روايات

رواية العدأة الفصل الثالث 3 بقلم اسماعيل موسى

رواية العدأة الفصل الثالث 3 بقلم اسماعيل موسى

رواية العدأة البارت الثالث

رواية العدأة الجزء الثالث

العدأة
العدأة

رواية العدأة الحلقة الثالثة

مسكت شروق الروايه بيد مرتعشة، لاحظت ان فيه اكتر من نسخة من الرواية على الرف
قرأت العنوان! جثة لذيذة ‘ جسمها ارتعش اكتر حاولت تقراء الاسم اوجستينا باثتريكا
هى الرواية دى بتتكلم عن ايه يا تلا؟
بتتكلم يا ستى ان لحوم البشر بقت قانونيه بعد تفشى فيروس بين الحيوانات والعالم توقف عن أكل لحوم الحيوانات…
فتحت شروق اول صفحه والصفحه إلى بعدها، كان فيه صفحة متركمشه ومكتوم عليها، شخص معقد نفسيآ رعد ده، كان خط ايد الخادمه إلى قبلها
مريض نفسى بيطلع عقده علينا
يلا شروق سيبى إلى فى ايدك غيرك هدومك واستعدى
__انا لسه مخلصتش قرأه وبعدين استعد لأيه؟
همست هبه وهى تحشر جسمها داخل البنطال، الطابور يا اختى، الطابور
طابور ايه؟
طابور اللياقه يا شروق، اصل رعد بيه مش بيحب تشتغل عنده خادمات تخان، تقوليش يعنى هيتجوزنا؟
كان هناك زى رياض معلق، ماركة عالميه، بدا انه اصلى، ارتدته شروق وشعرت بالعار، اول مره تلبس بنطال وتمشى بيه من غير عبايه
طلعو على الحديقه وكان فخرى موجود، وقفو صف وعنيهم على باب القصر
الساعه ٦ بالضبط دخلت عربية رعد، ركنها ونزل منها
قعد على المقعد الخاص بيه ونضارته فوق وشه
رفع ايده وبلا كلام بدأت الخادمات يعملو تمارين رياضية
شروق عملت زيهم، قلدت الحركات
تماوجت الأجساد فى الهواء تؤدى رقصة طبيعة الغابة
كان نظرة مصوب تجاه أشجار الحديقه، لكن لما تلا تكاسلت صرخ فيها
تلا؟ عشرة ضغط!! لكن يا رعد بيه عشرة كتير؟
نزع رعد نضارتة وظهر وجهه الغاضب، استسلمت تلا ولما وصلت العدة العاشرة التصقت بالأرض
فكرت شروق انا لو عملت زيها هموت، وراحت تحرك ساقيها بسرعة
مشى رعد ووقف جنبها وهو يعاين حركاتها، يالهوى دلوقتى هيفتكر ويعاقبنى لانى اقتحمت صالة الالعاب الرياضيه
لكن رعد متكلمش
هبه؟ تلا؟ تعالو هنا
وانتى وشاور على شروق، استعدى للجرى
وقفت شروق على اول مضمار الركض وشغل رعد ساعة المؤقت
أجرى لاخر الطريق وارجعى
نفذت شروق الأمر، وجلس رعد على المقعد يطرق بأصبعة المقعد وينظر للساعه
طارت شروق، ركضت هاربه من نظرات رعد، هاربه من الخوف
فجأه وجدها رعد واقفة قدامه، تفاجيء برجوعها
بص للساعه، همس مش معقول؟
انتى متأكده انك وصلتى اخر الطريق؟
همسهت شروق بخوف حاضررر
مستحيل وضرب رعد المقعد، اكيد غلطتى ورجعتى من نص الطريق
طلعت شروق وردة انا قطعت دى من عند سور الحديقه
لمح رعد الزهره التى لا تنمو الا فى مؤخرة الحديقه
وهمس، تمام
التدريب خلص، يلا كل واحد منهم يروح على شغله
نظفت الخادمات اجسادهن بدش سريع
ظهر فخرى على باب غرفتهم
الباشا عايز القهوه بتاعته!!
غريبة؟ همست تلا دا مش معاد القهوه بتاعته؟
وانا مالى قال فخرى بنبره ساخره،
شروق اعملى قهوة للباشا انا مش قادره انصب طولى
ومين سمعك ولا انا همست هبه
بيد مرتعشة صنعت شروق القهوة
على باب الرواق ناحيت الخدم علقه ورقه مطبوعه آداب تقديم القهوة
قرأت شروق التعليمات، مشت فى الرواق ببطيء، وقفت على بعد عشرة خطوات
رعد كان بيقراء الجريده، مرفعش عينيه ناحيتها فظلت واقفه منتظره الإشارة
بعد دقيقه اخرج رعد سيجارة ووضعها فى فمه، تحركت شروق بحذر ومع اول نفس تركت القهوة على الطاوله
اشكرك همس رعد بأدب
يعنى اقدر امشى دلوقتى؟
رفع رعد نظره مركبه إلى وجه شروق

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية العدأة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *