روايات

رواية ارهقتني عيونها الفصل الثاني عشر 12 بقلم نورا كرم

رواية ارهقتني عيونها الفصل الثاني عشر 12 بقلم نورا كرم

رواية ارهقتني عيونها البارت الثاني عشر

رواية ارهقتني عيونها الجزء الثاني عشر

ارهقتني عيونها
ارهقتني عيونها

رواية ارهقتني عيونها الحلقة الثانية عشر

خرج فريد من غرفه ريتال حتي تركض إليه مايا بخوف =خير يا فريد هي كويسه
فردي بفرحه=امممم كويسه الحمد لله هي بس نايما عشان واخده داوء
اتنهدت مايا براحه=طب الحمد لله
سهير بابتسامه=مش قولتلك يا حبيبي أنها هتكون بخير لزم تحمد ربنا وتشكرو من قلبك
فريد بابتسامه=صح يا ماما الحمد لله
جاء فجاءه اتصل لفريد
أخرج الهاتف من جيبه حتي يجده عمر
عمر بابتسامه=إنما عند ي ليك حتت خبر
فريد باهتمام =اي قول
عمر بابتسامه=عرفتلك مين عمالها
فريد بعدم تصديق=بجد مين عمالها قول يا عمر بسرعه
عمر بضحك هه=مالك يعم متهدا أما اجيلك هبقا احكيلك وبنسبه للمواقع والصور وأخبر الي نزالو كلو اتمسح
فريد تتنهد براحه=الحمد لله
عمر=انا جيلك انت فين
فريد بحزن=انا في المستشفي
عمر بتعجب=مستشفي لي في اي
فريد اتنهد بعمق=ريتال أغمي عليها من الصدمه وكان لزم نجبها المستشفي
عمر بقلق=طب هي عامله اي كويسه
فريد بتنهد=أااااه الحمد لله
عمر =طب اقفل انا جيلك انتو في مستشفي اي
فريد =في مستشفي****
اغلق فريد الهاتف مع عمر وهو يبتسم ابتسامه لم يفهمها احد وبداخله كان يتوعد لمن فعلها
عثمان بتعجب=خير يا فريد بتضحك لي كده
فريد فاق من شروده =اي لا يا بابا مفيش انا بس مبسوط عشان الخبر اتمسح وعمر قدار يعرف مين نشر الصور
عثمان بتفاجاءه=بجد طب مين الي عمالها.
فريد اتنهيد بعمق=معرفش هو قالي لما اجيلك بس
….بقولك يا بابا تقدر تروح دلوقتي انت وماما ومايا اليوم كان طويل عليكو وانتو تعبتو اوووي
مايا برفض تام=لا يا فريد انا لزم افضل جنب ريتال انا صحبتها
فريد بهدوء =لا يا مايا روحي هي بس هتبات هنا النهارده وهنجي بكره اول ميطلع النهار الدكتور هيكتبلها علي خروج
مايا بحزن=بس انا عايزه
لم تكمل حتي قاطعها عثمان=خلاص يا مايا قالك هتيجي بكره بدري المهم يا حبيبي خالي بالك انت من نفسك وانا هيجيلك بكره قبل متطلعو من المستشفي
فريد بتنهيد=ماشي يا بابا
سهير وهي تحتضنه بحب =خالي بالك من نفسك يا حبيبي واشكر ربنا كتير اوووي انها بخير
امسك فريد يد ولدته بحب وهو يقبلها بحنان=من عيني يا ست الكل
ذهبت سهير مع والده الي البيت
دخل فريد الي غرفة ريتال النائمه جلس بجانبها يتأملها بحب …حتي نام أمامها بدون أن يشعور
بعد ساعه استيقظ فريد علي صوت هاتفه الذي اغلفه بسرعه حتي لا تستيقظ ريتال
خرج خارج الغرفه وكان المتصل عمر
عمر =الو يا فريد انت فين انا في المستشفي اهو
فريد =تعالي اطلع تاني دور هتلقيني وقفلك
عمر =طيب سلام
صعد عمر ثاني دور حتي يجد فريد يقف ذهب إليه سريعا بقلق = خير ريتال كويسه
فريدهز رأسه بالإجابة=اااه كويسه
عمر اتنهد براحه = طب الحمد لله ….هي نايمه صح
فريد =اااه نائمه
عمر طب تعالي ننزال الكافتيريا نشرب قهوه عشان شكلك تعبان
هز فريد رأسه بالإجابة وذهب معه الي الأسفل
جلس فريد علي مقعد وكان عمر يأتي من بعيد بكوبين من القهوه الساخنه وضعها أمامه
فريد بهدوء =ادينا جينا وجبنا قهوي قولي بقا مين الي نشر الصور دي
عمر اتنهد بعمق =انا هقولك بس عايزك الاول تكون هادي
فريد بنظر شك وبداخله غضب حاول أن يخفيه=تممم انا هادي اهو
عمر بتأكيد وهو ينظر له بتفحص=فريد
فريد اتنهد بغضب وقال=اخلص يا عمر هطلعلي روحي
عمر بتنهيد =خلاص خلاص ..هقول
انا مش عارف هقول اي بس الي عمل كده هي جوري بنت عمتك
جحظت عين فريد بتفاجاءه واتنهد بابتسامه ساخره=امممممم جوري كونت حاسس بكده انا كونت حاسس
عمر بهدوء=فريد اهدي شويا مش عايزك تاخود قرار تندم عليه
خبط فريد علي الطربيزه بعونف
حتي انتبه كل من حوله تحدث بغضب=اهدي اي يا عمر انت مش سامع نفسك اناسكتلها كتير مينفعش اسكوتلها تاني الاول تقول للبنت أنها رخيصه وبتحاول تلف عليا
وبعد كده تنشر صور زي دي لا لا ده حسابها عند عسير وتقل اووووي
عمر بهدوء=طب ينفع تقعود دلوقتي اهدي يا فريد كده انا مقولتلكش عشان تعمل كده انا عارف انها غلطت اوووي بس خلاص هي كده خسرتك للآخر لو كونت فاضل معها عشان هي بنت عمتك دلوقتي لا كده ولا كده
كان يجلس فريد بغضب وهو يضع وجهه بين يديه مسح علي ووجه بغضب=لا لا انا لزم أقهرها زي مقهرت ريتال ..والحاجه الوحيد الي هتكسرها بجد …هي حاجه واحده
عمر نظره له بتعجب=حاجه اي دي
فريد بتنهيد =انا هتجوز ريتال
عمر بتفاجاء=اي ريتال هتتجوز طب انت بتحبها وهي البنت افتكر لو مبتحبكش وشايفاك زي اخوها
فريد بثقه=انا متاكد اني ريتال بتحبني زي مبحبها بظبط
عمر بتنهيد وهو يرجع كتله جسده للخلف=انت ادره يا صحبي
________________
وفي منزال جوري كانت تتحدث في الهاتف بخوف مع ساره=شوفتي يا ساره اخرت افكرك دي هتعمل فينا اي فضلتي تقولي افضحيها افضحيها لحد مانا الي هموت علي ايد فريد انتي مشوفتهوش وهو بيقول لو عرفتو مش هسمي عليه
ساره بتنهيد بخوف =خلاص يا بنتي وهو يعرف منين يعني ..انتي عاملتي كده حتي لو وصل هيوصل للعمالها مش ليكي
جوري بخوف=مهو ده الي قالقني …الرجل لسه لي فلوس عندي ولو شاف فريد هيفضحني من غير ميسمي انا مش عارفه اعمل اي بتصل عليه مش بيرود انا خايفه اوووي
ساره =خلاص يا جوري متقلقنيش وبعدين دلوقتي هما مسحوو الخبر من علي كل المواقع حتي الصحافه الي كانت موجوده مسحوو الخبر يبقا كده الموضوع اتقفل
جوري بغضب=لا يا ساره متققلش انا مستفدتش حاجه انتي مشوفتش فريد عمل اي عشانها فريد ولاول مره في عمرو يمد ايدو علي ست ضرب مرات ابوها قدامنا كولنا علي ما اظن انك كونتي موجوده شوفتي بنفسك
ساره بتنهيد=شوفت شوفت مش عارفه اعمل اي يا جوري
حتي تفجاءت بزوجها محمود يدخول من الباب
ساره بخوف=بقولك اي اقفلي دلوقتي محمود جيه
جوري بغضب=ماشي سلام
أغلقت معها ساره وكانت تجلس وهي تشعور بتوتر
دخل محمود الي غرفتهم وجدها تجلس علي السرير بخوف ذهب إليها بتعجب=مالك يا ساره فيكي اي
ساره بتوتر=فيا اي يعني …انا كويسه
أكملت بخوف=انت متعرفش اي حاجه عن فريد معرفش مين الي عمل كده
محمود بتنهيد وهو يخلع الجاكيت البدله=تو معرفش وانا مش عارف اي حصلو انا اول مره اشوف فريد في حاله زي الي كان فيها النهارده اول مره يضرب ست في حياتو كونت عارف انو هو بيحب البنت دي اول مشوفتها اتاكدت لي هو مش عايز جوري في حياتو
ساره بهدوء =امممم بس مش حاسس انو ممكن تكون نزوه زيها زي اي حد ..ويسبها ويرجع لجوري
محمود بنفي=تو مستحيل انا اول مره اشوف الخوف وكمان الحب في عيون فريد النهارده
اقتربت ساره من زوجها وهي تحتضنه من الخلف بحب وتضع رأسها علي كتفه العريض =سيبنا منهم يا حبيبي دلوقتي
التفت لها محمود وهو ينظر لها بحب =بس اي الحلاوه دي كلها طول عمرك كده هتفضلي قمر
ساره بحب وهي تقترب بخجل من محمود=ده عيونك يا روحي
أكملت بهمس=بحبك اوووي يا محمود
محمود بعشق وهو ينظر في عينها =وانا كمان
ياروحي اقترب منها وهو يقبل عنقها بعشق
وابتعد عنها بصعوبه=طب انا هدخول الحمام واجيلك علي طول
ابتسمت ساره بخجل=ماشي يا روحي مستنياك
تحول وجه ساره عند رحيله لخوف شديد هيعمل اي لو عرف انها هي الي خطتت هي وجوري عشان يفضح ريتال اتنهدت بصعوبه وهي بتحاول تتطلع الفكر من دماغها نهائيا
————————★
وفي صباح اليوم التالي
كان فريد لم يره النوم ابدا وهو يجلس مع عمر صديقه بحزن
في الصباح دخل فريد الي غرفة ريتال في المستشفي ووجد الممرضه عندها
فريد بخوف=هي لي مفقتش لحد دلوقتي
الممرضه بابتسامه=هي بس من الارهاق وأنها تعبت اووي انبارح شويا وهتفوق
فريد بتساؤل=هو الدكتور هيكتبلها علي خروج النهارده صح
الممرضه هزت راسها بالإجابة=ايوه هيكتبلها بس اول متفوق هيجي يطمن عليها
فريد هز رأسها بالإجابة=تممم شكرا اووي
الممرضه بابتسامه=علي اي العفو
خرجت الممرضه من الغرفه وذهب فريد الي ريتال يتفحصها بعينه بحب
لمس علي وجهها بانماله
استيقظ ريتال علي لمسته لتظهر لون عينها الزرقاء مع اشعه الشمس الصادره من الشباك
وهو باين عليها الإرهاق الشديد
فريد بحب =صباح الخير علي احلا عيون
نظرت له ريتال بابتسامه=صباح النور
هو انت نمت كتير
قالت وهي تعتدل في جلستها برفق
ساندها فريد بحب وهو يضع الوساده خلفها برفق=انتي نمتي كتير بس عشان الدواء الي كونتي واخده
قوليلي دلوقتي انتي حاسه بي اي
ريتال بارهاق=مش عارفه حاسه انو رجلي وجعاني اوووي ودماغي مكان الخبطه لسه وجعاني بردو
فريد بهدوء وحب=الف سلامه عليكي
انا هطلب منهم يجبولك فطار والدكتور يجيي يشوفك ويكتبلك علي خروج
ريتال بهدوء =يا ريت يا فريد عشان انا مش بحب المستشفيات خالص
فريد بتعجب=هو انتي لي مش بتحبي المستشفيات كده
ريتال بحزن=عشان فقدت فيها…..بابا وانا لسه عندي ستاشر سنه
فريد بحزن هز رأسه بالإجابة=اااه فهمت طب سيبك انتي دلوقتي انا هروح اشوف الدكتور واجي بسرعه
ريتال بابتسامه=ماشي بس ونبي متتاخر
فريد بحب=من عيني
نظرت ريتال الي طيفه بحب وهي تحاول أن تتذكر ماذا حدث بالأمس ظنت بأنها تحلم بأن فريد اعترف له بحبه طردت الفكره من راسها وهي تقول=تو مستحيل ده بيتهيقلك اكيد ممكن عشان انتي بتحبيه حسيتي بكده بس لا هو معتبرك زي مايا اكيد .
عند فريد ذهب إلي الدكتور
فريد =لو سمحت يا دكتور
دكتور مصطفي بنتباه=ايوه يفندم
ثم تذكر فريد وهو يضربه أمس حتي تنكمش ملامحه بغضب
شعر فريد من نظرتو انو غاضب تحدث بهدوء=لو سمحت يا دكتور عايز اتكلم مع حضرتك انا اسف اووووي عشان مديت ايدي عليك انبارح
.بس انا كونت منهار حرفيا
قطعه الدكتور بتفهم =انا فاهم حضرتك يا استاذ فريد وعارف انك من غير قصدك كمان عمالت كده ….
فريد بابتسامه =شكرا اوووي يا دكتور انك اتفهمت حالتي
الدكتور باحترام=اتفضل كونت عايزني في اي
فريد بخوف=صراحه انا جاي اسالك عن حالة ريتال هي كويسه يعني اقدار اخودها النهارده من المستشفي
الدكتور باحترام=هي انسه ريتال كويسه جدا وانا هكتبلها علي خروج متخفش عليها هي بس حصلها كده انبارح نتيجه عن صدمه أو حاجه رعبتها معرفش بس عادي اغلب الحالات بتجيلي كده
فريد بتفهم هز رأسه بالإجابة=تممم يا دكتور وشكرا لحضرتك جدا
الدكتور باحترام=علي اي العفو …بعد اذنك ..ذهب الدكتور من أمامه وهو يتنهد براحه كبير ويحمد الله علي انها بخير
حتي وجده عمر صديقه يحمل بيده كوبين من القهوه يحتثيها
ذهب إلي فريد
عمر بحب =خود يا فريد جبتلك قهوي …..طمني عليك انت كويس باين عليك تعبان اوووي
فريد بتنهيد =شكرا اوووي يا عمر ….. ايوه بخير الحمد لله
عمر =قولي الدكتور قالك اي
فريد =ابدا قالي أنها بخير وهيكتبلها علي خروج
انا هتصل بي بابا اطمنو واقلو
عمر بتنهيد =ماااشي يصحبي.
ذهب فريد من أمامه وهو يدخول الي ريتال التي تنظر إلي الشباك بتأمل وحزن
فريد بابتسامه=القمر عامل اي
نظرت ريتال الي مصدار الصوت لتجده فريد بدالته الابتسامه بحب=الحمد لله بخير
الدكتور قالك اي
فريد بحب=زي مقولتلك هيكتبلك علي خروج
خودي الفطار يلا عشان تاكلي و الممرضه تجي تساعدك ونمشي
ريتال=هي فيروز ومايا فين
فريد=مايا في البيت مشتها من هنا بالعافيه أما فيروز فهي متعرفش انك هنا بقا والا كان زمانها قعده قدامك دلوقتي
ريتال بابتسامه=اممم
فريد بحب =يلا بقا عشان تأكلي
ريتال بعبوس =لا يا فريد مليش نفس خالص
مش قادره
فريد بحنان=لا يا ريتال مينفعش انتي تعبانه وباين عليكي التعب يلا كولي
ريتال بعبوس =بس انا مش عاوزه يا ريت تطلب من الممرضه تجي تساعدني وامشي مش قادره بجد
فريد بحزن هز رأسها بالإجابة=ماشي يا ريتال
شعرت ريتال بأنه حزين امسكت ايديه بحب قبل أن يرحل =فريد ارجوك مش عايزك تزعل مني
انا كويسه خالص
فريد بحب وهو يربط علي يدها بحب=مستحيل ازعل منك ابدا ذهب فريد
من أمامها وهي تبتسم من لطفه
ذهب إلي الممرضه وطلب منها مساعدة ريتال في ارتداء ملابسها
وبعد قليل جاءت الممرضه حتي تساعدها وبعد انتهاءها جاء الدكتور يتفحصها
الدكتور بابتسامه =اي ده لا عال عال يا انسه ريتال كل تمم تقداري تمشي
بس بقولك يا استاذ فريد خالي بالك منها وخاليها تبعد عن الدوشه والحاجات الي ممكن تزعلها
فريد بابتسامه= حاضر شكرا جدا يا دكتور
خرج الدكتور مع ابتسامه
اقتراب فريد من ريتال وهو يساعدها
وذهب بها الي السياره كان يقف عمر بانتظاره
عمر بابتسامه=الف سلامه عليكي يا ريتال
ريتال بابتسامه=الله يسلمك يا عمر
فريد اخذها بحب الي باب السياره وجعلها تصعد الي الخلف برافق وهدوء
وصعد بجانب عمر
تحرك عمر بسياره عندما صعد هو الآخر وكان ينظر فريد الي ريتال بالمراءه ليجدها تجلس وهي حزينه جدا
شعر بالحزن هو الآخر وصلو الي القصر
ودخالو الي الداخل
صف عمر السياره ونزال فريد وهو يساعد ريتال ولكن كانت لا تقدار بأن تضغط علي قدامها حتي تفجاءت بفريد يحملها بين يده برفق
دخل بيها الي القصر
حتي تره مايا وسهير و يذهبو إليه بسرعه
ميا وهي تركض بلهفه وفرحه=ريتال حبيبتي
فريد =معلش يا مايا هي تعبانه شويا تعالي ورايا
ذهبت مايا بخلفه بفرحه هي وسهير
دخل فريد وهو يحملها الي الغرفه ويضعها علي السرير بحنان
جاءت مايا وسهير بلهفه بفرحه
سهير بابتسامه=ريتال حبيبتي كده وقعتي قلبي عليكي
ريتال بابتسامه=متخفيش يا طنط انا بخير
فريد موجه حديثه الي مايا =بقولك يا مايا تعالي ساعدي ريتال تغير هدومها وانا هنزال اطلب منهم يحضرولها اكل
ريتال برفض=لا يا فريد مش عاوزه اكل انا عاوز انام
فريد =بس انتي يا ريتال مكلتيش حاجه خالص من انبارح ولزم تاخدي الدوااء
ريتال بأسف=معلش يا فريد متضغتش عليا
فريد بحب=ماشي خلاص
خرج خارج الغرفه ليترك مايا تبدل لها سيبها وهو يشعور بالغيره الشديده بأنها ستكشف علي مايا لو كان زوجها لما سمح بهذا الشي ابدا تتنهد بضيق
ثم أتاه اتصل من عمر الذي طلب منه الرحيل الي الشركه بعد توصلهم
فريد=الو يا عمر اي الاخبار
عمر بتنهيد =الاخبار متسورش خالص يا فريد زي متوقعت
فريد بغموض=كونت عارف
اغلق معه الهاتف وذهب الي غرفت المكتب
لي يجد عثمان يجلس بغضب وهو يفكر في كلام سحر وهو يتذكرها جيدا حتى يقطع حبل أفكاره دخول فريد بوجه غير موطمئن
عثمان بقلق=خير يا فريد انت جيت أمتي من المستشفي وريتال عامله اي
فريد اتنهد بعمق =الحمد لله يا بابا هي كويسه اووي بس انا عايز اسالك سؤال يعني بخصوص الشركه وكده
عثمان بتعجب وبداء بالقلق=خير يا فريد في اي
مالها الشركه
فريد تتنهد بضيق=بابا انا عايز اسالك هو انت بتثق في الي اسمو اسامه ده يعيني عارفو كويس
استغراب عثمان من سوال فريد جدا=اسامه اسامه ده عشرات عمر يبني بقولك من ساعة مابدات وهو معايا مسبنيش خالص وكان راجل امين جدا
فريد بحزن واسف=انا اسف اوووي يا يا بابا علي الي هقول بس طلع نظريتك في الرجل ده كلها غلطت
عثمان بتعجب=ازي غلط يعني يعني اي الكلام ده
تتنهد فريد وأخبر والده علي مصائب اسامه الذي اكتشفها عمر الذي بعته فريد مخصوص بان يراقبه جيدا لانه لم يرتاح لها ابدا وشك جدا بتصرفتو الغامضه
عثمان بتعجب شديد وعدم تصديق=بقا معقوله كل ده يطلع من اسامه وكان مستغفلني
طول الفترة الي فاتت دي فترت اي ده عمري كله
فريد بهدوء=اهدي كده يا بابا انا قولتك بس عشان متتفجائش انا لسه ممسكتش دليل قوي عليه بس اول معرف مش هسمي عليه ابد وهخليه يندم عشان يعرف يستغفلك كويس
___________________
وعند ريتال كانت انتهت مايا من تبديل لها ملابسها وهي تجلس امامها بحب=ريتال حبيبتي متتصوريش انا فرحانه ازي انك بخير
ريتال بابتسامه=حبيبتي يا مايا انتي
لحظت مايا حزنها
مايا بحزن=مالك يا ريتال حساكي زعلانه اوووي
ريتال وهي ترجع خصله شارده بحزن ودموع=انا زعلانه علي الي بيحصل انا تفضحت يا مايا
مايا بابتسامه=اتفضحتي اي بس يحبيتي الخبر اتمسح خلاص ومفيش حد شافو
ريتال بحزن ودموع=هو اتمسح فعلا بس قوليلي ازي هنقدار نمسحو من عقول الناس المريضه مابيبقوش عارفين عنينا حاجه ونلقيهم بيطلعو اشاعات من غير اي دلليل!!!’
هو انتي متعرفيش مين عمل كده ؟!
مايا هزت راسها بالنفي=تو معرفش ”
في هذ الوقت دخل فريد الي الغرفه مع ابتسامه جميله
فريد بابتسامه جميله=اي القمر عامل اي ؟
مسحت ريتال دموعها بسرعه واكملت بابتسامه =الحمد لله بخير
شارو فريد لمايا أنها تخرج من غير مريتال تلاحظ•
مايا =ااااه طب انا هطلع بقا عشان ماما عايزني
ريتال بابتسامه=ماشي يا حبيبتي
ذهب فريد الي ريتال وجلس بجانبها ابتسم بحب =مش هتاكلي بردو
هزات رأسها بالنفي =لا يا فريد مش عاوز مليش نفس
فريد تتنهد بعمق=ماااشي بس اعملي حسابك انك هتنتمي وتصحيح تأكلي
هزات رأسها بالإجابة وبحزن = تمممم…..فريد
فريد بابتسامه =عيون فريد
نظرت له متعجبه من جملته الي تاهت فيها ابتلعت لعبها بخجل شديد =انا لزم امشي من هنا انت خلاص رجعت بيت بابا وانا مش لزم اقعود عندك اكتر من كده
شعر فريد بحزن كبير بداخله =لي يا ريتال عايزه تمشي ؟!!
ريتال بحزن=عشان كلام الناس يا فريد انا صحيح طوعتك كتير بس المرادي مينفعش انا اتفضحت رسمي قدام الناس كلها وانت عارف أننا مش هنقدار ننسيهم وهيفضلو يطلعو اشاعات علينا وانت عارف
لم تكمل حتي تفجاءت بفريد وهو يضع يده علي فمها بابتسامه ونظره حب=ريتال…. تتجوزيني !!!
حتي جحظت عينها بتفاجاء!!!!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ارهقتني عيونها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *