روايات

رواية فعلتها لأجل أبي الفصل الحادي عشر 11 بقلم هدير عبدالعليم

رواية فعلتها لأجل أبي الفصل الحادي عشر 11 بقلم هدير عبدالعليم

رواية فعلتها لأجل أبي البارت الحادي عشر

رواية فعلتها لأجل أبي الجزء الحادي عشر

فعلتها لأجل أبي
فعلتها لأجل أبي

رواية فعلتها لأجل أبي الحلقة الحادية عشر

ماما : يا دنيا نفسي أفرح بيكِ.
دنيا بضحك : تفرحي فيا؟!
ماما : لا بجد نفسي أفرح بيكِ.
بابا بحكمة: مشكلتنا أننا بنشوف فرحة البنت بالجواز بس , بالرغم أننا ممكن نفرح بيها كل يوم عادى , نفرح إنها بتقابل صعوبات و تعديها ، نفرح كل مره صانت فيها نفسها من فتن الدنيا, عن كل حلم وصلت ليه ونجاح حققته كل دى إنجازات المفروض نفرح إنها بتعملها و إنها بنتنا الجميلة إللى عملت كله ده لوحدها.
دنيا بحضن : أجمل اب فى الدنيا كلها.
ماما بحزن : يعنى برضو مش هتتجوزي؟
دنيا : زى ما بابا قال أنا لسه فعلاً طالعه من تجربة محتاج أتعلم منها .
بابا بفخر : يعنى هتكملي تعليم ؟!
دنيا بسعادة: أيوة إن شاء الله.
ماما بأستسلام: مقدرش أتكلم كفاية المره إللى فاتت أنا كنت السبب , ربنا يكتبلك الخير يا بنتى و يعوضك خير .
آلاء : النتيجة هتبان بكره متعرفيش أى حاجه عنها خائفه أوي بجد ،نتيجة تالته إعدادى دى مرعبة بجد.
دنيا: لسه والله, مش عارفه أي حاجه.
ماما : مين إللى بيخبطت ؟
مالك : دا خالو محمد .
ماما : ازيك يا أبو حنين عامل آي ؟
خالو : أنا جاي أشرب الشربات ؟
دنيا بحماس و فضول: النتيجة ظهرت؟
خالو : اه.
آلاء بتشد منه الدرجات بسرعة علشان تشوف عملت أي: بابا أنا نجحت و ناقصة درجة و نص بجد مش مصدقة.
خالو : اه ما شاء الله.
دنيا بتنطت من الفرحة و بتحضني : بجد الف مبرووووووك.
معاذ: يبقا كده هنخرج مرتين الاسبوع ده صح ؟!
دنيا بضحك : ان شاء الله هى عزومة واحده .
ماما : ألف مبروك يلا بسرعة بقا هاتوا البيبسي لخالكم .
خالو بضحك : كفاية ليمون نعناع كله مق….اطعة
مالك بضحك : فعلاً ، تعرف أنا بفضل ادور كتير علشان آشوف حاجه مش م_قا_ط—عة و كأن كل المنتجات ليهم.
خالو بابتسامة: بتدور كتير أوي صح ؟
مالك : أنا بكون هطق بجد .
خالو : اخص عليك يا مالك.
مالك بسرعة : بكون مضيق علشان اخواتنا هناك المواقف صعبة أوي و الناس مش عارفه تنام بجد , لكن مش فارق معايا أشرب أى بكون مقهور عليهم.
خالو:يا عمري تسلم الام إللى ربتكم .
ماما : و يسلم الاب إللى علم الدين و المبادئ.
خالو : أكيد طبعاً.
↓↓بعد شهر
ماما : قدمتي ورقك فى ثانوي .
آلاء: اه
ماما: كأن نفسي تدخلي تمريض علشان المصاريف .
آلاء: مش عايزها.
بابا جاي من جوا :هو أنا شكيت من المصاريف؟ أنا شغال ليل نهار علشانهم أهم حاجة يعملوا إللى عليهم, كل حاجه بتيجي برزقها قولوا يارب وبس.
ماما: ملناش غير ربنا بس الدنيا صعبه فعلاً و..
بابا بعصبية: ما هو مش طبيعي تكون هي عايزه تدخل مكان بتحبه وأنا أقولها لا حتى لو هاجي على نفسي فى أى حاجه المهم عندي يكونوا هم مبسوطين.
آلاء: يا بابا ربنا يديم وجودك الطيف فى حياتنا.
بابا : أهم حاجه تعملي إللى عليكِ, أنا واثق إنك هتكوني حاجه كبيرة أوي.
آلاء: ان شاء الله
↓↓بعد شهر
آلاء: خالتك بره و جوزها .
دنيا : خالتك مين ؟
آلاء: خالتك رباب .
دنيا : اه
آلاء: الغريب أن جوز خالتك ده مش بييجي هنا من زمان ده من قبل جواز عمر مجاش هنا.
دنيا : تصدقي فعلاً جاي لي , مش بطيقه بجد كأن سبب كل الخراب الا حصل فى حياتي .
آلاء : كل تجربة صعبة فى حياتنا بتخلينا أنضج و أقوي بتعلمنا إزاى نتعايش و نعيش بتعرفنا إن الدنيا مش هتقف على موقف صعب مر علينا , و أكيد أنتِ اتعلمتي وده المهم و موضوع و اتقفل.
دنيا : بس كل ما أفتكر إللى حصل أفتكر أصعب فتره مرت عليا , فترة كنت فاقدة فيها الثقه فى نفسي و الناس و كل حاجة.
آلاء: و أهي عدت و اتعلمتي , أنتِ لى بتتكلمي و كأنك لسه عايشه فى نفس الفترة؟
دنيا : المواقف الصعبة بتعدى و بتخلينا أنضج بس بتفضل محفورة فى الذاكرة مش بنقدر ننسى, ما هو أنتِ هتنسى أى؟ فترة كانت أيامك فيها شبه بعض و لا خوفك إنك تقابلي حد و يسألك عاملة أى و تقولى الحمد لله كذب! ما هى الفترات الصعبة هتعدى و بتعدى بس مش هتتنسى , كل كلمة سمعتها فى الفترة الصعبة دي فاكرها و فاكر كانت فين و من مين , و بعد كله ده عايزني أنسى إللى كان السبب فى كله ده او أتعامل معه عادى ؟ ما هو مش طبيعي اتعامل معه عادى ده مستحيل إحنا بشر يا آلاء.
آلاء فى عنيها الدموع : حقيقي ربنا يعوضك خير.
دنيا بابتسامة: لا أنا تمام متقلقيش يا اختاااه , يارب يعوضنا كلنا خير يا عمري .
بابا بيخبط : ممكن أدخل ؟
دنيا بابتسامة: أكيد طبعاً أتفضل.
بابا : عرفتي جوز خالتك جاي ليه؟
دنيا : بصراحة لا , و حقيقي مش عايزه أعرف.
بابا بابتسامة: لازم تعرفي لان الموضوع يخصك .
دنيا : جاي لى؟
بابا : عايزك تتجوزي عمر .
دنيا بدهشة: ياااها , لا والله.
بابا بسعادة: اه والله .
دنيا: ورأي حضرتك أى ؟
بابا : رأيك أنتِ أى ؟
دنيا : ممكن اقول رأيي ليهم بره بعد إذنك طبعاً.
بابا : طب عايزه أعرف أنا الأول.
دنيا : …

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية فعلتها لأجل أبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *