رواية جوز اختي الفصل الثالث 3 بقلم زهرة الربيع
رواية جوز اختي الفصل الثالث 3 بقلم زهرة الربيع
رواية جوز اختي البارت الثالث
رواية جوز اختي الجزء الثالث
رواية جوز اختي الحلقة الثالثة
_لبنى دفعته بكل قوتها وقالت بغضب… انا الغلطانه انا فعلا غلطانه اني امنت لواحد زيك وجيت معاك هنا
ولسه هتمشي خالد شدها من ايدها وقال بغضب ..تعالي هنا انت رايحه فين
لبنى قالت بغضب…وانت مالك همشي رايح في 60 داهيه مش عايزه اشوف وشك ثاني ومش عايزه الشغله كلها
خالد وقف قدامها وقال.. مش بمزاجك يا حلوه اولا احنا متجوزين يعني متقدريش تمشي من هنا الا لو انا عايز..وثانيا بقى احنا خلاص استلمنا الشغل ومضينا مع الناس ..ومش ناقصه بقى فرهده ..واصلا على ايه كل ده على حته .. ده انت بخيله قوي يا بت
لبنى زقت ايده بغضب.. واخذت مفرش ومخده وراحت فرشتهم على الارض وقالت انا هنام هنا يا رب ما تتهنى بالسرير ابدا عشان انا عارفه بتعمل كل ده ليه علشان تقومني من جنبك وتاخد السرير لوحدك
خالد ضحك ونام على السرير وقال ..انا عايز السرير لوحدي ده انا لو عليا.. الزقك فيا
بقلم زهرة الربيع
لبنى بصتلو بغيظ من كلامو وقالت..وقح بجد
خالد ضحك وقال..والله انا بعمل كل ده لانك عجباني مش اكتر طالعه من عيني يا بت من اول دقيقه امال انا عملت كل ده ليه الصراحه كلك على بعضك تتاكلي اكل
لبنى جسمها قشعر اوي اول ما قال الجمله دي وافتكرت جوز اختها كان دايما يقول لها الجمله المقرفه دي بصتلو بغضب وقالت …اسكت..ما تقولش الجمله دي تاني.. كلكم وسخين الوساخه في دمكم..كلكم زباله…وبقت دموعها تنزل بغزاره
خالد استغرب قوي وقعد بسرعه وبص لها وقال… طب بتعيطي ليه طيب… طب بس خلاص انا اسف.. يا بت طب خلاص حقك عليا مش هعمل كده تاني
لبنى قالت بسرعه وبكا.. انا مش ببكي علشان اللي انت عملته
خالد ضحك وقال …اه يعني عادي اكرره تاني
لبنى بصتلو بغيظ وسكتك
بس خالد نزل جنبها على الارض وبقي سايب مسافه ما بينه وما بينها وهو نايم على جنبه وباصص لها
لبنى بصتلو بغضب وقالت اطلع نام مكانك قوم
خالد ابتسم وقال… نامي بس زي كده مش هقرب لك وعد
لبنى كانت تعبانه ونامت زيو وبقت عنيهم مقابل بعض وابتسم لها ابتسامه جميله وقال… احكي لي بقى اختك ليه مشيتك من البيت
لبنى قالت بدموع ..ملكش دعوه
خالد ضحك بخفه وقال… الموضوع فيه راجل صح
لبنى ..هزت راسها بايوه وهي دموعها بتنزل
خالد مسح دموعها وقال ..جوزها
لبنى هزت راسها بايوه ودموعها بتنزل اكتر
خالد اتنهد بحزن عليها وقال..اما بجح بصحيح وحيوان كمان… بس ازاي تسيبي اختك معاه ليه مقلتلهاش
لبنى بكت اكتر وبقت تقول ..مسمعتنيش حتى صدقته هو مع اني اقسم بالله عمري ما فكرت اخونها..ولما كان بيعدي من جنبي بس كنت بترعب كنت خايفه من اليوم اللي تتجبر تختار فيه ..وتسيبني بالشكل ده.. وهي عارفه ان معنديش مكان اروحه.. احنا معندناش غير خزالي في الصعيد ومش بعاملونا كويس ابدا ..اصلا كان معاهم مشاكل مع ماما الله يرحمها
خالد حس بحزن شديد عليها.. وقال طب هو يعني البني ادم ده عمل معاكي حاجه
لبنى بصت له بزهول وقالت.. انت بتقول ايه لا طبعا ..انا اول ما لقيتو مذودها نادتلها على طول ..قامت صدقتو هو
خالد قال ..اه طبعا لازم تصدقو ده جوزها وفيه بينهم حاجات متتنسيش بالساهل
بصتلو بغيظ وكمل وقال..بس ما تزعليش الصراحه معذور ما هو ما حدش يستحمل القمر ده قدامه 24 ساعه كده ويقعد عاقل ده يبقى معندوش دم خالص لا مؤخذه
لبنى بصتلو بغضب وقالت…انت بتقول ايه انت..لو كان واحد محترم ما يعملش كده.. انا اخت مراته
خالد قال …لا طبعا حرام وعيب وغلط وكل حاجه ومن ابشع الحاجات اللي ممكن تحصل..استغفر الله انا مش ببرأه … بس انا بتكلم على سحرك يا برنسيسه اللي باين يسكر… والمداري يدمر …
لبنى قالت.. طيب طيب يلا اطلع اطلع على السرير كفايه رغي كده
خالد ضحك وقال.. لا معلش اطلعي انتي نامي على السرير ..ولو اني نفسي تنامي على ذراعي يعني..كنتي هتنامي نومه ما نمتيش زيها
لبنى بصتلو بابتسامه وقالت ..بجد
فتح اديه وقال بسرعه..جد الجد تعالي وشوفي هترتاحي ازاي
نطت على السرير بسعاده وقالت انا بتكلم عن السرير..يلا بقى نام تصبح على خير معانا شغل بكره
خالد نزل اديه بياس وقال…على السرير..طيب يا ختى اتخمدي …والله انا ما عارف ازاي هاخدك معايا الشغل كان عقلي فين ..بقوللك ايه على فكره انا دمي حامي قوي اوعي تتكلمي مع حد من الخدم او مع حد من اللي شغالين في البيت او حتى من صحاب البيت ..اقصد الرجاله ها
لبنى ضحكه جامد وقالت… ليه بتغير مثلا
خالد بص لها بغمز وقال.. جدا ..ومين ما يغيرش عليكي يا فلتة زمانك
ابتسمت بكسوف من كلامو وكانت هتنام بس قالت خالد
خالد قال.. عيونه
لبنى ضحكت وقالت.. شكرا
خالد ابتسم وقال العفو.. يا بطه بلدي.. انا في الخدمه في اي وقت ولو حابه تغيري رايك وتنزلي برضه في الخدمه او اطلع انا يعني انا ما عنديش مشكله
لبنى ضحكت جامد وقالت ..مفيش فايده فيك هي شكرا اللي قولتها عقلك راح فين
خالد ابتسم وقال ..وهيه شكرا قليله .انا طول العسل ده كله يشكرني
لبنى ابتسمت وقالت..طب نام بقى ..تصبح على خير
خالد اتنهد وقال..وانتي من اهلي..ما انا الخير كلو بكره تعرفي
لبنى ضحكت وهزت راسها بيأس واخدت نفس عميق وهيه مبسوطه ومرتاحه من جواها رغم جنانو وقلة ادبو لاكن مرتحالو جدا ومطمنه ان فيه حد جمبها لاول مره
في صباح يوم جديد قامت من النوم لقتو جمبها بصتلو بزهول هيه فاكره اخر حاجه انو نام على الأرض قالت بغيظ..خالد..خالد..انت يا اخ…خااااالد
خالد قام بضيق وقال..فيه ايه يا بنتي حرام عليكي ايه الزن ده
لبنى قالت بغضب..اقدر اعرف حضرتك بتعمل ايه هنا .مش قولتلي هتنام على الارض
خالد بص حواليه باستغراب مصتنع وبقى يبص لهدومه وقال بفزع مضحك..يا خراااشي..يا فضحتك يا خالد..عملتي فيا ايه…انا ايه الي جابني هنا
لبنى بصتلو بغيظ وكانت عايزه تضحك على حركاتو وقالت..اممم يمكن انا شلتك ونيمتك هنا مثلا
خالد قال بسرعه..اخ يا غداره صحيح الستات ملهاش امان..وعملتي ايه كمان يا هانم
لبنى وقفت وقالت بسخريه.. روح اكشف وانت تعرف
خالد ضحك جامد ووقف وقال..صباح الجرائه على الصبح وقرب منها
دفعتو وقالت بغيظ بطل قلة ادب..واخلص قولي عملت ايه وانا نايمه
ضحك وبص لعيونها وقال..والله ما عملت حاجه طلعت اتفرج على جمالك شويه وانتي نايمه..محستش بنفسي لما نمت جمبك
لبنى فضلت تبص لعيونه الي بيلمعو وحاولت تصتنع الضيق وقالت..احم..طيب..متتكررش واخدت هدومها ودخلت على الحمام
خالد اتنهد وهو بيبص لطيفها باعجاب وقال…هو فيه ايه..اتحدفتي عليا منين ..ده انا ما صدقت سلسلت القلب وركنتو على جنب
بعد شويه كانو جهزوا وراحوا على الشغل فورا واستلمو شغلهم وبدأو فيه
كانو هم الاتنين في المطبخ وكان خالد شغال طباخ اما هي بتغسل الطباق والحاجات جنبه خالد بصلها و هو بيشتغل وقال..ها بقى كلميني عن نفسك شويه بدل الملل اللي احنا فيه ده
لبنى قالت بتنهيده…لا يعم .. مش هتكلم تاني كفايه الي حكيتهولك امبارح
خالد ضحك وقال ..ندمتي انك قولتيلي ولا ايه
لبنى اتنهدت وقالت..لا مش ندم … بس يعني مش من اول ما اعرفك كده احكيلك الجاجات الخاصه دي يعني
خالد ابتسم وقال …القلب الابيض ميعرفش يخبي…وعلشان كده بيفضل ابيض زي ما هو
لبنى بصت له بابتسامه وقالت.. طب وانت…احكي عن نفسك شويه
خالد اتنهد وقال..انا مفرقش عنك كتير انا يتيم الاب والام كنت عايش مع عمي لحد ما توفى وبعد كده فضلت من شغله لشغله زي ما انت شايفه كده
لبنى قالت بحرج ..طب..احم.. يعني ما فكرتش تتجوز وتستقر ولا معندكش مكان تستقر فيه
خالد اتنهد وقال..لا عندي عندي شقه بابا وماما مقفوله بس انا مش برجح حكايه الجواز دي انا حلو اوي كده
لبنى قالت بسرعه.. لا طبعا مش حلو …ايه الحلو في حياة التشرد دي…انا هنصحك اهو نصيحه اول ما نخلص الشغل ده ونمشي من هنا وكل واحد يروح لحاله تتجوز فورا..ومتضيعش عمرك على الفاضي
خالد غمز وقال …يمكن يكون ربنا اراد واكون فعلا استقريت مين عارف مفيش عليه بعيد
لبنى ابتسمت بكسوف لما فهمت قصده وبقت تكمل تنظيف الاطباق من غير ما تبص له
بعد شويه جات بنت جميله في العشرينات ودخلت المطبخ وبصت للبنى وخالد وقالت..انتو جداد هنا
خالد قال بجديه…ايوه حضرتك
البنت ابتسمت وبقت تبصلو بنظارات اعجاب واضح وقالت انا ..روما هانم بنت صاحب الفيلا دي ..والاوامر هنا بتتاخد مني لحد ما بابي ومامي يرجعو من السفر
ولسه هتطلع بصت لخالد وقالت ..انت
خالد بصلها وشاور على نفسو وقال..انا حضرتك
روما قالت ..اه انت تعالى ورايا.. في حاجه عايزاك ترتبها في اوضتي..قالت كده ومشيت
وخالد حرك بقو يمين وشمال بطريقه كوميديه… وقال احيه… ارتبها..وفي اوضتها… شكلي هتاخر في الترتيب ده وهنترفد في نفس اليوم يا بركة دعاكي يا سوسو ووووو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جوز اختي)