روايات

رواية ارهقتني عيونها الفصل السادس 6 بقلم نورا كرم

رواية ارهقتني عيونها الفصل السادس 6 بقلم نورا كرم

رواية ارهقتني عيونها البارت السادس

رواية ارهقتني عيونها الجزء السادس

ارهقتني عيونها
ارهقتني عيونها

رواية ارهقتني عيونها الحلقة السادسة

دخلت ريتال الي مكتب حسن وهي تشعور بالخوف والقلق =خير يا عمو حسن في حاجه
حسن بتنهيد=ابدا يبنتي انتي مالك خايفه لي كده اتفضلي اقعودي يا ريتال عايزك في كلمتين
ريتال وقد بدأ القلق يتلاشه من قلبه ولكن تعجب=خير يا عمو في حاجه
اتنهد حسن بعمق وابتسم=بوصي يا ريتال انا عايز اعتذار منك علي الي عمالتو فيكي اول انبارح وانتي داخله المحل
يعني اعذوريني اني نسيت انتي تبقي بنت مين
ريتال بخجل =لا ابدا يا عمو حسن انا مزعلتش منك خالص يعني ده شغل وانت عندك حق
حسن وهو يبتسم=اممم كويس اوووي انك فهمتي سبب زعلي منك وانو مجرد سوء تفاهم انتي عارفه يعني اني مبستهونش في الشغل
ريتال بابتسامه=عارفه ..بس هو ده الي جبتني عشانو
اتنهد حسن =لا صراحه انا عايز اسالك سؤال
ريتال =اتفضل
حسن بفضول=مين فريد ده انتي تعرفيه
يعني الي انا عرفو اني ولدك الله يرحمو مكنش لي قرايب هنا ولا اصحاب حتي يعني انا اتعرفت عليه وانتي عارفه انو (طه) كان من اقراب اصدقائي
ريتال بخجل من سؤاله=هو فعلا يا عمو هو مش ابن عمي ولا قربي ولا حاجه فريد مجرد صديق ليا بس عزيز عليا اوووي ساعدني كتير اوووي يعني حصلي مشكله كده وملقتش غيرو واقف جنبي مع انو ميعرفنيش
حسن بتفهم=امم هي المشكله بتاعت مرات ابوكي
ريتال بخجل وتعجب=اي ده هو انت عارف
حسن بحزن=ايوه عارف والكلام بيكتر عليكي يا ريتال وانا مش عايز اسمع عنك حاجه وحشه ابدا
قطاعته ريتال بقوه=لو سمحت يا عمو حسن انا ميفرقليش كلام الناس حليا انا مشوفتش من الناس غير الوجع الإنسان الوحيد الي لقيتو بيساعدني وبيحترمني ومن غير مقابل من ساعه ما بابا مات هو فريد وبس
حسن بتنهيد=بس يبنتي انا مش عايز ازعلك علي العموم خلاص….أخرج من الدورج المكتب فلوس وحطها قدام ريتال وهو يبتسم
خودي دول يا ريتال
ريتال بتعجب=اي دول يا عمو حسن
حسن=دي فلوس تقداري تجيبي بيها شقه وتقعودي فيها بدال مالكلام يكتر عليكي وانتي قاعده عند شب غريب
ريتال برافض وحده=معلش يا عمو حسن انا مش هقدر اقبلهم منك ابدا لان فريد مش وحش وانا ميهمنيش كلام الناس وفي نفس الوقت انا بيت ابويا هيرجعلي في اليومين الجيين دول وانا مش هسيب بيت ابويا لست دي
حسن بتبرير=يبنتي متفهمنيش غلط انا بس كونت بحاول اساعدك مش اكتر انتي بنت الغالي وانا مش عايز اشوفك مكسوره واسييك انا عارف انها جت متاخر بس واللهي مكونتش اعرف حاجه
ريتال بابتسامه=صدقني يا عمو حسن انا مفهمتش غلط ولا حاجه بالعكس أنا فهمتك اوووي وانك بس بتحاول تساعدني بس انا بقولك اسفه مش هقدر اقبلهم وبعد اذنك اروح علي شغلي
حسن بتنهيد=اتفضلي
ذهبت من أمامه وهو ينظر إلي طيفها بحزن دماغها ناشفه زيك بظبط يا طها انا مش عارف اي ده …
خرجت ريتال من مكتبه ولا يوجد معالم علي وجهها غير الغضب من حديث الناس عليها
فيروز =في اي يا ريتال مالك.
ريتال بحزن=مفيش يلا نكمل شغل
محبتش فيروز تضغط عليها اكتر رحت لشغلها
بينما كان يراقبها مازن من بعيد وهو ينظر لها بحب كبير
رائته رنا ينظر لها شعرت بغيره مفرطه وغضب ذهبت إليه وتحدث بهدوء عكس ما بداخلها=انت شوفت ريتال بقيت بتجي مع مين مع واحد أوبها اوووي وباين عليه العز شكلو ابن ناااس اوووي يعني لما وقعت وقعت وقفه
نظر لها مازن بغضب شديد=انتي تقصدي اي بكلامك ده
رنا بغضب =مقصودش حاجه ولا اقولك اقصود وأنها بنت مش محترمه ولما انطردت من بيت ابوها رحت تصيع علي حل شعرها
مازن بصدمه=هي سابت بيت اهلها
رنا =اااه يا خويا مرات ابوها طردتها اتلقيها عملت بلوه منا عارفه طول عمرها بتحب تتمسكن لحد متتمكن
مازن بغضب مفرط من حديثه السخيف=بقولك اي يا رنا احترمي نفسك انا عارف ريتال كويس وعارف انها بنت بريئه مستحيل تعمل حاجه زي دي
رنا بحقد وهي تشعور أنه مزال يحبها=بجد وانا مالك بدافع عنها لي كده هو انت لسه بتحبها ولا اي
مازن بضيق=انتي شكلك هبله وانا هسبلك المكان بل الي فيه وهمشي
رنا بغضب وصوت منخفض=مازن مازن تعالي….اووووووف يااااا نظرت إلي ريتال بحقد شديد ولم تلاحظه غير فيروز والوقفه بجانب ريتال
استأذن مازن من حسن انو يطلع بدري من الشغل ومشي …
فيروز بتعجب=ده مشي لي ده
ريتال بغضب=ملاناش دعوه بيه يتهنو ببعض يلا كملي شغلك
فيروز بهدوء=انتي بردو مش هتقوليلي مالك
ريتال = لا
يلا اشتغلي
“”””””””””””””””””””””””
وفي قصر الالفي كانت تجلس مايا بجانب سهير
مايا بفضول =بقولك اي يا ماما انتي ملاحظه حاجه في اخويا فريد
سهير بابتسامه=حاجه زي اي يا مايا
مايا=يعني متغير مش هو فريد القديم يعني بقا مبيسهرش بقا بيجي بدري البيت بقا مهتم بنفسو اكتر بقا كل همو البنت الي معه دلوقتي ريتال
سهير بضحكه=مش معقوله يا مايا انتي لسه مخدتيش بالك فريد… بيحب
مايا بتعجب=بيحب بيحب مين جوري
سهير بنفي=جوري مين يا مايا مهي جوري بقالها معه سنين ولا مره شوفت فريد متغير كده لانو مكنش بيحبها
مايا بستغراب =امال قصدك مين يا ماما
سهير بابتسامه خبث=بيحب ريتال
مايا بتعجب شديد=اي ريتال ازي ده مبقلوش كتير يعرفها ده يدبوك لسه عارفها من يومين
سهير بضحك=هههه مانتي متعرفيش ياعني اي الحب من اول نظره ..ثم جاءت برأسها ذكرياتها هي وعثمان يا مايا اااه اجمل حاجه اخوكي ان بيفكرني بابوكي هو كمان اول مشافني حابني من اول نظره
مايا بفضول وابتسامه جميله=بجد يا ماما عاوز اسمع قصتك انتي وبابا يعني عمري سمعتها
سهير بابتسامه=اسمعي يا ست انا وو……
قصت عليها قصتها هي وولدها وكيف عشقها من اول نظره وكانت تستمع مايا مع ابتسامه وتعجب ….”
“””””””””””””””””””””””
وفي أحد المطاعم المشهوره المطله علي البحر كان داخل فريد ومعه عمر صديقه ذهب إلي طاوله فارغه بموساعدت العامل
العامل باحترام=اتفضل فريد بيه
فريد =شكرا اووي
العامل =حضرتك تحب تتطلب حاجه
فريد =ممكن قهوي عشان مستني حد بس
العامل باحترام=تحت امرك
ذهب العامل الي إحضار القهوي
عمر بفضول=قولي احنا جينا هنا نعمل اي هتعزمني علي سمك يعني
فريد بسخريه=سمك هو ده الي انت فالح فيه
عمر بستغراب =امال جيبني نعمل اي هنا
فريد = محمود هيجي
عمر =محمود الدسوقي نفسو
فريد =ااااه هو اسكت
نظر فريد أمامه ووجده محمود يأتي إليه وهو يبتسم
محمود بابتسامه=ازيك يا فريد عامل اي ياراجل وحشني
فريد بابتسامه=انت وحشني اكتر اي سالت عليك ساره قالتلي انك سفرت
محمود=ااااه كان عندي اجتماع مهم هناك في لندن
نظر محمود جانبه بتعجب ووجده عمر =اي ده عمر اصدق مخدتش بالي انك قاعد
عمر بابتسامه=ايوه ايوه مهي ناااس وناااس
محمود بضحك=هههه لا واللهي انت عارف انا بحبك زي فريد بظبط
عمر =طبعا يا صحبي عارف
جلس فريد وطلب منهم أن يجلسو
محمود بفضول= قولي بقا يا فريد ساره قالتلي انك عايزني عايزني في اي بظبط
فريد بتنهيد=عايزك في موضوع مفيش غير هيقدر يحلو
محمود بفضول=موضوع اتفضل قول
فريد =بوص يا سيدي ……اخذ يقص عليه ما حدث مع ريتال بتفاصيل وطلب بأن يرجع لها بيت والدها
…….*******…….
وعند جوري كانت تتحدث بالهاتف بغضب
=مانتي مشوفتش يا ساره البنت دي انا مش مرتحالها اكيد هتعمل…حاجه حاسه انها هتاخود مني فريد
ساره بتعجب=لدرجادي يا جوري مش معقوله بالسرعه دي دانتي بتقولي أنها لسه داخله حياتو من يومين مش معنه أنها قاعده عندو يبقا هيحبها انا وثقه انو فريد بيحبك بس بيكابر عشان زعلان منك
جوري بغضب وحزن=لا يا ساره فريد بطل يحبني فريد قالهالي في وشي هو اصلا عمرو مشافني غير استبن يسبني ويرجعالي يلاقيني لسه موجوده
ساره =اديكي قولتي بيروح ويرجع يبقا هو بيشوفك انتي ملجاؤ الوحيد الي بهرب لي كل ماييأس من علاقه
جوري بحزن=لا يا ساره دي تهيوأت بس متهيقلق بس فريد مبقاش يحبني خالص يا ساره
ساره =بس انتي بتحبيه يبقي متسبهوش بالسهواله دي مش زي كل مره تمشي وتستني يرجعلك لا خاليكي ديما جنبو
وعلي العموم هو قاعد مع محمود دلوقتي وهيتكلم معه بردو أنا فهمت محمود كل حاجه
جوري بحزن =طب انشاء الله اكون بتخيل ويرجعالي قوريب
ساره بحب=انشاء الله يحبيبتي
وأخذوا يتحدثون عن امور كثيره …
***********
وعند فريد في المطعم كان لسه قاعد مع محمود بيفهمو
محمود بتنهيد وثقه=هو ده الموضوع المهم يبني ده هيتحل في ثواني ..يومين ويبقا البيت ده عندك
فريد بابتسامه=بجد يا محمود بسرعه كده
محمود بابتسامه=ايوه أصلها شي مضمون لان البنت هي ورثه ابوها بعد ميموت ومرات الاب ليها جزء معين بس من الميراث عشان كده هيرجعلها انا هكلف المحامي بتاعي بالقضيه دي وهيرجعلها البيت في ظرف يومين
فريد بصلو بابتسامه وشعر بفرحه انو اخيرا هيفرح ريتال ولكن تذكر أنها عندما ترحل لن يستطيع أن يرها مره آخره شعر بحزن داخله بقولك اي يا محمود
محمود بانتبه=خير في اي
فريد =انا عايزك تقول البيت هيرجع في عشر ايام
محمود وعمر بتعجب وهم ينظرون لبعضهم البعض= اي عشر ايام ده لي ده
فريد بتنهيد=قول كده بس ….
محمود بعدم تفهم =ماشي الي انت عايزو
ابتعد فريد بجسده الي الخلف وهو يبتسم ويقسم بداخله أن بهذه العشره ايام بأن تكون ريتال تعشقه كما هو يعشقها
اخذو يتحدثون كثيرا ثم هم فريد للوقف ولكن أوقفه محمود
محمود=بقولك اي يا فريد
فريد =اي
محمود =انا عارف اني مليش اني اتكلم في الموضوع ده وانك حُر يعني وكده بس صراحه انا جوري صعبانه عليا اوووي وحاسس أنها ندمت علي غلطتتها
قاطعه فريد بحده=لو سمحت يا محمود انا مش عايز اتكلم كتير في الموضوع ده بس انا مبقتش اطيق جوري وهي دلوقتي بنت عمتي وبس ليها علاقه بساره او بيك بقا انا مليش فيه ولم سمحت خالي ساره متتكلمش في الموضوع ده تاني وخاليها تفهمها اني مستحيل ارجع لها زي كل مره
محمود بستغراب وبحده=بجد وانت اي غيرك كده بقا من نحيت جوري هي مش دي البنت الي كونت بتاخودها زي الاستبن تروح وترجع تلقيها لسه موجوده .الا انت في حد تاني في بالك يا فريد منا عرفك يا صحبي اول متلقي واحده حلوه بتنسي جوري وتجري وبعد كده بترجعلها
فريد بضيق=بقولك يا محمود انا مش عاوز اتكلم في الموضوع ده وياريت نقفل عليه ..انا ماشي وشكرا جدا انك هتساعدني في موضوع الي قولتلك علي ثم ذهب من أمامه تحت نظرات التعجب من محمود من تغير صديقه
محمود بستغراب=لا اله الا الله هتفضل كده طول عمر يا فريد
*****************
وبعد نهار طويل انتهت ريتال من العمل
وكا العاده جاء فريد لياخوذها من المحل
كانت واقفه ريتال مع فيروز وتتحدث معها
فيروز بخوف=يبنتي انتي مالك فيكي اي مش علي بعضك لي من الصبح احكيلي
ريتال بضيق=خلاص بقا يا فيروز لما اروق احكيلك
ثم نظرت إلي فيروز وجددتها حزينه من طريقتها معها اتكلمت بهدوء وحنان=انا اسفه اوووي ي يا فيروز ومش عايزاكي تزعالي مني
بس انا مخنوقه بس شويا
فيروز بابتسامه حب=انا مزعلتش منك يا ريتال وعمري مزعل منك ابدا
ابتسمت ريتال بحب الي صديقتها العزيزه واحتضنتها بحب وهي تدفن وجهها داخلها كأنها امها=انا بحبك اوووي يا فيروز بحبك اوووي انتي الوحيده الي فضلتي جنبي ومتخلتيش عني بسهوله
ربطت فيروز علي ظهرها بحنان=وانا كمان يا ريتال اوووي وبقولك عمري مسمح لحد يزعلك ابدا
جاء فريد بهذه اللحظه ووجده ريتال تحتضن فيروز شعر بغيره كبيره بداخله عندما رائها نزال عندها وحاول أن يخفي غيرته =ريتال
ابتعدت ريتال بتفاجاء وهي تنظر خلفه لتجده فريد ريتال بابتسامه=اي ده فريد انت جيت أمتي
فريد وهو ينظر إلي فيروز بضيق=جيت قبل وقت مكونتي بتحضني صحبتك
ريتال بابتسامه=امممم المهم انت عامل اي
فريد بحب=الحمد لله ..المهم انا جي ابشرك
ريتال وفيروز بتعجب =تبشرني بي اي
فردي بابتسامه وسيمه=انا قدرت ارجعلك بيت والدك بس الموضوع هايخود عشر ايام مش اكتر
ريتال بابتسامه وفرحه=اي ده بجد ازي يا فريد هتعمل اي يعني
فريد بحب علي ابتسامتها والفرحه الي جوه عينها =انا وصيت واحد صحبي انو يساعدني وهو قالي انو خلال عشر ايام هيرجعهولي
ابتسمت ريتال بفرحه وقامت باحتضان فيروز الي كانت مبسوطلها =فيروز بيت بابا هيرجعلي وحقي من الست دي هيرجع سبحان الله ربنا هيرود فيها الي عملت فيا الحمد لله ياربي الحمد لله
شعر فريد بالغيره الذي يحاول أن يخفيها علي قدر ما استطاع لانه ضمت فيروز بهذا الشكل
اتكلم بابتسامه عكس الي جوه من غيره=طب اي مش هنمشي
ريتال بابتسامه=اوووي اوووي
تحدث مع فيروز وودعتها وذهبت مع فريد وصعدت بجنبه بفرحه كبيره
نظر لها بعشق وهو ينظر إلي ابتسامتها الجميله =مكونتش متوقع انك تفرحي اوي كده
ريتال بابتسامه=ابدا انا فرحت اوووي بجد شكرا اوووي يا فريد اوووي
ابتسم فريد بحب كبير وهو يره الفرحه في عينها كان ينظر لها طول الطريق
كانت ريتال تشعور بالسعاده لأنها واخيرا استطعت أن ترجع بيت والدها ولكن …..
تذكرت حديث حسن إليها وان الناس يتحدثون عنها وبيطلعو أشعات عليها ديما حست بضيق وغضب جوها كان فريد سايق بالسياره بجانب شاطئ البحر شعرت ريتال بضيق عندما تذكرت حسن ريتال بصوت مخنوق=فريد استني هنا عايزه اقعود جنب البحر شويا
تعجب فريد من معالم الحزن الذي
جاءت علي وجهه فجاءه =في اي يا ريتال مالك انتي كونتي لسه مبسوطه دلوقتي
ريتال ببعض الخنقه في الصوت وكانت عيونها امتلئت بدموع
=معلش يا فريد نزالني هنا
نزالت من السياره وذهبت الي شاطئ البحر تحت نظرات التعجب من فريد من حالتها الي اتغيرت من فرحه لحزن بالطريقه دي ذهب اليها وكانت هي تقف امام البحر بحزن كبير
فريد بستغراب وبعض الحزن=مالك يا ريتال في اي
ريتال وبدون اي وعي منها قامت بحتضانه بقوه وهي بتتمسك به وكانت تبكي بشده
وقف فريد بصدمه كبيره من انها حقا قامت بحتضانه الان لم يعرف ماذا يفعل حوطها بيديه برفق وهو يربط علي ظهرها بحنان وتساول وتعجب شديد =مالك يا ريتال في اي اي حصلك
ريتال بصوت مخنوق وبكاء=انا تعبت اوووي يا فريد تعبت اوووي من الدنيا دي من اول ما مات بابا وانا مشوفتش يوم عدل أبدا مرار طول حياتي مع مرات ابويا وكمان مازن الشخص الي حبيتو ورنا صحبتي الي كونت مستعده اديها عنيا وهي بتألف عليا كلام محصلش وعمو حسن الي مشوفتش في عنيه غير نظرات شفقه وبس وهو بيقولي الناس بتتكلم عليكي تعبت يا فريد تعبت ملقتش غيرك جنبي ملقتش غيرك ساعدني ملقتش امان غير معاك وبس نفسي ربنا ياخودني عشان اخلص من كلام الناس ومن عذاب الدنيا
كان يستمع إليها فريد تحت نظرات الصدمه في عينه والحزم علي حاله هذه الفتاه المسكينه وهو يحتضنها بحب ويتمني أن لا تبعد عنه ابدا شعر بغصة في قالب و بأن قلبه بيتالم عليها وعلي دموعها الي نزاله زي الشلال وهي مسكه فيه بكل قوتها
تركها فريد تبكي وتخرج كل ما بداخلها من حزن وهي بين يديه فتمني بأن يتوقف الوقت الان وهي بين يديه
وبعد فتره من البكاء هديت ريتال من البكاء وابتعدت عنهو بخجل شديد وعلي أنها قامت بحتضانه حقا احمرت خدودها =انا انا اسف اوووي بس انا كونت
قاطعها فريد وهو يتحدث بحنان =عادي ولا يهمك انا سبتك تعيطي وطلعي الي جواكي كله قوليلي هداتي
ريتال وهي تهز راسها بالإجابة وتمسح دموعها كا الاطفال وعلي وجهها معالم الحزن والضيق =اااااه
فريد بحب اخذها من يدها وجلسه علي صخره موجوده امام البحر وتتكلم بحنان وهو بيبوصلها بعشق =انا عايز افهم بقا انتي اي فكرك بكل المأسي دي احنا مش اتفقنا الصبح وانتي وعدتني انك عمرك متشيلي هم لكلام الناس صح
هزات رأسها بالإجابة بحزن=ااااه بس يا فريد انا مش قادره استحمل انا معملتش حاجه وحشه مع الناس دي عشان تتطلع عليا سمعه وحشه كده بالاعكس مقدمتلهمش غير الخير وبس ..لي الكره ده لي انا مش فاهمه
فريد بحب=يا ريتال هي الناس طول عمرها كده هتفضل كده بتتكلم وتطلع أشعات مش موجوده اصلا وانتي يا ريتال قدام ربنا مش قدامهم
ريتال بحزن=انا عارفه انو ربنا شايفني وانو هو عارف اني مبعملش حاجه غلط ..أكملت بصوت مخنوق ودموع =بس انا تعبت تعبت واتخنقت اووي
نزال فريد علي رقبته أمامها وهو يحتضن يدها بحب وكان ينظر داخل عينها =انا عايزك تعرفي اني هفضل طول عمري جنبك ومش هسيبك وهفضل اساعدك واقدملك كل الي انتي عايزه انا عايز اشوف منك حاجه واحده دلوقتي بس ضحكتك يلا وريني احلا ضحكه
ريتال بحزن وعبوس طفولي جدا=مش عاوزه اضحك
فريد وهو يضحك علي طريقتها=ههههه مش عاوزه اضحك يبنتي انتي مش هتبطلي طريقتك دي حاسس اني قاعد مع بنت اختي الصغيره مش واحده كبيره
ابتسمت ريتال بخجل وهي تمسح دموعها=لا انا مش طفله انا كبيره وعقله علي فكره
فريد بابتسامه جذابه=بجد متاكده تحبي اصورلك نفسك دلوقتي
اخذ يقلدها في طريقتها الطفولية=وانتي بتقولي لا مش عاوز اضحك دلوقتي
ضحكت ريتال علي طريقته =ههههه لا لا انا مش بعمل كده
فريد بابتسامه وهو يخرج هاتفه من جيبه=خلاص انا اصورك بقا
يلا اضحكي
ريتال وهي تحاول أن تهرب من الكاميرا وتضع يدها علي الكاميرا وتضحك=لا يا فريد بلاش شكلي وحش
فريد بإصرار وهو يبعد يدها=ههههه لا لا انا لزم اصورك اوعي
ريتال بضحك وهي تقف وتبتعد عنه بسرعه وتحاول أخذ الهاتف=هههه لا لا مش عاوزه
فريد بضحك=هههه معلش صوره واحده يلا ياريتال عشان خطري
ريتال بضحك وطريقه طفوليه =هههه طب هي واحد تمم
فريد بحب =واحده بس
وقفت ريتال وهي تبتسم ابتسامه جميله حتي تاه فريد بابتسامتها الجميله
ريتال بتعجب من حالته وانو كل شويا يقف قدامها ويتسمر= فريد
فاق فريد من شرودوه بها =اي خلاص اوقفي اوقفي التقط لها عدت صور وهو ينظر من خلف الكاميرا بعشق
ذهبت ريتال إليه وهي تبتسم=وريني كده
نظرت ريتال الي الصور وهي تبتسم بحب =واووو شكلها تحفه
نظر فريد إليها والي ابتسامتها الجميله=شوفتي عشان اقولك انك حلوه
ريتال بابتسامه=جميله اوووي شكرا يا فريد
فريد بحب وهو يمسك يدها=يلا بينا علي البيت
نظرت ريتال علي باديه المحتضنه يدها ابتسمت ريتال بخجل من نظرته لها هزت راسها بالإجابة=مااااشي يلا
ذهب فريد وريتال الي القصر دخلو القصر ولكن لم يجد فريد أحد مستيقظ ابتسم لريتال=شكلنا جينا متاخر النهارده
ريتال بابتسامه=ايوه فعلا
فريد بحب =طيب كده بقا كل واحد هيطلع ينام
ريتال بخجل=صحيح
فريد =انتي هتروحي شغلك بكره
ريتال =لا مش هروح بكره اجازتي في الشغل
فريد بابتسامه=طب احسن بردو
يلا تصبحي علي خير اشوفك بكره ياموو احلا عيون
شعرت ريتال بخجل شديد من كلمته ريتال بابتسامه =وانت من اهلو
ذهبت ريتال الي غرفتها وكان الحزن الذي بداخلها تلاشه تماما
كانت تبتسم وهي تتذكر فريد وتصرفته العفويا الي مش عارفه توصفها بي اي لحد دلوقتي
دخلت الحمام وخرجت بعد قليل ونامت علي السرير وهي بصه لسقق بشرود وبتفتكر لحظاتها مع فريد وحست جوها بحاجه غريبه جدا وكأن فريد هو الشخص الوحيد الي قدرات تظهر قدامو حزنها وفرحها بدون اي حواجز أو اي حاجه ضحكت بتلقائيا وهي بتفتكرو وهو بيتريق علي طريقتها الطفوله اخذت تفكر وثم نامت وكانت البسمه مرسومه علي شفايفها
ولكن عند فريد كان مزال يحاول أن ينام ولكن لا نوم ذهب إلي لوحته الموجوده بالغرفه وسحبها أمامها وهو يتأملها بدون ملل كأنه يجلس أمام ريتال كان ينظر إلي الوجه بعشق
نام فريد أمام الوحه دون أن يشعور
وفي صباح اليوم التالي في قصر الالفي)
*********
كانت ريتال مازالت نائما ولكن جاءت مايا وطرقت الباب ولكن لا رد
وضعت عدت طرقات علي الباب حتي استيقظت ريتال من نومها
ريتال بنوم=مين
مايا من خلف الباب=انا مايا ياريتال
ريتال وقفت من مكانها بسرعه وهي بتظبط شعرها رحت عند الباب وفتحت لي مايا الي دخلت عليها بابتسامه جميله
مايا بابتسامه=صصباح الخير يا قمر …لا لا مش معقوله
ريتال بتعجب=صباح النور ….بس هو اي الي مش معقوله
جلست مايا بجانبها وهي تبتسم=علي القمر الي صاحي علي الصبح مش معقوله واحده قايمه من النوم وجميله كده
ريتال مع ابتسامه جميله=شكرا اوووي يا مايا بس هو في حاجه يعني اول مره تجيبي كده الصبح من ساعه مجيت هنا
مايا بغمزه= تقداري تقولي جايا اخطفك واستغل زوقك التحفه ده وتجي معايا نجيب فستان الخطوبه بتاعي
ريتال بتعجب=اي انا
مايا=اااه يلا بقا قومي كده البسي عشان هننزال بعد الفطار يلا
ريتال بخجل=بس يعني يا مايا انا معنديش هدوم كويسه ممكن اروح بيها معاكي يعين انتي اكيد هتروحي مكان كلاس مش اي مكان عشان كده
قطاعاتها مايا بابتسامه=بس بس بس اي يبنتي وفيها اي يعني تاخدي فستان من عندي عادي وتجي معايا يلا قومي خواشي الحمام وانت هروح اجبلك شويه فساتين تختاري منهم واحد يلا
ريتال=بس انا
قطعتها مايا =يلا مش عايزه اعتراض اتفضلي
ريتال بابتسامه=ماشي
دخلت ريتال الي الحمام وذهب مايا الي غرفتها وقفت أمام فستان معين وهي تضحك بخبث
و…….)”

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ارهقتني عيونها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *