روايات

رواية خطايا الماضي الفصل الرابع 4 بقلم حبيبة الشاهد

رواية خطايا الماضي الفصل الرابع 4 بقلم حبيبة الشاهد

رواية خطايا الماضي البارت الرابع

رواية خطايا الماضي الجزء الرابع

خطايا الماضي
خطايا الماضي

رواية خطايا الماضي الحلقة الرابعة

في المساء صحي غيث و هو حاسس بشئ عليه فتح عينه لاقها نائمة جنبه على السرير و حطه ايدها على صدره نفضها بحدة من عليه و اتعدلو اتكلم بصوت مرتفع غاضب
: أنتي أزاي نمتي جنبي مش قولتلك نامي على الأرض
صحيت بفزع بصتله بخوف و رعشه
: أنا أسفة بس الجو كام برد اوي
قاطعهم طرق على الباب الخادمة من الخارج
: دكتور غيث عثمان باشا مستني حضرتك تحت في المكتب
غيث رد بجمود و هو لسه بصصلها بغضب
: خلاص أمشي أنتي
بصلها بغضب و دفعها وقعت على الأرض بسبب قربها من حرف السرير صرخت بألم و مسكت ضهرها
شاور بأصبعه بغضب و حده
: عارفة لو متعدلتيش معايا أنا هعمل فيكي اي مش هرحمك أنتي مش لسه عايشة مع أمك اللي أنتي شبهها في كل حاجة أنتي عايشه معايا مع غيث حمدان الغرباوي
هزيت راسها برعب و حطيت ايدها على بؤها تمنع صوت شهقاتها و اتكلمت بشحتفه
: مش ذنبي أنها أمي و هو يبقي أبويا مش ذنبي اللي أنت بتعمله فيا دا حرام عليك
قرب عليها و انحني بجزئه العلوي ببرود و ضـ ربها.. قلم قوي على وشها اتخبطت في الأرض من قوته
غيث بقسوة و فحيح
: طول ما أنا بتكلم مترديش عليا أنتي فاهمة
هزيت رأسها بنعم و هي بتسحف للخلف برعب و بكاء ، بصلها بجمود و اتكلم بغضب
: خمس دقايق و تنزلي ورايا مفهوم
خلص كلامه و خرج من الغرفة بغضب و هو يحاول يهدي نفسه من العصبية اللي هو فيها نزل و خبط على باب المكتب و دخل بحترام ، كان الجد قاعد مستنيه يجي
غيث بحترام : مساء الخير يا جدي
عثمان بصله و ابتسم بحب
: مساء النور يا ولدي شكل قعدت مصر غيرت لهجتك
غيث راح عندوا و قبل ايديه بحب و اتكلم بحترام
: الأصل في القلب مش في اللسان
عثمان بهدوء : عامل أي مع بنت عمك
غيث قعد قدامه على الكرسي و حط ايديه على المكتب
: بخير بس أي الموضوع اللي عايزني فيه
عثمان شبك صوابعه في بعض و اتكلم بجديه
: أنا جبتك هنا علشان أطلعك من اللي حطيتك فيه و انفذ وعدي معاك و تطلق غزل
بعد فترة خرج غيث من مكتب الجد لاقها نزله من على السلم و مدريه وشها بشعرها و عينيها حمراء من شدت البكاء و منتفخه بصلها ببرود و دخل غرفة السفره و كان الكل متجمع على السفرة
بصتلهم غزل بحزن و جت تقعد على الكرسي جنب غيث
غيث بصلها بغضب و همس بتهكم حاد
: أنتي هتعملي أي
بصتله و قالت بنفس الهمس بخوف
: هقعد
غيث ببرود منافي غضبه
: من امتا و انتي بتقعدي معايا على الاكل أكلك في المطبخ مع الخدامين
وسعت عينيها من الصدمه و رجمت لسانها و مرداش اتعصب اكتر منها و صوته أرتفع
: اللي قولته يتنفذ بالحرف يلا غوري من وشي مش عايز اشوفك قدامي
انتفضت بخوف من مكانها و قامت باحراج بصت عليهم لاقيت نظرتهم عليها اتكلمت بصوت مخنوق و هي بتوه الموقف
: لا شكراً أنا مش جعانة
خرجت بسرعه من الغرفة و جريت بسرعة طلعت اوضتها ببكاء و حزن من تعاملهم معاها بالقسوة دي
غيث رجع يكمل أكله و لا يبالي بلي عمله بعد أنتهائه ، طلع بهدوء الغرفة دخل لاقها على السرير و حضنه المخده و دفنه وشها فيها و تبكي بنهيار بصوت مكتوم
غيث ببرود : قربي هنا
بصتله بخضه من وجوده و قربت بخطوات بطيئة و ركبها بتخبط في بعض من خوفها منه و جسمها بيترعش و غيث قرب عليها و…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية خطايا الماضي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *