روايات

رواية تالا المراد الفصل الثالث عشر 13 بقلم عائشة الكيلاني

رواية تالا المراد الفصل الثالث عشر 13 بقلم عائشة الكيلاني

رواية تالا المراد البارت الثالث عشر

رواية تالا المراد الجزء الثالث عشر

تالا المراد
تالا المراد

رواية تالا المراد الحلقة الثالثة عشر

باسم اقترب منها رباب بعدت و قالت بسرخ و عصبية:ـ متلمسنيش ساامع ابعد عني يا باسم ابعد عني
كملت بدموع:ـ انت اكبر غلطة عملتها في حياتي انت بالنسبة ليا غلطةة طلاقني يا باسم حالا و الا هموت نفسي
باسم بص ليها بصدمة و الدموع في عينيه:ـ رباب اسمعني انتي فاهمه غلط دى نزوة صدقيني رباب انا بحبك انتي
رباب:ـ مكفاية كدا بقاا اااي مش بتزهق كفاية كدا ا ازاي مخدش بالي انك بنادم حقير و مقرف اوى كدا ازاي
باسم:ـ الزامي حدودك بقولك مش معنى انى بحبك هسمح ليكى تهيني كرامتي
رباب ضحكت بهستيري:ـ هههههه هههههه لا حلوة و جديدة بتحبني ههههه طب شكرا يا ابن عمي بس انهي حب دا ررردى عليا انهي حب انك تخوني لاخر مرة هقولها طلاقنيي يا باسمم و الا هقتلك نفسي و دا بجد انا مش باقية على حاجة انت دبحتني متقولش غلطة الهانم حامل حتي لو لا ف انا اموت ولا اكمل معاك
باسم بص ليها بياس و قلت حيلة و خرج
” فى اوضة مراد”
مراد بهدوء ما قبل العاصفة:ـ ردى عليا و قولي اي دا مش عايز اتجنن عليكى
تالا:ـ سجاي.ر يعني هتكون اي
مراد:ـ ممم
مسكها من شعرها:
تالا سرخت
مراد:ـ يعني طالعتي عارفها يعني بتاعتك يعني بتستغفلني و انا زى الاهبل صدقتك
تالا بوجع:ـ مراد انت مكبر الموضوع ليه عادي انا مغلطش بشربها لم بكون مخنوقه انا فعلا كنت بشربها و بطلت بس دا ميمنعش انى بشتق ليها سبني بقا
مراد بعصبية:ـ انتي اي يا شيخة ارحمي امي انتي مش بتحسي مش حاسه بالكارثة الى عملتيها
مراد مسك الجزمة و قعد يجري رواها تالا نزلت تحت و استخبت في صابر
صابرة:ـ اي دا فى اي يا بنتي
تالا:ـ ابن اخوكي اتجنن خالص و عايز اااع
مراد بعصبية:ـ عمتي قوليلو يبعد لو سمحتي لو بتحبني قوليلو يبعد علشان أنا جبت اخري معاكي سجاير يا تالا ليه لييه انتي عايزة تموتيني
صابرة واقفة بتحاول تستوعب الى قاله:ـ ااانت اتجننت بتقول اي يا زفت
صابر:ـ بقولك مسجلة عايزة اي يعني مش غريبة
صابرة بعصبية:ـ ااانت اتجننت بتقووول اي انت و هو
تالا و هى لسه في نفس الوضع:ـ فيها اي لم اشرب سج.اير هو يعني بشرب شي.شة أو مخ.درات دى مكنتش سج.ارة عادية
صابر:ـ اخرررسي اخرسي بقا
صابرة بصت ليها بصدمة و حزن و طالعت على اوضتها
تالا:ـ انتوا اوفر اوى و مكبرين الموضوع خليكم فري
صابر طالعها من وراها:ـ انا الى هتكلم معاها سيبنا لوحدنا لو سمحت
” فى اوضة صابرة”
صابرة بعصبية:ـ انتي ازاي تقوليها حاجة زى كدا انتي فين عاقلك
خديجة:ـ كانت لازم تعرف انى مش امها هى دلوقتي كبيرة و فاهمه
صابرة بعصبية:ـ بنتي لو جرلها حاجة مش ها سامحك يا خديجة تمام
صابرة قفلت السكة بعصبية حطت وشها بين ايديها بحزن و مش عارفه هتعمل اي
” في الجينية”
صابر:ـ هو دا حل يا تالا
تالا:ـ انت مكبر الموضوع اوى عادي يعني كنت مخنو ف شربت
صابر باستغراب:ـ هو انتي اي الهدوء الى فيكي دا يا بنتي افهمي الى عملتيه غلط في غلط دا مش حل
تالا:ـ كل الى قولته ليك و مش حل انت عارف يعني اي امك تقول انها مش امك و اهلك مش اهلك انا عشت كوارث و مطلوب مني انى اكون هادية
صابر بس ليها بحزن و ارتباك:ـ برضو دا مش حل انتي بضري نفسك مش بتساعديها الهروب مش حل انتي بتهربي طب فكرتي في مراد
تالا بصت له بتركيز
صابر اتنهد بحزن و هدوء:ـ مراد بيحبك بجد هو مش بيتحكم فيكي مراد بيعمل الى بيعملوا علشان خايف عليكي لو مكنش حبك مكنش اتجوزك هو مش زى جمال و بعدين مش يمكن امك قالت كدا من زعلها منك
تالا هزت راسها بنفي و دموع:ـ هى بتتكلم بجد انا عارفها لم بتكون جد طريقتها بتقول انها بتتكلم بجد بس خلاص انا مش ها سيبها حتي لو اهلي ظهروا مش هسيب امي عن اذنك
تالا طالعت اوضيتهم
تالا راحت شرفة الاوضة حضنته:ـ انا اسفة يا مراد
مراد:ـ تمام روحي نامي يا تالا لاني مش عايز اتكلم
تالا لفت وشه ليها:ـ لدرجة دى مش طيقني ولا طيق وجودي
مراد ساكت بيبص ليها بعصبية
تالا بحزن:ـ غ غصب عني لم بتعب بلجا ليها انا حياتي اتبدلت في يوم و ليلة انا محدش حاسس بيا ولا عارف انا عايشة في اي
مراد بعصبية:ـ تقومي تروحي الارف دا انا من ساعة ما اتجوزنا و انا بحترمك و بقدرك بس انتي عملتي العكس انتي محية وجودي لدرجة ان بتشربي كل يوم الارف دا مش خايفه على نفسك مش خايفه من ربنا هتقولي ل ربنا اي معلش يا رب اصلي الدنيا ظلمتني أو حصلي الى محصلش لحد انا خايف عليكي و سبق و قولت انى مسؤول عنك و عن تصرفاتك ليه بتحاولي تلغي وجودي انا مجبرتكيش و كنتي تقدري تسبيني بس مش تصغريني قدام نفسي يا تالا
تالا اترمت في حضنه و قعدت تبكي مراد رفع ايديه و ضمها له اكتر
“تاني يوم في مصر”
صابرة بحزن:ـ مش صح الى عملتيه مع تالا
خديجة بدموع و عصبية:ـ كدا أو كدا كانت هتعرف و دا الصح
صابرة:ـ تالا بنتك يا خديجة صحيح انا الى ولدها لكن انتي الى شيلتيها و سهرتي و ربيتي انا مجتش علشان اخدها منك انا مش وحشة بس انا ام برضو عيشت عشرين سنة بحلم ان اشوف بنتي حتي لو ثانية
خديجة بدموع:ـ تالا حياتها باظت بسببي سامحيني انا كان نفسي اربيها صح بس معرفتش خوفت عليها والله العظيم خوفت عليها حاولت اخليها حاجة بس مقدرتش سامحيني بنتك بقت معاكي خلاص خسرت كل حاجة علشان احفظ عليها بس معرفتش
صابرة قامت حضنتها:ـ انتي احسن ام في الدنيا انتي حفيظتي عليها كبرتيها علمتيها و خلتيها احسن البنات خوفتي عليها يمكن لو كانت معايا مكنتش هخاف عليها زيك الوضع هيفضل زى ما هو حتي لو عرفت مين اهلها
خديجة خرجت من حضنها:ـ يعني هشوف تالا بعد ما تعرف انكي امها
صابرة بابتسامة:ـ انتي ليكى فيها اكتر مني الام مش الى خلفت الام الى ربت و سهرت و انتي عملتي كل دا انا المفروض اشكرك انكي حفظتي عليها و خليتها في بيتك استحملتي علشانها الى محدش استحملو المهم اتصل بيها فورا تالا مدمرة بعد كلامك معاها اخر مرة لازم تصلحي الى عملتيه
صابرة قامت:ـ انتي هتيجي معايا دلوقتي تالا هتفرح لم تشوفك
خديجة:ـ بس
صابرة:ـ مفيش بس و يلا بقا
خديجة قامت تجهز نفسها و بعدين راحو البلد
“في اوضة مراد ”
تالا بدموع:ـ انا بنتك انتي و مفيش حاجه تقول غير كدا
خديجة بدموع:ـ انتي بنتي و امى بس هو فى حد يكره يكون عندو اومين طب مش عايزة تعرفي اهلك الحقيقيين
تالا:ـ مش عايزة اعرف و مش هممني الموضوع من اصلا خلينا كدا
خديجة:ـ انا مش انانية انتي هتفضلي بنتي و دا مش بمزاجك ولا بمزاجهم صابرة عمت مراد تكون امك الحقيقة
تالا قامت من حضنها بصدمة و فرح في نفس الوقت:ـ نعم
خديجة:ـ اتفزعتي ليه
تالا:ـ صابرة و صابر هما لا قولي اي حاجة غير دول دى واحدة تنايم من المغرب و التاني ظابط و شافني في القسم اكتر من مرة
خديجة:ـ الاهل بيحبو عيالهم بكل ما فيهم
تالا:ـ انتي هتفضلي عايشة معانا و مش ها سمع اى اعتراضات لو بتحبني خليكي معايا ارجوكي
خديجة هزت راسها و رجعت حضنتها من تاني
” في اوضة صابرة”
صابر:ـ انتي متاكده انك مرتاحة
صابرة بابتسامة:ـ المهم ان بنتي موجودة طلامة دا هيسعد تالا ف معنديش مانع الست كتر الف خيرها حفظت عليها و عملتي الى انا يا امها مستحيل اعملو
صابر:ـ انا كل مدا بحبك اكتر من الاول
صابرة:ـ و اي الجديد يا باشا مانا عارفة المهم فيفي عايزها عندي
صابر بملل:ـ كفاية بقا انتي مش بتزهقي
صابرة:ـ دول عيالي يا صابر و انا الى ربيتهم و الى يفكر ياذيهم لو بنظرة ادوسه بجزمتي ابتهال و نعمه و مراد أو اى حد من العيلة مش لازم يعرفو بمصيبة الموكوس
صابر:ـ حاضر يا روحي
صابرة:ـ تعالي يا تالا
تالا دخلت و قالت باستغراب:ـ غريبة مع انى مخبطش
صابرة:ـ عارفه حركاتك كم قبل ما تعمليها
تالا قفلت الباب:ـ انا بعتذر من حضرتك و حضرتك
صابرة:ـ هى فين امك
تالا:ـ نزلت قالت تتمشي شوية في البلد لانها وحشها
تالا استجمعت نفسها:ـ انا من اول مره شوفت حضرتك فيها كان نفسي تكون ابويا صحيح بتزعق و عصبي بس كنت بتشوف شغلك مع ان تصرفك كان تصرف اب يخايف على بناته تخيلي يا امى كان بيخليني نقعد في مكتبه لتاني يوم الصبح بعدين يخليني نمشي ولا مرة نخلنا نروح الحبس
صابر واقف مصدوم و فرحان صابرة واقفة
صابرة:ـ انتي بتقولي اي يا بنتي
تالا اتجهت ليها:ـ اهو قولتيها اهو يا امى انتي امى و انا بنتك ماما خديجة حكت ليا كل حاجة و انا مبسوطة انى بنت اللواء صابر اشطر و احسن ظابط شوفته في حياتي و انى عندي احلي و اجمل اومين في الدنيا كان نفسي مش عارف ازاى متصدمتش بس انا كان عندي نفس احساسكم يا بابا
صابرة حضنت تالا بفرح و دموع صابر واقف بيشهد بفرح و بيدعي ربنا انو ميكونش في حلم
” تحت”
رباب حضنت مراد بدموع:ـ ارجوك طلاقني منو يا مراد انا مش عايزاه ولا عايزة اعيش معاه بعد الى عملوا باسم خاني يا مراد خاني من غير ما يراعي انى ام ابنه أو بنت عمه ابوس ايدك انجدني منه
مراد بعدها عنه بهدوء مسح دموعها:ـ اهدي يا حبيبتي طول ما انا موجود مش ها خليكي تجبري على اى حاجة مش عايزاها تمام روحي على اوضك دلوقتي و انا هنفذ طلبك
مراد سبها و راح راح الارض مكان ما باسم موجود ملحوظة مكنش فيه حد غير جده و ولاد عمه و عمه و ابوه
مراد بغضب:ـ عايزك
العم:ـ مفيش ازيك يا عمي هى مصر نسبتك الاصول
مراد:ـ انا عمري ما كنت نسي الاوصول ولا الى مني مش كدا يا باسم
مراد قرب منه و لكمه في وشه بغضب…….
رايكم في تصرف تالا تصرف صابرة مع خديجة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تالا المراد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *