روايات

رواية غدر الأحبه الفصل الثالث 3 بقلم حنات بدر

رواية غدر الأحبه الفصل الثالث 3 بقلم حنات بدر

رواية غدر الأحبه البارت الثالث

رواية غدر الأحبه الجزء الثالث

غدر الأحبه
غدر الأحبه

رواية غدر الأحبه الحلقة الثالثة

بصت سهر ليه بغضب و مسكت الس،كين وقالت أنا هخد حقي…..
مكملتش كلامها وكانت مرمي على الأرض
قال محمود بفزعه يخرب بيتك عملتي ايه انتي قتلت،يها
روان كان واقفه وماسكه تحفه في ايده على هيت إنسان وبتترعش بعد مض،ربت بيها سهر
بصت لي سهر اللي غرقانه في د،مها وقالت برعشه يعني اسيبها تموتك أنا كنت بنقذ حياتك
مايل محمود يشوف النبض لي سهر قال بخوف ياليله سوده دي ما،تت هنعمل إيه دلوقتي
قالت روان بخوف محمود كده هنتفضح وكمان هنسجن شوف حل بسرعه هي كده كده يتيمه ومحدش هيسال عليها
محمود قعد يفكر طيب نرميها في اي صندوق زباله
روان لا كده هيعرفو هي مين ويوصلو ليك وبعدين نتسجن
بص انا برأيي إنو نرميها في النيل وتاكلها الأسماك ومحدش هيشوفها
محمود فكره طيب يلاه قومي ساعديني وبعدين خلصو وخدوها وصلوا في حته مقطوعها وبعدين راحوا راموها
ورجعو الشقه ولامين شاف ولامين دري
محمود كان قاعد وحطط راسه بين أديه وقال معقول كل ده حصل انا مش مصدق كانو في كابوس
قربت منه روان وقالت بدلع كابوس ليه ياقلبي خلاص اول عاق في طريقنا إنزال وانا هطلب الطلاق من زوجي وهنكون مع بعض
محمود وقف وقال تمام لغاية ماتطلقي من زوجك مش عايز اقبلك خالص تمام
قالت بس إنت بتوحشني بسرعه
قال محمود استحملي الكام يوم دول وفعلا روان مشت
وكالعاده رجعت لقيت زوجها نايم بسبب المنوم اللي حطه لو
اشرقت الشمس بيوم جديد يحمل الكثير والكثير
زوج روان كان بصحيها قومي ياهانم كل يوم نفس الاسطوانه عايز افطر
قالت بنوم مش قايم مش عجبك طلقني هو حاجه بالغصب طلقني ياسيدي
قرب منها وقال ده في بعدك مستحيل أطلق يابت عمي عايزه اطلق وتخدي كل الاملاق ده في بعدك وسابها ودخل الحمام
نفخ بضيق منه وقالت إنت اللي لعبت في عداد عمرك وانت اللي جنيت على روحك
محمود صحي وهو مفيش حد جنبه ولسه هينده على سهر افتكر اللي حصل وبعدين انبه ضميره وقال معقول ظلمتها معقول اكون غلط والشيطان عمى عيوني وبعدين قال هي يتيمه مين هيسال عده اسبوع اتنين ومفيش جديد روان مش قادره تطلق من زوجها
وقت العشاء روان كانت مجهزه عشان رومانسي ولابسه ومجهزه نفسها
دخل فارس ورافع حاجبه وقال إيه ده هو أنا بحلم ولا ايه
قربت منه بدلع وقالت لا ياحبيبي إحنا على أرض الواقع انا قررت اعطي حياتنا فرصه
ابتسم فارس وقال بجد
قالت روان بجد ياقلبي يلاه غير هدومك وتعال عشان ناكل
قال فارس حاضر ياقلبي طلع فارس غير وعمل تلفون ونزل
قالت روان يلاه ياحبيبي الاكل هيبرد
ابتسم فارس وقال جيت اهو ياروحي
قعد وبدوا ياكلو وروان بتبص عليه وبتبتسم
وبعدين بدأ فارس يحس بوجع في بطنه وبعدين اتوه بصوت عالي
ااااه بطني آآآه
ضحك سهر وقالت سكة السلامه ياغالي هتوحشني
قال فارس بوجع انتي عملتي ايه انتي سمتيني
ضحكت روان وقالت اصلوا اللي زيك ملهاش غير المو ت
قال فارس انتي مجرمه مجرمه وهوديكي في ستين داهيه
ضحكت بشر وقالت ازي وانت هتموت ومحدش هيعرف ليك طريق جته
ابتسم فارس وقال انتي اللي زيك ملهمش غير السجن
وفجأه الباب اتكسر
شهقت روان بصدمه وبصت لي البوليس وبعدين بصت لي فارس
ضحك وقال آمال مفكرني هسيبك تموتيني بسهوله دي أنا عارف خطتك وغيرت السم بي مياه مسكوها العساكر وخدوها
وهي بتصرخ وتقول انا معملتش حاجة ده كدب كدب سيبوني
قال الظابط بصوت عالي اخرسي معنا أعترف ليكي مسمعش صوتك
محمود عرف بموضوع روان ورفض أنو يروحلها عشان متفتزوش بقت،ل سهر وبقي عامل زي الغريب في الدنيا وبقي يحس بغيب سهر وندم إنو عامل فيها كده وانو روان اغرته وخربت حياته وحياتها وقال يارب سامحني انا افتريت على اليتيمة وظلمتها انا حسيت بغلطي يارب سامحني ياريت سهر ترجع وأنا هطلب منها السماح ونبدأ حياه جديده وحلوه
يارب سامحني وبعدين بص علي الطريق بصدمه ولسه هيدوس فرامل لكن عربية نقل كبيره خبطته جامد محمود محسش بحاجه غير وهو في المستشفى والدكتور بيقولو حمدلله على سلامتك
محمود قال بتعب انا فين
الدكتور قال حادث بسيط ممكن تخلينا نتواصل مع حد من أهلك
قال محمود أهلي متوفين لي اخ
الدكتور تمام ارتاح أنت واحنا هتوصل معاه
قال محمود بتعب بس انا ليه مش قادر احرك رجليه وحاسس أنهم منملين
قال الدكتور بأسف للأسف الحادثه أثرت على نصفك السفلى وحصل معاك شلل نصفي
محمود اتصدم وقال شلل
وضع ايده على كتفه وقال كون قوي يابطل ده اختبار من ربنا وخرج الدكتور
نزلت دموع محمود لااردايا وقال ده ذنب المسكينه اللي حبتني من قلبها وانا ظلمتها وخنتها وكمان ما ،تت بسببي ده كله قليل عليا يارب سامحني
في مكان آخر على شاطئ البحر كانت قعده بشرود وبتتامل المياة وبتفكر في كل اللي عاشته قطع شرودها كلامه
÷ايه يابنتي هتفضلي قعده كتير كده انتي مش بتزهقي
بصت ليه وبعدين بصت لي البحر وقالت هو أنا عملت ايه وحش في حياتي حياتي عشان يحصل فيا كدا أنا مستاهلش اللي حصل
+مسك ايدها وقال بصي يا سهر وقبل مايكمل كلامه سحبت ايدها منه بين أديه
حط ايده على رأسه بحراج وقال بصي ياستي مفيش حاجه اسمها انا مش وحشها لكن في اختبار في قسمه ونصيب يعني اللي حصل ده علمك متوثقيش في حد بسرعه واغلب اللي إحنا بنشوفه بيكون وهم وكدب عشان كده متصدقيش بسرعه ولما توثقي اوثقي في عمر عشان مش بيكدب
بصت ليه سهر برفع حاجب وقالت وايه كمان يا موضع الثقه
قال بحب وحني عليه عشان هو نفسه في رضاكي بس إنتي قولي امين وهو هيهد الدنيا عشانك
اتكلمت بتريقه وانت إسمك امين ولاعمر
قال بلاش تهربي من الموضوع وردي عليا
سهر قامت ولسه هتمشي مسك ايدها وقال سهر انا بحبك انتي مش مقدره ليه حبي ليكي حاسي بيا
سحبت ايدها وتكلم بدموع وقالت انا منكرش إنك ساعدتني وانقذت حياتي والجميل ده هشيلو. قطع كلامها
وقال سهر بلاش عبط هو أنا عايز موافقتك عشان انقذت حياتك في الأحسن يكون مستحيل أنا عايزك برضاكي عايزك بقلبك عايزك تحبيني زي مابحبك عايز أكون العوض ليكي اللي هيعوضك عن كل حاجه وحشه عشتيها
وسبها ومشى وقفت سهر تفكر في اللي حصل
فلاش باك-__________
كان عمر وقف على اليخت في قلب البحر وسرحان وبعدين بيبص ليقي حد عايم على وش المياه نزل بسرعه بيشوف مين قرب ولقي بنت وقال بصدمه معقول دي منت،حره رحمتك يارب
شال سهر ومسك السلبه بايده وحول يطلعها وبعدين طلعوا وحول يقيس النبض لي سهر وقال الحمد الله على قيد الحياة وبقي يضغط على قلبها عشان تفوق وهي مش بطنتق قرب منها يعملها تنفس صناعي وقال سامحني يارب لي الضروره أحكام وبداء يعمل تنفس صناعي
وفين وفين لما سهر فاقت وبقيت تطلع مياه من بوقها وبعدين فتحت عيونها وبصت حوليها مشفتش غير شخص بيقولها إنت كويسه ليه تعملي كده ليه إيمانك ضعيف لي الدرجه دي
سهر مكنتش فاهمه حاجه ولا حاسه بحاجه ولا عارفه هي فين بس بدأت ذكرتها ترجع لي وراء وافتكرت اللي حصل قطع تفكيرها
عمر وقال بغضب ردي عليا إنتي ازي تعملي كده ماهخوفتيش من ربنا ماهخوفتيش على أهلك عشان تنتح،ري في غيرك عايش حياة أصعب من كده ولسه مكمل.
سهر بصدمة انتح،ر ايه أنت بتقول ايه
قال عمر زي ما سمعتي واحده في نص الليل في البحر هتكون بتشم هواء
قالت سهر بغيظ لا ياخفيف ممكن تكون مقتو،له
عمر بصدمه ايه
قالت سهر بحزن زي ماسمعت هما فكروني مو،ت عشان كده رموني في البحر حتى سابوا جر،حي ينز،ف
قرب عمر من راسها وقال لحظه هجيب علبة الإسعافات الأولية اعقملك الجر،ح واحكيلي اللي حصل
جاب العلبه وبداء يعقم الجرح وسهر بدأت تحكي اللي حصل وهي بتعيط
خلص عمر وقال وانتي بتعيطي من و،جع الجر،ح ولا بتعيط ليه
بصت ليه بغضب وقالت إنت واحد بارد ومستفز
يعني زوجي اللي كان كل دنيتي وصديقة عمري خان،وني وحولو يقت،،لو،ني ورموني في البحر وانا غ..رقانه في د،،مي ومصعبتش عليهم وبتقولي بعيط ليه ايه البرود ده
تنهد عمر وقال ده مش برود إنتي فعلآ بتعيطي ليه هما مايستحقوش دموعك عشان اللي بتقولي عليه زوجك وبيحبك ده عمره ماحبك عشان اللي بيحب عمره مايخون ولا عمره يفرط في اللي بيحبه
واللي بتقولي عليها صديقة عمرك دي حيه عمرها مكانت صديقه ليكي عشان الصديق الوفي بيضحي من أجل سعادة صديقة هو بيكون كل همه راحة صديقو لكن ابن الحرام اللي بيكون لابس قناع الصداقة والاخوه وهي بتعرف نقاط سعادتك وبعدين تسرقها دي ماسمهاش صديقة عمرك ابدا دي لعبة على الطيبه اللي في قلبك يا؟
صحيح إنتي إسمك ايه
سهر إسمي سهر
عاشت الاسامي إسمك حلو
ابتسمت وقالت شكرا وحضرتك إسمك ايه
إسمي عمر وبلاش حضرتك دي وبعدين قال
وبعدين ياستي أنسي اللي حصل اطوي الصفحه دي وكانك ماعشتهاش من اصلوا
قالت بحزن انا مش هطوي الصفحه ده أنا هقطعها واحر، قها كمان
ضحك عمر وقال شاطره قولي بقى عنوان بيتك وانا الف وارجعك على الرغم مكنتش حابب أرجع
سكتت سهر بحزن
عمر إنتي كويسه في حاجه
اتكلمت بحزن وصوت ضعيف وقالت أنا يتيمه ماليش حد
ابتسم عمر وقال ليكي رب إسمه الكريم
وبعدين قال خلاص انا هخدك تعيشي مع ماما
قالت سهر اسفه مش هقدر انا واحده مطلقه كمان في فترة العده ومينفعش أعيش وسطكم انا هشوف قطع كلامها
وقال أمي ست كبيره وعايشه واحدها أنا اغلب الوقت مشغول او مسافر إنتي هتكوني معاها وترعيها وهعطيكي مرتب ها قولت ايه
هزت راسها سهر وقالت تمام بس أخواتك
ابتسم وقال أنا وحيد أهلي بابا اتوفى وانا عمري شهور وماما وهبة حياتها ليا ومفكرتش تزوج تاني
قالت سهر ممكن اعرف لمعة الحزن إللي في عيونك سببها إيه
تنهد عمر بحزن وقال انهارده ذكرة السنوية لي زوجتي الله يرحمها
قالت سهر اسفه مكنش قصدي الله يرحمها
قال مفيش داعي للأسف عادي
قالت سهر كنت بتحبها
لمعة عيونه بالحب ممزوج بحزن وقال كنت بعشقها مكنتش بتخيل حياتي من غيرها ثانيه بس دلوقتي بقالها خمس سنين بعيد عني هو فعلآ عايش بس عايش جسد بلا روح عايش على ذكرياتها ياريت لو تشفق على قلبي وترجعلي تاني
اتثرت سهر بكلامه ودموعها نزلت لااردايا وقالت هي محظوظه فيك بجد
قال بحزن بس المرض استكتر عليا الفرحه وخطفها مني كان نفسي اساعدها واعلجها لكن مرضها كان في مرحلة متأخره
سهر أنت مش عملت اللي عليك ومصرتش معاها في حاجه الأعمار بيد الله
قال ونعم بالله تنهد بحزن وقال يلاه هخدك عند ماما
وصل البيت عمر وأمه حضنتها حبيبي اخبارك ايه طمني عليك
قال عمر بخير ياماما والحمدلله بصي انا جبتلك مساعده هتقعد معاكي على طول ومش هسيبك
وعرفها على سهر
عود _________
اتنهدت بحزن وبعدين دخلت لقيت رجاء (ولدة عمر )قعده
جات في الأرض وقعدة ووضعت راسها على رجل رجاء
مسدت رجاء على شعرها وقالت وفقي ياسهر عمر فعلآ بيحبك ابني وعارفه لو مفيش مشاعر في قلبه ليكي مش هيطلب منك الزواج
بس ياماما ”
مابسش بلاش تعندي عشان إنتي كمان بتحبه كونو العوض لبعض إنتو الاتنين خسرتو في حياتكم وربنا بيعوضكم صلي استخاره وبعدين كلمي عمر إنتو ليقين لبعض وانتوا تستاهلوا تعيشوا بسعاده
تنهدت سهر بحيره وقالت حاضر ياماما هعمل كده

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية غدر الأحبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *