روايات

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) الفصل السادس والخمسون 56 بقلم ريحانة الجنة

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) الفصل السادس والخمسون 56 بقلم ريحانة الجنة

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) البارت السادس والخمسون

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) الجزء السادس والخمسون

رحم للإيجار 3 (حب الفرسان)
رحم للإيجار 3 (حب الفرسان)

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) الحلقة السادسة والخمسون

كانت مش مجرد دقائق ولا ساعات بتمر عليه زي أي وقت مر في حياته لا…كانت عقارب الساعة شبيهة بإسمها في الوقت ده كأنها عقارب بالفعل بتمر علي كل ذرة فيه تجرحها وتسيب فيها اثر سم …سم التأنيب ..سم الخوف من النتيجة …سم العقاب اللي ممكن يقضي عليه وقبله هيقضي عليها …حقيقي كان وقت مؤلم وصعب…صعب وصفه وهو منتظرها تخرج من غرفة العمليات بعد سااااعات طويلة في عملية صعبة وحساسة بالشكل ده !!…
ياسوو هامد وساكت لكن جواه نااار وتوتر وقلق مالوش حدود وكان سؤاله لحاله ورجائة لله هو اللي مسيطر عليه…
ياسو بخوف وندم: معقول !! معقول تخرجي يا نغم بخير!! معقول ترجعي من تاني تقفي علي رجلك !! معقول هقدر اشوفك من تاني جاية عليا بخطواتك اللي كانت بتأثرني وتفتني!!؟ انا اسف يا نغم …اسف مقدما لو فشلنا كلنا اننا نرجعك تخطي برجلك من تاني!! اسف اني حرمتك من حياتك ودنيتك …يارب.. يارب حقق لي رجائي ده ومش عايز حاجة من الدنيا تاني !! يارب اشوفها بس واقفة علي رجلها…اشوفها فرحانة وعيونها بتضحك..يارب كلنا بما فينا الدكاترة اللي جوا دول ماحدش يقدر ولا هيقدر يشفيها الا بقدرك ما تعاقبنيش فيها وبيها يارب…نغم بريئة ونضيفة اوي …نغم ما تستاهلش كدة ابدااا يارب ..يارب!!
عيونه كانت مغمضة بخوف وهروب من موقف ووقت قاسي اوي عليه وعلي أي أب ممكن يعيشه!! وقت ما يكون بيستني يعرف بنته وحتة منه هتكمل حياتها ازاي!! هترجع من تاني للحياة وخطوتها تدب في الأرض تعلن عن حضورها قصاده !! هيرجع من تاني بشوفها بتقرب منه وهي بتتحجج بحجج واهية علشان تطلب منه طلب مهم عارفة انه هيرفضه !!
إبتسم بدموع وهو بيفتكر خناقها مع ديمة بإستمرار ومشاكستهم مع بعض…افتكر جريها عليه علشان تتخبي من شراسة ديمة وجنونها وتفضل تتحرك بحرية وطفولية من غير ما تحسب لخطوتها حساب!!
فتح عيونه عيونه بدعاء أب موجوع مكسور بيتألم بخفوت وصمت…
مهاب برجاء: يارب !! يارب خرجها ليا بالسلامة يارب..دي حتة من روحي !! حتة مني بتتمزع جوا بالمشارط!! حتة مني دمها بينزف جوا …حتة مني ظهرها اتكسر يارب!!! يارب انا كمان انكسرت معاها يارب ما تكملش كسرتي بعجزها للابد يارب!! يارب لو مقدر العجز والكسر لحد يبقي انا!! انا خلاص مش محتاج حاجة من الدنيا بس هي لا…نغم لا يارب!! نغم حقها تعيش وتحلم بأيام وسنين حلوة ..دي دايما فرحتها مكسورة ومابتلحقش تفرح!! يارب ماليش غيرك يارب!! يارب…
وقتها عيونه انتقلت علي باقي اجزائه اللي متقسمة قصاده وهو شايفهم في حضن بعض بيبكوا ويواسوا بعض بصمت !!
ديمة ضامة چودي أمها بحنان كأنها هي أمها مش العكس !! ..چودي كانت ضعيفة وموجوعة ماسكة مصحفها بصمت قاتل ودموع غزيرة…كانت تقريبا تايهة هي بتقرأ كلمات الآيات ايوة لكن بتيه وعدم وعي غصب عنها عقلها مع قلبها اللي مفطور بين ايدين الدكاترة جوا ومن ضمنهم اخوها أنس !! كانت في عالم تاني غير اللي حاوليها وهي في وسط قرائتها تسكت وتسرح وتفتكر كل ذكري جمعتها معاها من وهي جنين في بطنها لحد ما اتولدت ..وافتكرت زجرها وغضبها منها وهي بتبكي بإستمرار لما كانت طفلة صغيرة…غمضت عيونها بحسرة وندم ووجع
چودي: ياريتك فضلتي صغيرة يا قلبي ياريتك!! ياريتك ما كبرتي ولا شوفت اليوم ده ابدااا…معقول يارب النسمة الرقيقة دي ممكن يتكتب عليها العجز والشلل طول العمر!!؟ لا يارب لا لا يارب بلاش نغم !! انا ايوة انا مش عايزة رجلي مش عايزها ولا حتي ظهري بس فادي بنتي بيا يارب!! يارب انا صادقة والله فاديها ورجعهالي تمشي علي رجلها وانا راضية اعيش عمري كله علي كرسي زي اللي هي كانت داخلة العمليات عليه انا راضية !! انا مش هزعل والله يارب مش هزعل بس اشوف بينتي سليمة زي ما كانت يارب اسمع مني يارب !! يارب…
أما هي كانت في حسبة تانية وتفكير تاني !! كانت جواها طاقة غضب لا توصف تجاه ياسين ومصممة تحمله أي نتيجة وصلت او هتوصل ليها نغم اختها!! حاله وحزنه وانكساره مش شافعين ليه عندها مهما وصلت درجة شدتهم وصدقهم مش قادرة تسامحه ولا تغفرله !!كانت نظراتها ليه كلها غليل وعتاب ولوم !!
ديمة بعتاب قاسي وساخر : دلوقتي واقف بتبكي وخايف عليها!! كنت فين وانت مبكيها ليالي وايام وشهور وسنين بسببك وبسبب غبائك وقسوتك!! جاي تفوق متاخر اوي يا ياسين !! نسيت سنينها اللي عاشتها مقهورة جنبك وهي بتتمني انك تكون قوي وتتعالج!! نسيت انك انت اللي اخليت عنها بضعفك قصاد مزاجك وكيفك وسبتها تواجه وجعها لوحدها!!
ولوت شفايفها بسخرية وغيظ: حتي لما قررت تتعالج وترجع انسان طبيعي رمتها وبعتها وكسرت قلبها !! حتي لو كنت بتحبها ازاي جالك قلب تفضل واحدة غيرها عليها حتي لو كذب وتمثيل!! ازاي قدرت تهنها وتكسرها وتنام الليل وانت عارف ان دموعها مش بتفارقها وانها مجروحة وموجوعة منك!! ازاي يا ياسين !! مهما شوفت منك حب وخوف عليها مش هغفرلك ابدااا ولا هنسالك انك كنت السبب في كل وجع وآلم شافته نغم سواء نفسي او وجع جسمها اللي بيتشرح جوا ده!!
لكن فجأة جالها هاتف معاتب غريب من جواها وكأنه صوت قلبها اللي صرخته وعتابه جاي من مكان بعيد وغويط جواها !! كأن قلبها خرج عن صمته بمرار وعنفها وهو بيقولها بعتاب!! وانتي ايه يا ديمة!! انتي ايه!! انتي نسخة من ياسين !! نفس الغباء والعناد !! نفس الفن والاتقان في تضيع الفرص!! بتلومي علي ياسين !! بتلوميه وناسية انك عملتي زيه ومازلتي بتعملي زيه في سامر!! هو وجع نغم وسابها ليالي بتبكي وانتي بقالك سنين بتوجعي في سامر وبتقتليه بالبطئ !! زعلانة ومش ناسية لياسو انه تعمد يجرحها بكذبة وانتي ماجرحتيش سامر بقسوة لما قدمتيله غيرك بمنتهي الجحود والبرود!! ما وجعتيش سامر لما قررتي تتخطبي لعلي!! علي اللي اختيه سلم وطريق للهروب من سامر وانتي عارفة انك بتلعبي بيه ومش هتكملي معاه!! وقبلتي تستغليه لمجرد انه كان عايزك واديكي سبتيه وجرحتيه هو كمان بمنتهي اللامبلاه!! انتي ليه منافقة ومتناقضة بالشكل ده!!! ليه بتعبي علي ياسو وانتي العن منه بمراحل!! يمكن ياسو كمان فاق وندم ورجع وبيجاهد انه يعوضها ويصلح ولو جزء بسيط من خطأه!! لكن انتي!! انتي عملتي ايه يا دكتورة ! قدمتي ايه لسامر اللي مالوش ذنب في الحياة غير انه حبك ومش قادر يحب غيرك ولا يكون مع غيرك!! فوقي واعرفي ان الفرص مش كتير …خدي وعظك وعبرتك من المشهد اللي قصادك ده واتمني انه ما يتكررش معاكي وتندمي علي سامر بعد فوات الاوان!!
وقتها فاقت من شرودها وعتاب قلبها القاسي علي رنين نغمة سامر علي فونها وقتها محت دموعها بلهفة وخرجت فونها من جيوبها بسرعة وردت عليه…
ديمة بحنين: ايوة يا سامر!!
سامر بقلق: طمنيني يا ديمة نغم خرجت من العمليات!!
ديمة اتنهدت بتعب: للاسف لسة يا سامر الوقت بيعدي بيقتلنا كلنا !!
سامر اتنهد بضيق : حقك عليا انا اسف كان لازم اكون معاكي في الوقت ده ما اسبكيش لوحدك بالشكل ده!! بس انتي شوفتي وعارفة حالة أكمل شكلها ايه خصوصا بعد خروج چنا أكمل حالته النفسية صعبة اوي كان مستحيل اسيبه لوحده !!
ديمة اتنهدت بتفهم: انا عارفة كل حاجة مش محتاج تبرر يا سامر انا نفسي كنت جيت هنا امتي مش من ايام بس!! الشهور اللي فاتت كنت سايباها لوحدها أيوة بس قولت مش محتجاني …و كدة كدة الفترة دي كانت علاج مبدأي وتهيأة للعملية…المصيبة كلها النهاردة يا سامر يارب تخرج علي خير انا قلبي مقبوض وخايفة اوي!!
سامر ابتسم يطمنها : ما تخافيش حبيبتي ان شاء الله العملية هتنجح وهترجع تمشي علي رجلها زي الاول واحسن….بس انتي خاليكي جنبها الفترة اللي جاية هي محتجالك اكتر من الشهور اللي فاتت …
ديمة سرحت فيه بعتاب لنفسها وبتيه: سامر!!
سامر بهدوء: نعم !
ديمة بدموع: أنا اسفة!!
سامر عقد حاجبه بدهشة: أسفة!! علي إيه يا ديمة !!
ديمة بوجع: أسفة علي كل حاجة!! أسفة علي كل وجع وجعتهولك ولحظة آلم كنت سبب فيها حقيقي اسفة!!
سامر بقلق عليها من نبرة صزتها التايهة والغريبة واللي مش معتاد عليها..
سامر بخوف : ديمة حبيبتي انتي فيكي ايه!! انا مش مرتاح انتي كويسة!! انا كدة قلقت طمنيني ارجوكي!!
ديمة غمضت عيونها بدموع وندم: للاسف طول عمري مش عارفة اطمنك !! دايما قلقاك وجرحاك!! ارجوك قولي مسامحك وحياتي يا سامر قول مسامح!!؟
سامر بصدمة وخوف عليها: ديمة فيه ايه قوليلي فيكي ايه !! اانا كدة هسافر واجيلك انطقي ليه الدموع والضعف ده مالك بس يا روحي طمنيني!!؟
ديمة ابتسمت بغرابة: روحك!! انت بجد روحك جميلة وقلبك أجمل علشان لسة جواك الحب ليا والخوف عليا بالشكل ده برغم اللي عملته معاك !! انا حقيقي ما استهلكش يا سامر !!
سامر بضيق: انتي بتقولي ايه!! انا قولتلك انا ختارتك وحبيتك ومش هسيبك ومش عايز غيرك!! وهستناكي يا ديمة لو العمر كله هستناكي انتي فاهمة!!
ديمة ابتسمت أكتر براحة وغمضت عيونها: بحبك!!
سامر ابتسم بدهشة وفرحة اول مرة تنطقها لوحدها حتي المرة اللي نطقتها فيها كانت بإلحاح منه!
سامر بحب: حاسس بيها من قلبك يا ديمة !! قلبي بيرقص !! انا اللي بحبك..بحبك اوي اوي يا ديمة !!
ديمة اتنهدت: اوعدك لو نغم رجعت بخير هيكون اول قرار اخده لما نرجع مصر اننا نحدد معاد فرحنا بس كل العيلة تبقي تمام ونرجع نتجمع من تاني زي زمان !!
سامر كان بيدور حاولين نفسه بفرحة ودهشة وعدم تصديق : اااانتي !! ااانتي قولتي ايه!! قولتي فرحنا صح!! ااايوة اانا سمعت صح!! بجد يا ديمة خلاص وافقتي نتجوز!!
ديمة ابتسمت أكتر لفرحته اللي ضيعت منه الحروف والكلمات: ايوة بجد يا سامر هنتجوز!!
سامر بيهدي دقات قلبه بصعوبة وبياخد انفاسه بسعادة: يعني مافيش بعد ولا حيرة ولا خوف من تاني!! مافيش عناد ولا بعاد ولا غياب تاني يا ديمة !! خلاص هتبقي مراتي!!
ديمة براحة: تؤتؤتؤ…خلاص مافيش أي حاجة من دي…كل اللي جاي هيكون مختلف أوعدك!!؟
سامر بجنون: بركااااااتك يا نغم!! يارب عديها علي خير ونجح عملية نغم وعمليتي انا كمان يارب!!
ديمة لمحت أنس خالها بيقرب عليهم في الاستراحة استقامت من مكانها ووقفت بترقب : سامر اقفل هكلمك بعدين سلام
***************************************************🌹بقلم ريحانة الجنه🌹
فتحت باب غرفته بهدوء وروية من خوفها انها تزعجه لو نايم لصعوبة النوم عليه بشكل كبير خصوصا بعد ما الاطباء هناك امروا بضرورة وقف المهدئات والمنومات تدريجيا واللي كانت موصوفة ليه واللي استمر عليها فترة مش قليلة..وده لعدم اعتياده عليها ولانه اصبح مستحيل ينام من غيرها…ولو عيونه غفلت كانت بتبقي مجرد ساعات قليلة لا تتعدي اصابع اليد الواحدة واوقات للاسف بتكون دقايق بسطية ما تكتملش لساعة واحدة..كان عندها أمل كبير انها تلاقيه نايم لكن للاسف كالعادة كان صاحي ومنتبه!!
قفلت باب الغرفة بهدوء واشفاق عليه شافته واقف قصاد الشباك بصمت وتيه.. قربت منه بهدوء وابتسمت ..
نجمة بحنان: صباح الخير!
فراس من غير ما يلتفت بهدوء: كنت حاسس فيكي طول الوقت عم تچي لعندي تطلي علي لحتي تتأكدي اني غفيت… كِنت بعمول حالي نايم لحتي تروحي ترتاحي شوي…لكن مع الاسف كِنت عم لاقيكي بتيچي لعندي تقريبا كل نص ساعة لحتي تطمني علي !!
نجمة ابتسمت ووقفت قصاده تقابل عيونه اللي بتهرب منها : وهو انت مش عارف انت تبقي جوايا ايه!! انت متخيل اني ممكن انام وارتاح وانا عارفة انك عيونك مش لاقية الراحة !!
فراس اتنهد بألم: ومن وين بتيچي الراحة يا نجمة من وين!! كيف فيني ارتاح قليلي كيف!!؟
نجمة ضمت ملامحه بحنان وثبات: لما تقرر تنسي وتعيش بسلام هترتاح يا فراس صدقني !! انت لازم تعدي المرحلة دي لازم!!
فراس بدموع : كيف برتاح وطفيها بيطوف بخيالي ليل نهار!! كيف فيني ارتاح وانا عم شم ريحة دمها علي تيابي وايدي كل لحظة وبتذكر كل شي!! كيف فيني ارتاح وهي ماتت من دون ما قلها اني مسامحها !! انا بقيت من بعدها وحيد غريب لا ليا أهل ولا نسب..انا حاسس إني انتهيت يا نجمة انتهيت…
نجمة بإعتراض ودموع: ازاي وحيد وانا جنبك !! ازاي من غير نسب وانت عارف مين ابوك ومين امك!! كون ان حصل بينهم الغلطة دي زمان انت مالكش ذنب فيها اصلا…ليه بتحمل نفسك نتيجة غلط انت مش طرف فيه !! انت يادوب كنت ثمرة مش اكتر !! كمان ازاي انتهيت وانت ناجح ومحبوب!! انت عندك حياتك وشغلك والناس اللي بتحبك وبتستني كل جديد منك وبتستني كمان تعرف اخبارك وتطمن عليك…وقبل كل ده زي ما قولتلك انا يا فراس!! انا جنبك ..انا عمري ما هسيبك ولا هتخلي عنك!!
ضم ايديها اللي حاضنة ملامحه بدموع وخوف: بس أنا وإياكي ما عاد فينا نكمل سوا… حكايتنا انتهت لهون يا نجمة!
عقدت حاجبها بدهشة ودموع وسحبت ايديها اللي ضماه: انتهت!! ازاي قدرت تقول كدة!! انت عارف اني بحبك وانت عمرك ما هتقدر تحب غيري يبقي ازاي بتتخلي عني بسهولة كدة! نسيت انك كنت متمسك بيا الاول ورافض فكرة البعد والانسحاب!! جاي دلوقتي تقولي حكايتنا خلصت!!
فراس اتنهد بتعب ويأس: كانت سرقاتني السكين ومتخيل إني قدران كفي بيكي للنهاية مهما كانت الظروف!! لكن انا هلأ إكتشفت اني ضعيف وما فيني احميكي ولا فيني اوقف قصاد بيك ولا أهلك ولا أي حدا!! ما فيه حدا راح يبارك هاي الچوازة يا نجمة وأنا راح كون اناني لو ضليت عم علقك هيك لحتي تكوني معي !!
نجمة بتحرك رأسها بدهشة واستنكار لإستسلامه وضعفه الغريب: لا انت مش فراس! انت واحد تاني ! انت واحد جبان خايف مهزوم مش فراس حبيبي ابدااا اللي كان جواه إصرار يقف قصاد العالم كله باللي فيه مقابل اني اكون معاه!! ازاي بقيت كدة !!
فراس بيبتلع غصة ظلم واتهام ووجع بصمت: كنت واهم يا نجمة واهم !! انتي من حقك تعيشي حياة هادية من دون حرب ولا صراعات…ولو صممنا علي هاي الچوازة راح تكون بنضحي بكل شي! انا وانتي راح نخسر ..انتي بتخسري اهلك بلدك وبيك راح يدخل في مشاكل ويتورط بشغلات هو في عني عنها وأهلك كلن بيضيعوا كرما لانانيتنا انا واياكي!! وانا راح كون بخسر حالي وشغلي ومستقبلي اللي ما عاد بعرف لامتي راح بيضلوا وهل انا فيني ارجع غني واكون طبيعي من تاني ولا خلصت لهون!! نجمة انتي ماعد فيكي تعلقي أمل علي!! انسيني يا نجمة انسيني وعيشي حياتك من دوني والاهم بترچاكي تسامحيني !! بيك لحد هون وعومل معي الاصول جابك لهون لحتي تقويني وتكوني حدي ومعي وانتي هلأ دورك انتهي فيكي ترچعي مع بيك علي مصر وتبدأي حياتك من جديد وبتمنالك حياة سعيدة وهادية !!!
كانت مصدومة من كلامه وهدوئه والاكتر تقبله لكل كلمة قالها ليها واستسهاله للفراق والبعد بالسهولة دي !!
نجمة بدموع : للدرجة دي مش فارق معاك فراقنا يا فراس!! انا وجودي جنبك في ازمتك بقي مجرد دور بأديه وانتهي خلاص!! بقيت جبان وخايف من بابا اوي كدة فجأة!! دلوقتي بس افتكرت شغلك ومستقبلك واتنازلت عني في المقابل !! هو انا للدرجة دي كنت غلطانة في حكمي عليك وحبي ليك؟؟!
فراس بيتألم بسكوت وثبات عكس النار والوجع اللي جواه: انا بعرف انك هلأ ماراح تستوعبي شي من كلامي وبتضلك مصدومة لكن بعد ما تهدي وتستوعبي راح تفهميني وتعرفي ان هاد لمصلحتي انا واياكي..وراح تسامحيني بيوم !!
نجمة قربت منه بكبرياء ودموع: وانا عمري ماهسامحك ولا هغفرلك انك اتخليت عني في الوقت اللي انا اتمسكت بيك فيه!!
فراس بهدوء: بس انتي كمان اتخليتي عني من قبل بتتذكري!! انتظرتك وقتها تسافري معي وانتي ما أجيتي وكنتي عم تفضلي خوفك علي بيك علي!! ليش هلأ بتستغربي من قراري!؟
نجمة بدهشة: وانت يعني كدة بتردهالي!! وبعدين انا وقتها رفضت اسافر واتجوزك غصب عنهم ومازلت رافضة الفكرة دي ومستحيل اعمل كدة لكن الفرق بيني وبينك اني جوايا اصرار وتمسك بيك واني كنت مستعدة افضل احاول وقاوم لحد ما اخلي بابا يوافق ونتكون مع بعض! لكن انت عايز كل حاجة علي الجاهز يا ايما اهرب واتجوزك واجبر اهلي يوافقوا بالامر الواقع او تتخلي وتبعد مش كدة!! عموما هي زي ما انت قولت انتهت لحد هنا!! انا هقول لبابا اني جاهزة اسافر في اي وقت وانه مش مجبر يفضل معايا هنا علشان نكون جنبك يظهر اني كان لازم اسمع كلامه ونسافر مع أونكل شهاب من بدري ونرجع مصر…هو قالي انك مابقتش محتاجني بس انا تخيلت ان ده كلامه لمجرد انه رافض وجودنا سوا وبعت جابني هنا مخصوص بإلحاح من أونكل شهاب لكن يظهر ان بابا هو اللي كان صح مش انا وأونكل شهاب!! عن اذنك ….
خرجت بسرعة وقفلت الباب بقوة وغضب وهو غمض عيونه بالم ودموع وقعد بحزن: بترچاكي سامحيني يا نچمتي!! سامحيني يا سمرا عصب عني بحلفلك غصب عني!!؟
فتح باب الغرفة ودخل بهدوء وضيق وقرب منه بحيرة وتفكير ….فراس رفع عيونه ليه بعتاب ووجع!!
فراس بألم: هلأ وفيت بوعدي معك!! عملت ياللي بدك اياه وكسرتها ووجعت قلبها ونزلت دمعها الغالي اللي كان سكين بيمزع في قلبي!! هلأ انت مرتاح !! يارب تكون مبسوط يا حضرة اللواء بتمني!؟
مؤمن ضم ملامحه بقبضة ايده بضيق وغمض عيونه بتعب وحيرة : للاسف كانت هي دي الطريقة الوحيدة. اللي ممكن تخليها تبعد عنك وتتخلي عن فكرة جوازكم مهما اختلفت معاها ومها غضبت عليها ومنها كانت هتتمسك بيك مش هتيأس!! دي بنتي وانا عارفها !! بس انا يا فراس بعمل ده لمصلحتكم صدقني ارتباطكم هيكون كارثة كبيرة يا ابني انت ايوة اشهرت اسلامك لكن ده في الخفي ومن غير ما حد يعرف كمان كان مجرد اشهار وبس لكن انت مازلت تفكيرك واعتقادك علي ديانتك الاولي فراس انا مش حاسس انك مسلم ورفضي مش معناه اني كارهك علشان دينك كان مختلف لا الدين ربنا شرعه لينا وفرضه علينا ايوة ولكن بشروط واحكام انت اتولدت وعشت طول عمرك مسيحي وكل اعتقاداتك علي نفس الدين واحنا زيك مسلمين واعتقادنا كله بدينا واسلامنا يمكن لو كانت العكس وهي اللي مسيحية وانت مسلم كانت تتبلع المسلم يقدر يتجوز من اي ديانة لان زواجه بيكون علي دينه واولاده كمان بيكونوا علي دينه لكن الست لا اسلامنا بيحرم انها تتجوز اي واحد علي غير دينها وملتها وجوزها بيكون باطل ده لو حصل والفكرة مش مجرد كلمة ونطق شهادة قولتها بلسانك وبس لكن لا قلبك ولا عقلك فاهمها وحاسسها صدقني لو كملتم كدة هتتعبوا سيبك من الحرب اللي تكون انا اول جندي فيها واول متهم كمان اني تكون متهم اني اجبرتك علي تغير دينك وسيبك من شغلي ومنصبي وحياتنا واهلنا وبلدنا سيبك من كل ده لكن انت وهي بمجرد ما تمر ايام العسل الاولي هتصدموا في بعض كل واحد منكم حيحس انه غريب مش ده مكانه ولا دي حياته! انا يا ابني هقولك كلمتين وبشهد ربنا علي كلامي اليوم اللي هتجيني فيه فراس المسلم اللي استشعر فيك القناعة بالدين اللي غيرته واحس فيك روح اسلامك هجوزك نجمة وهقف قصاد الدنيا كلها مقابل انكم تكونوا لبعض لكن صدقني انا باللي عملته ده منعت كوارث كتير كانت هتحصل وفي النهاية انتم الاتنين هتفترقوا مادمتم مختلفين اختلاف الفكر والثقافة ممكن تتعايش معاه لكن اختلاف الدين وبين زوجين ده مستحيل وهيكون نتيجته مؤلمة ليك وليها…وكلامي ده مش معناه اني راجل دين بقي وشيخ مابيسبش غلطة في دينه لكن انا مسلم اتولدت واتربيت واتجوزت وخلفت وانا مسلم فيه ثوابت في حياته بيحكمها ديني غصب عني مستحيل احيد عنها ويوم ما غلطة زمان في اي شئ كنت بغلط وانا عارف انه حرام يعني عارف حرامي من حلالي لكن في النهاية جوايا فطرة بترجعني لربنا وتبعدني عن اي ذنب واي شئ يخالف ديني…هتقولي وهو المسيحية مش فيها حلال وحرام !! هقولك لو الدين المسيحي او اي دين قبله كان كافي في احكامه ونواهيه ماكنش ربنا شرع وانزل الاسلام وبعث سيدنا محمد وجعل الاسلام ختام الاديان والمكمل ليها يارب تكون فهمتني والاهم صدقتني!!؟
فراس كان مندهش من كلامه وكأنه بكلامه ده ضغط علي انوار طريق ضلمة كان فراس ماشي فيه من غير انتباه ولا وعي!!! وكأنه بدأ يفهم الوضع ويستوعبه بشكل جديد ومختلف والاهم صحيح!!
فراس حرك رأسه بتفهم وراحة: وانا بس هلأ فهمتك ووعيت علي حكيك…وبوعدك يوم ما راح كون فهمان ووعيان راح ايچيك لعندك لحتي اطلب نچمة تكون مرتي علي سنة الله ورسوله بس قبل راح اعرف الله من القرأن لاني قبل عرفته من الانچيل وكمان اعرف الرسول لاني كيف ماقلت ما بعرف عنه شي ولا بعرف شي عن احكام الاسلام بتعرف !!
مؤمن ابتسم بهدوء: ها !
فراس بإعتراف: انا وقت ما روحت لعند الشيخ و اتشاهدت واشهرت اسلامي علمني قبلها كيف اغتسل علي شرعكم وكيف اتوصأ من شان صلي وراه لكن انا وقتها نسيت وانا عم اتوضأ ولما صليت وراه ما كنت حاسس بشي ولا فاهم شي!! كأني كنت بغير امر واقع وبعترض عليه وبس ماعم بقتنع فيه حقيقي!!
مؤمن اتنهد براحة: هو ده اللي انا قصدته وكنت عايز افهمهولك!! ابدأ من جديد وانا معاك وهدلك علي الشخص اللي هساعدك بجد ويغير حياتك ..
فراس ابتسم: بتعرف كنت بتخيل ان كل الضباط شرطة وچيش هننن ابعد حدا عن الدين ولا بيعرفوا عنه شي !
مؤمن ابتسم : ماهو ده فعلا فكر ناس كتير لكن ماحدش قادر يفهم ان الظباط دول زيهم زي اي فئة موجودة فيها الكويس وفيها الوحش ومش معني ان حد يعرف دينه يبقي ارهابي ومتطرف ولا معني ان حد مقصر في دينه يبقي كافر الاسلام دين الوسطية صدقني لما تفهم هتعرف والاهم هترتاح!!
فراس اتنهد بحماس : عني أمل عن چد اني ارتاح وانسي والتهي عن الوجع اللي جواتي !
مؤمن ضم اكتافه بحنان وهدوء: انا متأكد ان كل الحزن اللي جواك هتلقيله راحة وهدوء انا بوعدك!!
*************************************************🌹بقلم ريحانة الجنه🌹
كانت جواها فرحة غريبة وهي بتسمع طلبه للزواج منها ايوة قربوا من بعض واعتادا علي بعض ..وايوة كل الشواهد بتقول انها حبته وهو حبها لكن ماحدش فيهم كان جرئ علشان يعترف للتاني و كانت متخيلة ان خطوة الزواج دي هتتأخر كتير والاكيد هيسبقها الاعتراف لكن هو فاجأها بطلبه واصراره!! …
رسلان بتوتر وقلق: سكوتك ده قالقني اوي !! هو انا اتسرعت في طلبي يا شذي!!؟
شذي بنفي وإندفاع: لا لا مش كدة طبعااا بس اصلي اتفاجأت مش اكتر !!
رسلان ابتسم بخفة: شذي انتي بتحبيني !!
شذي بخجل وتوتر : اانا!! ااانا !!
رسلان ابتسم اكتر وسحب ايديها اللي بتفركها بتوتر وخجل بشكل عنيف وضمها بين قبضة ايده بحنان…
رسلان بهمس: شذي انا بحبك!! حقيقي بحبك.
شذي سرحت في عيونه وصدقها قبل حركة شفايفه وردها كان لاايرادي وطلقائي: وانا عمري ما حبيت قبلك يا رسلان !! انا اول مرة احب بجد…انا كمان بحبك ..
رسلان اتنهد بسعادة ةابتسم بجنون: مش قادر اوصفلك فرحتي بيها وانا بسمعها منك يا شذي قد ايه جميلة منك!!
شذي سحبت ايديها من بين ايديه بخجل وابتسمت : وبعدين بقي خد بالك انا لو كان حد قالي اني هيكون ده حالي ماكنتش هصدق يعني ما تكسفنيش بقي اكتر من كدة!!
رسلان حمحم بتردد: شذي ممكن اسألك سؤال!! يمكن انا دايما كنت بتردد اني اسأله ليكي بس محتاج افهمه واتأكد منه منك !؟
شذي ابتسمت بتفهم : كانت ايه علاقتي بياسو وكنت بحبه ولا لا صح!!؟
رسلان اتنهد بهدوء: ايوة بالظبط كدة! يعني فعلا زي ما اتقال وقتها كانت مجرد لعبة علي نغم ولا ده اللي اتقال وكان جواكي شئ اتجاه ياسين !!؟
شذي اتنهدت: ياسو بالنسبة ليا يا رسلان مش مجرد اخ ولا صديق..ياسو كان اكتر انسان قريب مني الوحيد اللي بيفهمني علاقتنا ما كنتش مفهومة لمعظم الناس او كلهم تقريبا حتي اهلي الكل كان متخيل ان بيني وبين ياسو علاقة حب بس الحقيقة اني عمري ما شوفته حبيب ولا هو كمان ياسو بيحب نغم بجنون من صغرهم ومن كتر خوفه منها وعليها كان خافي عنها صداقتنا علشان ما تفهمش غلط او حتي تغير…صدقني انا زي ما قولتلك من دقايق اول مرة احب حبيتك انت يا رسلان !! بس تعرف انا كمان كنت عايزة اسألك نفس السؤال تجتاه ماليكة !!
رسلان ابتسم: ماليكة انسانة جميلة وتتحب وانا مش هنكر اني فضلت سنين معجب بيها وتخيلت اني فعلا بحبها لحد ما قابلتك انتي وقتها حسيت اني كنت غلطان وان اي احساس قبلك عمره ما كان حب!! شذي اوعديني تفضلي معايا ونكمل سوا!!
شذي ابتسمت بتأكيد : اوعدك ان عمري ما هتخلي عنك ابداا مستحيل …
رسلان ابتسم براحة وسعادة: بحبك..
شذي بحب: بحبك ..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *