رواية ابن الجيران الفصل الثالث عشر 13 بقلم نانسي العربي
رواية ابن الجيران الفصل الثالث عشر 13 بقلم نانسي العربي
رواية ابن الجيران البارت الثالث عشر
رواية ابن الجيران الجزء الثالث عشر
رواية ابن الجيران الحلقة الثالثة عشر
ملك وهي بتاخد نفسها : خطوبة !!
يوسف : لا هنسيبكوا صايعين كدا احنا صابرين عليكوا بس عشان لسة اولي جامعة لما السنة دي تخلص باذن الله
علي : وليه نستني لما السنة تخلص ما كفاية خمس دجايج
” تخبطه ملك في دراعه ويضحك ”
سليم : والله ابنك لو بعدنا عنه شوبة ليخطفها
سلمي : ده علي اساس انه معملهاش قبل كدة
مريم بضحك : لا وراح خباها ف العشة الي كنا حطين فيها الكراكيب فوق السطح 😂😂
ملك : عجبك كدا فضحتنا
” يهرش فشعره باحراج ، فلاش باك وهما صغيرين ، فبيت سلمي ، قريبتها وابنها عندها وقاعدين يلعبوا وعلي معاهم وقاعد مضايق ”
نادر : انا جبتلك هدية معايا يا ملك
ملك بفرحة : بجد جبتلي اي
نادر يخرج من جيبه خاتم بلاستيك : اهو جبتلك ده من علبة العروسة بتاعة اختي عشان اتجوزك بيه
ملك بفرحة : الله ده شكله حلو اوي
” تقوم وتوريه لسلمي ونادر يقوم وراها وعلي قاعد متعصب ومضايق ”
ملك : بصي يا ماما نادر جبلي اي
نادر : طنط سلمي طنط سلمي انا كدة اتجوزت ملك صح
سلمي بضحك : اتجوزت البنت بخاتم بلاستيك يا نادر 😂😂
ام نادر : ده سرقه من لعب اخته 😂.. عشان تعرفي انه بيحارب عشانك يا ملك 😂
ملك : بس انا مش عايزة اتجوزه انا عايزة ابقا دكتورة وبجيب الاطفال من بطن مامتهم
سلمي تحضنها: يا حبيبة قلب ماما انتي بكرة تكبري وتبقي احسن دكتورة في الدنيا ❤
” يتضايق علي ويقوم يخرج ”
ملك : الله ده علي خرج يا ماما انا هروح اندهله
سلمي : طب يلا اجري
” تطلع وراه وتلاقيه قاعد علي السلم وحاطط ايديه علي خده ”
ملك: انت قاعد زعلان ليه
علي : عشان انتي هتتجوزي الواد الوحش الي جوا ده ومش هتلعبي معايا 😒
ملك : مين قالك يا عبيط انا هبقا دكتورةة
علي : بس بردو ممكن تتجوزيه
ملك : طب متزعلش خلاص انا هتجوزك انت
علي يفرح ويبتسم: بجد ❤
ملك : اممم
علي : طب اقلعي الخاتم ده وحش اصلا 😒
” تقلعه وياخده يرميه وهي تبصله بغضب ”
علي : كان هيعورك عشان وحش
ملك تصدقه : بجد طب خلاص
علي يهمس فودنها : قومي معايا يلا عشان الواد الوحش ده ميخطفكيش
” تطلع معاه فوق السطح وتدخل معاه العشة ويفضلوا قاعدين فيها ”
ملك بخوف : علي … هو هنا مش ممكن يطلعلنا فار 😟
علي : الفران بتطلع للوحشين واحنا حلوين ماما قالتلي كدا 😀
ملك : طب انا جعانة 😐
” يطلع من جيبه كيس بسكوت ”
علي : خدي كليه لحدما الواد الوحش يمشي 😊
“تبوسه من خده وتقعد تاكل ، يعدي الوقت وتمشي قريبة سلمي ، تروح تخبط علي مريم ”
سلمي : اي يا روكا ابنك خد البنت ومشوفتهاش من اصبح 😂
مريم : مين خد مين محدش من الولاد عندي هنا ! انا فكراهم عندك
سلمي تتحول ملامح وشها لقلق : هيكونوا راحوا فين !
مريم بقلق : يكونوا نزلوا
سلمي : طب تعالي بسرعة نسال البواب
” تنده البواب ويطلع ”
سلمي : ملك وعلي شوفتهم نازلين
البواب : لا محدش نزل منهم انا قاعد قدام العمارة من الصبح
مريم بقلق : الله اومال هيكونوا راحوا فين
سلمي : يمكن قاعدين علي السطح
مريم : دي تبقا مصيبة اكتر السطح ملهوش سور
سلمي : طب تعالي نشوفهم يمكن فوق
” يطلعوا يجروا علي السطح ”
مريم : مللكك … عللليي
سلمي : يا علليي يا ملللك انتوا فين يا ولاد
” يخرج علي من العشة ”
مريم بلهفة : علي .. علي اهو يا سلمي
” يجروا الاتنين عليه ”
سلمي : فين ملك يا علي وبتعمل اي ف العشة هنا دي مليانة تراب
مريم : مالك يا بني ما تتكلم متنح كدة ليه البت فين
علي : هو الواد الوحش الي هيتجوزها مشي
” سلمي ومريم يضحكوا غصب عنهم ”
سلمي : اه مشي ليه
” يلف ويدخل العشة ويجبها ”
علي : انا خبتها عشان تطلع دكتورة ومتتجوزهوش وعشان انا هتجوزها 🌚
” يضحكوا الاتنين ، بااك ”
يوسف : من صغره مجنون 😂
علي : حبيبي يا بابا والله 😂
ملك بضيق تهمسله : قوم هنتمشي شوية
علي : طب هاخد ملك ونتمشي احنا بقا عشان عايزة تشوف الاسد😂🦁
” يقوموا ويبعدوا ”
علي : مالك في اي
” يقعدوا ”
ملك : احنا مش هنتخطب وهنسيب بعض
علي : نعممم
” عند ذمرد ، تروح هي وزياد مطعم جنب الچيم ، وهما بياكلوا ”
زياد : قوليلي بقا عايزة اي
ذمرد : تحبني
” يشرق ويقعد يكح ”
زياد : اعوذ بالله اي ده
ذمرد : انت هتتنك انت تطول اصلا … افهم يا غبي … انت هتعمل بتحبني
زياد : وده ليه وفين
ذمرد : فين ف الجامعة وليه دي عايزالها شرح طويل
” عند ملك وعلي ”
ملك : ممكن تهدا وتسمعني
علي : اهدا اي بتقوليلي نسيب بعض واهدا
ملك : علي انا مقدرش اخد اي خطوة فحياتي وانا عندي المرض ده .. صدقني مش هقدر ومش هقدر اظلمك معايا لاني مش ضامنة لو سمعت كلامك وعملتها هقوم منها ولا لاا
علي : انا ضامن .. انا ضامن انك هتقومي منها وهنتجوز يا ملك … ملك انا مقدرش اعيش من غيرك … انتي قبل ما تكوني حبيبتي انتي روحي وعمري كله 🖤…. عايزاني بسهولة كدا استغنا عنك ” يمسك ايديها ، وهي تبدأ تعيط ”
علي : احنا هنعدي المرحلة دي مع بعض … مفيش ايد فينا هتسيب التانية … ايدي هتفضل ف ايدك لحد ما تقومي بالف سلامة ❤
ملك بعياط : انا بحبك اوويي …. ومش متخيلة حياتي شكلها هيبقا ازاي من غيرك يا علي .. انا محتجالك اوي يا علي .. اووي 🖤💔
” ياخدها فحضنه ويمسح علي شعرها وهي عمالة تعيط ”
“قلت لك ذات ليلي … لا تبتعد عني … بدونك ابرد .. اسقط ف بئر بدون نهاية 🖤”
” عند ذمرد وزياد ”
زياد : اي المسلسل التركي ده
ذمرد : هتساعدني ولا لا
زياد : خلاص يا ست بس الحوار هيطول قد اي
ذمرد : يا بني انت صايع انت فارق معاك حاجة
زياد : يعني جاية تقوليلي الحقني يا زيادد ساعدني يا زياادد وكمان بتشتمي طب قومي من هنا يلا
ذمرد : خلصنا يا عم انا مش فايقة لهزراك ده
زياد : تمام يارب يطلع بفايدة بس
ذمرد ببتسامة : تمام هنبدأ دلوقت
” تطلع موبايلها وتتصور معاه وتنزلها استوري وتحطها بروفايل ”
زياد : تمام
” عند جاسر يفتح تليفونه ويشوف الصورة يتعصب شوية ويقفل الفون ويشوف ابوه يقوم يجري عليه ”
جاسر : بابا
مدحت : اي يا حبيبي صباح الخير .. فطرت
جاسر : مش جعان مش جعان انا كنت عايز اتكلم معاك عن ملك
مدحت : اه البنت الي قولتلي عليها قبل كدا ها هتيجي امتي
جاسر : لا يا بابا ده طلعت بنت واحد من صحاب المستشفي الي حضرتك شغال فيها
مدحت : تقصد ملك سليم .. هي طلعت معاك ف الجامعة
جاسر : ايوة … بابا انت هتقدر تعملها العملية صح
مدحت : اكيد اقدر بس هي هتحتجلي ف اي سليم ويوسف اكبر جراحين مخ واعصاب ف مصر
جاسر : مش مهم مين الي يعملها المهم انها هتخرج من العملية دي صح
مدحت بضيق : مكدبش عليك يا حبيبي … بس العملية نسبة ناجحها اقل من خمسين ف المية عشان موجود ف منطقة خطر جداا ف المخ … ربنا معاها يا بني ادعيلها
” يتصدم ويبصله بحزن ، عند ملك وعلي يقوموا ويتمشوا ويتصوروا مع الحيوانات ويحاول علي علي قد ما يقدر يخرجها برة المود الي هي فيه ، يدخلوا بيت الزواحف ”
ملك بخوف : التعبان ده بيبصلي كدا ليه
علي : بيشبه علي السحلية 😂😂
ملك : يا خفة 😒😒 تعالي نشوف الباقي
” يجوا يمشوا توقفهم واحدة ”
البنت : علي مش كدا
علي يبصلها بستغراب : حضرتك تعرفيني
البنت : مش معقول تكون نسيتني انا مي زميلتك ف الثانوي
” علي يبصلها بتذكر ويبص لملك يلقيها متعصبة ”
علي : اااه م..
” تقاطعه ملك ”
ملك : وانتي مبتشبهيش عليا مثلا ولا انتي كنتي زميلته هو بس
مي بقرف : لا مش فاكرة
ملك : غريبة ده احنا كنا عاملين زي التؤام الملتصق مش معقول شوفتيه هو لوحده
مي : ااه افتكرتك انتي البنت الي كانت لازقة فيه ديما مش فاكرة كان اسمك اي
ملك : اساليه يا حبيبتي وهو يقولك ولا مش فاكر انت كمان
علي : لا لا يا روحي مش فاكر اي انا اقدر .. احم ملك يا مي اسمها ملك
مي : افتكرته اصلا …. عمتا انت كنت وحشني اوي ف مصدقت شوفتك عشان اسلم عليك
ملك : غريبة يعني ده انتي ماشية من المدرسة من تانية ثانوي لسة فاكراه ما شاء الله ذاكرتك قوية
مي : اكيد محدش يقد ينسا العنين دي 💙
علي ببتسامة : ميرسي يا مي..
ملك تقاطعه : وحياة خالتك ميرسي يا مي طب وسع انت كدا بقا 😡
” تزقه وراها ”
ملك بغيظ : طب بصي لعنيا انا بقا يا حبيبتي لفي وارجعي القفص الي خرجتي منه لا ارجعك انا بطريقتي
مي: انتي اتجننتي ولا اي انتي قصدك اي
ملك : انتي فهمتي قصدي كويس ارجعي بقا يا حبيبتي بدل ما ارجعك انا ولا تحبي تشوفي الجنان الي بجد
مي : انا مش هنزل من مستوايا لواحدة زيك
ملك : انتي هتستهبلي يا بت انتي اصلك طول عمره واطي اصلا يلا يا حبيبتي يلااا
” تلف وتمشي وهي خايفة لتمشي وراها وتضربها ، تلف ملك وتبص لعلي ”
علي : انا مليش دعوة
ملك : ملكش دعوة اومال اي الابتسامة الي علي خلقتك دي
علي : ده عشان شايفك وانتي غيرانة بس 🖤… شكلك بيبقا حلو اوي وانتي متعصبة ❤
ملك : انت بتحرجني مش هتخانق يعني 🙄
علي : يبقا معندكيش دم الصراحة 😂
ملك : عندك حق … طب يلا لنلاقي السحلية دي رجعت تاني😒
“تبوسه من خده وتقعد تاكل ، يعدي الوقت وتمشي قريبة سلمي ، تروح تخبط علي مريم ”
سلمي : اي يا روكا ابنك خد البنت ومشوفتهاش من اصبح 😂
مريم : مين خد مين محدش من الولاد عندي هنا ! انا فكراهم عندك
سلمي تتحول ملامح وشها لقلق : هيكونوا راحوا فين !
مريم بقلق : يكونوا نزلوا
سلمي : طب تعالي بسرعة نسال البواب
” تنده البواب ويطلع ”
سلمي : ملك وعلي شوفتهم نازلين
البواب : لا محدش نزل منهم انا قاعد قدام العمارة من الصبح
مريم بقلق : الله اومال هيكونوا راحوا فين
سلمي : يمكن قاعدين علي السطح
مريم : دي تبقا مصيبة اكتر السطح ملهوش سور
سلمي : طب تعالي نشوفهم يمكن فوق
” يطلعوا يجروا علي السطح ”
مريم : مللكك … عللليي
سلمي : يا علليي يا ملللك انتوا فين يا ولاد
” يخرج علي من العشة ”
مريم بلهفة : علي .. علي اهو يا سلمي
” يجروا الاتنين عليه ”
سلمي : فين ملك يا علي وبتعمل اي ف العشة هنا دي مليانة تراب
مريم : مالك يا بني ما تتكلم متنح كدة ليه البت فين
علي : هو الواد الوحش الي هيتجوزها مشي
” سلمي ومريم يضحكوا غصب عنهم ”
سلمي : اه مشي ليه
” يلف ويدخل العشة ويجبها ”
علي : انا خبتها عشان تطلع دكتورة ومتتجوزهوش وعشان انا هتجوزها 🌚
” يضحكوا الاتنين ، بااك ”
يوسف : من صغره مجنون 😂
علي : حبيبي يا بابا والله 😂
ملك بضيق تهمسله : قوم هنتمشي شوية
علي : طب هاخد ملك ونتمشي احنا بقا عشان عايزة تشوف الاسد😂🦁
” يقوموا ويبعدوا ”
علي : مالك في اي
” يقعدوا ”
ملك : احنا مش هنتخطب وهنسيب بعض
علي : نعممم
” عند ذمرد ، تروح هي وزياد مطعم جنب الچيم ، وهما بياكلوا ”
زياد : قوليلي بقا عايزة اي
ذمرد : تحبني
” يشرق ويقعد يكح ”
زياد : اعوذ بالله اي ده
ذمرد : انت هتتنك انت تطول اصلا … افهم يا غبي … انت هتعمل بتحبني
زياد : وده ليه وفين
ذمرد : فين ف الجامعة وليه دي عايزالها شرح طويل
” عند ملك وعلي ”
ملك : ممكن تهدا وتسمعني
علي : اهدا اي بتقوليلي نسيب بعض واهدا
ملك : علي انا مقدرش اخد اي خطوة فحياتي وانا عندي المرض ده .. صدقني مش هقدر ومش هقدر اظلمك معايا لاني مش ضامنة لو سمعت كلامك وعملتها هقوم منها ولا لاا
علي : انا ضامن .. انا ضامن انك هتقومي منها وهنتجوز يا ملك … ملك انا مقدرش اعيش من غيرك … انتي قبل ما تكوني حبيبتي انتي روحي وعمري كله 🖤…. عايزاني بسهولة كدا استغنا عنك ” يمسك ايديها ، وهي تبدأ تعيط ”
علي : احنا هنعدي المرحلة دي مع بعض … مفيش ايد فينا هتسيب التانية … ايدي هتفضل ف ايدك لحد ما تقومي بالف سلامة ❤
ملك بعياط : انا بحبك اوويي …. ومش متخيلة حياتي شكلها هيبقا ازاي من غيرك يا علي .. انا محتجالك اوي يا علي .. اووي 🖤💔
” ياخدها فحضنه ويمسح علي شعرها وهي عمالة تعيط ”
“قلت لك ذات ليلي … لا تبتعد عني … بدونك ابرد .. اسقط ف بئر بدون نهاية 🖤”
” عند ذمرد وزياد ”
زياد : اي المسلسل التركي ده
ذمرد : هتساعدني ولا لا
زياد : خلاص يا ست بس الحوار هيطول قد اي
ذمرد : يا بني انت صايع انت فارق معاك حاجة
زياد : يعني جاية تقوليلي الحقني يا زيادد ساعدني يا زياادد وكمان بتشتمي طب قومي من هنا يلا
ذمرد : خلصنا يا عم انا مش فايقة لهزراك ده
زياد : تمام يارب يطلع بفايدة بس
ذمرد ببتسامة : تمام هنبدأ دلوقت
” تطلع موبايلها وتتصور معاه وتنزلها استوري وتحطها بروفايل ”
زياد : تمام
” عند جاسر يفتح تليفونه ويشوف الصورة يتعصب شوية ويقفل الفون ويشوف ابوه يقوم يجري عليه ”
جاسر : بابا
مدحت : اي يا حبيبي صباح الخير .. فطرت
جاسر : مش جعان مش جعان انا كنت عايز اتكلم معاك عن ملك
مدحت : اه البنت الي قولتلي عليها قبل كدا ها هتيجي امتي
جاسر : لا يا بابا ده طلعت بنت واحد من صحاب المستشفي الي حضرتك شغال فيها
مدحت : تقصد ملك سليم .. هي طلعت معاك ف الجامعة
جاسر : ايوة … بابا انت هتقدر تعملها العملية صح
مدحت : اكيد اقدر بس هي هتحتجلي ف اي سليم ويوسف اكبر جراحين مخ واعصاب ف مصر
جاسر : مش مهم مين الي يعملها المهم انها هتخرج من العملية دي صح
مدحت بضيق : مكدبش عليك يا حبيبي … بس العملية نسبة ناجحها اقل من خمسين ف المية عشان موجود ف منطقة خطر جداا ف المخ … ربنا معاها يا بني ادعيلها
” يتصدم ويبصله بحزن ، عند ملك وعلي يقوموا ويتمشوا ويتصوروا مع الحيوانات ويحاول علي علي قد ما يقدر يخرجها برة المود الي هي فيه ، يدخلوا بيت الزواحف ”
ملك بخوف : التعبان ده بيبصلي كدا ليه
علي : بيشبه علي السحلية 😂😂
ملك : يا خفة 😒😒 تعالي نشوف الباقي
” يجوا يمشوا توقفهم واحدة ”
البنت : علي مش كدا
علي يبصلها بستغراب : حضرتك تعرفيني
البنت : مش معقول تكون نسيتني انا مي زميلتك ف الثانوي
” علي يبصلها بتذكر ويبص لملك يلقيها متعصبة ”
علي : اااه م..
” تقاطعه ملك ”
ملك : وانتي مبتشبهيش عليا مثلا ولا انتي كنتي زميلته هو بس
مي بقرف : لا مش فاكرة
ملك : غريبة ده احنا كنا عاملين زي التؤام الملتصق مش معقول شوفتيه هو لوحده
مي : ااه افتكرتك انتي البنت الي كانت لازقة فيه ديما مش فاكرة كان اسمك اي
ملك : اساليه يا حبيبتي وهو يقولك ولا مش فاكر انت كمان
علي : لا لا يا روحي مش فاكر اي انا اقدر .. احم ملك يا مي اسمها ملك
مي : افتكرته اصلا …. عمتا انت كنت وحشني اوي ف مصدقت شوفتك عشان اسلم عليك
ملك : غريبة يعني ده انتي ماشية من المدرسة من تانية ثانوي لسة فاكراه ما شاء الله ذاكرتك قوية
مي : اكيد محدش يقد ينسا العنين دي 💙
علي ببتسامة : ميرسي يا مي..
ملك تقاطعه : وحياة خالتك ميرسي يا مي طب وسع انت كدا بقا 😡
” تزقه وراها ”
ملك بغيظ : طب بصي لعنيا انا بقا يا حبيبتي لفي وارجعي القفص الي خرجتي منه لا ارجعك انا بطريقتي
مي: انتي اتجننتي ولا اي انتي قصدك اي
ملك : انتي فهمتي قصدي كويس ارجعي بقا يا حبيبتي بدل ما ارجعك انا ولا تحبي تشوفي الجنان الي بجد
مي : انا مش هنزل من مستوايا لواحدة زيك
ملك : انتي هتستهبلي يا بت انتي اصلك طول عمره واطي اصلا يلا يا حبيبتي يلااا
” تلف وتمشي وهي خايفة لتمشي وراها وتضربها ، تلف ملك وتبص لعلي ”
علي : انا مليش دعوة
ملك : ملكش دعوة اومال اي الابتسامة الي علي خلقتك دي
علي : ده عشان شايفك وانتي غيرانة بس 🖤… شكلك بيبقا حلو اوي وانتي متعصبة ❤
ملك : انت بتحرجني مش هتخانق يعني 🙄
علي : يبقا معندكيش دم الصراحة 😂
ملك : عندك حق … طب يلا لنلاقي السحلية دي رجعت تاني😒
“تبوسه من خده وتقعد تاكل ، يعدي الوقت وتمشي قريبة سلمي ، تروح تخبط علي مريم ”
سلمي : اي يا روكا ابنك خد البنت ومشوفتهاش من اصبح 😂
مريم : مين خد مين محدش من الولاد عندي هنا ! انا فكراهم عندك
سلمي تتحول ملامح وشها لقلق : هيكونوا راحوا فين !
مريم بقلق : يكونوا نزلوا
سلمي : طب تعالي بسرعة نسال البواب
” تنده البواب ويطلع ”
سلمي : ملك وعلي شوفتهم نازلين
البواب : لا محدش نزل منهم انا قاعد قدام العمارة من الصبح
مريم بقلق : الله اومال هيكونوا راحوا فين
سلمي : يمكن قاعدين علي السطح
مريم : دي تبقا مصيبة اكتر السطح ملهوش سور
سلمي : طب تعالي نشوفهم يمكن فوق
” يطلعوا يجروا علي السطح ”
مريم : مللكك … عللليي
سلمي : يا علليي يا ملللك انتوا فين يا ولاد
” يخرج علي من العشة ”
مريم بلهفة : علي .. علي اهو يا سلمي
” يجروا الاتنين عليه ”
سلمي : فين ملك يا علي وبتعمل اي ف العشة هنا دي مليانة تراب
مريم : مالك يا بني ما تتكلم متنح كدة ليه البت فين
علي : هو الواد الوحش الي هيتجوزها مشي
” سلمي ومريم يضحكوا غصب عنهم ”
سلمي : اه مشي ليه
” يلف ويدخل العشة ويجبها ”
علي : انا خبتها عشان تطلع دكتورة ومتتجوزهوش وعشان انا هتجوزها 🌚
” يضحكوا الاتنين ، بااك ”
يوسف : من صغره مجنون 😂
علي : حبيبي يا بابا والله 😂
ملك بضيق تهمسله : قوم هنتمشي شوية
علي : طب هاخد ملك ونتمشي احنا بقا عشان عايزة تشوف الاسد😂🦁
” يقوموا ويبعدوا ”
علي : مالك في اي
” يقعدوا ”
ملك : احنا مش هنتخطب وهنسيب بعض
علي : نعممم
” عند ذمرد ، تروح هي وزياد مطعم جنب الچيم ، وهما بياكلوا ”
زياد : قوليلي بقا عايزة اي
ذمرد : تحبني
” يشرق ويقعد يكح ”
زياد : اعوذ بالله اي ده
ذمرد : انت هتتنك انت تطول اصلا … افهم يا غبي … انت هتعمل بتحبني
زياد : وده ليه وفين
ذمرد : فين ف الجامعة وليه دي عايزالها شرح طويل
” عند ملك وعلي ”
ملك : ممكن تهدا وتسمعني
علي : اهدا اي بتقوليلي نسيب بعض واهدا
ملك : علي انا مقدرش اخد اي خطوة فحياتي وانا عندي المرض ده .. صدقني مش هقدر ومش هقدر اظلمك معايا لاني مش ضامنة لو سمعت كلامك وعملتها هقوم منها ولا لاا
علي : انا ضامن .. انا ضامن انك هتقومي منها وهنتجوز يا ملك … ملك انا مقدرش اعيش من غيرك … انتي قبل ما تكوني حبيبتي انتي روحي وعمري كله 🖤…. عايزاني بسهولة كدا استغنا عنك ” يمسك ايديها ، وهي تبدأ تعيط ”
علي : احنا هنعدي المرحلة دي مع بعض … مفيش ايد فينا هتسيب التانية … ايدي هتفضل ف ايدك لحد ما تقومي بالف سلامة ❤
ملك بعياط : انا بحبك اوويي …. ومش متخيلة حياتي شكلها هيبقا ازاي من غيرك يا علي .. انا محتجالك اوي يا علي .. اووي 🖤💔
” ياخدها فحضنه ويمسح علي شعرها وهي عمالة تعيط ”
“قلت لك ذات ليلي … لا تبتعد عني … بدونك ابرد .. اسقط ف بئر بدون نهاية 🖤”
” عند ذمرد وزياد ”
زياد : اي المسلسل التركي ده
ذمرد : هتساعدني ولا لا
زياد : خلاص يا ست بس الحوار هيطول قد اي
ذمرد : يا بني انت صايع انت فارق معاك حاجة
زياد : يعني جاية تقوليلي الحقني يا زيادد ساعدني يا زياادد وكمان بتشتمي طب قومي من هنا يلا
ذمرد : خلصنا يا عم انا مش فايقة لهزراك ده
زياد : تمام يارب يطلع بفايدة بس
ذمرد ببتسامة : تمام هنبدأ دلوقت
” تطلع موبايلها وتتصور معاه وتنزلها استوري وتحطها بروفايل ”
زياد : تمام
” عند جاسر يفتح تليفونه ويشوف الصورة يتعصب شوية ويقفل الفون ويشوف ابوه يقوم يجري عليه ”
جاسر : بابا
مدحت : اي يا حبيبي صباح الخير .. فطرت
جاسر : مش جعان مش جعان انا كنت عايز اتكلم معاك عن ملك
مدحت : اه البنت الي قولتلي عليها قبل كدا ها هتيجي امتي
جاسر : لا يا بابا ده طلعت بنت واحد من صحاب المستشفي الي حضرتك شغال فيها
مدحت : تقصد ملك سليم .. هي طلعت معاك ف الجامعة
جاسر : ايوة … بابا انت هتقدر تعملها العملية صح
مدحت : اكيد اقدر بس هي هتحتجلي ف اي سليم ويوسف اكبر جراحين مخ واعصاب ف مصر
جاسر : مش مهم مين الي يعملها المهم انها هتخرج من العملية دي صح
مدحت بضيق : مكدبش عليك يا حبيبي … بس العملية نسبة ناجحها اقل من خمسين ف المية عشان موجود ف منطقة خطر جداا ف المخ … ربنا معاها يا بني ادعيلها
” يتصدم ويبصله بحزن ، عند ملك وعلي يقوموا ويتمشوا ويتصوروا مع الحيوانات ويحاول علي علي قد ما يقدر يخرجها برة المود الي هي فيه ، يدخلوا بيت الزواحف ”
ملك بخوف : التعبان ده بيبصلي كدا ليه
علي : بيشبه علي السحلية 😂😂
ملك : يا خفة 😒😒 تعالي نشوف الباقي
” يجوا يمشوا توقفهم واحدة ”
البنت : علي مش كدا
علي يبصلها بستغراب : حضرتك تعرفيني
البنت : مش معقول تكون نسيتني انا مي زميلتك ف الثانوي
” علي يبصلها بتذكر ويبص لملك يلقيها متعصبة ”
علي : اااه م..
” تقاطعه ملك ”
ملك : وانتي مبتشبهيش عليا مثلا ولا انتي كنتي زميلته هو بس
مي بقرف : لا مش فاكرة
ملك : غريبة ده احنا كنا عاملين زي التؤام الملتصق مش معقول شوفتيه هو لوحده
مي : ااه افتكرتك انتي البنت الي كانت لازقة فيه ديما مش فاكرة كان اسمك اي
ملك : اساليه يا حبيبتي وهو يقولك ولا مش فاكر انت كمان
علي : لا لا يا روحي مش فاكر اي انا اقدر .. احم ملك يا مي اسمها ملك
مي : افتكرته اصلا …. عمتا انت كنت وحشني اوي ف مصدقت شوفتك عشان اسلم عليك
ملك : غريبة يعني ده انتي ماشية من المدرسة من تانية ثانوي لسة فاكراه ما شاء الله ذاكرتك قوية
مي : اكيد محدش يقد ينسا العنين دي 💙
علي ببتسامة : ميرسي يا مي..
ملك تقاطعه : وحياة خالتك ميرسي يا مي طب وسع انت كدا بقا 😡
” تزقه وراها ”
ملك بغيظ : طب بصي لعنيا انا بقا يا حبيبتي لفي وارجعي القفص الي خرجتي منه لا ارجعك انا بطريقتي
مي: انتي اتجننتي ولا اي انتي قصدك اي
ملك : انتي فهمتي قصدي كويس ارجعي بقا يا حبيبتي بدل ما ارجعك انا ولا تحبي تشوفي الجنان الي بجد
مي : انا مش هنزل من مستوايا لواحدة زيك
ملك : انتي هتستهبلي يا بت انتي اصلك طول عمره واطي اصلا يلا يا حبيبتي يلااا
” تلف وتمشي وهي خايفة لتمشي وراها وتضربها ، تلف ملك وتبص لعلي ”
علي : انا مليش دعوة
ملك : ملكش دعوة اومال اي الابتسامة الي علي خلقتك دي
علي : ده عشان شايفك وانتي غيرانة بس 🖤… شكلك بيبقا حلو اوي وانتي متعصبة ❤
ملك : انت بتحرجني مش هتخانق يعني 🙄
علي : يبقا معندكيش دم الصراحة 😂
ملك : عندك حق … طب يلا لنلاقي السحلية دي رجعت تاني😒
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ابن الجيران)