روايات

رواية وعد في العتمة الفصل الخامس عشر 15 بقلم اسماعيل موسى

رواية وعد في العتمة الفصل الخامس عشر 15 بقلم اسماعيل موسى

رواية وعد في العتمة البارت الخامس عشر

رواية وعد في العتمة الجزء الخامس عشر

وعد في العتمة
وعد في العتمة

رواية وعد في العتمة الحلقة الخامسة عشر

اتسعت عينى فريدة البندقيتين بنظرة مدهشة تجمع بين اللهفه والفضول وكان فى عينيها بحر وقارب ومجداف
واستغرب معاذ!! آن لها كل هذا الثبات يا ربى وانا أحدثها عن أشباح وعفاريت وميت يحضر شنق حى؟
كيف بهذا الوجة البريء ان يخفى ملامحه عنى وانا الذى ظننتى احفظ تفاصيله فإذا به يفاجأنى كل مرة بشكل مختلف؟
همس معاذ بنبره متسألة، فريدة انتى مش خايفة؟
لو قلتلك مش خايفه ابقى كدابة يا معاذ لكن فيه شيء أصعب من الخوف، الاستسلام، وانا متعودتش أستسلم
وكان لديها حكى كثير اختصرته بآبتسامه، معاذ اوعى يغرك شكلى؟ انا قوية جدآ
وسمع معاذ صوته اللعين يهمس داخل عقله، قلها ان كل حاجة فيها مغرية، خايف ليه؟ انت جبان؟
انا استمد قوتى من ثباتك وحلاوة روحى من ابتسامتك، انت قادرة على إخراجى من احلك اوقاتى ضبابية بهمسة وأحده من فمك
عندما اظن اننى وقعت وتحضرنى صورتك انهض مره اخرى
اعتلى الخجل وجه فريدة، دى أجمل مغازلة سمعتها طول عمرى يا معاذ
انا بتكلم بجد يا فريدة، قبل ظهورك كنت تاية ومليش حد، الآن اعرف ان هناك من قد يقاتل من آجلى
اقاتل ايه يا عم؟ انت فاكرنى واخده حزام اسود؟
وشعر معاذ ان خوفه رحل وان ثباته عاد اليه تلقائيا بتوقف التفكير فيه، توقف الهمس داخل اذنه وعقله
بقلك ايه يا معاذ؟ ايه رأيك اوصلك المستشفى، انت مش لازم تفضل فى الشقه لوحدك على الاقل دلوقتى
اشغل وقتك، متديهوش مساحه أكبر من حجمه
استبدل معاذ ملابسه واقلته فريدة إلى المشفى، نزيلينى هنا يا فريدة بلاش تدخلى المستشفى همس معاذ عندما فتح حارس الآمن البوابة!!!
ليه بتقول كده يا معاذ؟ خاطبتة فريدة وهى تضغط البنزين وتركن فى ساحة السيارات
انت مش ناوى تعزمنى على قهوه ولا ايه؟
رافق معاذ فريدة نحو مكتبه تحت نظرات الممرضات الفضوليه
على السلم قابلته ريهام الممرضه، أطلقت ابتسامه خبيثه وهى تعاين فريدة
ازيك يا دكتور معاذ؟
الحمد لله بخير يا ريهام، ياريت ملفات المرضى تكون على مكتبى بسرعه
اعمل حسابك فى الساندونشات يا دك؟
قالت فريدة بأبتسامه عريضة متدخله فى الحوار، انا عازماك على العشا يا دكتور معاذ
همس معاذ وهو يفتح باب المكتب مكنتيش قولتى كده يا فريده قدام الممرضه
__ ليه خايف منها؟ او فيه علاقه تجمعك بيها؟
اشعل معاذ سيجارة وجلس على مكتبه، الممرضات هيحفلو علية يا فريدة وانا مش ناقص دوشه
ثم انت جميله بطريقه غير ممكنه تجعل كل من ينظر إليك يعتقد اننى محظوظ
انطلقت ضحكه من فريدة، حلوة يحفلو عليه دى بتفكرنى بأيام الجامعه
وبعدين يا سيدى خليهم يحفلو عليك هو فيه حد لاقى
استغرق معاذ دقيقه ليجمع شتاته ، انا لا احاول ان اجذب انتباهك ولا ابالغ فى مدحك. اقسم ان كل ما انطقه يخرج من قلبى
فريده انت مش منافق
عارفه يا معاذ عارفه، هتطلب قهوة ولا امشى؟
طرق باب مكتب معاذ وأطل وجه ممرضه عريض ، دكتور معاذ عايز حاجه؟
عايز قهوة لو سمحتى يا آمل، قهوة مظبوط وطرق مكتبه بيده
شعر معاذ ان جسده تعرض لماس كهربائي عندما لمس الخدوش على مكتبه دون أن يشعر ومرقت الف صورة فى ذهنه مما اجبرة ان يطلق تنهيدة آلم
شايف الخدوش دى يا فريده؟
الخدوش دى عملها مدحت على مكتبى وعلى مكتب دكتور سعيد، خمس خدوش فى تلت مجموعات، استخدم اظافرة
فى نحت الطاوله، عارفه؟ وصلت بيه انه يدخل مكتبى أثناء غيابى ويكمل الخدوش على الطاوله وعلى الصوره إلى ورايا دى
مش قادر افهم ايه المهم إلى كان عايز يوصله ليا او لدكتور سعيد
تلت خمسات يا فريدة رمز الشيطان ٥٥٥ ليه مدحت نقش الخدوش على مكتبى كان عايز ايه؟
رفعت فريدة بصرها، بتقول تلت خمسات رمز الشيطان؟
ايوه يا فريدة
مش تلت ٦٦٦ يعنى؟
لا مش تلت ستات فريده تلت خمسات
همست فريدة بلا مبلاه، يبقى عايز يقلك انك بتحارب الشيطان يا معاذ
انصدم معاذ من غبائه، اتكاء بظهرة على المقعد غير قادر على منع ابتسامه ساخرة ان تعتلى محياه
ياه انا غبى للدرجه دى؟ افكر فى كل اتجاه واستبعد اكتر فكرة منطقيه قدامى؟ الضرورة إلى خلت مدحت ينخر الخشب باظافرة الخشب؟
انت مش غبى يامعاذ، انت ذكى اكتر من الازم، لكن العين مش بتشوف غير إلى احنا في الطريق عايزين نشوفه والعقل احيان بيمشى وراها.
انا اتسببت فى موت انسان بريء، بذل كل جهده المتاح لاثبات برائته
انت متسببتش فى موت حد يا معاذ، هو كمان مقدرش ينطق ويتكلم ويقول خايف من ايه، هو كمان ارادته كانت ضعيفه وخنق خطيبته
معاذ ممكن تسمحلى افكر معاك بصوت عالى؟
همس معاذ ياريت يا فريده ياريت
هو قلك قتل خطيبته ليه؟
تردد معاذ لحظه، اه قال، قال انه قتلها لانه كان بيحبها
قتلها عشان ينقذها وانها ضحت عشانه
كلام كتير مش مفهوم
وضعت فريدة اصبعها على ذقنها الناعم وضمت شفتيها
بالعكس كلامه واضح جدا
لو ربطنا بين الخدوش على المكتب وخنقه لخطيبته عشان ينقذها هتلاقى فى ترابط كبير
رفع معاذ يده وهز كتفه فريده من فضلك متقوليش انه كان مجنون والكلام الفارغ ده؟
مش مجنون يا معاذ، بعد إلى عرفناة احتمالية يكون مجنون انعدمت خلاص
انا عندى فكره كده بس خايفه انك مش هتوافق
بتفكرى فى ايه يا فريده؟
همست فريده وعيونها تلمع، والدة القتيله، خطيبة مدحت مخبيه حاجه
هى عارفه مدحت خنق بنتها ليه وموافقه علي إلى عمله
السر عندها يا معاذ لازم نقابلها
اقصدك اقابلها يا فريده انا مش ممكن اورطك معايا فى مشاكلى؟
انا اتورطت خلاص يا دك
خلص شغل وادينى تليفون نروح نقابل الست دى
ولا تليفون ولا حاجه، يلا بينا، انا مش هقدر اشتغل اصلا وعقلى فى مكان تانى

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وعد في العتمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *