رواية شكب 2 الفصل الثاني عشر 12 بقلم صفاء حسني
رواية شكب 2 الفصل الثاني عشر 12 بقلم صفاء حسني
رواية شكب 2 البارت الثاني عشر
رواية شكب 2 الجزء الثاني عشر
رواية شكب 2 الجلقة الثانية عشر
استنى عندك
رجعت شكب وقالت
نعم يا بشمهندس عمار
ركز عمار على صوتها واستغرب ان صوتها قريب جدا من شكب وقالها
ممكن تجيبي ليا تليفونى
هزت راسها شكب وقالت حاضر
وفعلا جابت تليفونه من الدرج وكان موجود في الشاشة صورتها وهى صغيره
ومدت ايديها وادته ليه وقالت
اتفضل حضرتك
وجي تخرج شكب
طلب منها تنتظر
استنى شويه
جيه يمسك عمار التلفون حاس انه مش قادر يمسك التلفون او يرفعها
وطلب منها
بتفهمى فى التليفونات والا لا
ردت شكب وهى مبتسمة
كنت حضرتك لكن بعد الاولاد نسيت كل حاجه
تنهد عمار
لو معرفتيش تشتغل على التليفون مش هتكون الممرضه بتاعتى عشان شغلي كله علي التلفون ومادم بتشتغل عندنا هتكون درعي لحد ما اخفي
هزت راسها شكب وقالت
تمام حضرتك عايزة ايه وانا اعمله ليك
ضحك عمار
اوى كده خدى ابحث على تليفون مكان صفحه بيدج اسمها شكابلي
ضحكت شكب على الاسم
يعني ايه الاسم ده حضرتك
اتعصب عليها عمار
هو انتي هتتصحب عليا ابحث،
بحثت شكب ولاقيتها وقالت
لاقيتها فى حاجه عايز ادورك عليها
رد عمار ادخلي على الفيديوهات وقلب فى الفيديوهات القديمه وطلع واحدة وشغليه
هزت راسها شكب وقالت
حاضر وهى فاهمه انه عايز يشوف فيديوهات وهى صغيره للاسف ملامحها اتغيرت يعني عمره ما يعرف يتعرف عليا لكن مش مهم
وفعلا جابتها وضحكت على نفسها وعيطت فى نفس اللحظة
فتح عمار وفضل يسمع وطلب منها
تعرفي تعملي تسجيلات زى دى
سالته شكب ب استفسار
مش فاهمه انت عايزني اعمل فيديو
هز راسه عمار
اه عشان الصفحه بالي فترة مش بنزل عليها حاجه وانا مش عارف اتذكر حاجه ونفسي اوصل لشكب ومحدش بيجوب عليا ومش عايز اسجل فيديو
عشان ممكن تكون شكب متابعة الصفحه وتعلق
هزت راسها شكب وقالت
تمام عايزين اقول ايه وانا اقوله
تنهد عمار
اتكلمى عن اي حاجه المهم الصفحه تشتغل واقدر أوصل ل شكب
تنهدت شكب وقالت
حضرتك مش ممكن تكون انت وصلت ليها لكن بسبب الحادثة مش اقدر تفتكرها
رد عمار
ممكن وعشان كده عايز تعملى فيديو عشان لو هى موجود او زعلانه منى أو خايفة توجهينى لم تشوف الفيديو ممكن تظهر
ردت شكب
يبقي الافضل انت الا تسجل الفيديو وتقول كل الا جواك ولو هى متابعك هترد عليك وهتعرفك مكانها
ليه أنا بالتحديد
نظر لها عمار وهو عنده يقين أن فى حاجة غريبة الصوت قريب جدا من شكب لكن الملامح مختلفة وهو عايزها تعمل فيديو عشان يعمل تطابق الصوت ل بعضه لكن اتحجج
عاوزها تغير عليا. فهمتى
ضحكت شكب
والا غارت عليك هتغير منى انا يعني بزمتك القمر الكيوت ده تغير من واحدة عنده بدل الطفل اثنين وشغال وشقانى عليهم
ركز عمار. معها وسألها
هو فين جوزك
تنهدت شكب
انهى واحد فيهم المزيف والا الحقيقة
أنصدم عمار
انتى حكيتك حكاية مش بقولك عندى حسي وقصتك هتنفع تشغل الصفحه
شافت شكب أن فعلا فرصه حلوة أن تحكى قصتها عشان كل بنت تنتبهى وكمان ممكن يفتكر
وقالت
طيب اروح اجهز نفسي عشان انفع للتسجيل
هز رأسه عمار بالموافقة
اكيد اتفضلي
خرجت شكب
وابتسم عمار دلوقتي اعرف انتى مين
وتذكر لم فاق جيه واحد ميعرفهوش وجاب معه رسالة من شمس
وهو استغرب شمس فاروق هو الا بعت الرسالة ده مش غريبة
هز رأسه الشخص
انا عبد المومر يا فندم
خرج الشخص وفتح عمار الظرف
لاقي صور ل نسمة وصور ل شكب وقت الحادث ورسالة بيقولي فيها
لو وصلت ليك الرسائل ده يبقي انا موت وعشان كده حبيت اضحك عليك وانا شايفك مقهور طبعا الكل اقنعك أن الا اقدمك ده شكب وأنها عملت عملية تجميل واتحاول وشها ل نسمة وانت صدقت لكن الحقيقة أن شكب ماتت فى حادثة من سنين واخد مكانها نسمة وهى فاقدة الذاكرة وضحكت عليها وفهمتها أنها شكب وبعتها ليك وطبعا انت عملت بطل لم عرفت انها رجعت ليك واكيد انت الا قتلتنى أو ممكن اخوك لكن مش تفرح كتير شكب ماتت فاهم
نزلت دموع من عمار وهو مصدوم وكمان مش فاكر حاجه
انتظر يسمع منهم إلا قالوه شمس لكن محدش قال حاجه لكن بالصدفة سمع أبوه بيتكلم مع الممرضة شكب
هو انتى لسه مصمم مش تقولي انك شكب
ابتسمت شكب بهدوء
نصيب منكنش لبعض ونصيبه ينسي كل حاجه ويبدأ من جديد. يبدأ حياة من غير تزيف وممكن يقابل واحدة تحبه ويحبها
استغرب الاب
لكن عمار بيحبك انتى يا شكب
أنصدم عمار لم سمع الاسم لكن مقدرش يقوم
ركز معهم وهما فاكرنه نايم وبيتكلموا والباب مفتوح
يا عمى انا عندى طفلين لازم اربيهم واهتم بيهم هو ذنبه ايه يشيل مسؤولية اطفال من اكتر شخص كان بيكره وكمان اطلب منه يحبهم ويعيش معهم ويكون اب ليهم طيب لو مصدقنيش أو مفتكرينش افرض نفسي عليه هو انا طبعا مش هتخلي عنه وأكمل معه علاجه لحد يكون بخير وبعد كده انسحب من حياته بهدوء ممكن يلاقي نسخة تانى من شكب بتاعت زمان الا محتفظ بيفديوهات بتاعتها شكب بتحب الحياة عندها استطعت تكون زي اسمها تعطى بدون مقابل لكن انا مش هينفع اديه اي حاجه الا عشته فى عشر سنين مش سهل قدر شمس يكرهنى في نفسي وفى كل حاجه حلوه نجح يغير ملامحى نجح يهدمنى ومش بعيد يكون عنده خطط تانى بعد موته
سيبها على الله ربنا عايز كدة يا عمى
باك
تنهدت عمار
انا وقتها انتظرت حتى يحكى لي لكن الكل رفض يعني معنى كدة شمس لعب لعبة جديدة عليا وعايز يشككن في شكب طيب ليه محدش عايز يحكى لي
وانا مش عارف افتكر ليه ال عشر سنين دول وامتى رجعت شكب وانا ازى اتعرفت عليها لازم اعرف كل ده
قطعت شروده دخول نوفال وهى بتتسحب عشان محدش يشوفها عشان مانعنها تدخل عند عمار
دخلت نوفال وهى بتحط أيدها على بقوها
هوس اوعى تعمل دواشة يا عموا عمار أو تعرف حد أن هنا
ابتسم عمار لم شاف البنت وطلب منها تيجي وسألها
انتى اسمك ايه
نظرت له نوفل بحزن
يعني انت فعلا نسيتنى زى ما الكل بيقول ومبقيتش تحبنى زى زمان
هز رأسه عمار برفض
لا طبعا حد ينسى القمر ده لكن الأدوية تعبتنى شوية يا نو
ابتسمت نوفال قبل ما يكمل
برافو عليك انا أسمى نوفال وماما بتدلعنى نوفي
ابتسم عمار ما بين نفسه كنت أقولها يا نوجى كدة كويس
أكملت نوفو
كفاية انك فاكر أسمى ام الذكريات احنا ألا بنعملها ولو فاتت ذكريات صعبة أو حلوة واتنست لسه اقدمنا عمر تانى مش انت قولت كدة ل ماما لم كانت تعبانة
هز رأسه عمار وقال
صح كلامك بس انا نفسي افتكر كل حاجه عشان خايف على ما افتكر اكون خسرت ناس بحبهم
ابتسمت نوفو
قولي عايز تعرف ايه وانا هقولك
وفجأة
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية شكب 2)