روايات

رواية زمزم قلبي الفصل الثامن 8 بقلم بيان الجارحي

رواية زمزم قلبي الفصل الثامن 8 بقلم بيان الجارحي

رواية زمزم قلبي البارت الثامن

رواية زمزم قلبي الجزء الثامن

زمزم قلبي
زمزم قلبي

رواية زمزم قلبي الحلقة الثامنة

خرجت إشراق ونهلة من المطبخ ووضعن الإفطار إلى المائدة
إشراق: رايحة انادي عليهم
نهلة: ماشي
ذهبت إشراق إلى غرفة المعيشة وقالت: يلا الفطار جاهز،ايه هما البنات منزلنش
إيهاب: لا
إشراق: رايحة اشوفهن ويلا اسبقوني
ذهبوا وجلسوا على طاولة الطعام وصعدت إشراق لغرفة الفتيات
دقت الباب ففتحت لها بشرى،دخلت إشراق وقالت بابتسامة: صباح الخير يا بنات،ايه لسا نايمات
بشرى بابتسامة: صباح الفل ياست الكل،لا صحينا خلاص
إشراق: زمزم فين
خرجت زمزم من غرفة الملابس وقالت: أنا هنا يا حبيبتي،صباح السكر
إشراق: صباح العسل،ايه الجمال دا
حيث كانت ترتدي زمزم” فستان واسع ةجويل باللون الارجواني وحجاب باللون الأبيض وحذاء رياضي باللونالابيض”
زمزم بخجل: احم شكرا
ضحكت إشراق وقالت ورود بغيظ: بقولك يا أزهار هو انا من العيلة دي؟
ضحكت إشراق وقالت: يوووه تصدقوا الوقتي اتذكرتكم
ضحكت زمزم وقالت إشراق بابتسامة: صباح الفل والياسمين ها حلو كدا
ضحكت ورود وازهار وقالت بشرى: راجح هيعلقني انا اتأخرت المفروض انزل
إشراق: يلا يلا الكل قاعد تحت على الفطار
نزلنَّ إلى الاسفل
وتوجهن إليهم،رأتهن نهلة فقالت بابتسامة وهي تضع الشاي على الطاولة: صباح السكر،ايه الجمال دا يا عسولات
ابتسمت زمزم وذهبت إليها واحتضنتها وقالت: والله مافي عسل غيرك يا عمتو
تامر بصدمة: عمتو؟من متى الاحترام دا يا ست زمزم
إيهاب: اخر…س يا تامر
تامر: شكرا ياحج
كتمت زمزم ضحكتها واحاضنت إيهاب ثم جلسوا جميعا يتناولون إفطارهم بساعدة وراحة
====================================
في منزل زياد والد زمزم
كان أحمد ومحمد وزنود ورؤوف جالسين يتناولون إفطارهم
نظرت زنود لرؤوف وقالت: رؤوف مالك مش بتاكل ليه
محمد بسخرية: اتركيه يا ماما اصل باله مشغول على الست زمزم
أحمد بسخرية: بجد؟
رؤوف بغضب: ايه رأيكوا تسكتوا ولا اتركها ليكم زي زمزم
زنود: رؤوف مالك كدا متعصب ليه
رؤوف: مش متعصب لكن ياريت تقولي لولادك يسكتوا
زنود: وهما بقولوا ايه غلط
نهض رؤوف ونظر لهم بغضب وقال: ورب الكعبة اكون عديم كرامة اذا رجعت أو عرفتكوا مكاني،وزمزم دي الي مش عجبيتك يا امي هتندمي انك عاملتيها كدا
ثم خرج من المنزل وتركهم في حالة من الصدمة متى أصح يدافع عن زمزم
زنود: الواد دا معمول ليه عمل اكيد
أحمد: سيبك منه يا امي،المهم راجح عرف بحاجة ولا ايه
زنود: معرفش يا أحمد،لكن راجح انت تعرفه بيعرف كل حاجة،ربنا يسترها
محمد: يارب،يلا انا نازل
احمد: وانا نازل معاك
زنود: ايه فين رايحين كدا
احمد: هنشوف صحابنا واي شغلانة نشتغلها بقا
زنود: وتشتغلوا ليه والمصنع بتاع ابوكم موجود
احمد: المصنع كل فترة وفترة ننزل عليه،لكن احنا عايزين شغل يقلب حياتنا،مش معقول عمنا يكون معه كل الفلوس دي وعايش عيشة احسن واحنا نعيش هنا
زنود: ربي يحفظكم يارب ويهدي اخوكم
=====================================
توجه رؤوف إلى شركة عمه
قابل السكرتيرة الخاصة بمكتب عمه وقال: لو سمحتِ استاذ إيهاب موجود
السكرتيرة واسمها مرجان: آسفة يا فندم هو مش موجود حاليا،تقدر تستناه هنا هو مش هيتأخر
رؤوف: تمام شكرا
وجلس ينتظره
=====================================
في منزل إيهاب
إيهاب: الحمدلله،نهلة عايزك تنزلي الشركة الام
نهلة: ليه هو في حاحة ولا ايه
إيهاب: لا متقلقيش،لكن عايزك ترجمي كم ايميل وفي كم حاجة محتاجة توقيعك
نهلة: تمام،انا قايمة اجهز نفسي
صعدت نهلة إلى الأعلى وقال تامر: انا قايم اروح الشغل،عايزين حاجة
إشراق: ربي معك يا حبيبي
إيهاب بغيرة: احم
ضحك راجح وقال: ما قلنا مية مرة بلاش شغل العشق الممنوع دا راعي انه الحج بيغير يا ماما
ضحكت إشراق وقال إيهاب: زمزم هتبقي هنا ولا تيجي مع نهلة الشركة
إشراق بابتسامة: انا بقول انك تنزلي معهم يا حبيبتي،لأنك هتزهقي هنا،وكمان انا ممكن انزل اشوف لي كم حاجة للبيت
زمزم: تمام
ورود وأزهار: يلا جماعة مع السلامة احنا نازلين الجامعة
الجميع: غي رعاية الله
راجح: بشرى جاهزة ولا ايه
بشرى: ايوا يلا
إيهاب: انتبه لاختك يا راجح
راجح: متقلقش،يلا سلام
إشراق: في رعاية الله
وبعد دقائق نزلت نهلة،وخرجت هي زمزم في سيارتها باتجاه الشركة،وتامر في سيارته،وهكذا إيهاب
========≈============================
بعد مرور الوقت
وصلت ورود وأزهار إلى الجامعة
أزهار لرفيقاتها: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،عاملين ايه يا شباب
إحسان وهي رفيقتها ورفيقة ورود: يا بنتي نفسي مرة كدا متتأخريش،وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ضحكت ورود وقالت: معلش يا إحسان المرة الجاية مش هنتأخر
سلام: يلا على محاضرتك يا ورود انتِ وقمر وشمس،انتبهن لنفسكن
ورود: حاجة تانية يا ماما سلام
سلام: اه يا قلبي،اذا ما مشتيش انتِ والقرود الي جنبي لأكون قالعة الكوتش ولاحقكوا بيه،عارفاتني مجنونة واعملها
ورود: يلا يا شمس وقمر،جبتوا لينا الكلام
ضحكت الفتيات وتوجهت ورود وشمس وقمر اخوات سلام إلى محاضرتهن،فهن يدرسن ” إدارة أعمال سنة ثالثة”
وتوجهت إحسان وسلام وازهار إلى محاضرتهن،فهن يدرسن” التصميم وأقصد بالتصميم هنا تصميم الأزياء، سنة رابعة”
=====================================
وصل كل من إيهاب وتامر ونهلة وزمزم إلى الشركة
نزلوا من سياراتهم،وتوجهوا إلى الداخل بهيبة وتواضع
ركبوا المصعد،ثم وصلوا إلى الدور السادس وهو آخر دور في الشركة،نزلوا من المصعد،وقف الموظفين احتراما لإيهاب،وصلوا إلى مكتب إيهاب
رد إيهاب السلام ثم قال بابتسامة: ازيك يا رؤوف،انت من زمان هنا
رؤوف: الحمدلله بخير يا عمي،لا لا من شوية كدا
ركضت اليه زمزم واحتضنته احتضنها بحب وقال إيهاب: اتفضلوا على المكتب اتفضلوا،دخلوا إلى المكتب فقال: مرجان ياريت تقولي لعم رابح يبعت أربعة قهوة سادة وواحد شاي من دون سكر
مرجان باحترام: حاضر
دخل إيهاب إلى المكتب وجلس وقال: ايه في القعدة مش شايف غير زمزم ولا ايه ياعم رؤوف
ضحك رؤوف وقال: حقك عليا يا عم،بس بردو اختي وحشاني اوي
إيهاب: ربنا يخليكم لبعض
نهلة: يارب،بقولك يا رؤوف يا عسل انت
رؤوف لزمزم وتامر: الكلام ليا؟
ضحك الاثنان عليه وقال: نعم يا حياتي قولي قولي مصيبة صح
ضحكت نهلة وقالت: متيجي تشتغل معنا هنا
إيهاب: اول مرة تفكري
ضحكت نهلة وقال رؤوف: لا لا انسوا
إيهاب: هي كلمة وحدة،اليوم هتبدأ شغل مع تامر،وتمسك مكان ابوك الله يقومه بالسلامه
رؤوف: تمام يا عمي
====================================
وصل راجح وبشرى إلى مبنى المخابرات
فراجح مقدم وبشرى رائد
نزلوا من سياراتهم وتوجهوا للداخل ووصلوا مكتب راجح ودخلوا
جلس راجح وامامه بشرى وقال: متى هنترفع من رتبة الرائد دي؟
بشرى: بفكر اخرج من الشغل دا واتركه بعد ما نخلص من المهمة دي
راجح: وبعدها؟
بشرى: اشتغل مع بابا
راجح: حلو،ربنا يوفقك

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية زمزم قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *