روايات

رواية تالا المراد الفصل السادس 6 بقلم عائشة الكيلاني

رواية تالا المراد الفصل السادس 6 بقلم عائشة الكيلاني

رواية تالا المراد البارت السادس

رواية تالا المراد البارت السادس

تالا المراد
تالا المراد

رواية تالا المراد الحلقة السادسة

مراد مسك ايديها و قال بغضب مفرط:ـ لولا انى مش بمد ايدي على ست كنت عرفتك تمن الحركة دى متنسيش انى جوزك و وجبك تحترميني زى ما انا بحترمك على الحركة بتاعت الصبح المفروض كنت دفنت.ك
خرج من شرفة قعدت على الكنبة مسك الفون بتاعه
“بليل ”
مراد طالع اوضتهم كانت خرجة من الشرفة
تالا بهدوء:ـ عايزة اتكلم معاك
مراد:ـ و انا مش عايز اتكلم بعدين
تالا بعصبية و انهيار:ـ ااانت اي يا اخي مش بتحس بقولك عايزة اتكلم معاك توقف و تكلمني زى الخلق اانت فاكر نفسك اي انى ميته عليكي مثلا لا يا حبيبي انا اتجوزتك علشان مترة قدري بقا و لازم استحملك و استحمل تحكمك مقولت اسفة و بعملك بالسياسة اعمل اي تانى انت اكبر عقاب في حياتي انت أسوأ اختيار
مراد كور ايده
تالا سرعة أنفاسها بقت بتزيد و كأنها واحدة تانية
مراد:ـ طب اهدي
تالا بسرخ:ـ شايفني مجنونة مثلا متقولش الكلمة دى انا مش مجنونة علشان اهد اااه
مراد بقلق:ـ مالك
تالا حطت ايديها على بطنها:ـ بطني سكاكين في بطنيي ها تموتني هموت من الوجع
مراد شلها حطها على السرير و اتصل بالدكتورة فضل يملس على شعرها بحنان:ـ انتي كويسة مفيش حاجة
تالا بدموع:ـ مفيش داعي لى الدكتورة انا كويسة يا مراد تلقيني اكلت كتير علشان كدا تعبت الدايت مش عايز لخبطة و انا عكيت الدنيا هى دى شغلتي في الحياة
مراد قبل جبينها بابتسامة:ـ انتي جميلة في كل حالاتك حتي لسانك الطويل
جت الدكتورة فحصتها
الدكتورة بهدوء:ـ قولون عصبي
مراد:ـ قولون عصبي يعمل فيها كل دا
الدكتورة:ـ انا اديتلها مهدئ بكرا الصبح هتبقا زى الفل.. طبعا لا القولون العصبي بيعمل كدا بس مرات حضرتك عندها انهيار عصبي بتتعصب من اقل حاجة ف بالتالي القولون بيتعبها بسبب العصبية هى اخر فترة كانت بتعاني من مشكلة أو حاجة
مراد:ـ لا
الدكتورة:ـ عموماً انا كتبت ليها على الأدوية دى تخدها بانتظام ممكن يكون وراثي اغلب الى بيحصل ليهم كدا بيبقا وراثي حاول تبعدها عن اى ضغوطات عن اذنك
مشيت الدكتورة بعد شوية مراد طالع و هو معاه الدواء
” في مصر”
الاب:ـ عجبك عمايل بنتك هى دى العاقلة في بت محترمة ترد على ابوها بالطريقة دى
الام بوجع:ـ معلش يا حاتم مانت عارف تالا تطلع و تنزل على مفيش بعدين هى مضغوطة بسبب الزفت
الاب بعصبية:ـ مفيش واحدة محترمة تفكر في راجل غير جوزها هى البت دى اي محدش مالي عينيها كفاية اننا مستحملين جنانها عارفه لو مش بنتنا كنت عديتها المصيبة انها بنتي و مفيش حد في العيلة بيعمل حركاتها دى
الام بتعب:ـ كفاية بقا يا اخي كفاية
قامت راحت اوضة تالا سندت على الباب و قعدت تبكي في صمت غمضت عيونها
فلاش باك
الام بدموع:ـ بنتك ماتت يا خديجة
خديجة:ـ اي الكلام دا يا ماما بعد الشر عليها ما هى بتلعب و زى القمر اهي
الام:ـ لا يا حبيبتي دى مش بنتك بنتك ماتت وهي في الحاضنة
خديجة:ـ ازاي مش فاهمه اومال مين دى
الام بوجع:ـ بعد ما بنتك اتولدت دخلت الحاضنة ههه كانت تعبانة اوى خوفت عليكى من جوزك و اهلو خوفت من المجتمع فرصة الحمل عندك كانت قليلة من حسن الحظ ان انا الى اخد البت و شوفتها مكملتش و ماتت على طول و من حسن الحظ كان في بنت كمان كانت لسه مولودة يعني من عمر بنتك رضيت الممرضة و بدلت لبس البنات جوزك كان مسافر و اهلو انتي عارفهم خد البت من الممرضة عطيتها ليكى و بنتك خدوها اهل البت التانية تالا مش بنتك يا خديجة
باك
خديجة قعدت تبكي بقهرة و هى حطه ايديها على قلبها:ـ لا لا انا امها اه تالا بينتي انا الى تعبت و سهرت عليها و شربت المر علشانها تالا بنتي محدش هيخدها مني اصلا تلقي اهل البت اهلها عايشين حياتهم بنتي مش هتبعد عن حضني مهما حصل
حاتم من بره:ـ خديجة انتي كويسة ردى عليا
خديجة:ـ انا كويسة يا حاتم بس برتب اوضة تالا علشان لم تجي تلقيها زى ما سبتها متشغلش بالك بيا انا كويسة
خديجة مسحت دموعها و بدات تكركب الاوضة من تاني
” في الصعيد”
تالا فاقت بصت له:ـ انا كويسة على فكرة
مراد:ـ حاسه بحاجة
تالا:ـ تو
بصت له و قالت بابتسامة:ـ شكرا امك لسه معايا
مراد:ـ انا دائما معاكي مفيش شكرا بينا
تالا بحزن:ـ بس انت زعلان مني علشان الى حصل في الفندق
مراد حس بغضب و غيرة نفسه يديها مية كف على الحركة دى بس بسبب حالتها و مراضها مش عارف:ـ الى حصل حصل متفكريش في حاجة
تالا بصت له:ـ انت اتجوزتني ليه ليه انا يا مراد
مراد:ـ انا نفسي مش عارف الحب بيجي مع الوقت
تالا قامت قعدت و قالت بوجع و هي بت.دفن نفسها في حضنه:ـ انا مش عايزة اتوجع مش عايزة اعيش الى عيشته مش عايزة اتوجع تانى يا مراد بلاش تعمل زيه لاني ممكن اموت فيها مش هستحمل والله ما هستحمل
مراد بحنان:ـ انا مش لحد غيرك مستحيل اسيبك الا مكنتش اختارتك من بينا الناس
تالا مسكت فيه اكتر و نامت مراد بص ليها بحنان و اعجاب:ـ هتعملي فيا اي يا بت المجانين شكلي حبيتك يا تالا
مراد نام
” تانى يوم”
مراد صحي على خبط الباب
مراد:ـ صبا
الام:ـ صباح اي و زفت اي هى دى مجيبك هى دى الى عايز تكون ام عيالك ام كيف بحركاتها دى
مراد:ـ هى اي يا امى اي الى حصل
الام:ـ قول اي الى محصلش الهانم راحت على الاسطبل طالعت الخيل بتاعك بتتمشي بيه في البلد البلد كلها شافت مراتك و جنانها و شعرها بيطير يا ابن كبير البلد يا حفيد العمدة يا فرحة ابتهال مرات عمك فيااا
مراد……….
انا لو مكانك اقتل..ها و اخلص
يا تري مراد هيعمل فيها اي خصوصا كل ما يعدلها غلطة تعمل غلطة اكبر منها تتوقعو هيعمل أي أو المفروض يتعمل مع الموقف ازاي و مين أهل تالا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تالا المراد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *