رواية فتاة بالنقاب تجملت 2 الفصل التاسع 9 بقلم مريم محمد
رواية فتاة بالنقاب تجملت 2 الفصل التاسع 9 بقلم مريم محمد
رواية فتاة بالنقاب تجملت 2 البارت التاسع
رواية فتاة بالنقاب تجملت 2 الجزء التاسع
رواية فتاة بالنقاب تجملت 2 الحلقة التاسعة
توقفنا المره اللي فاتت لما حد دخل علي أفنان في المستشفى
_ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أفنان بصدمه وفرح: رنا وقامت جري حضنتها ومن الفرحه نست رد السلام
رنا وهي تحتضنا: براحه يا بت كسرتي ضلوعي وبعدين مردتيش السلام ليه
أفنان بإبتسامة: نسيت وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته وحشاني مووووت جيت أمتي
رنا: لسه جايه امبارح وانت اكتر والله (رنا وأفنان أصدقاء من الطفوله بس رنا سافرت مع أهلها في أخر سنتين من الجامعه)
♥♥♥♥♥♥
في الشركه أنس خبط علي باب مكتب أحمد
أحمد: ادخل
أنس: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ابي أحنا جاهزين
أحمد: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته يلا بينا وذهبوا إلي شركة يزن
💗💗💗💗💗💗💗💗.
سلسبيلا وياقوت كانوا في المطبخ بيجهزوا الغداء
سلسبيلا: قولت أيه يا يويو
ياقوت يإستغراب:قولت ايه في ايه
سلسبيلا: في موضوع زواجك من صهيب
ياقوت بخجل: أنا صليت استخاره واللي بابي وحضرتكِ تشوفوه
سلسبيلا: والله لو كان علينا موافقين
دخل زيد
زيد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سلسبيلا وياقوت: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
زيد هو يقبل يد أمه: عامله ايه يا ست الكل
سلسبيلا: الحمدلله في زمام النعمه يا حبيبي وانت
زيد وهو يقبل رأس ياقوت: الحمدلله،، عروستنا الحلوه عامله ايه
ياقوت بخجل: الحمدلله
زيد أدام الله حمدكم يا حبيباتي،، معلش يا أمي ممكن كوباية قهوه
سلسبيلا: من عنيا يا حبيبي
زيد وهو يقبل رأسها: تسلم عيونك يا ست الكل
وصعد وبدل ملابسه ورجع رأسه لوراء بتعب خبطت سلسبيلا ودخلت وجلسة جنبه: مالك يا حبيبي
زيد: مخنووووووووق
سلسبيلا: من ايه يا حبيبي
زيد اخذ نفس بقوه: ذنب يا أمي اكسب مره واخسر الف بس غصب عني والله
احتضنة سلسبيلا: انت توبت ولا لأ
زيد بسرعه: في ثانيتها يا أمي
سلسبيلا: بص يا حبيبي انت بشر يعني عادي لما تذنب بس توب في ثانيتها واياك ان يغرك حلم الله فتقول اعمل الذنب وبعدين اتوب لا يا حبيبي وقعت توب علطول مش معني أنك ملتزم يعني معصوم بس لا يا حبيبي احنا بنذتب بس بنتوب
زيد: سؤال هياكل دماغي يا أمي بس والله مش قصدي ادخل في خلق الله بس هموت ومش لاقي اجابه هو ليه ربنا مخلقناش مش بنذنب خالص ومتطعين ليه
سلسبيلا بحب: طب ما ربنا عنده الملائكه مش بيذبوش خلاص اسمع كدا الايه دي{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ }
[ سورة التحريم : 6 ] ربنا خالق الملائكه لا يعصون الله ما أمرهم ويفعلون ما يأمرون
زيد وهي يحتضن أمه: الحمدلله ان انت أمي ازاي مافتكرتش الايه دي السؤال دا كان هيقطع دماغي
سلسبيلا: والحمدلله انك ابني يا حبيبي يلا اشرب قهوتك قبل ما تبرد
زيد: حاضر
💗💗💗💗💗💗💗💗.
وصل يزن المسجد قابله الشيخ محمود
الشيخ: يا أهل بالبطل عامل ايه
يزن بإبتسامة: الحمدلله في زمام النعمه وحضرتك
الشيخ بإبتسامة: ادام الله حمدك الحمدلله
يزن: عايز أقول لحضرتك حاجه
الشيخ: اتفضل
يزن: بنوته صاحبت أختي ملتزمه جداً جداً جداً أعجبت بيها وبابها شريك معايا في مشروع عايز اتقدم لها بس خايف
الشيخ: خايف من ايه حد يلاقي شريكة حياة ملتزمه في الزمن دا ويخاف
يزن: ما أنا خايف أنهم يرفضوا
الشيخ: ليه
يزن: لاني مش ملتزم
الشيخ: غلط انت بتحاول زي ما أحنا مابنحاول وحققت انجاز كبير
يزن بفرح: بجد
الشيخ: جد الجد اتوكل علي الله
يزن: توكلنا علي الله
💐💐💐💐💐💐💐.
خبطت ياقوت علي غرفة أحمد
_ ادخل
ياقوت: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته حضرتك طلبتني يا بابي
أحمد: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته تعالي يا حبيبة بابي
ذهبت ياقوت وجلست بجانب أحمد: نعم يا بابي
أحمد هو يحتضنها: كبيرتي يا يويا وحستش بيك
ياقوت: انا علطول كبيره علي فكره
أحمد بضحك: ههههههه ماهو باين،، قول لي رايك في العريس ايه
ياقوت بخجل: أنا صليت استخاره واللي حضرتك تشوفه يا بابي
أحمد: اممممم ماشي يا روح بابي
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
أنسسسسسسسسس
نظر لها أنس بخضه وغضب والقي عليها المخده التي بجانبه: حد ينادي حد كدا يا بت
أفنان وهي تلتقط المخده: ههههه ما حضرتك مش معانا يا خويا تقول في عالم تاني سرحان في ايه ها
أنس: امشي يا بت العب بعيد يلا هش
أفنان: يا جدع العب بعيد
أنس: يلا يا بت هش من هنا
أفنان: ايه هش دي هوا انت بتبعد دبانه
أنس: دا أحنا ظلمنا الدبانه معاكِ
أفنان: طيب ماشي وراحت قعدت علي الكنبه اللي في اوضه واخدت كتاب من اللي علي المكتب وحط رجل علي رجل وهي تغيظه
أنس: انتِ بتعملي ايه علفكره أنا بقولك هش يعني اطلعي برا
أفنان: مش طالعه هوا انت يعني لما بتقول للدبانه هش بتسمع كلامك وبتطلع ولا بتعبك الاول
أنس: اه انت غاويه تعب
أفنان: شوفت بقا….
ولكن قاطعها صوت تلفونها
أفنان بحب: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الجميل عامل ايه
نورين بحب: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الحمدلله بخير وانت يا روحي
أفنان: الحمدلله في زمام النعمه
نورين: كنت عايزة أسالك سؤال
أفنان: احلي نورين تؤمر
نورين: حبيبتي الأمر لله بصي الايه اللي في سورة النمل اللي هي { حَتَّىٰ إِذَا أَتَوْا عَلَىٰ وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ (18) فَتَبَسَّمَ ضَاحِكًا مِّن قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ (19) }
[ سورة النمل : 18 إلى 19 ]
يعني سيدنا سليمان بيفهم لغة الحيوانات
أفنان بإبتسامة: ايوا يا حبيبتي سيدنا سليمان اوتي مُلك لم يُؤتى لاحد من قبل ومن بعده ومنه بيعرفه لغة الحيوانات { قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَهَبْ لِي مُلْكًا لَّا يَنبَغِي لِأَحَدٍ مِّن بَعْدِي ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ }
[ سورة ص : 35 ]
أما قصة النمله دي فسيدنا سليمان كان مره ماشي هوا وجنوده فنمله قالت يا أيها النمل ادخلوا مساكنكم بسرعه ادخلوا مساكنكم إلا يحطمكم سليمان وجنوده فسيدنا سليمان سماعها فامر جنوده يقفوا لحد ما يعدوا وابتسم وقال ربي اجعلني اشكر نعمتك ويُقال بردوا إن مره سيدنا سليمان قال لنمله كم حبة غله تأكلين في العام قالت أقول حبتين في العام فوضعها في برطمان ووضع لها حبتين وبعد عام فتح عليها وجدها أكلت حبه وحبه لا فقال لها انت مش قولتي بتاكلي حبيتين في العام قالت اه قال لها طب ليه واكله واحده بس قالت الاول كنت اتوكل علي الله فاعلم أنه لن ينساني ابدا اما انت فخفت أن تنساني
بس كدا يا حبيبتي سيدنا سليمان كان بيفهم لغة الحيوانات
نورين: جزاك الله خيراً حبيبتي شكرا شكرا شكرا
أفنان بمرح: وجزاك اضعاف وبس كدا علشان أنا هغتر بنفسي ومش هتشفوني تاني
نورين بضحك: هههههه براحه شويه ياختي
أفنان بإبتسامة: حاضر
أنهت أفنان المكالمه مع نورين وجدت أنس ينظر لها
أفنان وهي تغيظه: ملتبصليش كدا مش طالعه
أنس: كنتِ بتكلمي مين
أفنان باستغراب فدي أول مره يسألها كانت بتكلم مين: احم بنوته كانت مرضه عندي فتعرفنا علي بعض واتصاحبنا
أنس: أمممممم طب يلا اطلعي وخدي الباب في ايدي علشان عايز أنام
أفنان: نام هوا أنا مسكاك
أنس: استغفر الله العظيم يا رب
وفضلوا يتناقروا كتير
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺.
في الصباح
أحمد كان قاعد في مكتبه فخبط صهيب ودخل
صهيب: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صباح الخير يا عمي
أحمد: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته صباح النور
صهيب فضل ساكت وأحمد مراقبه
أحمد: خير يا صهيب في ايه
صهيب ساكت
أحمد بمكر: عايز تتكلم حاجه معينه كدا
صهيب: احم عمي انا طلبت من حضرتك الزواج من الانسه ياقوت رد حضرتك ايه
أحمد بتلاعب: اممم امممم
صهيب: خير يا عمي في ايه
أحمد: هات أهلك وتعالي نتفق علي معاد الخطوبه صهيب من الفرح قام حضن أحمد
أحمد بضحك: أنا مش قدك يا واد هتموتي
ابتسم صهيب: أسف يا عمي من الفرحه بس
أحمد: ياااه دا كله حب وصابر كمان
صهيب: الحمدلله
❤❤❤❤❤❤.
وصل أنس الشركه لقي يزن ونورين داخلين سلم علي يزن
أنس: ها هو في جديد النهارده
يزن: أممم
أنس: طيب يلا علي اوضة الاجتماعات
بداوا الاجتماع ولكن هذه من تشرح هي نورين تشرح فكرتها مكان أنس أنهوا الاجتماع وتوجه يزن مع احمد للحديث معه
احمد: بس اللهم بارك عليك يا يزن تغيرت للاحسن كتير
يزن: الحمدلله بفضل الله
أحمد: الحمدلله
يزن: كنت عايز اطلب من حضرتك طلب
أحمد: اتفضل
يزن: كنت عايز أطلب من حضرتك الزواج من بنت حضرتك الدكتوره أفنان
أحمد ببعض الغيره والغضب: وتعرفها منين
يزن: كانت بتعالج أختي فأعجبت بشخصيتها والتزامها فبطلبها من حضرتك
أحمد:……..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية فتاة بالنقاب تجملت 2)