روايات

رواية ضوء القمر الفصل الحادي عشر 11 بقلم سحر السحرتي

رواية ضوء القمر الفصل الحادي عشر 11 بقلم سحر السحرتي

رواية ضوء القمر البارت الحادي عشر

رواية ضوء القمر الجزء الحادي عشر

ضوء القمر
ضوء القمر

رواية ضوء القمر الحلقة الحادية عشر

*جلست ولاء مع مهند واستلطفته واحست بارتياح بالتحدث معه فاستاذن منها في مقابله مره اخرى ليتعرفوا على بعض اكثر وانه استاذن يوسف في ذلك فرحبت واعلمته انها ستخبر والدتها
*سافرت تولين مع الفريق وانتظرها زياد في المطار ليستقبلها لكن دائما تاتي الرياح بما لا تشتهي السفن فقد وصلت في نفس الطائره والدته وابنة عمه مهيتاب ولكنها كانت تجلس في قسم درجه رجال الاعمال فلم تراها تولين
*خرجت مديحة من بوابة المطاروجدت زياد فاحضتنته
: انت عرفت اننا هنوصل ازاي انا كنت عاملاها لك مفاجاه
: لا ما اعرفش انا كنت جاي استقبل اشرف صاحبي جاي مع الفريق عندهم بطوله
: قلت لي اشرف فينه من يوم ما سافرت ما سالش عليا ولا اتصل بيا
: هو من قبل ما اسافر ما بيسالش لانه مشغول كليته صعبه مع التمارين
بقلمي سحر السحرتي
*وصل الفريق فشاهدت تولين والدة زياد فابتعدت ولم تتحدث معه وركبت الباص سريعا
*رحب زياد باشرف وباقي الفريق وتفهم تصرف تولين لكن مديحه لاحظت نظراته الى الباص وفهمت حركه شفتاه وهو يقول لتولين بحبك
*فامسكت بذراعه وذراع ماهيتاب واشبكتهم ببعضها حتى تراهم تولين فما كان من تولين الا ان ارسلت قبله في الهواء لزياد فابتسم لها وعينه تقول لها انه في منتهى السعادة برؤيتها
*ولكن النار قد اشتعلت بداخلها لمجرد رؤيته يمسك يد ابنة عمه
*وتحرك الباص وزياد ايضا مع والدته وابنه عمه
*وصل إلى المنزل
:ماما حمد لله على السلامه استريحي وانا عندي محاضرات هحضرها وارجع تكوني صحيتي
:هو انت مش في اجازه ومحاضرات ايه بالليل
: اه في اجازة بس دي محاضرات اضافيه بتفيد التخصص بتاعي سلام
*قبلها في خدها واسرع الى الفندق كان الفريق ما زال ينتظر استلام غرفهم
: اشرف تولين فين
: انت هببت ايه من ساعه ما جت وشها مقلوب واستاذنت الكابتن تقعد في التراس
: ماما جات معاكم في نفس الطياره عاملاها لي مفاجاه
:شفتها وفيها ايه
: انت ناسي اخر مره شافت تولين عملت فيها ايه
:يا خبر عشان كده طب الحقها احسن زعلانه قوي
*اسرع فوجدها تقف حزينه تكادت الدموع تنهمر من عينيها
بقلمي سحر السحرتي
:اسف يا حبيبتي انا اتفاجئت بماما كانت عملاها مفاجاة
*القت بنفسها بداخل حضنه فضمها اليه باشتياق وحملها ولف بها
:وحشتيني قوي قوي ما اعرفش اني بحبك كده الا لما بعدت عنك
: انت وحشتني اكتر يا زياد انا قلبي وجعني لما شفتك بتمسك ايد بنت عمك ما كنتش اعرف يعني ايه غيرة الا اما شفتك معاها
*ضحك كثيرا: عشان كده اتهورتي وحدفتي لي بوسه
*تركته وادركت ما فعلته واحمر وجهها من الخجل
: مش عارفه انا عملت كده ازاي
: اللي هو ايه الحضن ولا البوسه
: الاثنين بلاش تكسفني بس انت كنت واحشني قوي وحسيت وانا بحضنك انك ملكي ومحدش يقدر ياخدك مني
:طب ما انا فعلا ملكك ولو كانت طنط هدى وافقت اننا نتجوز كان زمان الحضن ده بقى شرعي
:بس بقى انا زعلانه صالحني
: هرجع لك البوسه بتاعتك صلح كافي
: هههههه عشان هدى تمنع الجواز شرعي وعرفي
:ضحكت يبقى قلبها مال
:انت هتغني
: لا انت اللي هتغني وحشني صوتك وكل حته فيكي كلامك عينيك اطلعي بسرعه غيري واستاذني الكابتن وتعالي افسحك وهاتي الجيتار معاكي
:فريره
*ذهبت لغرفتها وعادت
: خير يا اشرف منورنا ولا ايه
: عايز اتفسح انا كمان واتفرج على البلد وصاحبي واحشني غير ان طنط هدى موصياني اكون محرم ومش هبلغها باللقاء الحماسي اللي حصل من شويه عشان انتم اصحابي
: ولو قلت لك خليك يا شرشر
:هفتن بكل حاجه دي محلفاني على المصحف
زياد: ما تتلمي شرشر ايه قدامي
: ده زي اخويا
: اهو اخوك قاعد على قلبنا مامتك مش رحماني بره مصر وجواها يلا يا اخويا
*ضحكت تولين على غضبه فامسكت يده حتى يهدا
:ممنوع يا ست تولين
:رجلي بتوجعني يا اشرف وحاسه اني هقع فبسند عليه
: اذا كان كده وهتعتبريه مسند ماشي بس مش اكثر ده
: انت محرم بجد يا ساتر هدهد عرفت تختار
*فاستفزه زياد وقبل يدها
:زياد ما تزودهاش عندي اوامر ان لو حصلت اشيلها وارجعها الفندق
:هي مالها محبكاها كده ليه دي كانت بتخلينا ناخذ بالنا منها
: اه كانت قبل ما تتقدم لها كانت بتعتبر انك اخوها دلوقتي انت في حكم خطيبها
:احلف انها قالت لك كده
: والله قالت وكمان و صتني اخلي بالي لا تتهوروا
*مضت الساعات سريعا عادت تولين الى الفندق وهي سعيده وعاد زياد ايضا للمنزل والابتسامه كانت لا تفارق وجهه
*كانت مديحه قد اجرت تحريات في جامعه زياد وعلمت انه لا يوجد محاضرات كما اخبرها فايقنت انه ذهب لمقابلة تولين وانه متعلق بها فقررت التفكير بخطه للتفرقه بين زياد وتولين وجمعه مع ماهيتاب وبدات بعد وصول زياد الى المنزل
بقلمي سحر السحرتي
*زياد هي البنت اللي غنت في عيد ميلاد ماهي مشتركه مع الفريق
:اه دي البطله بتاعه الفريق ما انا اتعرفت عليها وهي بتتمرن معانا
: هي البطوله فيها معاقين
: ماما لو سمحت تولين بتتسابق معانا بشكل طبيعي واعاقتها مش حاجة تخجل منها
:انا بشفق عليها لانها لازم تتجوز معاق زيها وعمرها ما هتجيب اطفال سلام اصل سمعت ان المعاقين اللي زيها دايما بيولدوا اطفال معاقين فمافيش انسان سليم هيقبل الوضع ده
:ده كلام غلط
:دي دراسه اقرا عنها هتعرف انها صح
*ظلت طوال الليل تتحدث معه وتذكر كلمه معاقه مرارا وتكرارا وكلمة اللي بحالتها دي
*في اليوم التالي كانت البطوله ذهب زياد لمشاهده تولين واصرت والدته ان تذهب معه بحجة انها تريد تشجيع اشرف صديقه وعليه اصطحابها هي وابنه عمه
*امام اصرارها قام باصحابها جلس في المدرجات مع الجماهير بنفس المكان المتفق عليه مع تولين حتى تراه ويشجعها
*فراته مصطحب والدته وابنه عمه فلم يطمئن قلبها لكن فضلت التركيز على البطوله
*وبعد تعب ومجهود فازت تولين
*ارسلت مديحه ابنها لشراء دواء لها لاحساسها بالتعب حتى تستطيع ان تتحدث مع تولين قبله
: مبروك قدرت تفوزي بالبطوله بس ما تفكريش انك هتفوزي بابني وانك تقدري تلعبي عليه وتاخديه زي ما الست الوالده لعبت على باباه
:ا متشكره يا طنط الله يبارك فيك انا مصره اخد ابنك لانك مربياه كويس تخيلي من اخلاقه هو اللي خطب ماما لانكل عماد واتحايل علينا عشان نوافق وكنا رافضين شفت ابن بار بابوه بالشكل ده اكيد الابن البار بيبقى متربي كويس
: ابني عمره ما هيتجوز واحده بحالتك دي الا شفقة او عطف اصله طيب وبيصعب عليه الناس اللي زيك
*ارادت تولين ان ترد عليها لكنها شاهدت زياد قادم
: ماما الدواء اتفضلي بتعملي ايه هنا بدور على اشرف عشان ابارك له وشفت زميلتكم بالصدفه شكلي غلطت في القسم وجيت قسم اللاعبين المعاقين
:ماما البطوله ما فيهاش معاقين وتولين لاعبه مش ناقصها حاجه اتفضلي استريحي مكانك وهحصلك
*واعتذر زياد لتولين عن كلام والدته
: ما حصلش حاجه هروح استعد لاستلام الميداليه واشوفك بعدها ولا مش فاضي
: لا انا مفضي نفسي مخصوص عشانك
:يعني لو تحب تقعد مع مامتك وبنت عمك
: هم بيجوا كتير انت اللي وحشاني وبقالي كتير ما شفتكيش
: تمام همشي دلوقتي واقابلك بعدين
بقلمي سحر السحرتي
*بعد تسليم الجوائز تقابلت تولين مع زياد الذي جعل والدته تعود المنزل لتستريح بما انها تشعر ببعض التعب
*تعاملت تولين بطريقه عاديه مع زياد لان لا ذنب له فيما قالته والدته
:مبروك انا كنت واثق ان حبيبتي هتفوز
: شكرا يا حبيبي انا …..
*ليرن هاتفها ايوه يا ولاء …. طبعا عندك شك اني ممكن اخسر ….. ذهبيه وحياتك …..هو معاكي هاتيه …. الله يبارك فيك يا سياده الرائد ……هقول لك يا ابيه لما تبقى رسمي لكن اقول لك مهند كده ما ينفعش …… المقامات محفوظه وبعدين طنطك هدى تعلقني لو قلت اسمك من غير القاب …. ماشي سلام
: مين اللي كان بيكلمك
: دي ولاء والرائد مهند فاكره نسيت اقول لك طلع معجب بيها وهيتقدم بس بيتعرفوا الاول على بعض وخلال كام يوم هيعملوا الخطوبه
:مبروك انا كنت هتجنن كنت فاكره معجب بيكي انت
:ههههههه انا كنت مفكره زيك كده تخيل كان ممكن اتجوز ظابط
:هو انت في حد يرضى بحالتك دي غيري او يفكر يتجوزك
# كيف قال زياد ذلك وما هو تصرف تولين معه هل ستنجح خطة والدته

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ضوء القمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *