روايات

رواية ارهقتني عيونها الفصل الثالث عشر 13 بقلم نورا كرم

رواية ارهقتني عيونها الفصل الثالث عشر 13 بقلم نورا كرم

رواية ارهقتني عيونها البارت الثالث عشر

رواية ارهقتني عيونها الجزء الثالث عشر

ارهقتني عيونها
ارهقتني عيونها

رواية ارهقتني عيونها الحلقة الثالثة عشر

برقيت ريتال بذهول لما فريد قالها تتجوزيني حسيت انها بتحلم
فريد بنظره حب مليئه بالأمل=هاااا يا ريتال تتجوزيني
ابعد يده عنها ليعطيها فرصه حتي تتحدث ولكن كانت لا يوجد علي وجهها غير معالم الصدمه
حس فريد أنها هتقلو لا في لحظه بسبب سكوتها حس بقلبو بيتالم وهو بيبوصلها بيأس ومستني ردها ومفيش جواب غير صدمه وبس
ريتال بخجل شديد وارتباك =انت بتقول اي يا فريد ازي بتقول كده انت عايز تتجوزيني عشان شفقان عليا صح
فريد بتعجب =شفقان عليكي ازي يعني
ريتال بحزن=اااه يا فريد شفقان انت مبتحبنيش وانت بس عايز تتجوزيني عشان تقول انا سترت عليكي ايوه مانت الراجل ومحدش هقولك حاجه انا عارفه انك معتبرني زي مايا مش اكتر من كده
فريد بذهول=مبحبكيش وشفقان
ابتسم تلقائيا=ريتال انتي مش فاكره انا قولتك اي في المستشفي
ريتال بتعجب=في المستشفي قولتلي اي مش فاكره
ضحك فريد ضحكه أظهرت وسمتو وهي كانت بتبوصلي بستغراب مسك أيدها وهو بيبوصلها بحب=بامنتك مش فاكره ولا بتتحاجيجي
ريتال بعبوس طفولي=بتحجج بي اي يا فريد انا مش فاهمه حاجه
فريد وبدون مقدمات كان يستمع لها بابتسامه
=ريتال انا بحبك
صدمت ريتال مره آخره وهي تنظر له تحدثت بتلعثم=اي…بتقول اي
فريد بابتسامه=انا بحبك يا ريتال مقدارش اعيش من غيرك لحظه انتي ناسيه اني اعترفتلك بحبي ليكي ريتال انا مستني منك رد واحد دلوقتي تتجوزيني متفتكرنيش اني هتجوازك عشان الي حصل وربنا ابدا انا بحبك اوووي وعايزك ليا يا ريتال هاااا تقبلي
شعرت ريتال بخجل شديد رجعت خصله شارده من شعرها =فريد انا
نظر فريد لعينها بتفحوص وجادها تشعور بالخجل ولكن وجده الاجابه في عينها
قطعها فريد بابتسامه=اسبوع اسبوع وانا وانتي نكتب الكتاب تكوني خفيتي ومبقتيش عاينه
بصالة بستغراب شديد أنها لسه مدتوش ردها لي بيحدد
فريد بابتسامه وهو ينظر في عينها بحب =بوصي انا مش عايز جواب انا شوفت الجواب في عيونك خلاص
تركها وذهب من أمامها وهي لا تنظر الا بذهول انو لدرجادي عيونها فضحها
وشعرت بفرحه داخلها لا توصف ابتسمت وبداءت دموع الفرحه تنزال من عينيها تلقائيا
وحسيت انو ربنا اخيرا عوضها بجد هي كانت بتحبو بس مكنتش تعرف انو بيحبها ابدا افتكرت بيعتبرها زي مايا
نامت بتعب وهي تغمض عينها بسعاده
————————————————-★
وفي مكتب عثمان كان يجلس وهو يتحدث في الهاتف بغموض =انا عايزك تعرفلي معلومات عن حد معين هبعتلك العنوان وعايز الاخبار كلها توصلي النهارده
المجهول=امرك عثمان بيه بس ده هايخود مني يومين علي الاقل
عثمان بتنهيد=مش مهم المهم انك تعرفلي ..المعلومات دي باسرع وقت
المجهول=امرك عثمان بيه .
اغلق عثمان الهاتف وهو ينظر إلي الفراغ وقال
ياتري انتي مين يا ريتال !!!؟
———————–★
عند فريد ذهب غرفت ولدته بفرحه =ماما انتي فين
سهير بابتسامه وهي تخرج من الغرفه=انا هنا يا يحبيبي خير يا فريد
فريد بابتسامه=ماما انا قرارت قرار وخدت رأي ريتال يا ماما
سهير بتعجب=قرار قرار اي الي خدتو يا حبيبي
فريد بابتسامه واسعه=انا هتجوز ريتال يا ماما هتجوزها وكمان اسبوع بظبط هكتب كتابي عليها
سهير بفرحه=بجد يا فريد انت بتتكلم بجد
فريد بفرحه=ايوه يا ماما انا بحب ريتال واعترفتلها بالي في قلبي كمان
سهير بابتسامه=بجد يا فريد وهي قالتلك اي
فريد بابتسامه وسيمه =هي مقلتش حاجه بس انا حسيت من عيونها اني هي كمان بدالتني بنفس الشعور
سهير بابتسامه اتنهدت=يارب يا حبيبي يكتبلك الي فيه الخير ويسعدك
فريد بابتسامه=يارب يا ماما وفي دماغي حاجه كمان بس دي هخليها موفجئه
سهير=اي يا فريد الي بالك
فريد بابتسامه=انا كونت سبب في انو خطوبت مايا متكملش فبقول لو نعمل حفله كبيره منها اكتب كتابي انا وريتال وفي نفس الوقت نكمل الخطوبه
سهير بفرحه=طب ده حلو اووووي يا فريد احنا نجيب قاعه واسعه ونعمل فيها الحفلتين فرحك وخطوبت اختك ونعزم ناااس اكتر وبكده كل حاجه حصلت هتتنسي يا فريد
فريد بابتسامه=ايوه يا ماما صح عشان كده قولت هنعمل حفله كبيره ونجيب الصحافه ونسبت قدامها اني انا وريتال اتجوزنا خلاص
انا مقدارش أبعدها عني تاني يا ماما انا بحبها اوووي ومقدارش ارجعها بيت ابوها تاني
سهير بحب =عارفه يا حبيبي علي العموم ربنا يتملك علي خير وبنسبه لمايا وإبراهيم هتبقا موفجئه جميله اوووي بنسبلهم
فريد وقف وهو بيتنهد بفرحه=ماشي يا ماما انا عندي مشوار مهم دلوقتي ولزم ارحو وريتال نائمه عشان متصحاش تلقيني بره
سهير =ماشي يا حبيبي
خالي بالك من نفسك
هز فريد رأسه بالإجابة وذهب من أمامها بفرحه كبيره
ذهب إلي السياره ووجده عمر واقف بانتظاره
=اي يا فريد بقالي. ساعه واقف
فريد =معلش يا صحبي
عمر =علي فين كده
فريد بحده=علي بيت جوري
عمر بتنهيد بضيق =استرها يا رب
صعد فريد السياره وهو ينظر أمامه بغضب ومن داخله يتواعد لجوري
وصل عمر الي بيت جوري دخل فريد إليها بهدوء ما قبل العاصفه
الخادمه=جوري هانم فريد بيه بيسال عليكي
جوري بفرحه =اي بجد
ثم تذكرت جوري ماذا فعلت ثم شعرت بخوف شديد بداخلها حسيت انو عرف حاجه راحت عندو وبداخلها خوف شديد جدا وتوتر
ولكن يقف فريد وهو ينظر لها بهدوء
حسيت من نظرتو وهي جايا انو في حاجه غريبه
جوري بخوف وتلعثم=ففر…يد خير في اي
فريد بهدوء وهو يقترب منها=ابدا كل الخير
انا جي اسالك يا جوري حاجه واحده…. لي
جور بخوف وتوتر =لي ..لي اي بظبط انا مش فاهمه حاجه
فقد فريد صبره لأنها مصره علي الكدب ضربها علي وشها بقوه بدون وعي وبصوت جوهري =لي تعملي حاجه زي دي لي تفضحني انتي فاكره كل الناس شبهك صح افتكرتيها شبهك …انا بقا هقهرك يا جوري مش كونتي بتعملي كده عشان ارجعلك
انا سكت بس علي الي قولتهولها المره الي فاتت عشان انتي بنت عمتي وهي طلبت مني معملكيش حاجه بس دلوقتي لا …ريتال كانت هتموت بسببك انبارح البنت كانت شبه ميته كانت هتروح مني بسبب غباءك وغيرتك المتخلفه الهامجيه
كانت تستمع له جوري بذهول تحت نظرات الصدمه وهي تضع يدها علي وجهها الاحمر من قوه صفعتو تكلمت ببكاء=فريد انا مكونتش اقصود اذيها انا بس كونت عايزها تبعد عنك انا بحبك يا فريد انت لي مش مقدار كده انت بتهني في اليوم ألف مره ومع كده لسه صابره ومستحمله عشان عايزك ..معنك عارف اني دي مش شخصيتي مش جوري الاسعد الي تعمل كده بس انت لا يا فريد
اقتربت منه بدموع وهي تضع يدها علي خديه=أااانا بحبك يا فريد واللهي بحبك
ابتعد عنها فريد وهو ينفر يدها بغضب وتحدث بهدوء عكس ما بداخله=وانا مبحبكيش يا جوري انا بحب ريتال لا انا بعشقها ولا انتي ولا غيرك يقدر يبعدني عنها غير الموت
كان سيرحل ولكن التفت لها نظر لها بابتسامه ساخره=وحضري نفسك عشان فرحي الاسبوع الجي هتجوز ريتال
شهقت جوري بصدمه وهي تجلس علي الارض بانهيار =ااااااه لا يا فريد مستحيل تعمل كده ارجوك
جاءت سوزان من الخارج وجددتها بهذه الحاله ذهب إليها سريعا
سوزان بخوف=في اي يا جوري انا شوفت فريد طالع ووشوو مش بيطمن في اي اي حصل
احتضنت جوري والدتها بانهيار تحدث بين شهقتها=ماما فريد يا ماما فريد هيتجوز هيتجوز ريتال البنت الي جابها من الشارع هيسبني انا جوري الاسعد ويروح لديه لا لا مستحيل
احتضانها سوزان بحب وهي تربط علي ظهرها بحنان=خلاص يا جوري بقا كفايا عليكي يا بنتي كده هو مش بيحبك لي بتذلي نفسك كده لي
جور بحقد وهي تبتعد عنها بغضب مفرط=مستحيل مستحيل اسيبهولها ذهبت من أمامها بغضب مفرط
حتي تنظر سوزان إلي طيفها بحزن شديد علي حالتها الميؤس منها
———————-★
وبعد مرور أسبوع وكان لا رد من ريتال حتي الآن لكنه كان يره في عينها الحب احيانا تقدار تعرف اذا كان الحب ده حقيقي ولا لا وده يبقا اسمو لغة العيون أن الشخص الي قدامك بتقولك الي جوها من غير تفكير وده الي انا حسيت بيه مع ريتال شوفت حبي في عنيها بس لسه مستني اسمعها …”
في ليله الحفله
في صباح مشرق بضوء الشمس وقف ريتال بتعب مازالت مرهقه قليلا كانت ستذهب الي الحمام ولكن كانت لا تقدار بأن تضغط علي قدمها كانت ستقع لولا أنها تفجاءت بأحد يحتضنها من الامام بأحكام
فتحت عيونها ببطء وخوف لتجده فريد ينظر لها ويبتسم بحب =صباح الخير
ابتعدت عنه ريتال برتباك وتوتر =صباح النور …انت اي جابك هنا ااا قصدي انت جيت أمتي
فريد بحب وهو يقترب منها=جيت قبل مكونتي هتوقعي بثانيه واحده الحمد لله اني جيت قبل متوقعي بس اي رايك في المسكه انفع نجم سيما من الاي هما بتوع حركاااات وووي اووو ييياه مش كده
ابتسمت ريتال تلقائيا علي طريقه المشاغبه =هههههه اهبل…..علي العموم ااااه تنفع نجم بس مش بطل خالص تؤتؤتؤ
فريد بابتسامه مصانع البراءه=امال اي
ريتال بخجل=لا معرفش لسه معرفش
انا عايزه مايا تجي تساعدني عشان ادخول الحمام
فريد بابتسامه مكر =لي مساعدك انا
ريتال بخجل شديد=اي تؤتؤتؤ ابعد كده اي قلت الادب دي مكونتش اعرف انك كده يا فريد
ابتسم فريد بمكر=هههه اي ده ..انا قصدي هوصلك لحد الباب واخرجلك هدوم تلبسيها لما تخروجي بس مش اكتر
ريتال بخجل=لا يا فريد مستحيل انا عاوزه مايا
فريد مصتنع البراءه=مهي مايا مش هنا
ريتال بتعجب=مش هنا امال فين
فريد =في شغلها
طب وطنط سهير
فريد =عند واحده صحبتها
نظرت لها بحيره وعبوس طفولي =خلاص اي ده تعالي وديني لحد الحمام واخروج
امسك فريد يدها وهي يمسكها برفق=انا مش عارف لي رجليكي بذات الي لسه وجعاكي
ريتال بابتسامه=لا مش وجعاني ولا حاجه بس انا عندي شد عضل
ابتعد عنها فريد بتعجب=شد عضل ومخاليني اسندك كده وعايزه مايا يا أما طنط سهير
ريتال بضحك=هههههههه وضحكت عليك يا فريد يا الفي
كان سيمسكه ولكنها دخلت الي الحمام سريعا
وهي تنظر إلي المراءه بفرحه=اناا ااااه بحبك يا فريد بس لزم تتعذب شويا لحد ما ابقا حلاك وقتها هقولهاك
خرج فريد من الغرفه وعلي وجهه ابتسامه حتي أتاه اتصل
أخرج الهاتف ليجد فيروز
فتح المكالمه وجدها تتحدث بصوت منخفض=الو اي يا فريد انا تعبت اوووي انا لفيت السوق كلو انا ومايا ولحد دلوقتي لسه متصلتش اي
فريد بضحك=ههههه خلاص هاتيها وتعالي تكون الموفجاءه وصلت
فيروز بعبوس=واللهي بعد ما لفيت انا وهيا محلات مصر كلها وتقولي هاتيها وتعالي اقفل اقفل يا عم
اغلق فريد الهاتف وهو ينظر إليه بابتسامه واسعه
وبعد ساعه وصلت فيروز ومعها مايا الي باين عليها الإرهاق بسبب الف الكتير
مايا بعبوس طفولي =انا مش عارفه اقولك اي بجد لففتينا السوق كلو وفي الاخر تقوليلي ملقتش الحاجه الي انا عوزها وتعالي نروح لريتال اي ده
فيروز ببراءه= معلش يا مايا مش قصدي
انا افتكرت هالقيها
مايا بتعجب=هي اي دي اصلا الي لففتينا عليها
فيروز بابتسامه وخوف=😁 كونت عايز اجيب كوبيات الشاي عشان احوطها في جهازي
مايا بذهول مسكتها من قفها=كوبيات شاي ااااي يبنت تعالي هنا
ركضت فيروز من أمامها الي خارج القصر
وتفجاءت مايا بأحد يمسكها بقوه ويدخلها الي غرفه من غرف القصر
كانت تركض فيروز حتي انخبطتت في عمر وكان ستقع لولا أن سندها كويس
عمر بخوف =براحه علي مهلك
ابتعدت فيروز بسرعه و ارتباك =انا انا اسفه اوووي بس
عمر بهدوء وابتسامه=عادي ولا يهمك اهدي كده في اي انتي كونتي بتجري لي
فيروز بخجل=مايا كانت عايزه تضربني عشان ضحكت عليها بس واللهي عملت كده بسبب فريد
ضحك عمر ضحكه أظهرت وسمتو وكانت تنظر إليه فيروز بإعجاب شديد
وقالت في نفسها=يلهوي علي القمر
ابتسم عمر عندما سمع جيدا ماذا قالت=نعم قولتي حاجه
فيروز بتلعثم =اي
..لا لا انا لزم امشي حالٱ عشان عندي تجهيزات للحفله بليل
عمر بابتسامه=وانتي الصدقه وانا كمان تحبي اوصلك
فيروز بابتسامه=لا مش عايزه اتعبك
عمر بحب =ابدا تعبك راحه انا اصلا رايح مشوار مهم انا كمان
ذهبت معه فيروز لتجلب فستانها من المنزالها
عند مايا كانت تجلس في الغرفه بخوف ظنت أنها خوطفت حتي تفجاءت بصوت ريتال معها بنفس الغرفه
مايا بتفاجاء=اي ده ريتال انتي هنا طب فوكيلي عنيا لو انتي هنا
ريتال بقلق=وحياتك انا كمان عنيا متغطيه
مايا بخوف كبير =يعني اي انا خايفه اوووي
في هذه اللحظه تفجاءو بصوت فريد وهو يامور أحد بالدخول
مايا بقلق=فريد انت بتعمل اي انا مش فاهمه حاجه
فريد بابتسامه=ثواني هتفهمو كل حاجه دلوقتي
دخلو بنتين ميكب ارتست وستيبن متعلق عليه فساتين زفاف وفساتين سوريه للخطوبه
فريد بابتسامه=اي رايكو في الموفجاءه دي بقا
مايا وريتال في صوت واحد=موفجئت اي احنا شايفين حاجه اصلا
ضحك فريد بقوه علي غباءو ذهب إليهم وابعد القماشه عن أعينهم وفكلهم اديهم المربوطه
حتي إتفاجاء ريتال ومايا بذهول مما يروه
مايا بذهول=اي ده يا فريد اي الفساتين دي
ريتال بتفاجاوء=ااااه صح ومين البنتين دول
فريد بابتسامه وقف قدام مايا بحب =مايا انا عايز اقولك حاجه
يمكن انا كونت سبب في انو خطوبتك أو فرحتك متكملش المره الي فاتت بس انا حبيت اعوضك انهارده وعملتلك موفجئه انتي وإبراهيم خطيبك
انا جبتلك البنت دي تعملي الميكب الي انتي عايزه
وجبتلكو الفساتين الي ممكن تختاري منهم اي واحد يعجبك النهارده هتبقا خطوبتك يا احلا عروسه
كانت تقف أمامه مايا بذهول وهي مش مصدقه انو فريد عمل كده عشانها ابتسمت بحب وعيونها امتلئت بالدموع وحضنتو بقوه=فريد حبيبي مكونتش أعراف انك بتعملي موفجيئ حلو زي دي فريد انا مش قادره اصدق نفسي بجد
كانت تقف ريتال بفرحه كبيره وعيونها مليئه بالدموع الفرحه=خلاص بقا يا مايا بتنكدي لي مهو عمالك موفجئه حلو اهو افرحي
ابتعد فريد عنها وهو يمسح دموعها بنامله بحب
ثم اتجه الي ريتال وهو يبتسم=وانتي بقا انا عمالك نفس الموفجئه جبتلك بنت تعملك الميكب الي انتي عايزه
وكمان فساتين فراح تختاري منهم اي فستان تحبيه
كانت تنظر له مايا وريتال بذهول
ريتال بتعجب=اي انت بتقول اي يا فريد طب هي خطوبتها انا لي جايب ده لي انا مش فاهمه حاجه
فريد بحب وهو يمسك يدها تحت نظرت مايا بابتسامه =ريتال علي ما اظن اني انا اعترفتلك بكل حاجه جوايا من اسبوع ولحد دلوقتي مدتنيش رد وانا قولتك مش عايز لاني شوفت الرد في عنيكي وعارف انك بتحبيني زي مبحبك …يعني بختصار انهارده زي مهو خطوبت ماياو ابراهيم هتبقا كتب كتابي انا وانتي وفرحنا
كانت تقف مايا وريتال بذهول شعرت ريتال من داخلها بسعاده كبيره تمنت لو تعترف له بكل شي ولكن حبيت تقولهلو في الحلال افضل
مايا بضحك=بقا كده يا ريتال فريد يعترفلك وانتي ماتقوليش يبنتي داحنا كلنا فضحنا الا انتي
ريتالب بتعجب=اي ده يعني انتي كونتي عارفه اهو
مايا بابتسامه=مانتي بردو كونتي عارفه و مقولتليش
ابتسمت ريتال بحب وهي تنظر إلي فريد اتنهدت بعمق وقالت
فريد انت سالتني إذا كونت هتجوزك ولا لا في نفس اليوم قولتي انو الجواب في عنيكي سعتها كان عند حق لاني انا موافقه اتجوازك
فريد بفرحه كبيره=بجد يعني كل الفتره دي وانا خايف تقولي حاجه تانيه انا كونت خايف وانا واقف قدامك دلوقتي لتكوني مش موافقه
ريتال بابتسامه=توو انا موافقه
كان يقف فريد يوريد أن يحتضنها بداء يضحك بدون وعي =ههههه يعني مش عارف انا نفسي دلوقتي
انا الافضل اني اطلع بره دلوقتي عشان هههههههه مش قادر اصدق بجد
مايا وهي تنظر إلي اخوها بستغراب=بقا كده جننتي الواد
ثم تذكرت فجاءه=يلهوي يا فريد ابراهيم هتخطب من غير عريس
ابتسم فريد بحب =تو مفيش منو الكلام ده
ابراهيم بيحضر نفسو هو كمان دلوقتي …انا هروح اشرف على شوية حاجات كده وانتو أجهزو ..وانا كمان هروح اجهز
غمز لريتال بجنب عنيه=اشوفك بليل يا. عروستي القمر
ابتسمت ريتال بخجل شديد
ومايا كانت ترقبهم بسعاده
يلا يختي كفايا حب تعالي يلا عشان نختار فستان حلو
———————–★
وعند ابراهيم كان يجلس بملل حتي سمع صوت تخبيط علي الباب
ذهب إليه وهو بيفتح اتفاجئ بحد ماسك بداله
وكان عمر
عمر بفرحه=اي يا عريس كل ده عشان تفتح
ابراهيم بتفاجاء=عريس اي يا عمر أنا مش فاهم حاجه واي البدله دي
عمر بفرحه=انا اقولك يا عم
قص عليه خطت فريد المجنونه
لينظر ابراهيم له بذهول=يبن الذينه يا فريد طول عمري بقول انو مجنون هههههه
عمر وهو يعطيه البدله=مش وقتو يا عريس الوقت ديق اووووي يلا عشان تلبس
••••••••••••••••••
وفي الحفله مساءا بعد انتهاء العروسين من وضع الميكب ولبس فساتين الزفاف جابهم عمر بالعربيه لحد القاعه وكانت قاعه فخمه جدا كانت الحفل مليئه برجال الأعمال المهمين جدا وايضا ضيوف راقيه جدا تراقب الاوضاع بذهول وكلهم جاين الحفله علي انها خطوبت مايا محدش فيهم كان يعرف ان فريد هيتجوز النهارده
ليظهر فريد بكامل أناقته وهو يرتدي بداله بلون الابيض مع بيبيون اسواد وهو يرتب شعرته الحريريه بتصفيف مرتب
التعجب جميع من بالحفله من وسامه فريد هذه اليله وكانو هو العريس
كان يقف عثمان يرحب بالمعازيم بسعاده كبير
حتي جاء مجهول بجانبه
المجهول=عثمان بيه انا قدارت اعرف المعلومات الي حضرتك عايزه
البنت دي طلعت بنت واحد اسمو طه احمد الهواري ووالدتها اسمها اسماء الجبالي
ليتفاجاء عثمان قال بهمس
يعني تبقا بنت صحبي طها وخالتها سهير
ووووو……)

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ارهقتني عيونها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *