روايات

رواية ابناء الجبالي الفصل السادس 6 بقلم رنا أحمد

رواية ابناء الجبالي الفصل السادس 6 بقلم رنا أحمد

رواية ابناء الجبالي البارت السادس

رواية ابناء الجبالي الجزء السادس

ابناء الجبالي
ابناء الجبالي

رواية ابناء الجبالي الحلقة السادسة

في ڤيلا الجبالي..
جناح أدهم وشهد …
كانت نايمه في حضنه بعد مهداها باسها من رأسها وسرح بخياله ل ذكري من ثلاث سنوات ..
فلاش باك ..
في أحدا المستشفيات الخاصه..
كان راقد سيد مساعد حسن علي السرير بتعب دخل ادهم بلهفه ..
/فيه ايه يا عم سيد انت عجزت والا ايه يا راجل يا عجوز ..
سيد مسكه أيده بسرعه /ادهم يا ابني اسمعني بس شهد شهد يا ادهم ..
ادهم باستغراب /شهد شهد مين .
سيد بتعب شديد /بنت عمك محمود والد ريان وجاسر انا هقولك علي السر الي شيلته في قلبي طول السنين دي..
من عشرين سنة….
في بيت سيد البسيط ..
كان واقف محمود وهو شايل بنت صغيره رضيعه بدموع والم…
سيد بحزن شديد/ربنا يرحمها يا محمود بيه ادعيلها ..
محمود بوجع /ربنا يرحمها يارب المهم يا عم سيد انا عايزك تخلي البنت عندك وهسيبلك مبلغ كبير لتربيتها الفتره دي بس انت عارف ان ابويا كان معترض علي الجواز من سهر ولو عرف اني اتجوزتها وخلفت منها مش عارف هيعمل ايه.
سيد خد البنت بحب /طبعا يا سعه البيه دي في عينيا .
محمود باسها بدموع /مش هتاخر عليكي يا نور عيني..
خرج محمود وفي ثواني كان حسن الجبالي دخل البيت برجالته بعد ما سمع كل حاجه والشر والغضب كان في عينيه ..
/هات البت دي ..
سيد بخوف/ابوس يدك يا حسن بيه انا هربيها وانت مش هتعرف عنها حاجه واصل ..
خدها حسن بالعافيه واداها ل رجالته وبصلهم بأمر ..
/البت دي حالا تترمي في ملجأ ومحدش يعرف عنها حاجه ..
حسن بغضب/حرام عليك يا ظالم دي بنت ابنك
ومن دمك ترميها في ملجأ اتقي الله..
دفعه حسن في الأرض بغضب جحيمي.
/اخرس يا جربوع ..
باك ….
سيد وهو بيحكي ل ادهم بتعب /بس بس انا
فضلت وراها عمك محمود كان هيموت من
القهره عليها ضغط عليه جدك أنه يتجوز واحده
من بنات الكبرات الي هي نرمين ام جاسر وريان
وانا عرفت بعد كده أن البنت اخدها جمال
الكهربائي لأن مراته مكنتش بتخلف وسماها
شهد بعدها بأربع سنين ماتت مرائته واتجوز واحده تانيه وخلف حياه ونور .
ادهم بلهفه /طب فين عنوانه وشهد فين دلوقتي ..
سيد بتعب شديد/شهد لازم تنقذها يا ادهم بنت عمك بتشتغل رقاصه .
ادهم باستنكار وغضب /ايه رقاصه ..
سيد بتعب شديد/روحلها يا ادهم امسك ده عنوانها روحلها يا ابني دي لحمك يا ابني ..
❤️❤️❤️
في أحدا الكباريهات ….
دخل ادهم باشمزاز من ذلك المكان والي المناظر الي بيشوفها نده علي الجرسون ..
/بقولك ايه انا عايز اقابل شهد .
الجرسون وهو بيلك العلكه بشكل مستفز /اه قصدك شهد الدلوعه ..
ادهم اتعصب /نعم يا روح امك بقولك ايه وديني مكان ما هي موجوده من سكات من غير ماتنطق حرف واحد وانت شكلك مش واضح راجل ولا مره …
في اوضه شهد …
كانت قاعده شهد قاعده بتظبط لبسها علشان تتطلع علي المسرح دفع ادهم الجرسون في الأرض بغضب اتفزعت …
/ايه في ايه ولا يا حسونه انت مين يا جدع انت .
ادهم اتشد لعنيها اول ما شافها قد ايه جميله فجاه فاق واتعصب جدا ..
/اخرسي يا بت انتي وامشي قدامي دلوقتي بدل ما اولع في المكان النجس ده .
شهد بحده / لا يا اخويا انا برقص بس ماليش في المشي البطال ..
ادهم بحده وسخريه /ده علي اساس انك هنا بتحفظي قران بقولك ايه انا علي أخري اخلصي بدل ما طلع جناني عليكي ..
❤️❤️❤️
علي ضفاف النيل…
كانت واقفه شهد بتبص لنيل وبتعيط بعد ما سمعت كل الي قاله ادهم قرب منها ادهم بحنان ..
/ممكن تهدي انا جنبك مش هسيبك غير لما ترجعلك هويتك وتعيشي في المكان الي تستهليه
شهد بدموع /أنت فاكر أن الي قولته ده هيغير حاجه لا انا هفضل بنت جمال واخت حياه ونور الناس الي انت حكاتلي عنهم دول ناس غريبه معرفهاش ومش عايزه اعرفها عن اذنك .
ادهم مسكها بعنف /اسمعي بقا انا عصبيتي متعرفيش ممكن توصل لحد فين فاحسالك كده تسمعي الكلام انتي مش هترقصي تاني خلاص باح وفيه شقه هتقعدي فيها وانا هعدي عليكي علطول فاهمه .
❤️❤️
وفعلا فضلوا كده تلات سنين لما عشقوا بعض بجنون وجه الوقت أنها تعيش في مكانها بس بتأخير معرفه حسن بهوياتها الا في الوقت المناسب..
وبكده عرفتوا القصه وطبعا حياه مش اخت ريان 🔥🔥🔥🔥🔥🔥
❤️❤️❤️
باك ….
رجع ادهم من شروده وباسها بحب وأقسم يعيشها سعاده عمرها معاشتها..
❤️❤️❤️❤️
في عربيه جاسر …
كانت قاعده منه بارتباك وهي عماله تبص عليه كل شويه اتكلمت بقلق ..
/جاسر ممكن اسالك سؤال …
جاسر بحده/الي زيك مش المفروض يتكلم اصلا وانا فعلا مش عايز اسمع صوتك.
منه بدموع /اعتبره اخر سوال ممكن اساله .
جاسر ببرود /خير ..
منه بدموع/انت كنت تقدر تجبر ريان اتجوزني ويصلح غلطته ليه انت الي تشيل الموضوع ده ليه ..
جاسر وهو بيقول كل كلمه من وراء قلبه /اوعي تفتكري اني عملت كده علشانك لا فوقي انا فعلا كنت اقدر اجبر ريان يتجوزك بس كان مش بعيد يخليكي تموتي من الي هيوصلك ليه اخويا وانا عارفه وأفتكرت وصيه عمي الله يرحمه والهم من ده كله كنت مستحيل اقبل يكون لاخويت ابن من حرام فاهمه ….
منه وطت رأسها وعيطت بصوت عالي بصلها وهو حزين عليها ..
/اسف يا حبيبتي لازم اقسا عليكي الي عملتيه فيا مش قليل ابدا …
❤️❤️❤️
من قدام الجامعه …
كانت راكبه داليا جمب سليم الي بصلها بابتسامه .
/وصلنا يا قمر .
داليا بابتسامه /ربنا يخليك ليا يارب ساعتين كده وتعال خدني .
سليم بمرح/وبعدين بقا هو انا شغال حارس ليكي انتي بس ولا ايه انا عندي شغل .
داليا بغيظ شديد/ماشي براحتك متجيش خليه بقا حد يتعرضلي ولا حد ياذني ..
قرب منها سليم بعشق /ده مين ده الي ياذيكي وانا عايش ده انا ادفنه مكانه يا قمر الليالي خالي بالك من نفسك هجيلك علطول طاير يا نور عيني بحبك..
داليا بابتسامه/وانا بعشقك ..
❤️❤️❤️❤️
في الجامعه …
كانت قاعده منه في الكاڤتريا بغيظ شديد قرب منها عامر بنظره خبيثه .
/شوفتك استغربت بصراحه لأن عارف ان القمر بيطلع بليل بس .
هند بغيظ شديد/من فضلك انا فيا الي مكفيني مش ناقصه استظراف من حد.
قعدت عامر قصادها بوسامه وجاذبيه /انتي لو تعرفي كام واحده تتمنا القعده دي مكانك هتفرحي بنفسك اووي .
هند بحده /انا عارفه قيمه نفسي كويس اووي مش محتاجه كلمه من حد ..
عامر قرب منها وبص في عينيها /انتي فعلا ليكي حقي تتغري بس أنا كمان مغرور اووي ولما بهوز حاجه باخدها اوعدك اني دي مش هتكون اخر مقابله بينا سلام يا حلوه ..
مشي عامر بصت لطيفه باستغراب ليه من اول مشافته شدها ويقصد ايه بكلامه لم تعلم أنها ستجعل ذلك الوحش أسيرا لها طول العمر 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
🔥🔥🔥🔥🔥
في جناح ادهم وشهد …
كانت واقفه شهد قدام المرايا قرب منها ادهم وحضنها من ضهرها ..
/صباح الفل يا حبيبه قلبي ..
شهد بابتسامه /صباح الخير يا حبيبي اسفه يا ادهم اسفه .
حط أيده علي شفايفها بعشق /بس مش عايز
اسمع حاجه انتي روحي عشقي .
شهد بعشق /بحبك يا اعظم راجل في الوجود كفايه يا ادهم انك لحد دلوقتي مقربتش مني غير لما الكل يعرف انا وتعملي فرح كبير فيه حد كده …
ادهم حضنها بعشق /علشان انتي كلمه قلبي معلش هسيبك واروح الشركه مش هتاخر .
شهد مسكت أيده بترجي /ادهم علشان خاطري خالي بالك من حياه ونور دول برضه اخواتي .
ادهم بابتسامه/اطمني كل حاجه تحت عينيا متقلقيش خالي بالك انت بس من نفسك .
شهد بابتسامه/حااضر يا حبيبى..
🔥🔥🔥🔥🔥
في عياده جاسر ….
كان قاعد قصادها بعد اصعب وقت عدا عليه وهي نائمه قدامه ..
/حمد علي سلامتك يا حبيبتي ياه يا منه كانت اصعب عمليه عملتها في حياتي وانا بنزل من جواكي طفل مش من صلبي يارب قويني يارب ..
فاقت منه وهي بتحرك رأسها يمين وشمال اتصنع جاسر الجمود …
/حاسه باي تعب ..
منه ماسكه بطنها بتعب /وجع بسيط في بطني .
جاسر بحده/معلش ده طبيعي من العمليه.
منه بدموع وهي بتحسس بطنها /خلاص .
جاسر بوجع ومراره/ايه زعلانه عليه .
منه مسكت أيده وباستها بدموع /زعلانه علي نفسي يا جاسر سامحني .
جاسر ساب أيدها بوجع /ربنا الي بيسامح .
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
في شركه الجبالي..
في مكتب ادهم…
كان قاعد ادهم وهو بيخلص بعض الملفات خبطت حياه ودخلت بقلق .
/ادهم بيه ممكن اتكلم مع حضرتك شويه .
ادهم بابتسامه/طبعا يا مرات ابن عمي .
حياه بصدمه /هو حضرتك عارف .
ادهم بجديه /انتي فاكره أن فيه حاجه ممكن تحصل معرفهاش المهم انا عيزاكي تغيري ريان خاالص يكون واحد جديد فاهمه .
حياه بابتسامه /فاهمه بس كنت عايزه اسال علي شهد ..
ادهم بجديه/اطمني شهد كويسه جدا متقلقيش عليها ..
حياه بابتسامه /ربنا يخلي حضرتك يارب عن اذنك .
🔥🔥🔥🔥🔥🔥
علي مائده الطعام..
في ڤيلا الجبالي…
كان قاعد حسن مع حازم .
حسن بغيظ شديد/شايف الكل راح شاف أشغاله مفيش الا انت قاعدلي كده ..
حازم وهو بياكل ضحك/عارف والله يا جدي انك بتحبني اوووي بس ده كله من وراء قلبك .
زينب بابتسامه/تامرني بحاجه تاني يا حسن بيه .
حسن بحده/ايوه جهزي حالك يا ام العروسه .
زينب باستغراب /مش فاهمه سعادتك تقصد ايه .
حسن ببرود وهو عارف أنه بيضرب حازم في قلبه .
/الواد سعيد الي شغال ميكانيكي في الشارع الي ورانا طب البت تفاحه مني وأنا وفقت .
حازم وقف بعصبيه وزينب بقلق علي بنتها.
/بس يا حسن بيه الواد ده بيشرب مخدرات و .
حسن خبط بايده علي السفره /انتي بتقولي يا مراه انتي بقولك اديته كلمه ياعني خلاص الموضوع انتهاء..
زينب بخوف شديد /امرك يا حسن بيه امرك عن اذنك .
حازم بصراخ وغضب /جدي انت بتقول ايه انت عارف اني بحب تفاحه ومحدش هياخدها غيري .
حسن بعصبيه /ده مش هيحصل ابدا يا حازم انت لساتك عيل صغير مش فاهم حاجه ركز في دراستك وسيبك من الهبل ده بكره اجوزك بنت واحده من البشوات.
حازم بدموع وصراخ /انا عايزه بنت باشا انا عايز تفاحه تفاحه وبس وهاخدها مهما حصل حتي لو هنعيش في الشارع لو هناكل عيش حاف سامع يا جدي مش هسيبها للغيري .
خرج حازم وهو في قمه غضبه كانت واقفه تفاحه في المطبخ وهي بتبكي وهمست بوجع ..
/وانا بعشقك يا حبيب روحي اموت ولاني اكون للغيرك بحبك يا حازم بحبك ..
🔥🔥🔥🔥🔥🔥
في شقه ريان وحياه…
دخل حياه كانت واقفه حياه بلبس مغري وهي بتتدلع علشان تستفزه وهو بلع ريقه بارتباك.
/عامله ايه دلوقتي .
حياه بدلع ورقه /انا كويس جدا وعملالك عشاء يجنن .
ريان برغبه فيها بلع ريقه بصعوبه/طب بسرعه علشان انا جعان اووووي .
حياه بدلع /امرك ..
ريان مقدرش يبعد عنها مسكها وشالها وبص في عينيها باحتياج ..
/سيبك من الاكل انا جعانك انتي .
حياه بابتسامه دلع /بس انت نسيت كلام الدكتوراه ..
ريان بغمزه /تولع الدكتوره انا عايزك انتي وبس .
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
في مكتب حسن…
كان واقف بغضب دخل جاسر.
/حضرتك طلبتني يا جدي .
حسن بحده /عملت ايه مع منه .
جاسر وهو يشعر بألم في كليته /كله تمام يا جدي خلاص كل حاجه انتهت .
حسن بحده /تمام اعمل حسابكم أن فرحكم الاسبوع الي جاي عايز فرحكم البلد كلها تتكلم عنه فاهم .
جاسر بالم /فاهم يا جدي فاهم ..
🔥🔥🔥🔥🔥🔥
في ممر الغرف..
كانت نازله شهد سمعت صوت تألم من غرفه جاسر همس بدموع وخوف .
/جاسر اخويا ..
دخلت شهد لقت جاسر بيتالم جامد جرت عليه برعب ..
/جاسر جاسر فيك ايه مالك .
جاسر بالم شديد /اه شكلي كريزه كلي من فضلك هاتيلي الدواء ده بسرعه .
شهد بدموع /حاضر طب تعالا ارتاح علي السرير ..
❤️❤️❤️
في غرفه منه ..
كانت تشعر بألم شديد في بطنها جرت عليها هند …
/مالك لسه تعبانه .
منه بالم /من فضلك يا هند روحي بسرعه ل جاسر خليه يجبلي مسكن بسرعه .
هند بقلق /حااضر .
جرت بسرعه علي اوضه جاسر ..
🔥🔥🔥🔥
في اوضه جاسر ..
كان بدأ جاسر ينام من معقول الدواء خدته شهد في حضنها وهي بتعيط .
/الف سلامه عليك يا قلب اختك الف سلامه .
دخلت هند بسرعه ..
/جاسر منه .
لتنصدم مما تراه لتنفزع شهد لتتحدث هند بصوت عالي وسخريه .
/انا قولت من الاول انك مش تمام تعال يا ادهم شوف مرائتك وهي في حضن ابن عمك ..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ابناء الجبالي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *