روايات

رواية ارهقتني عيونها الفصل الثاني 2 بقلم نورا كرم

رواية ارهقتني عيونها الفصل الثاني 2 بقلم نورا كرم

رواية ارهقتني عيونها البارت الثاني

رواية ارهقتني عيونها الجزء الثاني

ارهقتني عيونها
ارهقتني عيونها

رواية ارهقتني عيونها الحلقة الثانية

كانت تجلس ريتال علي احد شواطئ اسكندريه وكانت تتأمل البحر عيونها ماليئ بالدموع علي ما حدث لها
كانت تتحدث مع نفسها وهي تبكي وتنظر إلي
البحر :انا مش عارفه اي بيحصلي انا شكيت كتير لربنا مفيش دعاء عايز يستجاب ,واللهي ياربي كتير عليا اوووي يعني الاول الصبح اشوف الإنسان الي بحبو بيخطب واحده تانيه والتانيه دي تبقا صحبتي ,وبعدين عربيه تجي تلوشني الصبح وكونت هموت ,
ومرات ابويا تطردني من بيت ابويا ,وبعدين بجد تعبت تعبت مش عارفه اروح فين ولا اجي منين يا رب…… اخذت ريتال تبكي بشده,
وفجاء تفجاءت ريتال بأحد يمد لها منديل حتي تجفف دموعها =نظرت خلفه لتجده شاب وسيم يبتسم لها
وقفت من مكانها برتباك وهي تمسح دموعها =انت انت مين
فريد يحول تهديئتها=اهدي بس انا اسمي فريد الالفي انا صراحه وراكي من ساعة مخبطك ووصلتي بيتك وبعد كده لقيتك طلعه من البيت بتعيطي جريت وراكي لحد هنا اتحرجت في الاول صراحه اني اجيلك قولت عيب تروحلها هي متعرفشكش بس صراحه مهونتيش عليا
نظرت له بتساول من هذا الشخص الغريب:انت انت مين وتمشي ورايا لي اصلا هو انا وفجاء تذكرت =ااااااه انت الود بتاع الصبح الي خبطنيي بالعربيه بس ثاوني هو انت لي مشيت ورايا اصلا
فريد وهو ينظر إلي عينها =نا صراحه كونت عايز اطمن عليكي انتي عارفه بقا انتي روح ولو كان جرالك حاجه كونت هتحاسب عليكي ولا اي
نظرت له ريتال بتفاهم=اممممم طب متشكره اوووي اني مهونتش عليك اتفضل يلا
اتنهد فريد وقال=مهو انا صراحه مقدرش اسيبك لوحدك في الشارع ما انا عرفت انتي مشيتي من بيتك لي بعد مسالت عرفت انو انتي ومرات ابوكي بتتخنقو كده كل يوم بس لما شوفت عياطك قولت في حاجه اكبر اكيد
ريتال بعصبيه=لا الإله الا الله بوص انا معرفش انت مين وبتتدخل في حياتي لي بس انا مش هقولك غير شكرا لمساعدتك واتفضل ملكش دعوه بيا
فريد بتعجب=هو اي اتفضل اتفضل علي فكره انا بحاول اساعدك وانا مقدرش اسيبك في الشارع كده وامشي انتي بينت بردو عيب عليا لو عمالتها
ريتال بنرفزه=لا حول ولا قوه الا بالله يا صبر, يبني هو انا اعرفك اصلا سبني في حالي
فريد بإصرار=لا علي فكره انا مش عايز اعرف حاجه عنك بس انا مش همشي من هنا غير لما تروحي بيت وتقعودي فيه عندك عشان اوصلك ولا لا
شردت ريتال قليلا وهي تفكر من لديها ولكن لا احد يحبها ولا احد يتقبلها ابدا
فريد وهو يشير لها=اي روحتي فين
فاقت ريتال من شوردها=اااااي… لا معنديش حد ارحلو
اتنهيد فريد =طب وصحبتك بتعت الصبح دي
ريتال بحزن:لا مينفعش اروح عندها ,عندها اخوات شباب وانا بنت عيب اقعود معاهم والناس عارفني يقولو عليا اي
فريد اتنهد بعمق وقال=طب خلاص انتي تجي عندي لحد ملقيلك بيت او حتي ارجعلك بيت ابوكي ده لو انتي عايزه
نظرت له ريتال بدهشه =عندك عندك فين, انت عبيط انت قليل ادب علي فكره وانا بقول بردو مفيش حد بيساعد حد كده لله والوطن كده اكيد عاوز حاجه وكانت ستكمل ولكن أوقفها فريد بوضع يده علي فمها
فريد وهو يضع يده علي فمها =اسكتي اي ده بكبورت اتفتح انا مش عايش لوحدي انا كونت هجيبك تقعودي مع عايلتي في القصر بتاعنا
شعرت ريتال قليلا ببعض الحرج=اهلك انت عندك اهل
فريد بتعجب:امال يتيم
نظرت له ريتال بحده وقالت=انا نفسي اعرف انت شكلك حد محترم وابن ناس بتساعدني لي وبعدين عليتك دي لما تشوفني هتقولك اي هااا هياخدو عني فكره اي
تتنهد فريد بعمق=انا عارف انك كل الاسئله دي هدور في بالك بس متخفيش لا بابا ولا ماما هايمنعو ..انك تقعودي عندنا بيتنا كبير
اتنهدت ريتال بعمق كانت لاتعرف هل تثق به ام لا
فريد بابتسامه = لو انتي خايفه من علتي متخفيش انا هفهمهم وانتي هتحبهم اويي
ريتال اتنهدت بحزن=انا مش عارفه انت مين ولا بتعمل كده لي ..بس انا هروح معاك عشان خاطر انا معنديش حد ارحلو
فريد بابتسامه=طيب يستي لو لقيت نفسك مش مرتاحه تقداري تمشي
هزات رأسها بالإجابة وهي لا تدري ماذا سيحدث معها وما ينتظرها ولكنها موطره أن تذهب معه
اصتحبها فريد وهو يقول=صدقيني مفيش حاجه واللهي قصدي خير
نظرت له ريتال .نظره غير مفهومه وقالت=انا مش عارفه انا شكه فيك لي
ضحك فريد عليها وقال =هههه لا حول ولا قوه الا بالله طب يلا ,ذهبت معه لانها لم تجد احد غيره أمامها يساعدها
وصلو الي سيارته صعدت الي السياره تحت نظرات متعجبه هي سياره فخمه وجميله , كلما تمنت بأن يكون لها واحده مثلها .!!!
كان يسوق فريد السياره وهو ينظر لها ومتعحب من كم هذا الجمال فهو تعرف علي الكثير من البنات ولكن لم يره أحد بهذا الجمال من قبل
نظر لها فريد فهي لا تتحدث حاول أن يكسر الصمت بينهم=وانتي بقا اسمك اي
ريتال بابتسامه سخريه= يعني وخدني معاك ومش عارف اسمي..اتنهدت بعمق وقالت ريتال اسمي ريتال
فريد بإعجاب شديد=واووو بجد اسمك حلو معادش عليا قبل كده
ريتال =ايوه منا عارفه نادر لما تلقي حد بنفس الاسم ده
فريد بتساول=بقولك اي انا عايز اسالك سؤال متفتكرنيش بحاول ادخل في حياتك بس فضول مش اكتر …انتي لي طلعتي من بيتك بتعيطي واي سبب يخلي مرات ابوكي تطردك
ريتال بحزن=انا …ومرات ابويا مبتحبش بعض وكل يوم بتتخانق معايا كل يوم علي مصاريف البيت وكده ..حولت كذه مره تطردني من البيت بس انا كونت بدفعلها فلوس ..عشان معنديش حتي اروحها ولما الدنيا خبطت معايا شويا وفضلت يومين مش بدافع طردتني من البيت
فريد بحزن: انا مكونتش اعرف كل ده معقوله في ناس كده وبعدين هي لي بتكرهك كده
ريتال بحزن وهي تنظر إلي الطريق=لو سمحت مش عايز ه اتكلم اكتر من كده
فريد وهو ينظر إلي كم الحزن الذي بعين هذه الفتاه في كانت مثل الطفله فهي جميله جدا وتستحق بأن تكون سعيده=انا اسف لو كونت ديقتك
ريتال بحرج وحزن=لا ابدا دانا الي اسفه لو كونت ديقتك انت اول انسان يساعدني من وقت لما مات بابا سبني مع الست دي وانا بتعذب معها
فريد بابتسامه=ولا يهمك ..انا هرجعلك بيتك تاني يومين بس هتصرق وهرجعهولك
ريتال بابتسامه الم=وده هيحصل ازي ده
فريد بابتسامه=انا هتصرف خليكي وثقه فيا
نظرت له ريتال بتعجب ثم نظرت إلي أمامها وفي بداخلها كثيرا من الكلام لا تستطيع بأن تخرجه من رائسها ابدا ظلت ريتال علي هذا الوضع حتي وصلو الي قصر الالفي
فريد بابتسامه=ادينا وصلنا
نظرت ريتال أمامها حتي تجد قصرا فاخر تعجبت من …شكله الجميل
ريتال بتعجب=اي ده انت ساكن هنا
فريد بابتسامه=ااااه لي في اي
ريتال بستغراب=في اي …انت لما قولت البيت كبير يعني مكونتش متوقعه انو كده
فريد بابتسامه=وهي دي حاجه تديقك
ريتال وهي ترجع خصله شارده من شعرها=لا ابدا هيديقني لي
فريد بابتسامه وسيمه=طب يلا انزال
نزالت ريتال من السياره تحت نظارات التعجب بعينها وهي تنظر الي القصر ..ظنت بأنها تحلم
فكان له طريق طويل للوصول الي الداخل القصر ..وكانت هناك حديقه مليئه بالزهور الجميله من جميع الالوان…دخلت ريتال تحت نظرات التعجب التي لمحها فريد وهو يبتسم
دخلو الي الداخل القصر وجدته ريتال اكبر وافخم بكثر من الداخل
وجده فريد ولدته تجلس
فريد بابتسامه=تعالي اعرفك علي ماما
ذهبت معه ريتال ومازالت تحت نظرات التعجب
ذهب فريد الي ولدته وقال= ماما
نظرت خلفها لتجد فريد ومعه فتاه شديدة الجمال
(سهير هانم ولدت فريد هي امراءه تبلغ من العمر 50عاما ولكن كانت شديد الجمال برغم من ذالك كان لها هيبه ورقي )
سهير بتنهيد=فريد انت اخيرا جيت
ثم نظرت خلفه بتعجب بس مين الي معاك دي
فريد بابتسامه وهو يشير علي علي ريتال=اعرفك يا ماما دي ريتال
سهير بابتسامه تحت نظرات التعجب من جمالها =اهلا وسهلا
ريتال بابتسامه جميله=اهلا وسهلا بيكي
وفي هذه اللحظه دخل ولد فريد وهو متعجب :فريد معقوله اجي ولقيه قبلي في البيت
ونظره الي الوقفه بجنبه تحت نظرات التعجب من الجميع
فريد بابتسامه= انا عارف انو في مليون سوال في دماغكو بس احب اعرفكم دي اسمها ريتال
شوار الي ولديه =لو سمحت يابابا لو سمحت يا ماما ينفع تجي معايا جوه افهمكو كل حاجه
سهير وهي تهز راسها بالإجابة=اتتفضل
فريد وهو يوجه حديثه الي ريتال=خاليكي هنا هاجيلك حالا
دخل فريد وولديه الي الغرفه وترك هذه المتعجبه وهي تدور حولين نفسها بتعجب شديد
اخذت تلامس الاشياء برقه تخاف أن تجرحها , وكانت تحمل فاظه شكلها جميل بها الوان كثيره
حتي جاء احد من خلفها ,بزعيق وهو يقول
انتي مين وبتعملي اي هنا وقعت ألفاظه من يدها وانكسرت
سمع فريد صوت ألفاظا وهي تنكسر خرج من الغرفه بخوف هو ولديه ووجده اخته مايا
********************
(كانت اخت فريد مايا هي فتاه جميله جدا كان لديها عيون واسعه بلون البني ولها بشره قمحويه ووجه مستدير وذات جسد ممشوق وشعر بني طويل)
********************
مايا بصوت مرتفع = انتي مين انتي حراميه صح
ريتال بدموع وهي تهز راسها بالنفي=لا انا مش حراميه مازالت ستكمل ولكن جاء فريد
فريد بغضب=مايا اي الي انتي بتقوليه ده دي مش حراميه دي ريتال
مايا بسخريه = يعني اي ريتال ومين ريتال واحده اعرفها من سنين يعني
فريد بحده=اهدي وهفهمك ينفع
هزات رأسها بالإجابة وهي تنظر إلي ريتال التي امتلأت عيونها بالدموع=ماشي
ذهب فريد الي ريتال وامسك يدها وذهب بها الي غرفة من غرف القصر
فريد=بوصي يا ست انتي هتقعودي هنا لحد ملقيلك بيت او علي الاقل ارجعلك بيت بابكي تمام
ريتال بحزن=لا انا شكلي مش مرغوب فيها كا الا عاده اختك بتقول عليا حراميه انا لازم امشي مش لازم اسببلك مشاكل اكتر من كده وهمت للخروج ولكن أوقفها
فريد وهو يوقفها قبل أن ترحل=تمشي اي انتي عبيطه وبعدين هي مايا كده بارده بس هي, طيبه اووي وربنا هتحبيها اووووي صدقيني بنسبه لبابا وماما هما فهمو ووفقو انك تقعودي عندنا عادي .
ريتال بحزن=بس انا…. أوقفها فريد بوضع يده علي فمها
فريد وهو يضع يده علي فمها=انتي الي بس واتفضلي نامي يلا لحد منشوف اي هيحصل بكره او تقعودي هنا لحد مجبلك العشه وهدوم تخدي شور وبعدين نامي .
وذهب من أمامها وهي تتسال من هذا للمره الف ولماذا يفعل كل هذا ولي بيعملها بلطف رغم أن. كل الناس بتعملها وحش .
ذهب إلي ولديه الذي كانو يجلسون ليفهمو ما يحدث الآن
فريد بتنهيد=انتو لسه صحين
سهير بتنهيد=وهيجلنا نوم ازي يعني واحنا مش فاهمين حاجه
جلسه أمامهم وقص عليهم ما حدث بينهم صباحا ومن هي ريتال
مايا بحزن:يحرام بس هي جميله اوووي لي يعملو فيها كده
سهير بحزن =انت متاكد من الكلام ده انا مش قادره اصدق قد اي الناس بقيت قسيه أنها ترمي بينت زي القمر كده في الشارع استغفر الله العظيم
وقال ولده عثمان بيه:الحمد لله علي الي احنا فيه وانت ربنا هيجزيك اكيد عشان ساعدتها يبني يلا بقا كل واحد يروح ينام والصباح رباح
وبعدما نام الجميع ذهب لها بيجامه من أخته وطعاما دافئ لتأكل
دخل فريد وهو يخبط علي الباب ينفع ادخل”
ريتال بحرج=اتفضل خوش
فريد بابتسامه جذابه= اتفضلي دي بجامه عشان تاخدي شور وده عشه عشان تتعشي
ريتال بحرج شديد=متشكره اوووي علي كل حاجه عمالتها معايا انا اسفه لو كونت ديقتك أو ديقت عيلتك
فريد:اي الي انتي بتقوليه ده انتي نورتينا علي فكره وماما وبابا فهمو كل حاجه ومقلوش حاجه علي فكره اتفضلي بقا كولي ونامي والصباح رباح
ريتال بابتسامه رقيقه:متشكر اوووي
فريد مبدالها الابتسامه=ماشي يست العفو يلا انا هروح انااام اشوفك بكره تصبحي علي خير .
ريتال= وانت من اهلو .
خرج من الغرفه وذهب الي غرفته وهو يتأمل ملامح وجهها التي لا تتباعد عن باله ابدا حتي نام
وفي غرفة ريتال خرجت من الحمام ذهب الي السرير لتنام ولكن كل محدث مها اليوم لا يصدق بالاول حبيبها الذي تسبب في كسر قلبها أو ما حدث في بيت ولدها أو من اين اتي لها فريد لمساعدتها نامت ريتال بعد تفكير طويل والم وهي تفكر بكل محدث معها .
.وفي صباح اليوم التالي)…”

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ارهقتني عيونها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *