روايات

رواية صراع الفصل الثالث 3 بقلم جنات أحمد

رواية صراع الفصل الثالث 3 بقلم جنات أحمد

رواية صراع البارت الثالث

رواية صراع الجزء الثالث

صراع
صراع

رواية صراع الحلقة الثالثة

آسر: هتتحاسبي على كل كلمه قلتها.
في الشركة.
حمزة: ها عملتي إيه.
تلا: دا عيل قليل الأدب.
حمزة: هو عمل ايه؟
تلا: عمال يقول متلبسيش البنطلون دا ديق رحت شتمته و هو شتمني رحت سبته و مشيت.
حمزة بتوتر: هو عمل كدة فعلا.
تلا: آه والله.
حمزة: تب روحي انتي معندكيش شعل النهاردة.
تلا: بجد؟
حمزة: آه والله.
تلا: أوكي.
قبل خروجها.
حمزة: تلا.
تلا: نعم
حمزة: إعرفي دايما إني عايز مصلحتك و مصلحة الشركة.
تلا: على إيه؟
حمزة: على إن العريس جاي النهاردة.
تلا: إنت بردو لسة مصمم.
حمزة إقترب منها و أمسك ذراعيها.
حمزة: إنتي أغلى حاجه و لو أذيتك بإيدي فإنت كل حاجة.
تلا لم تتماسك و دمعة نزلت من عينها.
حمزة: أنا كنت حاسس إنك كاتمة حاجة جواكي.
تلا إحتضنته بشدة.
تلا: أنا كنت مفكراك كنت عايز تجوزني و خلاص عشان تخلص مني.
حمزة: يقطعني لو كنت عايز كدة بس أنا عيز إبن أختي يامن و غفران.
تلا بضحك: إنت لسه فاكر.
حمزة: هو أنا أنسى…و العيون الحلوة دي بقا متعيطش .
تلا: حاضر.
حمزة: إغسلي وشك و إنزلي هتلاقي العربية تحت مستنياكي إركبي فيها و إمشي.
تلا: حاضر.
في المساء.
جاء آسر و معه صديقه أكرم.
الجرس يرن.
سارة: أيوة أيوة.
فتحت الباب.
سارة:إتفضل يا أستاذ آسر.
أكرم: فضلك الله يا حجة.
آسر: هي كلمتك إنت.
سارة: خلاص متحرجش الواد .
أكرم: والله إنت يا حجة زوق والله.
سارة: إتفضلوا على الركنة أقعدو.
آسر: الله يخليكي يا حجة والله.
دخل حمزة.
حمزة: آسر بيه عامل إيه؟
آسر: بخير وإنت.
حمزة: بخير والله.
سارة: روحي نادي خالتك يا سما.
سما: حاضر يا تيتة.
ذهبت سما لتنادي خالتها لكنها لم تجدها بالغرفة.
سما: تيتة أنا مش لاقيَها.
سارة بإستغراب: إزاي مش لاقيها.
سما: خالتو مش في الاوضة.
حمزة: تب ثواني أتصل عليها.
حمزة يرن.
حمزة: أيوة يا تلا إنت فين.
تلا: أنا جاية أهو.
حمزة: يلا عشان العريس هنا.
تلا: تمام سلام بقا.
حمزة: سلام.
أكرم: هي الآنسة تلا مش موجودة.
حمزة: هي مش قالتلي إنها رايحة حتة أصلا.
سارة: أمال في إيه.
حمزة: مش عارف.
عند تلا.
تلا: أنا هفضل واقفة زي الخازوق كدة أنا عندي معاد مهم.
قمر صديقتها: مهم؟!..إيه هو؟
تلا: يلا نروح مش باركنا للعروسة يلا اتنيلي إمشي ونا وراكي.
قمر: يلا يلا إنت هتفضحينا أقسم بالله.
تلا: تعالي باتي عندي عشان أهلك مسافرين و أصلا أخويا قاعد في الشقة مع مراته.
قمر: ماشي هما ليلتين بس.
تلا: ماشي يلت بينا.
وصلو للمنزل.
كان صوت ضحكتهم عالي جدا على الدرج.
تلا: فاكرة طنط أم أحمد سعت العفش بتاع أختي وصلا من القاهرة عملت إيه.
قمر: لا مش فاكرة إحكي.
تلا: طلعت تزغرط راحت إتزحلقت و وقعت ( تضحك) راحت بتقول لابنها قومني يا أحمد قالها لأ راحو إتخانقو مع بعض.
قمر: هاهاها ( تضحك بصوت عالي).
تلا: دي كانت أيام….
و لم تكمل كلامها عندما رأت آسر يجلس و يتحدث مع أخيها.
تلا: هو دا بيعمل إيه هنا.
حمزة غمز لها أن تصمت.
تلا: رد عليا يا حمزة.
قمر: إهدي يا تلا…هو إنتو عارفين بعض؟
تلا: و زيادة كمان.
آسر: أظن كدة إن عروستنا مش موافقة.
حمزة: لا لا خالص.
سارة: إهدي يا حبيبتي.
كان ينظر أكرم إلى قمر التي كانت جميلة و ترتدي فستانا منقوش بالألوان.
حمزة: أقعدي يا تلا.
تلا و هي تجلس: إتزفت.
سما: بعد الشر يا خالتو إنك تتزفتي .
تلا: ينفع تسكتي إنتي.
قمر بضحك: دا إنتو فصلان أقسم بالله.
كان يحاول آسر عدم الضحك و أكرم أيضا.
أخذ حمزة تلا للغرفة.
حمزة: يبنتي مش إحنا متفقين.
تلا: دا أنا هطين عيشتوا.
حمزة: يعني موافقة.
تلا: على بركة الله.
خرجو.
كانت تلا تبتسم بطريقة مستفزة.
قمر: مش دي كانت هتولع فيا من شوية.
سارة: تب ما نسيب العرسان يتكلمو مع بعض شوية.
تلا: و مالو.
ذهبو جميعا إلى غرفة الإستقبال.
آسر: إنت حاطة روج ليه.
تلا: مش حاطة على فكرة.
آسر: يعني دا طبيعي.
تلا: آه.
آسر بخبث: دا أنا حظي حلو.
تلا: صدق دا إنت قليل الأدب.
وووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية صراع)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *