روايات

رواية مسلم والاسلام الفصل التاسع 9 بقلم شهد أحمد

رواية مسلم والاسلام الفصل التاسع 9 بقلم شهد أحمد

رواية مسلم والاسلام البارت التاسع

رواية مسلم والاسلام الجزء التاسع

مسلم والاسلام
مسلم والاسلام

رواية مسلم والاسلام الحلقة التاسعة

بعد ما حفظ مسلم طه اخده و وصلوا الكتاب
الشيخ طه. اخباركم ي ولاد مع الصلاه
الاولاد. الحمد لله بنصلي وبعدها سمع ليهم وحفظهم وقال درس النهارده عن النفس المطمئنه بصوا ي ولاد أن مسار اصلاح النفس بيمشي ع طريقتين طريق إصلاح العيوب إلي فيها يعني اي عيب فيا بجاهد نفسي وبصلحه وطريق تأصيل الخير إلي فيها يعني اني اعمل خير و النفس عامله زي الطفل الصغير أكتر حاجه تشجعها المكافأه وأكتر حاجه تخوفها العقاب واني اذكر نفسي بالاخره ديما وأنه في جنه ونار ده هيخلي النفس تلين و مش هتلاقي حد بيعمل ذنوب معاصي الا وهو غافل عن دار الآخره يعني اللي مش بيحط الاخره قدامه ومتذكرها ديما ده هتلاقيه بيعمل ذنوب ومعاصي لانه غافل عنها و اتعامل مع الدار الآخرة گ وسيلة أساسية في انك تبني نفسك يعني كل ما ياجي في بالك انك عايز تعمل ذنب اتذكر أنه في آخره وفي حساب وجنه ونار
قوه الايمان باليوم الاخر تؤثر وبلا شك على السلوك اللي انت بتعمله قال رسول ﷺ:-
[{من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت، ومن كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليكرم جاره، ومن كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليكرم ضيفه}] فأنتم حطوا ديما قدامكم دار الاخره ي ولاد اتفقنا
الاولاد. اتفقنا عايزين درس كمان ي شيخ طه
الشيخ طه. حاضر ي ولاد بصوا فيه اتنين معذبين في الدنيا والله الي بيعصي ربنا بس في قلبه خير والتاني الي بيطيع ربنا بس في قلبه شهوات ومشدود للدنيا وكل انسان بيعصي ربنا لازم يقف قبل ما ربنا هو اللي يوقفه 🥺عايزين نفوق من الدنيا وحب الدنيا ونعرف احنا جايين ليه ؟ احنا جايين علشان نعبد ربنا ونسمع كلامه،،،،ربنا بيغضب غضب شديد لما تعصيه،،،العمر لحظة وبيخلص في لحظة والله فمش مستاهله أننا نعصيه كفاكم غفله واوعا تجادل وانت عارف الحلال من الحرام. انتو متخيل الحياة الاجتماعية في الجنة ؟ الحياه في الجنه مش زي الدنيا ولا حتي تيجي ربعها الحياه في الجنه فيها الله والرسول والأنبياء وأمهات المؤمنين والحور العين الجنه جميله اووي فيها انهار وأشجار ومالا عيت رأت يعني أشجار وانهار الدنيا مش زي اللي في الجنه وفيها حاجات انت لسه مش شوفتها ولا تعرف عنها ،،،مفيش حاجه سهله اصلا اشمعنا الدنيا بتعمل فيها الصعب ومش بتعمل الصعب للآخره ،،، لو مش قادر علي عقوبة المعصيه متعصيش ،،،، افتحو شبابيك قلوبكم لأنوار معرفه الله . وسبحانك اللهم بحمدك لا اله الا الله محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم. وبكده خلص الدرس ي ولاد واتمنا من الله الهدايه ليكم جميعا وان ينور بصيرتكم وان يدخلكم الجنه واتمنا انكم استفادوا من الدرس. وبعدها كل طفل روح بيته والشيخ طه ومسلم روحوا البيت مع بعض واول ما دخلوا لقيوا ساره قاعده مع الاولاد وكانوا بيعيطوا ومش عارفه تهديهم
مسلم. شال ابراهيم وفضل يسكت فيه ويهزه ويلعبه ويقوله مالك ي صغنن بتعيط ليه ويبوسه وإبراهيم هدي معاه وقال بابا
الشيخ طه. نعم ي مسلم
مسلم. كنت عايز اسال ي ترا في حد يعرف حكايتي ؟
الشيخ طه. لا ي حبيبي محدش يعرف غير انا وامك وصالح ومراته وبعدين احنا عايشين بعيد عنهم والجيران والحي هنا ميعرفوش قولنا انك ابن حد قرايبنا واتوفا واتكلفنا بتربيتك بس كده
ساره. مسلم ي حبيبي ممكن تنسا الحكايه دي انت ابننا واحنا اهلك وانا مش حابه اشوفك زعلان أو مدايق
مسلم. خلاص ي ماما مش هجيب سيره الموضوع ده تاني
ساره. ابني السكر وباسته .
وهما قاعدين جات ام سلمي تطلب من ساره تعلمها تلف الخمار فقالت ي ام ابراهيم ممكن تعلميني الف الخمار
ساره. بصت ل مسلم ولقته ادايق فراحت قالت اكيد ي ام سلمي هعلمك بس لما تنادي عليا قولي ام مسلم
مسلم. لما قالت كده فرح
ساره. علمت ام سلمى لف الخمار وبعدها مشيت وقالت مسلم ي حبيبي متزعلش وبعدين أنا امك وام ابراهيم وام حفصه يعني عادي لو حد ناداني ب ام اي حد فيكم لانكم كلكم ولادي بس انا حابه ينادوني ام مسلم لانك ابني حبيبي الكبير
مسلم. انا بحبك ي ماما وباسها
الشيخ طه. بقولك ايه ي ساره عايز اخد رئيك في موضوع
ساره. موضوع اي ي شيخ طه
الشيخ طه. بفكر ابيع المعيز كلها ونفتح كتاب في حي شعبي تاني علشان ننشر الإسلام وأن شاء الله لما مسلم يكبر شويه هخليه هو اللي يدي الدروس الدينية فيه ويسمع ويحفظ الاطفال
مسلم. بفرحه يعني ممكن اتكلم واشرح الاسلام للاطفال
الشيخ طه. اه ي حبيبي بس بعد ما تخلص حفظ القران كامل وتكون عرفت اكتر عن الدين من خلال الدروس الدينية اللي بديها ليكم في الكتاب ف اي رئيكم
ساره. اي حاجه بخصوص الاسلام ف انا موافقه اكيد ده من غير راي واللي شايفه صح اعمله ي طه
الشيخ طه. يبقا علي بركه الله من بكره هبدا في بيع المعيز
ساره. ان شاء الله .
تاني يوم الشيخ طه طلع من البيت ومعاه المعيز وراح السوق وكان بيبيع فيهم
عند ساره كانت بتحفظ مسلم وبعد ما حفظ قالت ليه خليك قاعد مع الأولاد وانا عملت ليهم لبن لو عيطوا اديهم منه وخلي بالك من اخواتك ومن نفسك
مسلم. حاضر ي ماما وبعدين ساره مشيت وراحت الكتاب وسمعت للبنات وحفظتهم وقالت انا مبسوطه من البنات اللي لبست الخمار وربنا يرزقكم الفردوس الاعلى من الجنه واللي لسه مش اخد خطوه ربنا يهديه ويلبسه وانهارده الدرس عن ﺍلأﺻــﻮﻝ ﺍﻟﺜﻼﺛﺔ (( أﺳﺌﻠﺔ ﺍﻟﻘﺒﺮ ))
ﻓﺈﺫﺍ ﻗﻴﻞ ﻟﻚ : ﻣﺎ ﺍﻷﺻﻮﻝ ﺍﻟﺜﻼﺛﺔ ﺍﻟﺘﻲ ﻳﺠﺐ ﻋﻠﻰ ﺍﻹﻧﺴﺎﻥ ﻣﻌﺮﻓﺘﻬﺎ قل : ﻣﻌﺮﻓﺔ ﺍﻟﻌﺒﺪ ﺭﺑﻪ ﻭﺩﻳﻨﻪ ﻭﻧﺒﻴﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺼﻼﺓ ﻭﺍﻟﺴﻼﻡ . ﺍلأﺻﻞ_ﺍلأﻭﻝ / ﻓﺈﺫﺍ ﻗﻴﻞَ ﻟَﻚَ : ﻣَﻦ ﺭَﺑُﻚَ ؟
ﻓَﻘُﻞ : ﺭَﺑﻲَّ ﺍﻟﻠﻪُ ﺍﻟﺬﻱ ﺭَﺑَّﺎﻧﻲ ﻭﺭَﺑَّﻰ ﺟﻤﻴﻊَ ﺍﻟﻌَﺎﻟﻤﻴﻦ ﺑِﻨِﻌَﻤﻪِ ﻭﻫﻮ ﻣَﻌﺒﻮﺩﻱ، ﻟﻴﺲ ﻟﻲ ﻣﻌﺒﻮﺩٌ ﺳِﻮﺍﻩُ .وﺍﻟﺪﻟﻴﻞ ﻗﻮﻟُﻪُ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ‏( ﺍﻟﺤَﻤﺪُ ﻟﻠﻪِ ﺭَﺏِّ ﺍﻟﻌَﺎﻟَﻤﻴﻦ ‏)ﺍلأﺻﻞ_ﺍﻟﺜﺎﻧﻲ / ﻓﺈﺫﺍ ﻗﻴﻞَ ﻟَﻚَ : ﻣﺎ ﺩﻳﻨُﻚ ؟فقل : ﺩﻳﻨﻲَ ﺍﻻﺳﻼﻡ ، ﻭﻫﻮ ﺍﻻﺳﺘﺴﻼﻡُ ﻟِﻠﻪِ ﺑﺎﻟﺘﻮﺣﻴﺪِ ﻭﺍﻻﻧﻘﻴﺎﺩُ ﻟَﻪُ ﺑﺎﻟﻄﺎﻋَﺔِ ﻭﺍﻟﺒﺮﺍﺀَﺓُ ﻣﻦ ﺍﻟﺸِّﺮﻙِ ﻭﺃﻫﻠِﻪِ
ﺍلأﺻﻞ_ﺍﻟﺜﺎﻟﺚ / ﻓﺈﺫﺍ ﻗﻴﻞَ ﻟِﻚَ : ﻣَﻦ ﻧَﺒِّﻴُﻚ ؟
ﻓﻘُﻞ : ﻣُﺤَﻤَّﺪٌ ﺑِﻦُ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻤﻄﻠﺐ ﺑﻦ ﻫﺎﺷﻢ ،ﻭﻫﺎﺷﻢ ﻣﻦ ﻗﺮﻳﺶ ،ﻭﻗﺮﻳﺶ ﻣﻦ ﺍﻟﻌﺮﺏ ،ﻭﺍﻟﻌﺮﺏ ﻣﻦ ﺫﺭﻳﺔ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﺑﻦ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺍﻟﺨﻠﻴﻞ، ﻋﻠﻴﻪ ﻭﻋﻠﻰ ﻧﺒﻴﻨﺎ ﺍﻓﻀﻞ ﺍﻟﺼﻼﺓ ﻭﺍﻟﺴﻼﻡ
خليكم ديما متذكرين الاخره والموت والحياه في القبر واعوا تنسوا أنه فيه جنه ونار واوعوا تعصوا ربنا لانه ربنا بيغضب غضب شديد لما بتعصوه . واللهم قنا عذاب النار وقنا عذاب القبر واللهم ارزقنا الجنه.
البنات. اللهم امين ي رب العالمين.
وبكدا الدرس خلص وبعدين روحت البيت و شافت الاولاد ومسلم كان بيهتم بيه وكانوا نايمين دخلت عمل الاكل وبعدين الشيخ طه جاء وقال بحزن ،،،،،،
ي ترا حصل اي مع الشيخ طه ؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مسلم والاسلام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *