روايات

روايات حواديت من الواقع الفصل الحادي عشر 11 بقلم ليل السيد

روايات حواديت من الواقع الفصل الحادي عشر 11 بقلم ليل السيد

روايات حواديت من الواقع البارت الحادي عشر

روايات حواديت من الواقع الجزء الحادي عشر

حواديت من الواقع
حواديت من الواقع

روايات حواديت من الواقع الحلقة الحادية عشر

✨يوم الفرح✨
ليلي بتوتر وعياط
– يا زين والله العظيم الفستان محروق بقولك انا كنت عارفه ان في حاجه هتحصل كنت حاسه انا مش عايزاه احضر الفرح مش هلحق اجيب فستان انا مش هنزل من الاوضه خلاص
ناهد مامت ليلي
– اهدي طب يا بنتي والله هتتحل اهدي عادي بتحصل عادي
زين
– اهدي يا ليلي انا جايلك الاوضه دلوقتى اهدي
اغلقت ليلي مع زين وظلت تبكي بشده وتصرخ بهم
– انا كنت عارفه انه مش هيعدي علي خير خلاص سيبوني محدش يكلمني
قمر برفق
– علشان خاطري اهدي الحمد لله انها جت في الفستان
ليلي عمتها
– اه والله يحبيتي الحمد لله انها جت في الفستان نقدر نجيب غيره في ساعه الحمد لله ان انتي وزين بخير انا كنت عارفه ان لطيفه وبتها مش هيعدوا اليوم عادي والله كنت عارفه بس الحمد لله ان ده بس الي قدروا يوصلوا وان انتي بخير
ناهد بعصبيه
– هما ايه غجر يعني ولا ايه انا مش فاهمه وبعدين والله محد يقدر يطول شعره من بنتي هو ده آخرهم بس انا اشوفه وشها بتاعة الأعمال دي اشوف وشها
بغرفة لطيفه تجلس هي ونورا وباقى بناتها
لطيفه
– عملتي زي ما قولتلك
نورا
– ايوه وصلت للفستان وهما في الحنه ورشيت الميه الي اديتهالي في الاوضه وحرقت الفستان ورجعته مكانه زمانه متجننه دلوقتى ويارب الميه دي تجيب نتيجه
لطيفه
– جدعه يا نورا جدعه ايوه كده خلينا ننقذ اخوكي من تحت ايديها بت ناهد العا….هر دي
نورا
– دي ولا كأنها سحراله بت الكلب متعرفيش بيحبها ومتدهول عليها كده ازاي دي ولا شكل ولا روح
لطيفه
– لو هي سحراله فأنا اعرف اوقفها واديها هتشوف
بغرفة ليلي
طرق زين الباب بخفه ففتح له قمر بسرعه
قمر
– ادخل شوفها بسرعه دي بتكسر كل حاجه
زين هرول سريعا
كانت ليلي تصرخ بهم
– قولتلكم سيبوني خلاص مش هنزل سيبوني لوحدي محدش يكلمني سيبووووني اطلعوووا بره اطلعوووا مش عايزاه اسمع صوت حد
زين وهو يقترب منها بحنان ورفق
– اهدي اهدي اهدي محدش هيجي عندك خلاص هخرجهم كلهم بره بس اهدي
ليلي
– انا مش عايزاه احضر خلاص انا مش عايزاه الفرح خليهم يسيبوني انزلوا يماماااا خليهم ينزلواا
ناهد وهي تبكي علي حال ابنتها
– اهدي يا حبيبتي بس انا مش عارفه مالك وحالك اتشقلب في دقيقه كده ازاي اهدي علشان خاطري
ليلي عمتها
– والله انا متأكده لطيفه ورا الموضوع شغلي قرآن يا قمر
قمر بسرعه
-حاضر حاضر
أمسكت قمر هاتفها بقلق وجابت الرقيه الشرعيه
اول ما اشتغل القرآن
ليلي بفزع وهي تضع يداها علي اذنها بشده
– اقفلي اقفلي بقولك اقفلي الصوت ده مش قادره اسمعه اقفلي
قمر بخوف علي حالاتها اغلقت بسرعه
ليلي عمتها
– مش قولتلكم حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا لطيفه حسبي الله ونعم الوكيل
ناهد
– خلاص يا زين خلاص انا ماليش غيرها قول لأمك متعملش حاجه تاني وانا هاخد بتي وامشي
زين بصوت عالي وعصبيه
– ينفع كلكم تطلعوا بره وتسيبوني معاها
ناهد
– لا لا انا مش هسيب بنتي انت مش شايفه عامله ازاي
زين اقترب من ناهد وقال برفق
– ابوس ايدك متقلقيش واسمعي كلامي خليكم علي الباب ياستي وانا لو معرفتش اعمل حاجه ادخلوا
ناهد برجاء
– معنديش غيرها يا زين
زين
– ولا انا ليا غيرها والله
ليلي عمتها
– يلا يا ناهد يلا يا قمر وبإذن الله هتبقى كويسه يلا نشوف احنا فستان تاني ليها
ناهد
– هو ده وقته
زين
– كلام عمتي صح ليلي هتحضر فرحها شوفي عمر ومحمود يقلبوا الدنيا علي فستان زي بتاعها بالظبط
ليلي عمتها
– حاضر متقلقش يلا يا ناهد
خرجوا واقترب زين من ليلي بهدوء ولكن ليلي مازلت تصرخ وتتحرك بفرط لف دراعه حولين وسطها وحاول يثبت جسمها من الهز والحركه والتوتر
زين
– اهدي
ليلي بصراخ
– ابعد عني ابعد عني ملتمسنيش ابعد عني جسمي بيتحرق ابعد مش قادره
زين ابتعد بسرعه ونظر لها بغضب شديد كاد ان تنفجر عروقه ولكن ليس منها من أمه واخته
زين حاول تمالك اعصابه وقال بهدوء
– طيب طيب مش هلمسك بس ممكن تهدي
زين
– اقولك ينفع تخرجي من الاوضه دي معايا نروح اوضتي او اي اوضه تاني بعيد عن لك الدوشه والكركبه دي
ليلي بعياط وهدت حيل جلست مكانها تبكي مثل الاطفال وهي تقول
– انا مش قادره اتحرك يا زين انا تعبت
زين
– علشان خاطري اسمعي كلامي يلا وانا هساعدك
ليلي
– الفستان اتحرق يا زين حتي شوفوا
زين
– فداكي الدنيا كلها، كلها ساعه وهيكون عندك غيره متخافيش
ليلي
– انا مش عايزاه حاجه خلاص دماغي هتنفجر يا زين
زين
– ينفع تسمعي كلامي وتقومي نروح اوضه تاني انا مش عايز المسك علشان جسمك ميوجعكيش
ليلي كانت ستقوم ولكنها لم تستطيع
زبن
– لحظه واحده بس
اخرج هاتفه
– قمر تعاليلي الاوضه واتاكدي ان مفيش حد من الشباب بره دلوقتى او خليهم ينزلوا علشان هنخرج نروح اوضه تاني
قمر
– حاضر حاضر جايه
دخلت قمر الغرفه
زين
– ساعديها تقوم علشان مش لمسة ايدي بتتعبها
قمر بحزن
– ده بجد
زين
– اعملي ال بقولك علي بس يلا
سندت قمر ليلي وخرجوا من الغرفه دخلوا غرفه زين
– معلش يجماعه لحظه بس وهخليكم كلكم تدخلوا
هلال
– انا عايز اطمن عليها دلوقتى
دخلني
زين
– علشان خاطري بلاش وابعت هات شيخ كويس تكونوا واثقين فيه
هلال
– شيخ ليه
زين
– اسمع كلامي دلوقتى ارجوك مفيش وقت
دخل زين الي ليلي الجالسه علي السرير تبكي جلس علي مقربه منها ولكن بدون أن يلمسها
زين بهدوء
– حاسه ان هنا احسن من الاوضه التانيه
ليلي تنظر للفراغ لا تجيبه
زين
– بس ايه شكلك الجميل ده ياست ليلي حتي وانتي منهاره جميلة اومال هبص بره امتي
مازالت كما هي
– اهدي يا حبيبتي اهدي كل حاجه هتبقى كويسه حقك عليا انا اني مسمعتش كلامك وعملت فرحنا في القاهره زي ما كنتي عايزاه بس وعد مني كل حاجه هتتحل والله وبسرعه متقلقيش لسه بدري احنا لسه الساعه ١٠ الصبح والفرح لسه باليل قدامنا وقت كبير نحل كل حاجه ونجهز لفرحنا
نظرة له بحزن وسمع صوت شهقاتها المتقطعه
ردت عليه ليلي بشحتفه
– انا انااا مكنش نفسي يحصل حاجه وحشه يا زين انا مش عارفه عملت ايه وحش طيب هي ليه طنط بتكرهني طيب حرقولي فستاني يا زين وبدأت في البكاء بشده مره آخري
زين
– حقك عليا انا يقلب زين والله هجبلك حقك منهم وهتشوفي انا لولا اني خايف اسيبك لوحدك كان زماني جايبهملك قدامك دلوقتى راكعين والله اهدي بس وبعدين زعلانه علي الفستان ليه ياستي كده كده مصيره ايه في الاخر هيتقلع
ليلي وهي بتمسح دموعها بكم الروب الي لابسه
– زين انت ليه مش محترم
زين بضحك انها اخيرا اتكلمت
– ياستي لو قلة أدبي دي هي الي هتخليكي تتكلمي وتردي عليا فأنا معنديش اكتر من قلة الأدب
ليلي
– اسكت والله اقول لبابا
زين بضحك اكثر
– لا لا بابا ايه دلوقتى انسي الكلام ده
ليلي
– هما فين طيب ماما وبابا اكيد خايفين عليا
انا مش عارفه والله يا زين ايه الي بيحصل وانا في الاوضة بتاعتي مكنتش عارفه ارفع دماغي انا زعقت فيهم كلهم يا زين
زين بحنان
– محدش فيهم مضايق منك كلهم خايفين عليكي بس
ليلي
– دماغي مصدعه اوي حاسه اني عايزاه انام
زين
– طب ما تنامي هو سريري مش مريح ولا ايه
اجي انيمك في حضني طيب
ليلي
– لا لا متلمسنيش جسمي كان زي ما يكون بيتحرق لما لمستني في الاوضه التانيه
زين
– طيب خلاص اهدي كده وريحي جسمك ونامي شوية لحد ما الفستان يوصل وانا هخرج اطمنهم
ليلي
– نادي ماما تحط ايديها علي شعري
زين
– حاضر حاضر ارتاحي انتي بس اغطيكي
ليلي
– اه اه بردانه
غطاها زين وخرج بهدوء مرات عمي ناهد ادخلي اقعدي جنبها هي هتنام دلوقتى بس علشان تكوني جنبها
ناهد بهروله
– حاضر حاضر
دخلت ناهد
– ليلي انتي كويسه يابنتي
ليلي
– تعالي نيمين في حضنك يا ماما والعبي في شعري انا خايفه
عملت ناهد الي ليلي قالت عليه وبدأت تقرأ قرآن في سرها وهي بتملس علي شعرها لحد.ما نامت
خارج الغرفه
هلال
– ايه الي حصل هي كويسه
زين
– احسن دلوقتى هي نورا وامي فين
هلال
– هما السبب برضو
زين
– هما فين بس في اي اوضه
قمر
– في اوضة مرات عمي يا زين
ذهب زين اليه سريعا وفتح الباب بعصبيه
لطيفه
– داخل زريبه ياااك
زين بغضب حاد
– عملتي ايه لي ليلي المره دي يا لطيييفه
عملتي ايه
لطيفه
– ايه خلاص بقيت لطيفه بس هتتبر مني
زين
– ردي علي سؤال بدل ما اقسم بالله اخرب الدنيا دلوقتى علي دماغك ودماغ بتك السم دي
هلال
– عليا الطلاق يا لطيفه لو ما قولتلي عملتي ايه ما هتبقى علي ذمتي يوم واحد وهرجعك لاصلك يا لطيفه فاكره
لطيفه
– هكون عملت ايه يعني هو عمل صغير كده رشتهولها
زين
– انتي ايه يا شيخه ايه شيطاااانه انتي فاكراه ايه انت كده هتبعديها عني
هلال
– القرف الي انتي عملتيه ده يتفك ازاي انطقي
لطيفه
– انا مش بفك والله يخويا بعرف اعمل بس ايه هي دماغها وجعها ولا ايه يازين ولا تكونش مش طايقه لمسة ايدك ايه ايدك بتاكل في جتتها زي النار مش كده
زين
– انا متبر منك ليوم الدين وانتي لا امي ولا اعرفك واعتبرني موت انا مكنش عندك ولاد اصلا حسبي الله ونعم الوكيل فيكي من كل قلبي ربنا ينتقم منك والله لولا عجز ايدي انها تتمد علي امي انا كنت طلعت روحك بيها
– وفي نفس اللحظه شد شعر نورا بشده حتي رفعها عن الارض
-انت بقا انا اقدر اطلع روحك في أيدي يا نورت الكلب انا مش قايل البيت ده متدخلهوش تاني انتي الي ولعتي في الفستان مش كده قوليلي حاطه العمل فين بقا المره دي حاططه فييين
نورا برعب من زين
– والله والله امك الي قالتلي هو هووو مش محطوط هو مرشوش في اوضتها
زين
– يشياطيييين منكم لله منكم لله
محمود من خارج الغرفه
– زين الشيخ وصل
زين
– اوعي تفتكروا اني كده اخري خلاص لا انسوا دنا هرجعلكم تاني
هلال
– هولع فيكي يا لطيفه وفي اعمالك هولع فيكي
لطيفه
– ايوه وماله ولع مهي سايبه
هلال
– حاسس ان لو طلقتك هريحك فهتشوفي يا لطيفه حسابك معايا هيبقى عامل ازاي
وتركهم هلال الاخر وذهب خلف زين
زين
– اتفضل يا شيخ
الشيخ
– في ايه يحج هلال والله جاي علي ملا وشي
هلال
– اتفضل بس يا شيخ محتاجينك بس ترقي بت اخويا
الشيخ
– عنيا حاضر هي فين
زين
– نايمه فوق تعبانه هحاول اروح اصحيها
الشيخ بشك
– هي ماذيه
هلال
– احنا مش عارفين لسه
قاطعه زين
– امي رشالها عمل في اوضتها فرحنا المفروض النهارده مش مستحمله ايدي علي جسمها كانت بتزعق وتكسر في كل حاجه في الاوضه لحد ما خليتها تروح اوضه تاني نامت
الشيخ
– لا حول ولا قوة الا بالله وحسبي الله ونعم الوكيل هي فين طيب يابني
زين
– هطلع اجيبها دلوقتى
الشيخ
– ماشي وشوفولنا اوضه مقفوله يا جماعه وانت يا زين تجي معاها انت بس محدش تاني يدخل الاوضه
زين
– ماشي محمود دخله الاوضه لحد ما اجيب ليلي
صعد زين الي غرفته
زين بهدوء
– لسه نايمه
ناهد
– ايوه نايمه
زين
– طيب مككن تصحيها براحه الشيخ جه تحت
ناهد بقلق
– هيعمل ايه
زين
– متقلقيش هيرقيها بس وانا هكون معاها والله صحيها يلا
ناهد بهدوء
– ليلي ليلي يا حبيبي اصحي يلا
ليلي بفزع
– اااايه ايييه في اييه
ناهد
– اهدي اهدي بابا بس عايزك تحت وكلهم عايزين يطمنوا عليكي يلا ننزلهم
نظرة ليلي لملابسها
– طيييب طيييب انا هنزل كده
زين
– القرن بتاعي طرف عينك ولا حاجه
ناهد بضحك
– ابعد لا يا ليلي زين جايبلك الاسدال اهو قومي اخلعي الروب ده والبسيه يلا
ليلي
– ماشي اطلع بره يا زين علشان البسه
زين
– الله يهديكي انا جوزك والله
ليلي
– طيب مش رايحه مكان
ناهد
– خلاص بقا يا زين هات الاسدال وأخرج انت
زين بنفاذ صبر
– اللهم طولك يا روووح طالع
بدلت ليلي ملابسها ولملمت ناهد لها شعرها ولفت الطرحه ونزلت هي وزين وناهد تمسك يداها
دخلت ناهد ليلي الاوضه
ليلي باستغراب
– حضرتك مين
الشيخ
– انا اسمي محمد صاحب عمك هلال كنت عايز ابارك ليكي انتي وزين بس زين زي ابني
ليلي
– الله يبارك في حضرتك
الشيخ لناهد
– هستاذن حضرتك بس تسبيني معاها هي وزين لوحدينا شوية عايز اقولهم كام نصيح كده قبل الزواج واوصي زين عليها
ناهد
– امرك يا شيخ اتفضل
وخرجت ناهد واغلقت الباب
ليلي باستغراب ان والدتها قالته يا شيخ
الشيخ
– قوليلي بقا يا ليلي حاسه بايه
ليلي
– حضرتك شيخ صح
الشيخ
– ياستي زي ما تحبي تعتبريني اعتبريني
ليلي
– طيب انا حاسه ان دماغي تقيله اوي الصبح كنت حاسه انها هتنفجر ومكنتش عارفه اسيطر علي اعصابي كنت حاسه اني هتجنن ولما لماااا زين لمسني بس بايده حسيت زي ما تكون في نار بتحرق جسمي وبعدين روحت اوضه تاني مقدرتش ارفع راسي كنت بردانه ودماغي تقيله وعايزاه انام بس ليلي بحزن وحرقولي فستاني يعمو الشيخ
الشيخ
– طيب تعالي يا ليلي اقعدي جنبي
وانت كمان يا زين اقعد جنبي من الناحيه التانيه
قعدوا هما الاتنين وحط الشيخه كل ايد علي راس كل واحد فيهم وبدأ يقرأ الرقيه الشرعيه وبعض الآيات الاخري وطلب منهم كل واحد يغمض عينه وميفتحهاش غير لما يقولهم
وليلي كانت تبكي بشده كلما استمر في القراه وزين كان قلقل علي ليلي لانه كان يسمع صوت بكائها
بعد مده بدأت ليلي تستفرغ كثير وبدأت تكح وبشده حتي كادت ان تختنق والشيخ مستمر بالقرآن وزين مازال مغمض عينه
بعد ما يقارب التلات ساعات ليلي هديت وصوت بكائها بدا يهدأ هو الاخر
الشبخ بهدوء
حاسه بايه يا ليلي دلوقتى
– جسمي تقيل وراسي منمله
الشيخ
– حلو ده افتحي عينك يلا وانت كمان يا زين
الشيخ بصوت مرتفع يجماعه يالي بره حد يجبلنا دورك ميه
وقت ليس مذكور ودخلت عمتهم ليلي بالماء
وخرجت سريعا
الشيخ امسك الماء وبدأ بقرات القرآن عليه ثم ذهب الي ليلي
– خدي يا ليلي اشربي علي تلات مرات وسمي الله
امسك ليلي وبدأت بالشرب كما أمرها
وبعد ذلك زين فعل نفس الشئ
الشيخ
– هطلب منكم حاجه انا واثق ان انتوا الاتنين قدها
زين
– امرك يا شيخ
الشيخ
– ان شاء الله لما يتقفل عليكم باب واحد الرقيه الشرعيه صوتها يكون في البيت باستمرار اذكار الصباح والمساء قادره متخليش حد يمسك بإذن اليوم كله دي حماية لينا احنا سورة البقرة كل يومين تلاته حد حد منكم يقعد يقراها في البيت بصوت مسموع يعني يسمع التاني والصلاة طبعا في وقتها
زين
– بإذن الله حاضر ليلي دلوقتى بقيت كويسه
الشيخ
– ترد عليك هي بقا
ليلي
– اه الحمد لله بس دماغي لسه منمله
الشيخ
– معلش يابنتي الي اذيكي منه لله كان متوصي بيكي انتي شوية بس الحمد لله انتي دلوقتى بخير ودماغك ده صداع عادي من كتر العياط والدوشه الي عملاها من الصبح خدي بي مسكن كويس وتقدري تكمل اليوم بإذن الله
ليلي
– حاضر
الشيخ
– اسند مراتك بقا يا زين وطلعها تجهز يلا علشان فرحها
كان قاصد يقول كده علشان يتأكد ان ليلي مش هتضايق من لمسة زين
ليلي
– لا انا هعرف امشي عادي لوحدي
الشيخ
– ياستي خليه يسندك انا…
زين قاطع الشيخ
– وسع يعم الشيخ انا هسندها
اقترب زين من ليلي وحاوط كتفها بذراعه وبيده الاخر امسك يداها
سارت رعشه بجسد ليلي ولكنها بسيطه نظر زين للشيخ فاوم له براسه ان يكمل ويذهب
خرج زين وليلي من الغرف
ناهد بقلق هي وحسين
– ليلي انتي كويسه
ليلي
– اه اه كويسه مصدعه بس وعايزاه مسكن الساعه كام اكيد اليوم كله ضاع
هلال بهدوء
– متقلقيش اليوم كله معانا الساعه لسه ٣
ليلي
– يلهوي يا زين ده معاد السيشن
زين
– ياستي كله هيتحل يلا نطلع بس ويلا يا قمر وكلكم تعالوا معاها علشان تجهز فستانك وكل حاجه جاهزه في اوضتي يلا
ظل زين ممسك بها حتي وصلوا الغرفه يلا هسيبكم علشان علشان تجهزوا براحتك وهروح اجهز انا والشباب كمان
ليلي بحب
– الله يا زين ده نفس الفستان
زين
– مش قولتلك متشليش همه هيكون عندك نفس الفستان يلا يا حبيبتي اجهزي
تركتهم زين ونزل دخل للشيخ مره اخرى
كان بالغرفه حسين وهلال وزين والشيخ
زين
– اول ما لمستها في رعشه حصلت في جسمها بس بعدين هديت
الشيخ
– عادي عادي ده طبيعي الموضوع مش سهل
المهم الست الي السبب في الموضوع ده تبعد عنكم خالص واتمني متدخلش شقتكم الي هتتجوزوا فيها لأي سبب لا هي ولا اي حد شاكك انه ممكن ياذيكم
وحاجه كمان يا زين انا عارف انها امك يابني بس خليها امك انت بس يعني زورها انت متخلهاش هي تزورك علشان خاطر مراتك يابني هي كل مره تاذيها هي انا عارف انها بتحاول تبعدك انت عنها بس هي مش بتكتفي بالبعد بس عند ليلي دي بتعملها بالمرض كمان فحافظ علي مراتك منها وعلي الي قولتلكم عليه
هلال
– هي مش هتقدر تقرب منهم تاني بإذن الله هما كده كده مش هيتجوزوا هنا
الشيخ
– طيب حلو الحمد لله اي حاجه فيها ريحة ليلي او خاصه بيها هنا في البيت ياريت تختفي ولا حتي تسيبوا ليها شعرايه هنا
– وحاجه كمان ليك انت يا زين يمكن ميحصلش حاجه ما بينكم النهارده هطلب منك بس يابني تصبر ومتستعجلش علي مرااتك وكل حاجه هتجي في وقتها وخليك مقدر الي هي مرت بيه مش سهل متزهقش وخليك جنبها
زين
– انا ازهق متقلقش يا شيخ خير ان شاء الله في حاجه تاني حضرتك هتقولها
الشيخ
– لا يابني روح اجهز لفرحك يلا وانا هتكل علي الله
هلال
– ابدا والله هتتغدي معانا الاول اطلع انت يا زين اجهز
وانت يحسين قولهم يجيبوا الغدا
حسين
– حاضر ياخويا
خرج زين وحسين
بعد وقت قليل
كانت ليلي ترتدي الفستان وتقف به بفرحه
ناهد بتاثر
– ربنا يحميكي يابنتي ماشاء الله زي القمر
ليلي عمتها
– بسم الله الله اكبر ارقيكي اللهم بارك اميره
قمر اقتربت من ليلي وحضنتها
– جميلة اوي يا لولي جميلة
ليلي
– انا فرحانه اوي وبحبكم اوي
طرق حسين وهلال الباب
دخل حسين ونظر لي ليلي بتاثر هو وهلال وانبهار
حسين
– كبرتي امتي ايه القمر ده ربنا يحميكي يارب يابنتي
ليلي
– بابا يحبيبي متعيطش بقا والله اعيط وابوظ الميكب
حسين
– لا لا خلاص اهو ايه رايك يهلال مش زي القمر
هلال اقترب منها وحضنها
– زي القمر واحلي من القمر يا ست ليلي ربنا يحميكي يارب
ليلي
– انا بحبك اوي يا بابا والله ربنا يخليكم كلكم ليا
حسين يلا بس ننزل للناس علشان اتاخرنا عليهم
امسك هلال ليلي من جانب وحسين من الجانب الاخر
كان زين يقف ينتظرها أسفل والمصور يوثق ذلك
زين بدا يتأثر اول ما رآها تظهر امامه
اقتربت منه واقترب هلال وحسين
– خلي بالك منها بقا
زين
– هي حقيقه
هلال بضحك
– لا عروسه بلاستك
اقترب زين من ليلي وباس راسها وبعدين حضنها جامد وظل يبكي
ليلي
– انا اعيط في كتب الكتاب وانت في الفرح هنسلمها لبعض ورديات
زين
– ياستي مش هعيط خلاص اخيرا ياست ليلي – بدا المصور بالتقاط الكثير من الصور لهم
علي الجانب الاخر
مروة وهي تقف بجانب عمر ومحمود وقمر
– شكلهم حلو اوي
عمر
– واللهةانا مش مصدقك انك واقفه بتحضري معانا فرح ضرتك
قمر
– بنادي النفوس يعمر مش كده
مروة
– سبيه ياستي علي فكره بقا هي مش ضرتي دي اول واحده صاحبتها هنا
عمر
– يعني مش غيرانه علي زين
مروة
– لا لا مش غيرانه عارفه قد ايه زين كان بيحبها
عمر
– اقسم بالله انا مش مصدق الي بيحصل ده مش مصدق
قمر
– اطلع انت بس مش دماغها وسيب البت طيبه في حالها
مروة
– سبيه ياستي ينكش براحته عمر بقا صاحبي
عمر
– شوفتي اطلعي انتي منها بقا يا بومه
قمر
– والله طيب انا غلطانه
استمر اليوم بأحداثه الكثير ودخلت ليل وزين القاعه وبدأت أجواء الفرح
رقصوا كثيرا وعلي كل الاغاني المتفق عليها بكل حب ليلي وهي بجانب زين مالت براسها عليه
– بقولك ايه انا تعبت
زين
– لسه مصدعه
ليلي
– كنت كويسه شوية بس اتصدعت اكتر والفستان تقيل
زين
– قولتلك نشوف حاجه اخف عملتي فيها ذكي شان
طيب طيب خلاص هنمشي دلوقتى
ليلي
– كل ما افتكر أننا لسه هنسافر يلهوي يا زين بشيل الهم اكتر
زين
– لو حابه تغيري الفستان قبل ما نمشي وتلبسي حاجه مريحه عادي
ليلي
– لا لا هدخل شقتي بفستاني
ناد زين علي محمود وقاله يعني يخلص الليله علشان ليلي تعبانه
قمر بجانب ليلي
– فيكي حاجه
ليلي
– اه مصدعه شوية دماغي تقلت بقولك هاتيلي اي عصير لحد ما يخلصوا الفرح ده
قمر
– عيوني
خلصوا الفرح اخيرا وركبت ليلي وزين العربيه وكان في الإمام يقود محمود وبجانبه قمر بعدما قاموا بكتب الكتاب هما الآخرين في الفرخ
والعربيه الاخري حسين وبجانبه هلال
وليلي وناهد ورا
ليلي
– بسم الله الرحمن الرحيم كده هاتولي اكل
زين
– الله يفضحك في اكل في شنطه العربيه بعت جبته علشان عارف الي هيحصل وقف يا محمود علي جنب لحظه هنزل اجيبه
ركن محمود السيارة ونزل زين
عدي بجانبه هلال فركن امامه هو الاخر نزل هلال من سيارته بقلق
– في حاجه ولا ايه وقفتوا ليه
زين
– ابدا ياسيدي الست ليلي جعانه بجبلها الاكل الي في الشنطه
هلال بضحك يحدث ليلي
– ولو مكفاش رنيلي بس اجبلك تاني
ليلي
– والله انت اجدع اب ربنا يخليك ليا
زين
– طيب مش يلا علشان نتحرك ونوصل قبل ما الشمس تطلع علينا
هلال
– يلا خلي بالك من سواقتك يا محمود
محمود
– متقلقش يعمي حاضر
تحركت السيارة
وكانت ليلي بتاكل بنهب
ليلي
– زين عندك عصير
زين
– اه خدي
ليلي
– افتحهولي وشربني مش هعرف امسك من الفستان والساندوتش
– وبعدين عربيتك دي ضيقه ليه كده خنقتوني
زين
– والله العربيه برضو الي ضيقه دنتي قاعده انتي والفستان عليا شوية كده هلزق استيكر في الباب
خلصت ليلي اكل اخيرا ومسحت ايدها وبوقها
ليلي
– اطفي بقا يا محمود نور العربيه ده واقفلي الاغاني دي وعلي التكيف
– ومش عايزاه اسمع صوت انا هنام
زين
– اي أوامر تاني
ليلي
– لا كتر خيرك والله شيل الفستان شوية بس كده عليك علشان انام مرتاحه
زين
– عنيا طبعا وماله
لم بكمل باقى كلامه وكانت ليلي مستغرقه بالنوم ظلت قمر تصورها هكذا هي وزين
بعد عدت ساعات كانوا قد وصلوا اخيرا
صعدت ليلي الشبه بمساعدة زين وقمر وناهد
ثم نزلوا مره آخري
زين وهو يغلق الباب
– يلهوي اخيرا قفلت علينا باب واحد
ليلي
– والله يا زين الوصل ليك طلع أصعب من سلم النجاح دنا اتفرمت
زين بضحكه رجوليه
– انتي لسه شوفتي حاجه
ليلي
– اهو وماله ياخويا تعالي بس فك العشرين الف دوبس دول علشان الطرحه خنقتني وانا عايزاه انام
زين
– بس كده انت تؤمر
ساعدها زين بفك الطرحه وكان كل لحظه يطبع قبله علي وجهها سريعا
ليلي
– مكفايه بقا يا زين فك بسرعه
زين
– قنبلة رومانسيه
ليلي وهي تشد الطرحه بنفاذ صبر
– يااااه اخيرا خنقتني
وسع بقا علشان ادخل اغير الفستان
زين
– ده بقا هتعرفي تغيريه لوحدك
ليلي
– اه هعرف متشلش انت هم ودخلت سريعا غرفه الدريسينج واغلقت الباب
بعد نص ساعه
زين
– انتي موتي جوا ولا ايه
ليلي
– بص ادخل ساعدني بس بأدب علشان انا الفستان خلص عليا
زين بخبث
– بس كده دنا عنيا ليكي
ساعدها زين بخلع الفستان واخيرا تحررت منه
ليلي
– يلا بقا هوينا هكمل انا لوحدي
زين
– والله بجد
ليلي
– ايوه والله بجد
خرج زين برخامه
وابدلت ليلي ملابسها انا بيجامة ستان اوف وايت التي اشترها هي وزين وخرجت تدلك شعرها بيداها حتي خف الألم الموجود براسها
زين
– ده ايه ده ان شاء الله
ليلي
– انا عارفه ان مش ده لبس النهارده بس انا هلكانه عارف يعني ايه هلكانه ويدوبك اصلي وانام
زين
– لسه مصدعه
ليلي
– اوي حاسه دماغي هتتفرتك بس يلا نصلي هروح اتوضي
زين
– ماشي
اتوضوا هما الاتنين وكان زين امامها في الصلاة قشعر صوت زين بدنها فكان يقرأ بخشوع لم تعتاد عليه بعد الصلاة لف زين اليها ووضع قبله اعلي جبينها ويده علي راسها وردد الدعاء
زين
– الحمد لله يا ليلي انك قدامي دلوقتى الحمد لله وربنا يقدرني واعوضك عن كل لحظه صعبه ومتعبه عشتيها بسبيي
ليلي
– انا مش السبب ابدا كفايه عندي انك جنبي في الاخر والله ياريت كل الطرق الصعبه نهايتها انت يا زين
زين
– يلهوي بتتكلمي وانت عاقله مره يلهوي مش مصدق
ليلي
– وسع بقا عايزاه انام
زين
– ياستي نامي ياست نامي
خلعت ليلي اسدالها وذهبت الي السرير سريعا وظلت تدلك شعرها بعض الشئ
زين وهو فارد اليها ذراعيه
– تعالي
ليلي
– انا بجد تعبانه
زين
– والله مش هعمل حاجه هخليكي تنامي بس
اقترب منه ليلي ولفت ذراعيها علي خصره ووضعت راسها علي صدره بسكينه ولف زين يده علي جسدها يضمها اليه اكثر وبدأ بيده الاخري يدلك شعرها حتي تسترخي وتنام
شعر بانتظام نفسها فعلم انها نامت اخيرا
فسند راسه علي راسها وظل يشم راحة شعرها ونام هو الاخر بكل سكينه اخيرا
باليوم التالي استيقظت ليلي في البداية
وبدأت تتأمل ملامح زين بكل حب ووضعت قبله خفيفه علي دقنه
زين بنصف عين
– شايفك علي فكره
ليلي
– صباح الخير
زين
– ده احلي صباح الخير في الدنيا والله يارب باقى حياتي كلها صباحي يبقا كده
ليلي
– اقولك سر
زين
– قوليلي سر
ليلي
– انا جعانه
زين
– تعالي في اكل في التلاجه كتير تعالي نسخن اي حاجه يلا
نهضت ليلي سريعا معه
وظلوا وقت بالمطبخ
ليلي
– واابطه دي بقا هنسخنها ازاي وهي علي بعضها كده
زين
– انت متعرفيش
ليلي
– ولا عندي خلفيه والله
زين
– ولا انا بجد يمكن هنحط عليها ميه
ليلي
– ميه وهي متحمره احنا هنسلقها تاني كده
– وهي مش هدخل الميكرويف بحجمها ده
زين
– نحطها في صنيه ونحطها علي البوتجاز
ليلي
– اعتقد وقتها هتتحرق وانا هزعل بص انا هرن علي ماما خلاص انتهي حلو الارض
امسكت هاتفها
ليلي
– صباح الخير ياست ماما
ناهد
– صباحيه مبارك ياست عروسه
ليلي
– صباحيه اه طب بقولك ايه يا ماما البطه الي رابطينها دي نسخنها ازاي وهي مربوطه كده
ناهد بضحك
– فيكيها هي هتطير اقطعي منها الجزء الي هتاكلوا وحطيها في طبق وحيطها في الميكرويف يلهوي علي خلفتي الهباب
ليلي
– ايه الذكاء ده يماما ازاي مخطرتش علي بالنا
زين
– قالتلك ايه
ليلي
– قالتلي ينفكها يعني نقطع نصها مثلا لو هناكل ونحط الباقى في التلاجه ونسخنها في الميكرويف عادي كده هتدخل احنا اغبيه اوي يا زين
زين
– دي حقيقه شكرا والله يحماتي خدي علي الاسئله المتخلفه دي علطول بقا
ناهد
– براحتكم يحبيبي افطروا براحتكم وعلي المغرب كده ولاد عمك وعمتك عايزين يطلعوا يرخموا عليكم
زين
– قاااالك يطلعوا عادي مش هتفرق
ليلي وهي بتنغظ زين بالسكينه
زين
– يخربيتك هتموتني
ليلي
– علشان تسكت
ناهد
– باااس خلاص روحوا شوفوا الي بتعملوا سلام
ليلي
– مش لازم نحكي لماما ولا لحد
زين
– هو انا قولت حاجه ياستي
ليلي
– كنت هتقول
زين
– ابدا والله وريني بقا البطه دي هتتفك ازاي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حواديت من الواقع)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *