روايات

رواية العشق الأبدي 2 (توأم روحي) الفصل الثاني 2 بقلم لبنى دراز

رواية العشق الأبدي 2 (توأم روحي) الفصل الثاني 2 بقلم لبنى دراز

رواية العشق الأبدي 2 (توأم روحي) البارت الثاني

رواية العشق الأبدي 2 (توأم روحي) الجزء الثاني

العشق الأبدي 2 (توأم روحي)
العشق الأبدي 2 (توأم روحي)

رواية العشق الأبدي 2 (توأم روحي) الحلقة الثانية

فـ المدرسة
بعد ما طلع أحمد و أخواته فصولهم أخدوا يومهم و نزلوا فـ الـ break قعدوا مع باقى شباب و بنات العيلة و شافه
فارس أدهم:: مالك يا أحمد فى ايه
أحمد:: مافيش يا فارس قلقان بس شوية من حاجة كدا
ياسين قصي:: لـ أحمد .. ما ركبتوش الباص ليه النهاردة
أحمد:: بابا و ماما قرروا اننا ما نركبش الباص من النهاردة و كل يوم حد هيوصلنا و حد هيرجعنا
أدم قصي:: بصدمة .. نععععم و ده ليه بقى ان شاء الله
تسنيم:: لـ أدم و الله يا أبن عمتى لو نعرف كنا قولنالك هنخبى عليك ليه يعنى
هنا أدهم:: استني يا توتة الاول هو عمو رجع من السفر امتى اساسا عشان يقرر كدا هو و طنط حلم
جاسر::لـ هنا رجعوا امبارح ياختى و كانوا أخر حلاوة بالصلاة ع النبي و فجأة
تسنيم:: بمقاطعة أن أن أن أااااان .. جاتلهم رسايل ع موبايلاتهم شقلبت حالهم
لوچين أدهم:: ببراءة .. انا مش فاهمة حاجة يعنى ايه تيجى رسالة لـ عمو و طنط ع الموبايل و بعدها يقرروا يوصلوكم كل يوم .. طيب ما بابى ع طول بتجيله رسايل هو و مامى و مش بيعملوا كدا
جاسر:: و هو بيرقص حواجبه لـ لوچين .. تعالى و انا افهمك يا قمر يعنى ايه
فارس أدهم:: جااااااسر أحترم نفسك عشان ما ازعلكش
أحمد:: اتلم يا جاسر احسن لك بدل ما أنت عارف هعمل فيك ايه
جاسر:: فى ايه يا جودعان الله هى مش لوچى دى تبقى بنت عمى و لا انا بيتهيألى
حور:: و بعدين يا جاسر اسكت شوية بقى
جاسر:: و الله ما قاعد لكم فيها و لـ أدم و شادى فريق الكـ ـوارث أجمع و أخدهم و مشى بعيد عن اخواته و باقى الشباب
شادى سيف:: ناوى ع ايه يا كبير
جاسر:: هرش دقنه .. اممممم كل خييييير ما تقلقوش
أدم:: لا طالما عملت الحركة دى🤔 يبقى فيها كارثة
جاسر:: عيب عليك يا معلم انا بتاع الكلام ده برضوا
شادى:: ده انت الكلام ده نفسه يا جاسورة هو احنا مش عارفينك يعنى
أدم:: ولا يا جاسر أرغى و هات م الاخر ناوى ع ايه أيدى وكلانى ع الشقاوة
جاسر:: أبناء عماتى الاعزاء .. انا مكمرلكم كام صاروخ كدا و ناوى اعمل بيهم حفلة الليلة قبل ما نروح ايه رأيكم
أدم:: اوباااااا أوعى بقى هو ده
شادى:: يا معلم يا معلم يا معلم .. الكبير كبير يابنى و الله
جاسر:: أذن فـ لنحتفل ههههههههههههه
أدم:: لـ جاسر انت اصغر مننا صحيح بس مش عارف ليه حاسس ان نهايتنا ع أيدك
جاسر:: لـ أدم أجمد ياض انت و خليك قلب أسد زيى كدا هههههههههه
شادى:: اه يا خوفى لا الديب ياكلنا و بيشاور ع أحمد بـ عينيه
جاسر:: لاااااا ماتخافوش خليكوا ورايا انتوا بس و ان شاء الله هنتمرجح كلنا ههههههههههههه
نرجع تانى عند أحمد
علا سيف:: يعنى انتوا بجد ما تعرفوش ايه اللى غير طنط حلم و خالو فارس فجأة كدا
حور:: مش عارفة يا علا كنا قاعدين بنضحك و نهزر و فجأة بابى جاتله رسالة و سرح شوية و بعدين بكلمه راح زعقلى و سيبتهم و طلعت اوضتى
تسنيم:: بس الغريب بقى يا جماعة لما مامى سألت بابى بيزعق ليه كدا و الرسالة اللى جاتله دى فيها ايه قالها رسالة تافهة من حد تافه
روڤان هشام:: لـ تسنيم طيب لما هى رسالة تافهة يا توتة عمو فارس زعق لـ حور ليه
حور:: مش عارفة يا روڤى
سامر هشام:: هو انتوا شاغلين بالكم ليه أكيد عمو فارس و عمتو حلم شايفين حاجة انتوا مش شايفينها اصبروا لما نروح من المدرسة و اسألوهم أكيد مش هيخبوا عليكم
رؤى قصي:: ع فكرة بقى يا سامر يبقى انت ماتعرفش خالو فارس كويس .. هو و طنط حلم مستحيل يقولوا حاجة غير اللى عايزين يقولوها
تسنيم:: لـ رؤى الله أكبر عليكى يابنتش عمتشى صح بابى و مامى مستحيل و لـ سامر شوف يا أبن خالى مستحييييل كدا يقولوا حاجة غير اللى عايزينا نعرفها .. و رجعت لـ رؤى بس انتى عرفتى ازاى ابت ارورو الكلام ده
رؤى:: لـ تسنيم ببراءة بابى و مامى مرة سألتهم عن طباع خالو فارس و خالو أدهم و خالتو عاليا قالولى طباع كل حد فيهم و ان من طباع خالو فارس انه مش بيقول اى حاجة لـ اى حد غير اللى هو عايزه و بس و كمان طنط حلم زيه
سامر:: فعلا برضوا بابا قالى ان عمتو حلم كدا
تسنيم:: لسة هتتكلم كان الـ break
انتهى .. خلاص بقى نتقابل و احنا مروحين بااااى
و بالفعل رجعوا كلهم تانى فصولهم يكملوا يومهم الدراسى
___________________________
فـ مكتب فارس
قاعد قلقان و مستنى سيف يجيبله اى خبر يعرف بيه مين اللى بعت الرسايل و شوية و دخل
سيف:: السلام عليكم
فارس:: وعليكم السلام ورحمة الله .. اتأخرت ليه
سيف:: اتأخرت فين يا بنى ده يا دوب مسافة ما وصلت لـ شركة الاتصالات اللى تابع ليها الرقم
فارس:: أنجز يا سيف عملت ايه طمنى
سيف:: يا عم تلاقيه زى ما قولتلك حد تافه أصلا مالوش لازمة و بيعمل شو و خلاص
فارس:: بعصبية .. فهمت انا ايه كدا ما تخلص يا بنى أدم انا ع اعصابى و مش مستحمل تهريج
سيف:: يا عم اهدى أصلا الرقم مش متسجل و مالوش وجود كمان بالخدمة
فارس:: بتركيز .. ده معناه أن اللى عمل كدا قاصد يا سيف يعنى مش حاجة تافهة لأ خالص .. ده قاصد كل حرف بعته
سيف:: أسمع منى يا فارس خليك طبيعى جدا و سيب الولاد كمان براحتهم و عشان تبقى مطمن عليهم خلى فى حرس وراهم حتى من غير ما يعرفوا و كمان خلى حراسة خاصة ع الڤيلا
فارس:: انا فعلا قررت أعمل كدا حتى حلم لازم يبقى معاها حرس خاص
سيف:: و بدر راح فين هو مش دايما معاها و لا رجع المزرعة تانى
فارس:: لأ معاها بس بدر كبر يا سيف انا محتاج شاب يكون فـ قوة بدر و أخلاصه
سيف:: بدر صحيح كبر يا فارس زى ما كبرنا بس أكيد لسة قادر يحافظ ع حلم
فارس:: عارف بس لازم يكون فى حد معاه
سيف:: خلاص سيبلى موضوع الحراسة ده و انا هظبطهولك
فارس:: تمام يا سيف المهم الكلام ده ماحدش يعرفه لا عاليا و لا الولاد انت فاهم
سيف:: بهزار .. عيب عليك يا أبو نسب أكيد طبعا أمة لا إله إلا الله هتعرف بالكلام ده ههههههههههه
فارس:: سييييف مش ناقصك انا يلا شوف انت رايح فين
و بالفعل خرج سيف من المكتب يظبط طقم حراسة خاصة ع كفاءة عالية عشان يتولوا مهمة حراسة الڤيلا و الأولاد
___________________________
فـ المدرسة
خلص اليوم الدراسى و نزلوا الشباب و البنات عشان يروحوا و قرر ينفذ مخططه
جاسر:: صفر بطريقة معينة فهمها شادى و أدم
شادى:: رد عليه بنفس الطريقة
أدم:: فهم اللى يقصدوه .. اممممم يخـ ـربيت اللى يزعلكم
جاسر:: يلا بينا يا كـ ـوارث ننفذ
و راحوا بالفعل عشان ينفذوا اللى اتفقوا عليه و قبل ما يتحركوا من مكانهم شافوا
كارمن:: بتعاكس فـ حور و بتنادى عليها بصوت عالى .. بس بس حوحو حوريااااا حوحووو
حور:: بزهق .. و بعدين معاكى يا كارمن ميت مرة قولتلك مش بحب الاسلوب ده
كارمن:: ليه بس يا حور ماله الاسلوب ده و بعدين انده عليكى ازاى يعنى
حور:: و تندهى عليا ليه اصلا عايزة مني ايه
كارمن:: مش انا اللى عايزة ده فادى اللى عايز يكلـ……
أحمد:: من وراهم بمقاطعة بغضـ ـب .. و انا أختى مش بتكلم حد و لـ حور انا مش نبهت عليكى قبل كدا بلاش تكلمى الزفتة دى
حور:: بخوف .. و الله يا أحمد هى اللى ندهت عليا
كارمن:: و انا مالى بقى يا أحمد عشان تمنعها تكلمنى و بعدين ايه زفتة دى كمان انا ليا اسم ع فكرة
أحمد:: بعصبية .. بقولك ايه يا كارمن أبعدى عن أخواتى انتى فاهمة و لا لأ و لـ حور انا كام مرة منعتك تقفى معاها
حور:: يا أحمد صدقنى هى اللى ندهت عليا و انا بس رديت عليها
أحمد:: بزعيق و الكل اتلم .. و تردى عليها لييييه من الاول .. تقفى لييييييه أصلا و بعدين يا هانم انتى ناسية ان ماما قالت ما نقفش نتكلم مع حد ايييييه مابتسمعيش الكلام لييييه
تسنيم:: خلاص بقى يا أحمد مش وقته الكلام ده لينا بيت نتكلم فيه و لـ كارمن و أنتي خلاص حصل خير بس لو سمحتى أبعدى عن حور و بقوة .. لو لمحتك بس بتقفى معاها أو حتى تفكرى مجرد تفكير و لا عقلك يوزك يا حلوة انك تشاورى ليها بس من بعيد مش هقولك هعمل فيكى ايه انتى فاهمة ؟؟ و لـ اخواتها يلا يا حور و أنت يا أحمد كفاية كدا بقى الناس اتلمت علينا
أحمد:: لـ تسنيم .. أنا كام مرة حذرتها من كارمن دى يا تسنيم لكن ازاي تسمع الكلام و لـ حور اللى واقفة مكانها يلا يا هانم قدامى امشى و ليا تصرف معاكى فـ البيت
كارمن:: بتريقة ايه ده يا حور واضح كدا ان اخوكى الصغير مش بيحترمك و قاصد يحرجك قصادنا الظاهر كدا انك مالكيش شخصية خاااالص ههههههههههه
حور:: بصريخ .. انننتتى مااااالك عاااايزة منى ايييييه أبعدى عنى بقى وكفااااااية كدا .. و لـ أحمد أنا مش صغيره عشان تحرجني كدا أنت فاهـ…..
أحمد :: قـ ـطع كلامها بـ قلم قوي على وشها و بزعيق و هو بيضـ ـربها بكل قوته صوتك ما يعلاش تانى انتى فاهمة
حور:: من صدمتها وقعت ع الارض و شفايفها نزفت من شدة القلم
جاسر:: جرى ع أخواته هو و شادى و أدم .. حضن حور اللى بتترعش جامد من كتر وجعها و صدمتها من القلم اللى خدته و لـ أحمد انت اتجننت بتمد أيدك ع أختك بسبب المستفزة دى و بيشاور ع كارمن
فارس أدهم:: يلا بينا و كفاية فضايح لغاية كدا عمو فارس لو عرف مش هيسكت
ياسين:: اتخنق و بزعيق لـ أحمد لدرجة انه كان هيضـ ـربه .. انا عايز أفهم بالظبط مييين اللى ادالك الحق انك تمد ايدك ع حور انت مش وصى علييييها عشان تضـ ـربها بالشكل ده
جاسر:: بخوف و قلق حوووورررر فوقى يا حبيبتى عشان خاطرى كلمينى ردى عليا يا حور و بدموع لـ أحمد لو جرالها حاجة مش هعديهالك و هقول لـ بابا انت فاهم
تسنيم:: قعدت جنبها فـ الارض و زعقت لكل شباب العيلة .. انتوا هتتفرجوا كدا كتيييير اتصرفوووا بسرعة و هى بتحاول تقومها من الارض حطت أيدها ع وشها و صرخت الحقوووونى حور جسمها مـ ـولع نـ ـار
فارس أدهم:: بقلق .. مافيش حل غير اننا نروح دلوقتي و أتصل بـ بابا يجى يطمنّا عليها
كلهم:: مافيش حل فعلا غير كدا
أحمد:: بقلق .. قعد جنبها و حاول يفوقها و يخليها تتكلم و لكن مش بترد عليه
ياسين:: بعصبية و هو بيتخنق لـ أحمد مش هعديلك اللى عملته فـ حور ده بسهولة يا أحمد انت فاهم بقولك أهو
فارس أدهم:: كفاية لغاية كدا قولت يا ياسين و يلا بينا كلنا ع الباص لو سمحتوا
أحمد:: بزعل من نفسه لأ يا فارس أمشوا انتوا و أحنا هنستنى بابا يجى ياخدنا
فارس أدهم:: و أنا قولت كلنا ع الباص يا أحمد أنت مش شايف حالتها عاملة ازاى اتفضلوا قدامى يلا
و فعلا خرجوا من المدرسة و لسة هيركبوا الباص شافوا عربية فارس بتقرب عليهم
تسنيم:: لـ فارس بابى وصل أهو خلاص يا فارس أطلعوا انتوا الباص
ياسين:: اطلع انت يا فارس الباص و انا هروح معاهم عشان اطمن ع حور
فارس المنصورى:: بأبتسامة .. نزل من العربية ازيكم يا شباب عاملين ايه و قبل ما حد يرد
حور:: شافته و اترمت فـ حضنه و كلبشت فيه و عيطت جامد لدرجة ان فارس قلبه وجعه من عياطها
فارس:: بخضة .. حوورر مالك يا حبيبتى فيكى ايه حد عملك حاجة ؟؟و حاول يخرجها من حضنه لكن هى مكلبشة فيه و مخبية وشها فـ حضن أمانها .. و لـ أحمد و جاسر أختكم مالها فيها ايه
أحمد:: ساكت و باصص فـ الارض
جاسر:: بص بغيظ لـ أحمد و ساكت هو كمان
فارس:: بهدوء .. لـ ياسين و فارس أدهم ممكن افهم منكم ايه اللى حصل
ياسين و فارس :: بصوا لـ بعض و سكتوا و بصوا فـ الارض هما كمان
فارس:: بص لـ ولاده تانى اللى ساكتين .. مافيش حد هيقول ايه اللى حصل لـ حور
حور:: مازالت فـ حضن فارس و بتعيط و تترعش لدرجة أنها أغمى عليها و هى فـ حضن فارس
فارس:: بخوف حووورررر مالك يا قلب بابا فيكى ايه و بزعيق للكل حووورررر مالها حصل لها اييييه انطقووووا
تسنيم:: بدموع .. أرجوك الحق حور يا بابى الأول
فارس أدهم:: عمو لو سمحت شيل حور وديها المستشفى عند بابا و انا هتصل بيه يستنانا و هات حضرتك مفاتيح العربية هاسوقها انا و لـ أخواته أركبوا الباص و لما توصلوا طمنونى عليكم
هنا:: حاضر يا فارس ما تخافش روح انت بس و طمنا ع حور
فارس المنصورى:: لـ فارس أبن أخوه كلمه بسرعة يا فارس و يلا نطلع حالا ع هناك و لـ ولاده اتفضلوا قدامى يلا نطمن ع أختكم
ياسين:: انا هاجي معاكم يا خالو مش همشي لحد ما أطمن عليها
فارس:: معلش يا حبيبى أركب الباص مع اخواتك و روح بيتك دلوقتي و انا هكلمك و أطمنكم كلكم
ياسين:: مستحيل مش هقدر أروح من غير ما أطمن عليها أنا هركب تاكسى و أجى وراكم ع المستشفى
فارس:: بلاش يا ياسين عشان ماتتأخرش و ياسمين تقلق عليك وكمان عشان أخواتك مايرجعوش لوحدهم روح البيت و انا هاطمن و اطمنك
ياسين:: سامحنى يا خالو مش هقدر و ماتقلقش هقول لـ ماما انى عند ناناه و لـ أدم ما تقولش لـ ماما حاجة من اللى حصل انت فاهم
أدم:: حاضر مش هقولها حاجة بس أبقى طمنى يا ياسين
ياسين:: لـ أدم خلاص ماشى و بالفعل ركب تاكسى و أخد معاه أحمد و جاسر
فـ عربية فارس
فارس:: شال حور و هو بيترعش و ركب ورا فارس أدهم اللى سايق بداله .. و هو حاضن حور و شاف وشها و عليه اثر الضرب و لـ تسنيم إيه اللي حصل لـ أختك ومين اللي مد إيده عليها بالشكل ده
تسنيم:: هقولك ع كل حاجة بس لما نطمن عليها و نروح بيتنا
عند ياسين فـ التاكسى
جاسر:: لـ أحمد صدقنى لو حور جرالها حاجة مش هسكتلك يا أحمد و شوف بقى لما بابا و ماما كمان يعرفوا اللى انت عملته هيعملوا فيك ايه
ياسين:: بخنقة .. أصبر بس يا جاسر نوصل المستشفى و نطمن عليها و بعدين حسابه معايا و لـ أحمد مش هعديهالك بالساهل صدقنى
أحمد:: مع جاسر و ياسين ساكت و جواه يا ترى هتعمل فيا ايه يا بابا لما تعرف اللى حصل .. بس انا مش غلطان انا نبهتها و كمان ماما قالت ما نقفش نتكلم مع حد
______________________
فـ المستشفى
وصل فارس المنصورى و هو شايل حور و بيترعش من خوفه و بيجرى بيها و وراه تسنيم و فارس أدهم و شاف أدهم واقف مستنيه بعد ما كلمه أبنه و فـ نفس اللحظة وصل ياسين وأحمد و جاسر
أدهم:: بخضة .. لـ أخوه مالها حور يا فارس حصلها ايه
فارس:: بدموع .. مش عارف يا أدهم أنا كنت رايح أخدهم من المدرسة لاقيتها بالشكل ده ألحقها أرجوك
أدهم:: أخدها ع اقرب أوضة كشف و دخل معاها فارس و تسنيم
فارس:: بقلق طمنى يا أدهم حور مالها
أدهم:: بأندهاش .. ايه اللى حصل مين اللى عمل فيها كدا البنت وشها وارم من اثر الضـ ـرب
فارس:: صدقنى مش عارف يا أدهم و هتجنن و أعرف و من بين أسنانه .. مييين عمل فـ بنتى كدا و لييييه
أدهم:: بعد ما كشف ع حور .. لـ فارس السخونية اللى فـ جسمها و الرعشة و الاغماء ده بسبب الانهيار العصبي اللى حصلها .. انا علقتلها محاليل تنزل الحرارة دى و تفوقها وهتروح معاكم ان شاء الله ما تقلقش
فارس:: قصدك أيه يا أدهم
أدهم:: حط أيده ع كتف فارس .. أنت عارف حور بريئة قد ايه و أكيد اللى حصلها ده أحرجها قصاد زمايلها و ده سببلها انهيار وصلها للحالة دى ماتقلقش شوية و هتبقى كويسة المهم بس نعرف مين اللى عمل كدا
تسنيم:: بدموع .. أنا عارفة مين اللى عمل كدا
فارس:: بلهفة .. قولى بسرعة ساكتة ليه مين اللى عمل كدا فـ أختك انطقى
أدهم:: أهدى يا فارس واحدة واحدة عليها هى كمان مخضوضة ع أختها
فارس:: بعصبية .. أهدى أزاى يا أدهم و أنا بنتى بـ الحالة دى
أدهم:: لسة هيتكلم شاف حلم داخلة مخضوضة
حلم:: بخضة و دموع .. حوووررر حبيبتى فيكى ايه مالك يا قلب ماما و لـ تسنيم أختك مالها فييييها اييييه
فارس:: انتى عرفتى ازاى يا حلم اننا هنا
حلم:: بدموع .. كلمتك كتير و انت مش بترد عليا كلمت أحمد برضوا مش بيرد و حور و تسنيم برضوا ماحدش بيرد و لما كلمت جاسر لاقيته بيعيط و هو اللى قالى انكم هنا
أدهم:: أهدي يا حلم حور مافيهاش حاجة هى بس اتعرضت لـ انهيار عصبي و هتبقى كويسة دلوقتي بس تخلص المحاليل اللى متعلقة دى
حلم:: بخوف .. قصدك ايه يا أدهم فهمنى بنتى مالها فيها ايه
فارس:: ضمها فـ حضنه أهدي يا حبيبتى حور هتبقى كويسة ان شاء الله انتى مش بتثقى فيا ؟
حلم:: بدموع .. أيوا يا فارس بس انا خايفة يكون ….
فارس:: بمقاطعة لأ مش اللى انتى خايفة منه .. و لـ تسنيم قولى ايه اللى حصل لـ حور
تسنيم:: بدموع .. ابتدت تحكى كل اللى حصل لـ فارس و حلم و أدهم .. و بس يا بابى لغاية ما حضرتك وصلت و هى أغمى عليها
فارس:: بعتاب لـ نفسه سمعه أدهم قد كدا انا أب فاشل ماعرفتش أربى ولادى
حلم:: ساكتة و دموعها نازلة مغرقة وشها و كل اللى فـ دماغها شكلها و هشام بيضـ ـربها بالقلم اللى كان سبب فـ موت أمها
أدهم:: لـ فارس و حلم ممكن تهدوا انتوا الاتنين و تفكروا بعقل و تحاولوا تعالجوا الموقف بهدوء
فارس:: بهدوء لـ تسنيم خليكى جنب أختك و لـ حلم تعالى معايا ع مكتبك
أدهم:: فهم دماغ أخوه .. هتعمل ايه فـ مكتبها اصبر لما ترجعوا الڤيلا
فارس:: لأ يا أدهم مش هينفع و حتى لو انا صبرت حلم مش هتصبر لانى عارف دماغها و فعلا خرج هو و حلم و بقوة لـ أحمد تعال ورايا يلاااا و مشيوا راحو مكتب حلم
جاسر:: دخل جرى يطمن ع حور و شاف عمه .. حور مالها يا عمو فيها ايه
أدهم:: ضمه فـ حضنه ما تقلقش يا حبيبى حور كويسة خليك انت بس جنبها انت و توتة و هتبقى زى الفل و انا هخرج اطمن فارس و ياسين
و فعلا خرج أدهم و طمن أبنه و ياسين و لـ فارس أطمنت ع أخواتك انهم ركبوا الباص و لا جيت جرى مع عمك و سيبتهم
فارس أدهم:: ما تقلقش حضرتك يا بابا أنا ركبتهم الباص و اطمنت انهم وصلوا كمان
أدهم::ربت ع كتف أبنه .. ربنا يباركلى فيك يا حبيبى يلا خد صاحبك و ارجعوا ع البيت حور شوية و هتخرج مع عمك
ياسين:: انا اسف يا خالو مش همشى غير لما أطمن ع حور و أشوفها قصادى كويسة
أدهم:: هز دماغه و سابهم و مشى و جواه عارف يا ياسين انك بتحبها و خايف عليها و مش هتمشى مهما قولتلك
فـ مكتب حلم
دخلت حلم و فارس و أحمد المكتب
و هما ساكتين تماما
فارس:: قعد ع الكنبة و اخد جنبه حلم عمره و أحمد واقف قصادهم باصص فـ الأرض .. شوية و كسر حاجز الصمت بهدوء .. عايز اعرف ايه اللى حصل
أحمد:: مش قادر يتكلم اول مرة يتحط فـ موقف زى ده .. أنا كنت ……
حلم:: بعصبية .. كنت اييييه اتكلم كننننت اييييه من أمتى ربيناك ع انك تمد أيدك ع أخواتك انننطق
فارس:: لـ حلم أهدي يا حبيبتي لو سمحتى و لـ أحمد ها سامعك قول مديت إيدك ع أختك ليه
أحمد:: أبتدى يحكى بالتفصيل كل اللى حصل زى ما قالت تسنيم بالظبط
فارس:: بوجع .. أنا شيلت مسؤولية أخواتى و انا عندى 12 سنة انت متخيل يعنى أيه طفل يتحرم من أبوه و هو اللى بيربى أخواته .. انت عارف أكيد الحكاية مش محتاج أحكيهالك تانى
أحمد:: أسف يا بابا مش هتتكرر تاني
فارس:: تقدر تقولى يا أحمد فـ المليون مرة اللى جدتك قعدت تحكيلك انت و أخواتك حكاية أبوك و أخواته قالتلك مرة واحدة فيهم انى مديت أيدى ع حد من أخواتى
أحمد:: و لا مرة حضرتك عمرك ما مديت أيدك ع حد منهم و لا حتى مديت إيدك علينا
فارس:: بوجع أكبر و ما أتعلمتش لييييه ما طلعتش زى أبوك لييييه ده انا بقولك انت سند أخواتك من بعدى تقوم تعمل كدا و انا لسة عايش اومال لو مُت هتعمل ايه .. هى دى المسؤولية يا راجل يا كبير تضـ ـرب أختك و تحرجها قصاد كل اللى فـ المدرسة توصلها لـ أنهيار عصبي لييييه طيب استنى لما أموت عشان ما أشوفش انى فشلت فـ تربية ولادى
أحمد:: بعد الشر عن حضرتك ربنا يخليك لينا أنا أسف صدقنى غصب عني
فارس:: عارف يا أحمد هقولك حاجة صغيرة ماحدش يعرفها .. مرة قبل ما اتجوز مامتك حصل موقف زي ده بالظبط مع عمتك ياسمين و برضوا نبهت و زعقت اكتر من مرة و كل مرة بيكون بينى و بينها و المرة دى برضوا سمعتها بالصدفة و هى بتكلم البنت دى فـ الموبايل و برضوا زعقت و زعلت منها و كانت لوحدها فـ اوضتها تفتكر لو كنت ضـ ـربتها كان حد عرف او كانت اتحرجت من حد؟ جاوب
أحمد:: أكيد لأ
فارس:: ليه؟
أحمد:: لأنكم لوحدكم
فارس:: طيب تفتكر انا عملت ايه ؟ و خد فـ بالك انى كمان نبهت أكتر من مرة برضوا
أحمد:: مش عارف
فارس:: أبتدى يحكى الموقف
“فلاش باك”
فارس:: بغـ ـضب فتح باب الاوضة .. ياااااااسمييين
ياسمين:: بخضة رمت الموبايل من ايدها .. فارس ؟!
فارس:: أيوا فارس يا أنسة ياسمين .. انا مش حذرتك قبل كدا و قولتلك بلاش زفتة مها دى .. ماسمعتيش كلامى ليه
ياسمين:: و الله يا فارس انا مش بكلمها من يوم ما قولتلى .. دى هى اللى كلمتنى
فارس:: واااضح جدا يا هانم بدليل انها بتكلمك و بتحكيلك أسرارها كمان .. و انا كلامى مالوش أى لازمة مش كدا
ياسمين:: بدموع و الله أبدا يا فارس انا عمرى ما كـ ـسرت كلامك بس هى عندها مشكلة و كانت عايزانى اساعدها
فارس:: بعصبية و هتساعديها ازاى بقى ان شاء الله هتروحى معاها لـ دكتور عديم الضمير و لا تكلميلها الحيـ ـوان اللى غلطت معااااه و لا تكونيش هتساعديها تهرب و تيجى تستخبى هنا انننطططقييي
ياسمين:: بصدمة .. انت سمعت !!
فارس:: للاسف كنت جاى اطمن عليكم قبل ما أمشى و سمعتك بالصدفة و من ردودك عليها فهمت الموضوع .. و بـ أسف معقول انتى أختى اللى كبرت ع إيدى تعرفى ناس بالاخلاق دى
ياسمين:: سامحنى يا فارس عشان خاطرى بلاش تزعل منى أرجوك
فارس:: برغم نرفزته و غيظه منها بس ضمها لـ حضنه انا أه زعلان منك و نفسى أكـ ـسر دماغك بس مبسوط انك سمعتى بنفسك انها بنت مش كويسة و ساهلة اى حد يقولها كلمتين تصدقه و تسلمه نفسها
و النتيجة أهى قصاد عينك .. و بهدوء ياسمين عشان خاطرى بلاش البنت دى نهائى أعمليلها بلوك من عندك و من حياتك كلها لو مش عايزانى ازعل منك و أمشى و انا مطمن عليكى ممكن
“عودة للوقت الحالى”
حلم:: باباك أحتوا أخته و ما أحرجهاش و لا فكر حتى يمد ايده عليها و هما لوحدهم و ع فكرة انا اول مرة اسمع الكلام ده منه دلوقتي عمره ما قال ع حاجة زى كدا ابدا .. انت بقى عملت ايه
فارس:: يا أبنى عمر ما كانت الأخوة بالعضلات و فرض السيطرة .. الأخوة محبة و أحتواء حتى لو كنت انت الصغير خليك كبير بـ حبك لـ اخواتك و أحتويهم و حتى لو حور غلطانة ما تقللش قيمتها ولا تحرجها قصاد حد و استنى لما ترجعوا البيت و عرفها غلطها لازم تتعلم تتحكم فـ أعصابك أكتر من كدا يا أحمد
حلم:: أقعد يا أحمد .. و بدموع عارف انا لما هشام أخويا عمل معايا زمان نفس اللى انت عملته ده و كنت فـ بيتنا القديم ما كانش فيه غير أمى الله يرحمها و مراته الاولى وقتها كـ ـسر قلبي و حصل شرخ بينى و بينه بسبب القلم ده خصوصا ان الموقف ده كان سبب موت أمى ماقدرتش اسامحه بسهولة و لما اتكرر الموقف من أختى أحلام تانى يوم بعد جنازة أمى انا خرجت من البيت روحت ع قبر أمى و قعدت أنهرت و قولت كلام كتير مش فاكرة منه غير افتحيلى خدينى معاكى أخواتى مش عايزينى و بعدها ما حسيتش بنفسى غير تانى يوم و انا فـ العناية المركزة
فارس:: بيكمل.. مامتك وقتها قلبها وقف و كانت رافضة الحياة بسبب أخواتها اللى مدوا ايدهم عليها و عمك أدهم حاول بكل الطرق يفوقها وقتها برضوا ما كنتش لسة اتجوزتها
حلم:: و بفضل ربنا ثم باباك انا النهاردة موجودة .. اللى عايزاك تفهمه يا حبيبى أخواتك أمانك و انت سندهم ما ينفعش تميل عليهم و تكـ ـسرهم بالشكل ده مهما كنت عصبى و مهما نبهت و حذرت و حتى لو انا كنت قولت ماتكلموش حد ما ينفعش تحت اى ظرف و اى مسمى أنك تعمل كدا انت فاهمنى يا أحمد
أحمد:: حاضر يا ماما أنا أسف و الله مش هتتكرر تاني ابدا
فارس:: لو عايز تبقى ظابط فعلا لازم يكون عندك ثبات انفعالى و تتعلم تتحكم فـ أعصابك و غضـ ـبك أكتر من كدا اتمنى تكون اتعلمت و فهمت كلامنا
أحمد:: أكيد يا بابا أتعلمت و اوعدك مش هكررها تانى
فارس:: أتمنى تكون أتعلمت فعلا يا أبنى .. قوم يلا نطمن ع حور
نرجع عند حور
فاقت بعد ما خلصت المحاليل اللى متعلقة ليها و رافضة تتكلم مع حد من أخواتها اللى قاعدين جنبها قلقانين عليها و شافت
أدهم:: داخل يطمن عليها و هو بـ يقيس لها النبض .. عاملة ايه يا حبيبتى دلوقتي
حور:: بدموع .. انا عايزة بابى يا عمو
أدهم:: لسة بيتكلم و شاف فارس داخل هو و حلم .. و لـ حور أهو بابى ياستى وصل أهو .. انا هخرج دلوقتي عندى عملية هخلصها و أرجعلك تانى
فارس:: قعد جنبها و ضمها فـ حضنه .. حورية قلبى عاملة ايه دلوقتي
حور:: بدموع .. مش كويسة خالص يا بابى
حلم:: قعدت جنبها الناحية التانية و أخدتها من فارس و ضمتها لـ حضنها .. سلامتك يا قلب ماما كدا تخضينى عليكى كنت هموت من الرعب ع حوريتى الصغيرة
حور:: أسفة يا مامى غصب عني بسـ… و سكتت ما قدرتش تكمل
فارس:: حبيبتى أنا عرفت كل حاجة .. أحمد كان خايف عليكى بس هو دبش شوية ماعرفش يحسن التصرف
حور:: بشهقات و صوت متقطع .. أ أ أحرجنى يا بابى و خلى كارمن تتريق عليا
أحمد:: بندم لما شاف حالتها .. أنا اسف يا حور حقك عليا سامحينى و بيقرب عشان يبوس راسها
حور:: بعدت عنه و خبت وشها فـ حضن فارس
حلم:: بدموع بصت لـ أحمد مشوارك طويل يا أبنى عشان أختك تسامحك
أحمد:: لـ حور أنا اسف والله أسف سامحينى بقى
جاسر:: بغيظ لـ فارس ع فكرة بقى انا كنت هضـ ـربهولك بعد اللى عمله ده فـ قلب المدرسة
فارس:: بنرفزة و ماله كنت ضـ ـربته هى جات عليك يعنى هو يستقوى بعضلاته ع أخواته البنات و انت بلـ ـطج و امسك فيه عايزكم تقـ ـتلوا بعض ماينفعش كدا و بزعيق .. اييييه خلاص مصممين تعرفونى انى فعلا أب فاشل و ماليش لازمة طيب استنوا لما امو……..
حلم:: بمقاطعة حطت ايدها ع بؤقه و بدموع .. ماتقولش كدا تانى عشان خاطرى بلاش توجع قلبى عليك و بعدين عمرك ما كنت فاشل ولادنا متربيين كويس بس زى ما قولت هو موقف و معرفوش يحسنوا التصرف و أكيد هيتعلموا من غلطهم
جاسر:: بندم .. أسف يا بابا حقك عليا غصب عنى اتعصبت
أحمد:: صدقنى يا بابا حضرتك حاجة كبيرة اوى عندنا و أكيد اتعلمنا و غلطة مش هتتكرر
حور:: انا عايزة أمشى يا بابى من هنا
فارس:: حاضر يا حبيبتى هنمشى بس لما أدهم يجى يطمنى عليكى و يقول ينفع تخرجى هنمشى ع طول .. و بهمس الواد ياسين هيتجنن عليكى برة تحبى أدخله و لا خليه يمشى
حور:: من كتر الخجل وشها اتلون و أحمر و ساكتة
فارس:: ضحك من قلبه ع رد فعلها .. و قال من بين ضحكه .. يبقى عايزاه يدخل مش كدا
حلم:: بغيظ مصطنع .. ما تضحكونا معاكم
فارس:: لـ حلم عمره أسف يا روحي دى أسرار بينى و بين حوريتى و لـ حور مش كدا يا قلبى
حور:: ساكتة و مش قادرة تتكلم من كتر خجلها و ان باباها عارف و فاهم مشاعرها
فارس:: لـ جاسر .. ياسين و فارس برة لسة واقفين عايزين يطمنوا ع أختك خليهم يدخلوا و لـ حور عدل قعدتها وحط المخدة ورا ضهراها و قاعد جنبها محاوطها
ياسين:: دخل بسرعة و مش شايف غير حور و بس و بلهفة طمنينى عليكى انتى كويسة مش كدا .. انا مش هسيب أحمد صدقينى هعرفه يعنى ايه يمد إيده عليكى بالطريقة دى
حور:: بخجل .. انا كويسة يا ياسين شكرا ع اهتمامك
ياسين:: أهتمام ايه بس .. انتى مش عارفة انتى بالنسبالى ايه يعنى ؟ و سكت شوية و بعدين أفتكر و اتكلم بغيظ هو انا مش كنت حذرتك من زفتة كارمن دى وقفتى تتكلمى معاها ليه كانت عايزة منك ايه انطقى
فارس:: برفعة حاجب لـ ياسين انت مش ملاحظ حاجة يا ابن اختى؟
ياسين:: بخضة .. خالو !!
فارس:: ايه اتخضيت يا حبيبى ؟!! .. و بتريقة سلامتك من الخضة يا غالى
ياسين:: بص فـ الارض بأحراج .. انا أسف يا خالو من قلقى ع حور ما شوفتش حضرتك
فارس:: ااااه ماشوفتش حضرتى قولتلى بقى
فارس أدهم:: لـ ياسين بهمس ابقى ركز بعد كدا و لـ حور حمد الله ع السلامة يا حور قلقتينا عليكى
حور:: بصوت يا دوب مسموع .. الله يسلمك يا فارس ميرسيه ع سؤالك
فارس:: لـ فارس أدهم و ياسين خلاص يا شباب اطمنتوا عليها يلا روحوا و كفاية كدا و احنا شوية و هنخرج بس لما أدهم يخلص العمليات و يجى يأذن لها بالخروج
تسنيم:: قامت مرة واحدة لدرجة خضت الكل .. بابى ماحدش قال لـ ناناه زمانها قلقانة علينا
حلم:: اخص عليكى يا توتة خضتينى
جاسر:: لـ حلم معلش يا حلم حياتى أصلها بت هبلة و لـ تسنيم انا ياختى قولتلها اننا هنتأخر شوية بس ماقولتش اننا فـ المستشفى
فارس:: بغيظ منه و قولتلها ايه بقى يا أخرة صبري
جاسر:: بثقة ما تقلقش يا والدى وراك رجالة قولتلها عندنا يوم رياضى و بالنسبة لـ حضرتك و حلم حياتى القمر دى و بيرقص لها حواجبه كالعادة هى عارفة انكم مش ليكم مواعيد
فارس:: امممممم ماشى يا فالح بس ابقى فكرنى أعلقك لما نروح
جاسر:: ليه بس انا عملت ايه يا بابا يا حبيبى
تسنيم:: عشان عاكست مامى يا جاسور هتوحشنا والله ماتنساش تسلم ع الشهدا يا قلب أختك ههههههه
وبالفعل بعد شوية وقت صغيرين خرج أدهم من العمليات و أذن لـ حور انها تخرج بعد لما اطمن عليها و رجعوا كلهم ع الڤيلا و طلعت اوضتها و رافضة تكلم حد خالص من اخواتها
__________________________
فـ ألمانيا
قاعد فـ مكان ما بيتكلم من ورا شاشة ماحدش شافه و لا يعرف شكله غير شخص واحد بس كل أوامره من خلال شاشة الموبايل فقط و عن طريق كاميرات صغيرة جدا يقدر يشوف بيها اللى هو عايزه لكن مستحيل حد يشوفه و اللى بيشوفه يبقى فـ عداد الأموات إلا ألبرت دراعه اليمين هو بس اللى مسمحوله يشوفه
داغر:: بيتكلم فـ الموبايل و باب مكتبه خبط أكتر من مرة و لكن هو مش سامع .. و فجأة
إيڤان:: واحد من أفراد الأمن دخل بسرعة و بلهفة داغر باشـ….
داغر:: قفل المكالمة و بغـ ـضب .. أنت أزاى تدخل بالطريقة دى من غير ما أسمحلك
إيڤان:: أسف بوص .. أنا خبطت كتير و الموضوع مهم
داغر:: بغـ ـضب أكبر .. أنا أذنت لك تدخل ؟! علشان تدخل بالطريقة دى
إيڤان:: كان لازم أبلغك رسالة مهمة جدا علشان كدا إضطريت أدخل ع طول بوص
داغر:: أنت عارف أن اللى بيغلط و يتجاوز حدوده معايا بيحكم ع نفسه بـ الموت و انت تجاوزت حدودك إيڤان
إيڤان:: أنـ…. و مالحقش يكمل كلامه
داغر:: رفع سـ ـلا حه و ضـ ـرب طلقة فـ دماغ إيڤان ..و لـ نفسه مسكين إيڤان مالحقش يقول ايه الموضوع المهم وداعا أيها الغبي و رفع سماعة مكتبه .. ألبرت تعال حالا وقفل قبل ما يسمع رده
ألبرت:: فـ خلال ثوانى دخل و شاف جـ ـثة إيڤان .. أوامرك بوص
داغر:: عملت ايه فـ اللى طلبته منك
ألبرت:: كله تمام بوص
داغر:: اممممم تمام تمام
ألبرت:: ممكن سؤال بوص
داغر:: أسأل ألبرت
ألبرت:: ليه دول بالذات بوص اللى مصمم تعمل كدا معاهم
داغر:: من أمتى بتتدخل ألبرت فـ اللى ما يخصكش انا اللى اقوله يتنفذ و بس و ما أسمعش منك غير حاضر و نعم و كله تمام و بس مفهوم ألبرت ؟
ألبرت:: أنا كنت عايز افهم مش أكتر بوص
داغر:: بهدوء رفع سـ ـلا حه فـ وش ألبرت وحط إيده ع الزناد .. تعرف لو واحد غيرك قال الكلام ده كان حصّل إيڤان قبل ما يكمل كلامه و أنت عارف ألبرت شرب الدم عندى أسهل من شرب الماية
ألبرت:: بخوف .. خلاص بوص فهمت اعتذر مش هكرر سؤالى تانى
داغر:: شاور لـ ألبرت يخرج و هو بيتحرك ناحية الباب نده عليه .. ألبرت أول و أخر مرة تسأل انت تنفذ و بس فاهم و أه أبعت حد يشيل جـ ـثة إيڤان المسكين و يرميها قصاد بيته حرام يمـ ـوت و مش يندفن و أبعت حد ينضف المكتب
ألبرت:: أوامرك بوص و خرج جرى .. و جواه نفدت بعمري منه و لـ أتنين من افراد الأمن ادخلوا نضفوا المكتب و شيلوا جـ ـثة إيڤان و أبعتوها لـ أهله
داغر دخل من باب سرى جوه مكتبه بعد خروج ألبرت مباشرتا و قعد ورا شاشته يتابع شغله و بيفكر فـ حاجة معينة
توأم روحي بقلمى✍️______لبنى دراز
#:: كل سنة و حور طيبة يا فارس اتمنى هديتى تعجبك هاهاهاهاهاهاهاهاها
حلم:: لااااااااااااااااا ؟؟؟؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية العشق الأبدي 2 (توأم روحي))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *