روايات

رواية لست من نسلي الفصل الرابع 4 بقلم سوارا

رواية لست من نسلي الفصل الرابع 4 بقلم سوارا

رواية لست من نسلي البارت الرابع

رواية لست من نسلي الجزء الرابع

لست من نسلي
لست من نسلي

رواية لست من نسلي الحلقة الرابعة

: زياد ابني مش هيتجوز غير بت عمه نهر!!
الكل بصدمه : اييييييه انتي موافقه !!
حسينه وهي بتحط ايديها على أكتاف نهر : ايوه اكيد موافقه وهو انا هلاقي احسن من نهر لابني فين؟؟؟
نفيسه بعصبيه وهي بتحضن بنتها : معنى كلامك ده انك موافقه على المهزله اللي حصلت لبنتي دي وانتي عارفه ان ليها ست سنين موقفه حياتها على زياد!!
حسينه : نفيسه زياد ما وعدش تغريد بحاجه.. وانا ما وعدتكوش بحاجه الا لما انتو بنفسكم اتكلمتوا معايا وقولتلكوا لو زياد موافق مفيش مشكله!!
نفيسه : يعني خلاص البت بارت بسببك يا حسينه بارت!!
حسينه بهدوء : ما بارتش لسه وان شاء الله ربنا يرزقها بنصيبها اللي كاتبهولها قريب
نفيسه وهي بترفع سبابتها : من النهارده مفيش حاجه بتربط بينا وبينكم غير التار تار بنتي وهعرف اخدوا منكم كلكم وهتشوفي يا حسينه وانسي أن ليكي اخت!!
حسينه بجمود : خلصتي.. يبقى اتفضلي ومن النهارده ممنوع رجلك تعتب على هنا براااااااا!!
معتز وهو بيحك ذقنه بتفكير : ياترى يا حسينه ناوية على ايه موافقتك وراها سر كبير والف مكيده اكيد انا لازم اعرف نيتك !!
نهر ببراءة : مرت عمي هوا في ايه رايحه جاية رايحة جايه شبه المروحه كده
حسينه بشرود وهي بتبصلها : بفكر يا نهر لحل للمصيبه اللي انا فيها دي
نهر وهي بتحط ايديها على كتفها : ربنا هيحلها من عنده اكيد ماما كانت بتقولي دايما كده
حسينه وهي بتملس على شعرها بحنان : هي واحشاكي اوي؟؟
نهر بحزن : واحشاني اوي اوي نفسي ترجعلي بسرعه
حسينه بتبص عليها بشفقه وتفكير : كله منك يا حسام انت السبب في كل حاجه… انا لازم افكر في حل.. انا مستحيل مهما كان اقـ*ـتل طفل مسكين مشفش الدنيا لسه بسبب طيش ابني… وفي نفس الوقت مش هينفع اجوز نهر لحسام بعد اللي عمله فيها… وزياد مش هينفع يتجوزها وهي حامل برضو!!… ومش هينفع يعرفوا انها حامل انا لازم الاقي حل!!
حسينه بتبص على نهر بقوه وبتمسكها من كتفها ناحيتها : نهر يا حبيبتي انتي مش هتقولي لحد على أي حاجه من اللي قولتيه ليا مفهووووم؟؟؟
نهر بخضه من تغيرها : مفهووووم
حسينه بخوف : متخافيش يا بنتي انا بس بقولك كده عشان امك مش هترجع تاني لو حد عرف فلازم تسكتي انتي فاهماني؟؟
نهر بخوف من فكره ان امها مش هترجع : فاهماكي!!
في صباح يوم جديد وعلى طاوله الفطور
معتز وهو بيبص على حسينه بتفكير : انا قررت اعجل بجواز نهر وزياد ليوم الخميس الجاي
حسينه بخوف وتوتر : لا الخميس قريب اوي تلاته ايام بس واحنا ملحقناش نجهز لحاجه!!
معتز بشك : واحنا مش مضطرين نجهز لحاجه الفرح مش هينفع ينعمل زي ما انتي عارفه عشان ام نهر يعني وبيبص على نهر …مسافره و القصر اهو كبير وكله جناحات ولو عايزين يعزلوا الفلل موجوده برضو والاتنين موافقين يبقى ايه لازمتها التأجيل؟؟
حسينه بتلاعب وهي بتحط ايديها على أكتاف نهر : لا ازايي وده مش مبرر برضو… نهر من حقها تفرح زي باقي البنات ويتعملها خطوبه و فرح وشهر عسل ومهر وتلبس الفستان وتخرج وتشتري حاجات كتير وتجهز نفسها دي بنت الغالي ومرات ابني الكبير برضو ولا مش كده؟؟؟
نهر بتأييد وهي بتحط حسينه : كلام عمتو صح الصح يا عمي انا عايزه اعمل كل ده!!
معتز بيتنهد وبيبص على حسينه : خلاص زي ما نهر عايزه مش هقدر اقول حاجه !!
زياد وهو بيقوم على السفره : الحمدلله انا شبعت… كملوا اكل ورايا اجتماع مهم
مالك وهو بيأخد مفاتيحه من على السفره : الحمدلله…استناني انا خارج معاك اهو… وبيخرجوا
الخدامه باحترام : انا اسفه لمقاطعتكم وانتو بتاكلوا… بس نفيسه اخت حضرتك برا وجايبه بنت حضرتك معاها وهي بتعيط ومصرة تدخل والحرس مش عارفين يدخلوها بسبب أوامر من حضرتكم
حسينه بصدمه من أن اختها تكون عملتها : اييييييه… نور بنتي!!….. وبتقوم على السفره جري ووراها باقي العيله
نور بانهيار وشهقه : طلقني يا ماما طلقني بعد كل السنوات دي بسببببببك!!
الأم وهي بتحضنها : وبنتي دخلها ايه بمشكلتنا يا نفيسه مشكلتك معايا مش معاها !!
نفيسه بزعيق : بنتك كانت أرض بور وانا كنت مخليه ابني يستحملها على أساس ان تغريد تتجوز زياد زي ما احنا عايزين بس زي ما انتو رديتولنا جميلنا بالإساءة احنا برضو هنردهولكم اضعاف وانا لسه مخلصتش تاري منك ومش آخر مره تشوفي وشي هتقابليني كتير وهتترجيني برضو !!
نور بتزق امها بقوه وبتدخل على جوه جري وهي بتعيط وحسينه بتجري وراها
نور بانهيار في اوضتها : اطلعووووا برا مش عايزه اشوف حد فيكوووو انتو السبب !!
حسينه ببكاء : يا بنتي متقوليش كده كان غصب عني!!
نور ببكاء : غصب عنك ازاي ياماما؟؟؟… انتي وافقتي على جواز نهر من زياد بارادتك وخالتو حذرتك وانتي طردتيها يعني مش بابا اللي غاصبك!!
حسينه بجمود : كلو يطلع على برااااااااا!!
معتز وحسام ونهر بيطلعوا برا وحسينه بتتأكد انهم مشيو وبتقفل الباب كويس
نور بتبص عليها بعدم فهم
حسينه بجمود : اسمعي الكلام اللي هقولهولك كويس وميخرجش من هنا ومحدش يعرف بيه غيرنا مفهووووم؟!!
نور بخوف من تغيرها المفاجئ : مفهوم مفهوم
حسينه : وبتحكيلها على كل اللي حصل…….
نور بفرحه وبتفكير : بجد يا ماما نهر حامل؟؟؟
حسينه باستغراب من فرحتها : ايوه بجد
نور بابتسامه خبث : نهر هتكون المفتاح الذهبي اللي هيخلصنا من كل مشاكلنا !!
حسينه بعدم فهم : مش فاهمه كلامك يا بنتي وضحي اكتر
نور : انا هأخد الطفل اللي في بطن نهر وهربيه على اساس انه ابني وكده أكرم هيرجعني وحماتي مش هتقدر تعمل حاجه ومحدش هيعرف غيري وغيرك بالكلام ده وكده هنكون ضر.. بنا عصفورين بحجر واحد !!
حسينه بخوف : انتي متأكده الموضوع مستحيل يا بنتي
نور وهي بتبص قدامها بقوه ومش شايفه غير نفسها : مش مستحيل اسمعي كلامي كويسه وركزي………………………
حسينه بابتسامه : يعجبني دماغك يا بنتي طالعة زي ذكيه زي امك!!
نور : بس دلوقتي اهم حاجه اروح اتأكد من الدكتور أن نهر حامل اصل مش هنقدر نثق بكلامها وانتي عارفه حالتها
حسينه وهي بتبص قدامها بتفكير : تمام يا بنتي
وكانوا غافلين عن الأذان اللي بتسمعهم
وفي طاوله الغداء والكل بيأكل
معتز بعصبيه : متبكيش يا نور انا هاخدلك حقك منهم وهندمهم كلهم!!
مالك بتأييد ونفس العصبيه : واكرم ده بالذات انا هندموا وهعرفوا قيمتك كويس مش اختي اللي تتر.. مي الر..مية دي!!
نور بتمثيل البكاء : خلاص الموضوع خلص انا مش عايزه منهم حاجه لأنهم مش غلطانين انتو السبب!!
زياد بجمود : مش بسببنا ده اللي كان لازم يحصل وفي الحالات كلها انا مكنتش هتجوز تغريد فأقفلي على السيرة !!
حسينه وهي بتغمز لها : انتي ليه مش بتأكلي يا بنتي؟؟
نور بتمثيل : مش عايزه اكل حاجه انا قعدت معاكوا عشان خاطرك انتي بس!!
حسام : خلاص يا نور متزعليش انا هخرجك وتغيري جو وبالمره تفكي على نفسك!!
حسينه بتأييد وهي بتبص على نهر : ايوه فكرة كويسه روحي معاه واشتري كل اللي عايزاه واللي نفسك فيه وخدي نهر برضو عشان تشتري الحاجات اللي محتجالها
زياد بعصبيه : انا مش هوافق نهر تخرج مع حسام انا هأخدهم !!
مالك بإحراج : احممم زياد عندك اجتماع في الشركه بعد نص ساعه وبيستمر تلاته ساعات
زياد بعصبيه : الغييييي!!
حسينه بتخاف المشكله تكبر اكتر ومخططهم يفشل
: خلاص يا ولاد مش عايزه خناقه انا هخرجهم وبالمره تكون خروجه حريم!!
زياد بهدوء : خلاص تمام وانا ومالك هنوصلكم في طريقنا
: تمااااااااااام يلا يا بنات اطلعوا نجهز ونأكل بره !!!
بعد مسافه وصلوا قدام مول كبير ونزلوا التلاته
زياد : خدوا بطاقه البنك اشتروا اللي عايزينه من حسابي
حسينه بتوتر وهي بتلتقطه : بارك الله فيك يا ابني يلا امشي احنا وصلنا !!
زياد وهو بيبصلهم بقوه : لا مش همشي الا لما اتأكد انكم دخلتوا!!
حسينه ونور بيبلعوا ريقهم بخوف وبيمشوا ومعاهم نهر وبيدخلوا المول بيقفوا مسافه جوه وهم بيبصوا عليه من بعيد
حسينه بخوف : هاااا شوفيه مشي ولا لا؟؟؟
نور بتوتر : ايوه مشي مشي بس خلينا نطلع من البوابه الخلفيه عشان مش مطمنه من نظراتو لو بيراقبنا
حسينه بخوف : تمام….امشي قدامنا يانور ووقفي تاكسي وانا هجيب نهر وراكي
:تمام!!!
: عايزين نعمل فحص حمل لو سمحتي
موظفه الاستقبال : تمام… عايزه الاسم الرباعي
حسينه : نهر الـ..
نور بمقاطعة وبسرعه : نور نور
الاستقبال بتبصلهم باستغراب : نهر ولا نور؟؟؟
حسينه : نور معتز الـ…………………
الاستقبال : تمام ادخلوا على اوضه الكشف على طول اللي هي هناك
نور بخوف : تمام…. وبتسحب نهر وبتبعد مسافه…. بصي يا نهر لو حد سألك عن اسمك اسمك نور مفهووووم والا امك مش هترجع!!
نهر بخوف : مفهوم مفهوم
وبيدخلوا اوضه الكشف بعد مسافه بتطلع النتيجه
نور بلهفه : هاااا يا دكتوره ايه النتيجه؟؟؟
الدكتورة : مبروك المدام نور حامل في الأول داخله على التاني وده التقرير
نور بتمسك منها التقرير بفرحه وبتقرأها وبتتنطط كأنها حامل فعلا : بصي يا ماما مكتوب ايه في التقرير مكتوب نور معتز حامل حامل!!… . شكرا يا نهر… وبتحضنها وسط استغراب نهر
حسينه بفرحه من نجاح اول خطه : يلا نرجع البيت بسرعه ونبلغهم!!
معتز باستغراب : ايه اللي رجعكم بالسرعه دي؟؟… ده انا قولت انكم مش هترجعوا الا بعد ساعتين على الاقل!!
حسام بنفس الاستغراب : اه يا ماما وفين الحاجات اللي اشتريتوها؟؟؟
حسينه بتسكت بتوتر وبترد بدالها نور بفرحه : اصل اول ما روحنا المول دوخت واغمى عليا!!
معتز وحسام بخوف : ايه دوختي ليه مالك؟؟؟…. طب روحتي الدكتور؟؟؟……. ده عشان مأكلتيش اكيد!!
نور بضحكه : اهدوأ اهدوأ براحه عليا ايوه وروحت الدكتورة وقالتلي ده فعلا عشان مأكلتش وغلط عليا عشان الجنين… وبتحط ايديها على بطنها
معتز بعتاب : شوفتي يا بنتي ده عشان ماكلتيش اغـ…… دقيقة دقيقه انتي قولتي ايه جنين؟!!
حسام بابتسامه : بجد يا نور انتي حامل؟؟
نور وهي بتخرج التقارير من شنطتها : ايوه قولت جنين وانا حامل شوفوا التقارير اهي
معتز وحسام بيمسكوا التقارير : مكتوب حامل!!!
نهر بتساؤل : وهو الحمل حاجه حلوه يا عمي عشان تفرحوا كده؟؟؟
معتز بابتسامه : ايوه اكيد يا نهر
نهر بفرحه وهي بتسقف وبتحط ايديها على بطنها : طب ما انا……….. ََ
نور وحسينه بيبصوا عليها بصدمه وخوف من كلامها…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لست من نسلي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *