيبك واتبنيتك
غزال يا بابا كفايه ما تتعبش نفسك حضرتك قولت ليا دا الف مرة
وانا مش عايزة حد من الدنيا دى غيرك انت ..ثم انا قولت ليك كتير مش عايزة اعرف حاجه ..انا عمرى ما هلاقى اب زيك فى حنيته..
مصطفى اسمعينى وبلاش تقاطعينى يا غزال مفيش وقت فى الصندوق اللى فى الدولاب هتلاقى الهدوم اللى كنتى لبساها يومها وكمان خلخال دهب كان فى رجلك اليمين وكان كعب رجلك عليه شامه زى الحنه المرسومة و .. ولم يكمل كلماته
حتى يلفظ أنفاسه الأخيرة
غزال بصړيخ بابا ..بابا …..
استوب اعرفكم بغزال بطلة الروايه
غزال فتاة بسيطه متواضعه بالرغم من شده جمالها الذى يذهل كل من يراها متفوقه فى دراستها
فى السنه الأخيرة من كليه الطب تعمل طبيبه تحت التمرين فى إحدى المستشفيات الخاصه لعائلة الجارحى
متوسطه الطول متناسقه القوام لديها
عيون واسعه باللون الفيروزى ترتدى الحجاب مما يزيدها جمالا لا تضع اى من مساحيق التجميل فهى ليست بحاجه لهم …توفى مصطفى الأب الحنون الذى تبناها واغدق عليها بالحب والمال واعطاها اسمه كى تعيش كسائر الفتيات …واليوم هو جنازة ذلك الرجل الطيب الذى رفض الزواج بأى امرأة حتى تعيش تلك الفتاة حياة هادئه …
فى المستشفى
المدير ابعتيلى دكتورة غزال بسرعه
الممرضه هى ما جاتش النهارده يا دكتور ولا حتى اتصلت ..
المدير ايه الاستهتار دا هى وكالة من غير بواب …
يرد دكتور ايمن بشماته قولت ليك البنت دى مش اد المسئوليه …وحضرتك اللى صممت تخليها تشتغل فى مستشفيات الجارحى اكبر مستشفيات فى مصر ..دى اصلا مش واجهه لينا …
المدير بضيق من حديثه اتصليلى عليها …ثم انا عارف كويس يا دكتور ايمن انا بعمل ايه وما تنساش أن غزال تبقي طالبه عندى واعرف مستواها واقدر اقيمها كويس غزال الاولى على دفعتها خلال سنين دراستها
ايمن پحقد تمام اللى تشوفه يا دكتور حمدى استاذنك وخرج وهو يلعن تلك الفتاة فمنذ أن عملت معهم وهى تجذب الانظار إليها والكل يشهد لها حتى أصبحت افضل طبيبه بالرغم من صغر سنها ..
الممرضه تليفونها مغلق يا دكتور
حمدى بقلق طب روحى انت وجلس يفكر ..ايه اللى. اخرك كل دا يا غزال أول مرة تتأخرى انا عارف

د ايه انتى ملتزمه … اكيد حصل حاجه ..وانقبض قلبه لتلك الفكرة …لايدرى سر انجذابه لتلك الفتاة …فهو يحب زوجته ومرتبط بأسرته ولكن هذه الفتاة يشعر تجاهها مشاعر غير مفهومه بالنسبه اليه … اتصل على ارشيف المستشفى وطلب منهم عنوان غزال بالكامل
وبعد أن دون العنوان خرج من المستشفى وأخذ سيارته إليها
وبعد وقت قصير وصل إلى العنوان
حيث كانت شقه فى الدور الارضي فى منطقه شعبيه …وجد الباب مفتوحا
دق الجرس على استحياء لتخرج سيدة كبيرة فى السن..
حمدى مش دا منزل دكتور غزال مصطفى ..
السيدة ايوا يا ابنى ..هو انت تقرب ليها
حمدى انا الدكتور بتاعها فى الجامعه
السيدة دكتور يا ما انت كريم يارب
والنبي ادخل شوفها
حمدى بقلق مالها غزال ودخل معها ليجد بعض السيدات يجلسن مرتديات ملابس سوداء
انقبض قلبه ليسأل پخوف غزال فين
السيدة تعالى يا دكتور وانا هحكيلك
دى اوضتها وفتحت الباب ليجد غزال ممدة على السرير دموعها تنهمر على خديها دون أى صوت..
قصت له السيدة عن ما حدث وۏفاة والدها مصطفى
السيدة ومن وقت ما ډفناه وهى على الحالة دى ..مابتنطقش
حمدى غزال ..غزال يا بنتى البقاء لله
دون أى رد منها
حمدى واضح انها اتعرضت لازمه نفسيه وعصبيه خلاها تفقد النطق
السيدة ياحبة عينى يا بنتى …اصل ابوها كان كل اللى ليها
حمدى هو مالهاش قرايب ..
السيدة من يوم ما جم سكنوا هنا ماشوفناش ابدا حد بيزورهم …
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
حمدى لازم تتنقل المستشفى …خوفا أنها ټأذى نفسها …واتصل على المستشفى وطلب عربيه إسعاف مجهزة لها …
السيدة بس يا دكتور انت شايف الحال والمستشفى بتبقي مصاريفها كتير
حمدى اطمنى دى المستشفى اللى دكتور غزال شغاله فيها .ودا أقل واجب ..
السيدة ربنا يكرمك ويوقف ليك ولاد الحلال ….
بعد مرور الوقت وصلت الإسعاف وتم نقل غزال إلى مستشفى الجارحى التخصصى …
حمدى بجديه عايز فريق طبي كامل
لدكتور غزال ..وعايز تقرير كامل عن حالتها …
تجمع الأطباء لمعاينه حالتها
دكتور حازم واضح انها اتعرضت لصدمه عصبيه …الموضوع كله نفسي
هو اللى. خلاها فقدت النطق والحركه
لكن مفيش سبب عضوى كله نفسي..
علقنا ليها محاليل وحطينا ليها مهدئ
حمدى زى ما توقعت ..طب الحالة دى هتطلع منها امتى وازاى
دكتور حازم لازم نعرف ايه الأسباب اللى خليتها تفقد الامل فى الحياة بالشكل دا
حمدى بحزن على تلك الفتاة اللى عرفته أن والدها توفى ..ومالهاش حد ولا اى حد كان بيزورهم ..
شريف يبقي هو دا السبب احساسها أن ملهاش حد خلاها تفقد الامل فى الحياة وتستسلم لفكرة المۏت
دا خلى جهازها العصبي يدى إشارة للمخ بتعطيل بعض الحواس ..
لازم تخرج من الحالة دى بالعلاج ولازم
يظهر اى حد من أقاربها احساسها أنها وحيدة خلاها رافضه الحياة
حمدى بحزن للاسف عرفت انها مقطوعه من شجرة ..
مضى اليوم وعاد دكتور حمدى إلى منزله
فى فيلا حمدى الجارحى
سوزان زوجة حمدى الجارحى وهى سيدة فى منتصف الخمسينات تمتلك قلب ابيض طاهر وحنان توزعه على جميع من حولها

سوزان حمدالله على السلامه ..ايه اللى اخرك كدا …اتصلت عليك كتير ومش بترد قلقتنى عليك يا حمدى
حمدى ويبدو عليه الإرهاق اخد بس دش وهحكيلك كل حاجه
قوليلى جواد وصل ولا لسه
سوزان بحزن للاسف لأ اتصل وقال
جاله شغل مهم ومش هيقدر يجى قبل اسبوع ..
حمدى انا مش عارف ايه اللى خلاه دخل الشرطه وبقي ظابط ومعرض نفسه للخطړ ..كان هيحصل ايه لو دخل الطب وبقي دكتور على الأقل يدير مستشفيات الجارحى من بعد مماتي
سوزان بعد الشړ عليك ..انت عارف أنه بيحب يعتمد على نفسه ..يلا جهزت ليك الحمام …وهجهز ليك

د ايه انتى ملتزمه … اكيد حصل حاجه ..وانقبض قلبه لتلك الفكرة …لايدرى سر انجذابه لتلك الفتاة …فهو يحب زوجته ومرتبط بأسرته ولكن هذه الفتاة يشعر تجاهها مشاعر غير مفهومه بالنسبه اليه … اتصل على ارشيف المستشفى وطلب منهم عنوان غزال بالكامل
وبعد أن دون العنوان خرج من المستشفى وأخذ سيارته إليها
وبعد وقت قصير وصل إلى العنوان
حيث كانت شقه فى الدور الارضي فى منطقه شعبيه …وجد الباب مفتوحا
دق الجرس على استحياء لتخرج سيدة كبيرة فى السن..
حمدى مش دا منزل دكتور غزال مصطفى ..
السيدة ايوا يا ابنى ..هو انت تقرب ليها
حمدى انا الدكتور بتاعها فى الجامعه
السيدة دكتور يا ما انت كريم يارب
والنبي ادخل شوفها
حمدى بقلق مالها غزال ودخل معها ليجد بعض السيدات يجلسن مرتديات ملابس سوداء
انقبض قلبه ليسأل پخوف غزال فين
السيدة تعالى يا دكتور وانا هحكيلك
دى اوضتها وفتحت الباب ليجد غزال ممدة على السرير دموعها تنهمر على خديها دون أى صوت..
قصت له السيدة عن ما حدث وۏفاة والدها مصطفى
السيدة ومن وقت ما ډفناه وهى على الحالة دى ..مابتنطقش
حمدى غزال ..غزال يا بنتى البقاء لله
دون أى رد منها
حمدى واضح انها اتعرضت لازمه نفسيه وعصبيه خلاها تفقد النطق
السيدة ياحبة عينى يا بنتى …اصل ابوها كان كل اللى ليها
حمدى هو مالهاش قرايب ..
السيدة من يوم ما جم سكنوا هنا ماشوفناش ابدا حد بيزورهم …
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
حمدى لازم تتنقل المستشفى …خوفا أنها ټأذى نفسها …واتصل على المستشفى وطلب عربيه إسعاف مجهزة لها …
السيدة بس يا دكتور انت شايف الحال والمستشفى بتبقي مصاريفها كتير
حمدى اطمنى دى المستشفى اللى دكتور غزال شغاله فيها .ودا أقل واجب ..
السيدة ربنا يكرمك ويوقف ليك ولاد الحلال ….
بعد مرور الوقت وصلت الإسعاف وتم نقل غزال إلى مستشفى الجارحى التخصصى …
حمدى بجديه عايز فريق طبي كامل
لدكتور غزال ..وعايز تقرير كامل عن حالتها …
تجمع الأطباء لمعاينه حالتها
دكتور حازم واضح انها اتعرضت لصدمه عصبيه …الموضوع كله نفسي
هو اللى. خلاها فقدت النطق والحركه
لكن مفيش سبب عضوى كله نفسي..
علقنا ليها محاليل وحطينا ليها مهدئ
حمدى زى ما توقعت ..طب الحالة دى هتطلع منها امتى وازاى
دكتور حازم لازم نعرف ايه الأسباب اللى خليتها تفقد الامل فى الحياة بالشكل دا
حمدى بحزن على تلك الفتاة اللى عرفته أن والدها توفى ..ومالهاش حد ولا اى حد كان بيزورهم ..
شريف يبقي هو دا السبب احساسها أن ملهاش حد خلاها تفقد الامل فى الحياة وتستسلم لفكرة المۏت
دا خلى جهازها العصبي يدى إشارة للمخ بتعطيل بعض الحواس ..
لازم تخرج من الحالة دى بالعلاج ولازم
يظهر اى حد من أقاربها احساسها أنها وحيدة خلاها رافضه الحياة
حمدى بحزن للاسف عرفت انها مقطوعه من شجرة ..
مضى اليوم وعاد دكتور حمدى إلى منزله
فى فيلا حمدى الجارحى
سوزان زوجة حمدى الجارحى وهى سيدة فى منتصف الخمسينات تمتلك قلب ابيض طاهر وحنان توزعه على جميع من حولها

سوزان حمدالله على السلامه ..ايه اللى اخرك كدا …اتصلت عليك كتير ومش بترد قلقتنى عليك يا حمدى
حمدى ويبدو عليه الإرهاق اخد بس دش وهحكيلك كل حاجه
قوليلى جواد وصل ولا لسه
سوزان بحزن للاسف لأ اتصل وقال
جاله شغل مهم ومش هيقدر يجى قبل اسبوع ..
حمدى انا مش عارف ايه اللى خلاه دخل الشرطه وبقي ظابط ومعرض نفسه للخطړ ..كان هيحصل ايه لو دخل الطب وبقي دكتور على الأقل يدير مستشفيات الجارحى من بعد مماتي
سوزان بعد الشړ عليك ..انت عارف أنه بيحب يعتمد على نفسه ..يلا جهزت ليك الحمام …وهجهز ليك

أن ممكن ادخل واحدة ست فى حياتى ..هو انا ناقص جنان ..كفايه انت عليا ….
عند غزال
يدخل دكتور حمدى إليها حجرتها ويقيس الضغط بنفسه تحت انظار دكتور ايمن الذى يستشيط غيظا من اهتمامه الزائد بتلك الفتاة
حمدى الضغط كويس ..هه يا غزال مش عايزة تكلمينى
كانت غزال صامته وثابته لا تتحرك …
حمدى بحزن عليها انا عارف ان جو المستشفى دا مش هينفعك …
ونظر الى ايمن
حمدى اكتب ليها على خروج والنهارده بعد الشغل هاخدها ..
ايمن بنظرات حيرة منه فى نفسه معقول فى علاقه بينهم
ودا السر وراء اهتمامه …اومال فين أهلها ازاى محدش سأل عليها
حمدى دكتور ايمن روحت فين بكلمك مش بترد
ايمن هه لا آسف معاك يا دكتور حاضر هكتب لها على خروج

مر يوم العمل وبالفعل أخذ دكتور حمدى غزال معه بسيارته كما عين لها إحدى الممرضات لتأتى معهم لرعايتها
قاد سيارته إلى الفيلا ليجد سوزان وبعض الخدم فى انتظارهم ..
وما أن رأت سوزان غزال انقبض قلبها
وشعرت وكأنها ابنتها لتنزل دموعها على حال تلك الفتاة الصغيرة
سوزان الف سلامه عليكى يا بنتى .أن شاء الله تكونى فى احسن حال ..ودا قضاء ربنا ..وربنا يجعلها اخر الاحزان
دخلوا الفيلا جميعا حيث ساعد الخدم غزال للوصول إلى حجرتها بالطابق العلوى … وحجرة الممرضه بالحجرة المجاورة …
سوزان عايزاكى تعرفى أن دكتور حمدى بيعزك كتير وديما بيحكيلى عنك ..واحنا هنا اسرتك وكمان سهر بنتى ادك وهتكونى بنتنا زيها بالظبط..
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.

كانت غزال تسمع وتشعر أنها تائهة فى هذه الحياة ..ولا تستطيع الرد
حمدى يلا يا سوزان نسيبها ترتاح ..ونظر إلى الممرضه..اى حاجه تحصل تبلغينى فى وقتها ..ومش هوصيكى على مواعيد الادويه
الممرضه وتدعى حنان امرك يا دكتورك
غادر كلا من سوزان وحمدى
لتبقي غزال ممدة على السرير
تذهب حنان إلى الخادمه وتدعى سماح
حنان عايزاكى تعملى اكل صحى
سماح اكتبيلى كل حاجه وانا هخلى محروس جوزى يجيبلى كل الطلبات
حنان بتساؤل صحيح هى دكتور غزال تقرب ايه لدكتور حمدى
سماح والله علمى علمك …احنا اتفاجئنا بأننا هنتنقل هنا علشان قريبه الباشا …بس معرفش تقرب ليه ايه ..
حنان تمام يلا شوفى شغلك
يرن هاتف حنان
حنان الو ..ايوا يا دكتور ايمن
ايمن ايه الاخبار عندك
حنان الحالة لسه زى ما هى ..ودكتور حمدى ومراته مشيوا خلاص
ايمن مراته !!!
حنان ايوا ..احنا وصلنا لقيناها هنا ..
ايمن واضح أن فى سر ورا الموضوع دا …عموما اى جديد تعرفينى بسرعه
حنان اكيد يا دكتور ..وأغلقت الهاتف..
فى المساء
انتهى جواد من المأموريه وقرر السفر
كان يقود سيارته بسرعه وها قد اقترب من الفيلا ليرى فجأة جرو يعبر الطريق
حاول أن يتفاداه لتصطدم السيارة بإحدى الشجر على الطريق …
اصتدمت رأسه ونز فت أنفه حاول بصعوبه أن ينزل من السيارة
كان يشعر بالدوار الشديد تحامل على نفسه حتى وصل إلى الفيلا
صعد إلى الطابق العلوى بكل صعوبه
فتح باب الغرفه وما أن اقترب من السرير شاهد ملامح انثى تتمدد على السرير ولكن الدوار قد اشتد عليه ليقع
مغشيا عليه بجانبها على السرير ..
فى صباح يوم جديد على أبطالنا
يستيقظ جواد ورأسه يؤلمه
حاول أن يقوم ليجد من تنام على ذراعه ..
جواد بذهول انتى …

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية كعب الغزال)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *