رواية ترويض قلب قاسي الفصل الحادي عشر 11 بقلم هالة الشربيني
رواية ترويض قلب قاسي الفصل الحادي عشر 11 بقلم هالة الشربيني
رواية ترويض قلب قاسي البارت الحادي عشر
رواية ترويض قلب قاسي الجزء الحادي عشر
رواية ترويض قلب قاسي الحلقة الحادية عشر
علي :دي نتيجة التحليل مفتحتهاش جبتهالك وانا مكسوف من نفسي لاني اتاكدت فعلا ان رنا ملهاش ذنب من قبل مشوف التحليل رنا دي انسان عظية وجميلة
رياض :حيلك حيلك انا بغير يا حبيبي ولا انت عايز تنضرب ولا ايه
اخذ رياض التحليل وفتحه وعندما رأه ابتسم لان ثقته بزوجته وحبيبته كانت في محلها وان التحليل لم يكن الموثق لتلك الثقة ولكن قلبه هو الدليل المؤكد لذلك واعطي التحليل لعلي الذي طأطأ راسه عندما قراه وتاكد ان الولد ابن رياض، ربط رياض علي كتف صديقة
رياض انا مش هلومك علي خوفك علي وشكك في رنا انت معرفتهاش زي، انا كدا اقدر اشتغل واقولك انا ناوي علي ايه، اللي هيخطف خالد رجالتي انا مش رجالة عطوة لاني مضمنوش مهما كان بس هو هيبقي المفذ بالاسم
علي :فهمتك وهنفذ بس رنا هعمل معاها ايه دي صعبانة علي اوي مش ناقصة
رياض بالم واضعا يده علي قلبه مش اكتر مني يا علي هي تعبت اوي ولازم تتحمل اللي جي كمان انا بس مجرد منادر يشوفها منهارة علي خالد هنطمنها بعد كدا بطريقتي
نادر :بكرا بالليل هتدخلوا الفيلا وتنفذوا وتقتلوا الام انا غيرت الخطة وكدا نكسب عصفورين بحجر واحد.
عطوة :حاضر يا نادر بيه بس انا لي راي تاني احنا نخطف الاتنين واقتلها وابعتلك فديو لاني مضمنش ايه ممكن يحصل وبعد كدا نرمي جثتها في اي خراابة والواد نتفق علي الفدية بتاعته وانت اللي توصلهالنا مانت عمه ولازم تقف معاهم علشان محدش يشك فيك واحنا هنستلم منك الفلوس ونضربك برصاصة في رجلك او ايدك وتاخد الواد مقتول وملفوف في بطانية
وتروحلهم بيه وبكدا محدش يشك فيك.
نادر :انت عرفت منين اني ابقي عمه انت بتدور ورايا يا عطوة
عطوة :معلش يا بيه بس شغلتنا دي عايزة واحد مصحصح وعارف بيدور ايه من وراه
نادر بلخبطة خلاص تمام اتفقنا يا عطوة هتنفذ النهاردة
عطوة :من عيوني يا نادر بيه
قام رياض وعلي بخطف الولد ورنا نايمة بعد ان خدروها وقاموا بخطفها هي الاخري
استيقظت رنا من نومها، ومفزوعة عندما رات نفسها بالشالية الخاصة برياض مكانهما الخاص الذي لا يعلمه احد غيرهما
رنا انا جيت هنا ازاي ابني خالد نظرة بجانبها ورات خالد بمهده ورياض يقف ممسكا بابنها ويحمله ليعطيه لها
رنا :تسمرت عينها علي رياض انا بحلم مش كدا دا حلم
ذهب رياض اليها حاملا خالد ووضعه في حجرها وجلس علي السرير امامها واخذها باحضانه وهو يبكي وحشتيني اوي يا رنا وحشني كل حاجة فيك
رنا بعياط وذهول تلمس جسده لتتاكد انها لا تحلم وان رياض حي وهو من يحتضنها وشهقت شهقات متسارعة رياض رياض انت عايش كنت متاكدة قلبي كان حاسس وفجأة وقعت بين يديه
رياض :رنا ردي علي يا حبيبتي ارجوكي رنا مالك فوقي انا جنبك ومش هسيبك رنا حبيبتي
رنا بدوخة، رياض رياض خالد
رياض افتحي عيونك انا وخالد جنبك يا قلب رياض ودنيته
قامت رنا بتعب ودوخة انت بجد وحقيقي وقامت بقرصة جامدة لكتفه
رياض ااه ايه دا يا رنا اه
رنا :فضلت تضرب فيه وفي صدره وفي كتفه وكل حته تطولها انت بعدت عني ليه انت سبتني ليه حرام عليك انا كنت بموت بتعذب ليه كدا القسوة دي انت قاااسي ابعد عني وعن ابني.
رياض حاول امساك يديها والسيطرة عليها
رياض اهدي يا رنا والله غصب عني هحكيلك كل حاجة اسمعيني بس
رنا مش عايزة اسمعك ابعد عني انا همشي
لسه بتقف وقعت بين اديه دايخة اوي انا تعبانة
رياض حضنها وشالها وقعدها علي السرير
رياض :انا هحكيلك كل حاجة بس براحة واعملي اللي انت عيزاه في انا راضي تمام
وحكي رياض لرنا كل ما حدث بالتفصيل حتي انتهي بخطفها هي وابنه ووجودهما هنا
رنا :تبكي وصوت بكائها يزداد وتحتض رياض كانها طفلة تخاف مفارقة حضن ابيها
رياض :اهدي يا حبيبتي انا معاك اهو متخافيش من حاجة
رنا :كل دا حصلك وانا بعيدة عنك، احنا عملنا ايه علشان نتعاقب بالفراق والالم دا يا ربي
رياض :نحمد ربنا علي كل حال يا حبيبتي وكافأنا باجمل هدية خلودة القمر دا اللي شكل باباه وغمزلها بعنيه، دانتي بتحبيني حب وضحك ضحكة عالية
رنا :لا انا مش بحبك يا رياض انا بعشقك كل ذرة في بتنادي باسمك وبتعشقك.
بلمسات ناعمة من يد رنا علي وجه رياض ، وبكلمات عذبة منها تعبر عن شوقها له ، و لحضنه التي حرمت منه، وحشتنى اوى .
فرح بصرااخ الحقيتي يا دينا ماما وخالد مش موجودين وفي ورقة مكتوب فيها انهم اتخطفوا وعايزين فدية وبيحذرونا نبلغ البوليس
في دخول نادر الفيلا ورؤيته لما يحدث، بفزع ازاي دا حصل وامته
فرح :مش عارفة انا صحيت ودخلت عليهم الاوضة لقية الورقة دي
اخذها نادر وقرأها بصوت عالي لكي يسمع الجميع
فرح انا هتصل بعمو علي يجيب الفلوس ونخلصهم من ايد الناس دي ومحدش يبلغ البوليس انا خايفة عليهم
علي :اهلا فرح ازيك
فرح بعياط وصريخ ماما رنا وخالد اتخطفوا يا عمو علي
علي بتمثيل :ازاي دا حصل وامته انا جي حالا
فرح حكتله كل ما حدث وطلبت منه توفير النقود وعدم ابلاغ الشرطة
علي :انا هجهز الفلوس علشان اسلمها للناس دي وخلي بالك لو جالك اتصال تعرفيني
نادر يتدخل في الحديث لا يا علي انا اللي هسلمهم الفلوس دا ابني اخويا وانا المسؤال اجيبه
علي بخبث تمام يا نادر وانا هكون جنبهم هنا
وطلب علي من المحاسب بالشركة تجهيز النقود
وبعد ساعتين كانت النقود بحوزة نادر وهم في انتظار الاتصال حتي تتسلم العصابة النقود ويحدث التبادل
اثناء الانتظار بعث عطوة فديو لرنا وهم يردونها ميته غارقة في دمائها والولد معهم وسلطوا الكامير علي رنا وهي تلتقط انفاسها الاخيرة والولد ايضا.
بانت ابتسامة صغيرة علي وجه نادر الذي كاد قلبه ينخلع من الفرحة عندما راي الفديو محدثا نفسه والله ولعبت معاك يا نادر وهتقش كل حاجة
جاء اتصال علي فون فرح
عطوة الفلوس معاك
علي مشاورا لفرح ان تفتح الاسبيكر ليسمعوا جميعا
فرح ايوا معانا انتوا عايزين مننا ايه
عطوة من غير كتر كلام الفلوس توصلني الساعة 12بالليل في الطريق الفلاني ولو بلغتوا ولا بس حسينا بالغدر هنقتل الواد وتستلموهم جثث
فرح بفزع لا لا مش هنتصل بحد والفلوس هتوصلكوا زي مانتوا عايزين
عطوة مين هيجيب الفلوس لا مؤخذة
نادر خطف الفون من فرح :انا اللي هجيبها انا عم الولد
عطوة :استبينا هنستناك لو فكرت تغدر انت وهما هتبقوا في عداد الاموات
نادر :متقلقش مفيش غدر ان شاء الله
اتصل رياض بصديقة الضابط مؤمن في نفس اليوم الذي استيقظ فيه من الغيبوبة وقص عليه كل شئ وقاما بوضع خطة للامساك بنادر ومن يساعده، كل هذه الاحداث كانت تحت انظار الشرطة بالتسجيلات صوت وصورة.
جاء معاد التسليم والتقي عطوة ونادر
عطوة شغل علي ميه بيضة يا نادر بيه ولا ايه رايك نادر :بصراحة انت شغلك زي الفل يا عطوة يالله هات الجثث واضرب ضربة كدا بالمسدس بس خدشة وخلاص
عطوة بابتسامة خبيثة لا لا انا غيرت الخطة يا نادر بيه
نادر بغضب هو شغل عيال ازاي تغيرها من غير متبلغني
عطوة انا مقولتلكش، وهو يهرش في شعره اصلي طمعت اخد هبرة منك ومن اللي وراك
نادر :من اللي ورايا انت بتقول ايه انا مفيش حد ورايا
عطوة يابيه بلاش لف ودوران الاتنين مليون دول من نصيبي اولا، ثانيا عايز اتنين تانين علشان تستلم الجثث وتورث وتتشبرق بفلوس البيه اللي قتلناه قبل كدا ابن عمك رياض بيه
انا اتفقت معاك تقتل رياض ومراته وابنه وهديك فلوسك تقوم تطمع وتخوني يا عطوة
عطوة ولو مكلمتش شريك دلوقتي وطلبت اتنين مليون جنيه هتندم
نادر هتندمني ازاي يا عطوة
عطوة ضربه رصاصة في رجله دوي صوتها في قلب نادر، جعلته ينزل ممداا علي الارض معلنا عجز قدمه عن تحمل الرصاصة والالم
بصوت جهوري لنادر انت اتجننت يا عطوة بتضربني بالرصاص
عطوة ولو استنيت كمان نصف ساعة هتاخد الضربة التانية في قلبك ومش هتطول لابيض ولا اسود ولا ورث ولا يحزنوه هتتصل بشريك وتطلب الفلوس ولا ورفع المسدس استعداد لتلقي نادر الطلقة الاخري محددا التصويب علي قلب نادر
نادر بفزع ورعب تملك قلبه وجسده خلاااص خلااص هتصل ايوا يا معتز انا مع عطوة الخاين الغدار طالب اتنين مليون جنيه مقابل تسليم جثة رنا وابنها انت لازم تجبهم وتيجي حالااا انا مضروب بالرصاص في رجلي وبنزف
معتز وهو يضرب بيده علي المكتب بغل وغضب ابن….. بيلعب بينا أنا جي ومعايا الفلوس لو عمل اي خطوة غدر هكون مصفيه هو وعصابته
بعد ساعة ونصف توجه معتز للموقع الموجود بيه عطوة ونادر وهو لا يعلم ان البوليس يحاوط المكان ومجهز له فخ هو ونادر
وصل معتز للمكان ودلف الي الدخل ليري نادر ملقي علي الارض وغارق في دمائه، نادر انت كويس
نادر انت شايف ايه خلصنا من الزفت دا وخلينا نخرج نروح اقرب مستشفي
معتز رمي شنطة الفلوس لعطوة
عطوة :تمام يا باشا كدا احنا خالصين
معتز فين الجثث خلينا نخلص ونمشي من هنا
عطوة ثواني يا باشا
وفي تلك اللحظة دخلت الشرطة بقوات غفيرة مندفعة لتحاوط معتز ونادر وتكبل كلا منهما بالاغلال
نادر :يابن الكل….
عطوة لا بلاش قلة ادب عيب يا نادر بيه
خرج رياض امامهما في فجأة ليري مدي الفزع في عيونهما معا والرعب الذي تملكهما الاثنين في صوت واحد راااااض
رياض :ايوا رياض يا نادر ايوا يا معتز رياض اللي كنتم عايزين تقتلوه هو ومراته وابنه لكن ربنا قلب السحر علي الساحر وكشفكوا، ومسك معتز ونادر من رقبتهم وضغط عليها باقصي قوته اللي يمس رياض الاسيوطي او يمس حد من طرفه يبقي كتب علي نفسه الموت
قام مؤمن بتخليص معتز ونادر من قبضة رياض بالقوة وابعاده عنهما واخدتهم الشرطة
مؤمن في قانون في البلد هتودي نفسك في داهية علشان اتنين احقر من بعض يا رياض ابنك وبنتك وزوجتك محتاجينك
رياض كانت النار بتاكل قلبه كشرارة الهبت الحريق في القش والتهمته.
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ترويض قلب قاسي)