روايات

رواية دكتور غيث الفصل الأول 1 بقلم إسراء الوزيري

رواية دكتور غيث الفصل الأول 1 بقلم إسراء الوزيري

رواية دكتور غيث البارت الأول

رواية دكتور غيث الجزء الأول

دكتور غيث
دكتور غيث

رواية دكتور غيث الحلقة الأولى

دكتور غيث البنت الي بتيجي كل يوم برا
اتنهدت براحه بعد كميه قلق وتصورات مرعبه : دخليها
خرجت وبعد دقايق سمع خبط رقيق على الباب
غيث بابتسامه :ادخل
دخلت فتاه رقيقه زات فستان ابيض يصل للركبه وشعرها الاسود كالليل ينسدل على ظهرها
غيث غمض عينو و جز على سنانو وقال في سرو :اهدى ي غيث متتعصبش ولا تقوم تفتح دماغها اهدى .قال بصوت هادي بعد م نفس طويل :اتفضلي واقفه عندك لي
دخلت بدون رد وقعدت على الكرسي الي قدام المكتب ف غيث وقف وقلف عشان يقعد قدامها لقاها ارتعشت ووقفت ورا الكرسي بخوف فقال بصوت هادي:متخافيش انا مش هعملك حاجه انا بس هقعد قصادك عشان نعرف نتكلم
بدأت تهدا بالتدريج وقعدت قدامو
غيث :انا عايزك تطمني وتهدي مفيش حد هيقربلك خدي نفسك واحكي براحتك خالص
كانت بتترعش وبتفرك في اديها:ا اا انا ر روز
غيث بابتسامه :اسمك جميل زيك ي روز
روز هزت راسها براحه:ش شكرا
غيث :احكيلي بقى اي الي مضايقك
روز بدموع :ا انا جبانه
غيث:مين قال كده
روز بدموع ورعشه خفيفه :ك كلهم بيقولو كده
غيث: لي بتقولي كده روز مش جبانه روز شجاعه
روز رفعت عنيها ليه والدموع مغرقه وشها وقالت بصوت مقطع: م مكنش زنبي
غيث: سامعك
روز : ك كن ا في بيت عيله و كان ب بيحبسني ف في الضلمه و وبيضربني
غيث: مين
روز :ب با ب ا
غيث:كملي
روز: ف في يوم ب بليل و وانا لوحدي ه هو د دخل اوضتي و وكان ع عايز ي ي .عيطت وصوت شهقاتها علي
غيث قبض على ايدو : مين
روز : اب ابن ع عمي .كملت بعياط وشهقات: ح حاولت ولله بس كتفني و و كتم بؤي
غيث بغضب يحاول اخفاؤه:و بعدين
روز بعياط : م محدش ص صدقني و وكانو هيقتلوني ب بس ص صاحب بابا قالو نجوزها و وخلاص بابا قالو محدش ه هيوافق يتجوزني ب بعد الي حصل ق قالو انو هيجوزها لابنو ص صاحب بابا كان ب بيحبني و وطيب ب بس ابنو بيكرهني و وحش خ خالص و وكان ب بيضربني كتير ل لاني كنت بنسى حاجات كتير و وبنسى اسمو غ غصب عني ل لاني عندي حاله نف نفسيه من الي كان بيحصلي في صغري ه هو باباه اجبرو يتجوزني و الى هيحرمو من الميراث ع عشان كده كان بيكرهني و بيضربني ك كتير و ويقولي ا اني .سكتت ومكملتش
غيث بنظره مش مفهومه :بتكرهيه
روز هزت راسها بسرعه وهي بتعيط : ب بكرهو ا اوي ع عشان ع عمل زي ابن عمي و وبيخوفني م منو انا ب بك بكرهو ومكرهتش في حياتي قدو
غيث بصلها بحزن
روز برجفه: ا انا ع عايزه امشي
غيث بابتسامه مرتجفه:نكمل المره الجايه
روز هزت راسها و مشيت ……
السواق :على فين ي هانم
روز حاولت تفتكر المكان بس مقدرتش دموعها نزلت وجسمها ارتعش فتحت شنطتها عشان تطلع منديل لقت ورقه فتحتها لقت مكتوب عليها عنوان و تحتو البيت ف اتنهدت براحه و قالت للسواق العنوان وادتو الحساب وسندت راسها على الشباك وسرحت ودموعها نزلت و وبعد شويه فاقت على صوت السواق :وصلنا ي هانم
روز :ش شكرا .فتحت شنطتها وطلعت فلوس :ا اتفضل
السواق :حضرتك حاسبتيني اول م ركبتي
روز بحرج:ا اسفه نسيت ش شكرا
السواق : العفو
روز طلعت البيت وهي زعلانه وبمجرد م فتحت البيت افتكرت جوزها ارتعشت وهي خايفه :ا اسمو ا اي ا احمد ل لا م محمد ل لا برضو م مش عارفه ط طيب م مصطفى
: واقفه عندك بتعملي اي
روز بخوف :ا انا اسفه و ولله مش هنسى تاني
:اهدي و وفهميني نسيتي اي
روز بعياط :ا افتكرت خل لاص محمود ص صح ل لا قصدي فارس ق قص
قرب منها وحضنها :اهدي متخافيش
روز بعياط وهي بتبعد عنو :م متضربنيش ا انا هفتكر و لله
ضغط على حضنها ودموعو نزلت:و ولله مش هأزيكي متخافيش
روز :م مش هتضربني
بعد عنها شويه و هز راسو بلا
روز بحرج:و واسمك
ابتسم بمراره :غيث اسمي غيث يحبيبتي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية دكتور غيث)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *