روايات

رواية عقاب الحب الفصل الثامن 8 بقلم صفاء حسني

رواية عقاب الحب الفصل الثامن 8 بقلم صفاء حسني

رواية عقاب الحب البارت الثامن

رواية عقاب الحب الجزء الثامن

عقاب الحب
عقاب الحب

رواية عقاب الحب الحلقة الثامنة

الكل يطلع برا مش عاوزة حد هنا والا اقولكم
انا هسبالكم المكان
دخل الجدى وطلب من الكل ينزل
ونزلوا كانت من الغضب قفلت الباب
دق الجدى على الباب
افتح يا بنتى انا جدى وليد وعايز اطمنى عليه بعد اذنك
قامت شهد بصت من العين وقالت
دقيقه حضرتك
ودخلت خلعت الفستان ولبست عباية سود
وراحت فتحت الباب
نعم حضرتك
الكاتبة صفاء حسنى
ابتسم الجدى بسم الله ماشاء الله عليك يا بنتى زى ما وصفك ابنى هشام الله يرحمه
هزت راسها شهد
الله يرحمه اتفضل وليد اقعد اهوه
وبعد اذنك تسملحي انزل اروح عند امى
أوقفها الجدى وقال
حاضر اقول كلمتين عجبك تمام مش عجبك اوصلك لحد هناك
نفخت شهد واقعدت
كان وليد ماسك لعبة بيلعب بيها
نظر الجدى ليه بحزن وقال
شوفي يا بنتى انا عارف الا عليا عملته غلط
استغربت شهد
عليا مين
تنهد الجدى :حماتك
نفخت شهد متقولش حماتى
كمل الجدى
طبعا مش حماتك والجوازة ده باطل اصلا بس الاتفاق مش يكون جواز الاتفاق يكون شغل
استغربت شهد
مش فاهمه
وضح الجد اعتبري كل الا اتعمل ده تمثيلية اقدم الناس عشان محدش يعرف بحالة وليد ووجودك في البيت مكنش يكون غير كدة وكانت المفروض عليا تتفق معاك على كدة بس عشان خشيمة اتصرفت كدة
نفخت شهد
والمطلوب حضرتك
رد الجدى
دلوقتي ابنى كتب وصي أن كل حاجه ب اسم وليد وحرم كل أولاده من حقوقهم
استغربت شهد
عمى هشام عمل كدة طيب ليه
ابتسم الجدى
اقولك بس اقفل الباب عشان محدش يسمعنى
وفعلا شهد قفلت الباب
بدأ يشرح ليه الجدى
وقت مرضى هشام سالي دكاترة على حالة وليد والدكاترة طلبوا أشعة وتحليل وحاجات كتير
وكله طلعت سليمة وقالوا إن وقف نموا العقل بسبب الحبسة هو فعلا كان عنده مشكله واتعمله عملية وهو صغير وكان محتاجه متابعة لكن الله يسامحها عليا
خافت من كلام الناس وحبست الواد وهنا نموا عقله وقف بدليل لم خليته ياخد العلاج لمدة شهر بس كنت بتحسي أنه طبيعي
هزت راسها شهد على غباه
الكاتبة صفاء حسنى
وممكن عشان غبي منى حضرتك كملي سامعك
شكره الجدى شكرا يا بنتى
وأكمل دلوقتي انتى هتكون ممرضة ل وليد فترة من الوقت وتمشي معه توديه كل حاجه تساعده على علاجه وكل المصاريف تحت امرك خلال الفترة ده نجحت أن يتعلاج وليد ويكون طبيعي وقتها ليك فى الورث بتاع ابنى وتاخد نصيبك وتطلق وتعيش حياتك
وقفت شهد ولو منجحتش
ضحك الجدى هتنجح انا واثق انتى اشطر ممرضة فى المستشفى بشهادة الجميع كدة كدة الشقة الفاضي مكتوبة ب اسمك وكمان اخواتك يدخلو احسن مدرسه وهتكون جزء من عائلتنا الكبيرة
وانا واثق فيك قولت ايه اعتبري عقد عمل بمقابل وبدل ما تهتمى بناس كتير مش عندك الا واحد فكرى يا بنتى والصباح رابح لاقيت العرض مناسب اكون ممنون ليكى
نزل الجدى وقفل الباب وراه
وقعدت شهد تفكر قطع تفكيرها وليد
هو انتى زعلانة ليه هو انتى مش بتحبينى انا زعلاتك في حاجة
تنهدت شهد ومسحت دموعها وردت
ازعل منك ليه انت ضحية زى زى ما قال جدك ضحية جهل المجتمع واي طفل يكون مريض أو عنده ضعف في الفكر أو مختلف يستخبوا بيه من غير علاج
المهم انت اكلت
ابتسم وليد بطفولة
لا انا جعانة اوى
انصدمت شهد
يعني محدش أكلك خالص من الصبح
نظر لها بحزن
لا ماما كانت بتجهزينى عشان ابقي عريس
شهقت شهد
لا حول ولا قوه الا بالله طيب مين بيهتم بيك
اتكلم وليد
كان بابا وجدى
وسألتها شهد
وبعد ما بابك مات مين راعك واهتم بيك
رد وليد
عمتوا فاطمة
صفقت يد على يد
يعني محدش بيهتم بك والا بيحب يقعد معاك
أو يتكلم معاك
رد وليد
اه كانوا على طول حابسينى في الاوضه انتى عارفه انا مخرجتش الا لم ماما قالت إنها هتجيبلي عروسة ولم شاورت عليك من بعيد فرحة اوى
انك الا هتكون العروسة
تنهدت شهد لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم
هما على طول معاك كدة
رد وليد
بابا وجدى اكتر ناس كانوا بيحبونى وبابا ومات
وجدى سافر هو وليد عشان يهتموا بالشغل
سالته شهد
طيب اختك واخوك الصغير
كشر وليد على طول بيضربونى ويقولي لي انت عبيط ازى بابا كتب كل حاجه ليك
قامت شهد وقالت
طيب احنا هنتفق مع بعض اتفاق اوكى
رد وليد
يعني ايه اتفاق
ضحكت شهد وحطت ايديها على أيده وقالت
كدة احنا اتفقنا ومحدش يعرف حاجه
مسك وليد أيدها جامد
كدة الاتفاق صح
ضحكت شهد
اه بس براحة شوية ايدى وجعتنى المهم
انا هفضل معاك لحد ما افهم من الدكاترة حالتك بالظبط وليه علاج والا لا عشان انت من الظاهر طبيعي مفيش اي اختلاف مجرد تاخر فى العقل وده ممكن سببه أنهم سابوك ومش اهتموا بيك واعتمدوا انك مريض
مكنش فاهم وليد منها حاجه
يعني ايه كل ده
ابتسمت شهد
افهمك ازى طيب انت بتعرف تغير لوحدك والا لازم حد يساعدك
ابتسم وليد
لا انا شاطر بابا علمنى ازى استحم وازى اغير هدومى عشان عيب حد يشوفنى
ابتسمت شهد برافو عليك
تعالي معايا
قامت معه ودخلت على اوضة الاطفال وقالت
السرير ده يكون بتاعك وده يكون بتاعى اجيبلك هدوم انت ادخل حمام الضيوف وانا هدخل حمام الاوضه ونغير هدومنى وبعد كده ناكل واحنا نضاف ونبدأ في رحلة الاتفاق
فرح وليد
رحلة يعني اتفسحنى
ضحكت شهد.
طبعا هنتفسح ونروح إمكان كتير وكمان هنتعلم
فرح وليد
زى سمير وسعاد
ضحكت شهد وقالت
برافو عليك عاوزة اشوف وليد البطل
دخلت شهد الغرفة طلعت هدوم ل وليد ودخلتها في الحمام وظبطت البانيو بماء مظبوط وبعد كده بدت تفهم وليد
انت هتمسك الكوبية ده وتملها من البانيو وترش على نفسك وانت اقعد على التواليت
سألها وليد
يعني ايه
مسكت أيده وكأنه طفل صغير زى اخوه الصغير الا عنده ٨ سنين وقاعدته على التواليت وبدت تشرح ليه وبدت ترشي على نفسها وغرقت نفسها
وهو قلدها وغرق وفضلوا يضحكوا
وبعد كده قالت
يلا انت بقي اخلع الهدوم الا اتبلت ده وانا هدخل الحمام التانى خلي بالك من نفسك اوكى
هز رأسه وليد بفرحة
ماشي
خرجت شهد وفعلا خلع وليد هدومه وحطهم في الجردل زى ما فهمته شهد
وهي دخلت الحمام التانى ونزلت تحت الدوش تعيط واستنشاقت وبعد كده خلعت هدومها ولبست هدوم تانى وخرجت عند وليد تشوفه
خبطت على الباب وليد خلصت

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عقاب الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *