روايات

رواية معركة عشق الفصل الثالث عشر 13 بقلم دنيا رشاد

رواية معركة عشق الفصل الثالث عشر 13 بقلم دنيا رشاد

رواية معركة عشق البارت الثالث عشر

رواية معركة عشق الجزء الثالث عشر

معركة عشق
معركة عشق

رواية معركة عشق الحلقة الثالثة عشر

‏”لكنني لم أبدو بهذا الشكل الهادئ والعميق دائمًا، كانت حياتي مليئة بالشغف والأحلام.. لا أعلم ما الذي اختلف، لكن ما أعلمه جيّدًا أني لا زلت أؤمن بحدوث معجزَةٍ ما تعيد لي أجمل جزءٍ أحببته في نفسي.”
كانت تجلس شهد وحدها علي إحدي الترابيذات الفخمه في الفندق تشاهد بعيون شبه باكيه ما يحدث امامها وهي تشاهد هذه الحيه شاهيناز تحتضن زوجها بكل اريحيه وتقترب منه من حين لاخر بطريقه موحيه تشعر أن قلبها سينفجر من الغيره عليه حتي سمر قامت ترقص مع لؤي وتركتها وحيده تشعر ان موضع سخريه للجميع وكأنهم يعلمون ما يجيش بصدرها ..
وعيون تيم تراقبها في الخفاء خلسه يحزن عليها لا شك فلو كان مكانها لحرق الأخضر واليابس ولا يتركها لغيره وجزء صغير صغير للغايه بداخله يروق له مايحدث حتي يثبت لها ولنفسه بأنه كان ومازال ملك قلبها الوحيد ..!!
وفجأه إقترب منها هذا اللزج مراد وجلس بجانبها وقال
_مش حرام القمرا دا يقعد لوحده !!
شهقت شهد فزعه فهي لم تشعر به حينما آتي من الأساس
وقالت بصدمه
_انت مين وعاوز اي ؟!
قالت مراد بسذاجه ولزاجه
_تؤ تؤ تؤ إخس عليا هو انا مقلتكيش
هزت شهد رأسها بمعني لا فاكمل مراد قائلا
_انا يا ستي ابقي مراد القاضي ابن شاهين به واخو شاهيناز مرات تيم اتقابلنا مرا لما خبطي فيا من غير قصد ..
هزت شهد راسها بتذكر وقالت
_اه إفتكرتك
قال مراد مبتسما
_كان باين انك ذكيه احم بقولك اي تسمحيلي بالرقصه دي !!
قالت شهد بأسف
_ذي محضرتك شايف انا محجبه ومقدرش ارقص مع حد ..
اوما مراد موافقا وقال
_تعرفي ان الحجاب رغم انه بيداري الجمال بس انتي جميله اوي انتي اكيد من غيره اجمل بكتير ..
قالت شهد بابتسامه خفيفه كالبلهاء
_شكرا اوي علي مجاملتك بس انا بالحجاب اجمل بكتير والحجاب محليني ..
وهناك عيون كالصقر تراقب مايحدث في حفاوه
فيري تيم ابتسامتها البلهاء له ومهلا مهلا بقلم دنيا رشاد
استطاع ان يلمس يدها بأريحيه بحجة السلام يقسم انه سيقتلها ويعنفها حتي تبكي علي مافعلته وماذا هل ستغادر في هذا الليل وحدها ؟!
لينظر لإحدي رجاله نظره ذات مغزه ويؤمي له ليرافقها وبالطبع شاهيناز لم تلاحظ شئ فهي مغمضة العينين علي كتفه بعدما تأكدت من ان مراد جالس مع شهد …
_____
وقفت شهد لتستلقي تاكسي بعدما تركت ماسج لسمر بانها سترحل لتتعجب من إقتراب رجل منها ضخم كالدولاب يقول
_مدام شهد اتفضلي حضرتك هنوصلك ؟!
تعجبت شهد وقالت
_انت مين اصلا !!
قال الرجل
_انا البادي جارد الخاص بتيم بيه ودا امر شخصي منه بتوصيلك وقبل ان تجيب كان تيم يرسل لها ماسج بان تذهب معه وانه هو فعلا من ارسله …
لتبتسم شهد علي خوفه عليه وتركب بالفعل وتذهب !!!
********
بعد انتهاء الفرح ؛؛؛
وبالطبع نشر الفيديو كامل وحضور جميع الصحافه ليتغطي خبر الفضيحه تماما …
اوصلت السياره المخصصه للعروسين الي جناحهم في فندق في شرم الشيخ بعد مرور اكثر من ساعه !!
ارتمت غاده علي الاريكه تستريح وقالت
_يااا اليوم كان متعب اوووي بجد هموت وانام
اما بلال فألتزم الصمت ولم يجيب..
قالت غاده
_مالك يا بلال ؟! انت لسه زعلان عشان الفستان !!
قال بلال في غضب
_انتي شايفه اي ياغاده !!!ضهرك كله عريان دا عادي ؟
قالت غاده
_ف اي يعني هو عشان فرح اي كلام مفرحش يعني !!
قال بلال
_لا طبعا افرحي بس لازم بالعريان ؟ انا ..انا بخاف عليكي
ابتسمت غاده بحنان وقالت
_طبعا عارفه انت اخويا الكبير ..
لقد طفح به الكيل يكفي هرائها هو ليس اخيها ولم يكون ليقترب منها يمسكها من ذراعها بقوة حتي آلمها وزمجر فيها
_انا مش اخوكي افهمي انا دلوقتي جوزك عامليني علي الأساس دا !!!
دب الرعب في أوصال غاده لتقول وهي تبتلع ريقها
_انت رجعت في كلامك !!
شعر بلال بها وخوفها منه اسفا ليبتلع غصه في حلقه ويقول
_لا ياغاده انا عند وعدي بس حاولي تتعاملي معايا كزوج عشان متغلطيش قدام الناس ولبس عريان طول منتي علي ذمتي ممنوع
زفرت غاده بارتياح وقالت بابتسامتها الحمقاء التي تقتل بلال حياا .
_حاضر ؛احم هو احنا المفروض نطلق ولا اي ؟!
اغمض بلال عيناه بالم وقال
_مش وقته كلام من النوع دا خالص فرحنا معداش عليه كام ساعه لسه !!!
اومات غاده وقالت
_هو انا هنام فين ؟!
قال بلال
_هتنامي علي السرير وانا هنام عالكنبه هنا !!
قالت غاده بتلقائيه
_تمام انا هدخل بقي اخد دش عشان هموت من التعب وانام
اوما بلال وتركته غاده في منتصف الغرفه ليكون أسعد اتعس عريس في هذه الحياه يعد نفسه بأنه سيجعل قلبها النابض يتحول لقلب عاشق ينبض فقط بإسمه قطع اول خطوه في طريقه ولم يتراااجع ..
********
أما بخصوص الخناق
واننا ف عدم اتفاق
وان بيننا حرب أطول
م اللي دايرة ف العراق
ده جمال الحب فعلاً
لعنة الحب بغباء
وابتلاء الغيرة واجب
دايماً الغيرة ابتلاء
عمرو حسن ..
في يوم جديد مقر شركة الشيناوي؛؛؛
تحديدا مكتب شهد
كانت تجلس بأريحيه تعمل علي تصميماتها تحاول بمنع نفسها من الذهاب لتيم وتعنيفه لأي سبب تافه فقط لكي تتخلص من غيظها وغيرتها منذ ليلة أمس ..
وكأن الله قد إستجاب منها ليدخل تيم فجاه إلي مكتبها كالإعصار الذي علي وشك حدوثه ويهدد الناس بقوة …
انتفضت شهد وهبت واقفه وقالت
_ف اي يا تيم داخل كده ليه روبي بقلم دنيا رشاد حصلها حاجه؟
ابتسم تيم رغم غضبه علي غباء زوجته وقال
_وهي لو بعد الشر روبي حصلها حاجه هعرف قبلك ؟
تنهدت براجه فكلاماته مقنعه وقالت
_اومال ف اي؟! قلقتني؟؟
قبض علي ذراعها وقال
_الزفت اللي اسمه مراد كان بيقولك اي امبارح ؟
سحبت شهد ذراعها من قبضته وقالت
_دي حاجه متخصكش ؟ وانت مالك ؟!
زمجر تيم فيها بغضب وقال
_انا عفاريت الدنيا بتتنطط في وشي جاوبي من سكات ؟!
قالت شهد تمثل الهدوء
_راجل شيك وزوء جيه يبدي اعجابه بيا ويتعرف عليا بدال منا كنت لوحدي وانت في حضن مراتك …
قال تيم بغضب بعد ان احمرت وجنتاه وعيونه
_اعجابه بيكي انتي اتجننتي ازاي تسمحيله ؟!
قالت شهد بصوت باكي
_اي يا تيم هتشك فيا تاني ؟!
زفر تيم بضيق يحاول تهدئة نفسه وقال
_لا طبعا يا شهد انا عمري مهشك فيكي تاني ابدا بس انتي متعرفيش مراد دا زير ستات انا خايف عليكي
جلست شهد علي مكتبها مرا اخري وقالت بلا مبالاه
_متقلقش عليا هو مش اكتر من معجب من معجبيني انا رايي تركز مع شاهيناز احسنلك ..
اقترب تيم وجلس علي الكرس المقابل لها وقال
_انتي غيرتي عليا امبارح
ضحكت شهد بصوت عالي ضحكه جعلته يفتن بها اكثر من فتنته وقالت
_اغير عليك ؟بتاع اي هو انت ليه فاكر ان لسه بحبك او اني كنت بحبك اصلا دا كان سن مراهقه وراح لحاله !!
واحد بيرقص مع مراته يخصني انا ف اي؟! فوق يا تيم بيني وبينك روبي وبس ..
اشتعلت وجنت تيم بغضب قاتل بعدما إستمع لكلماتها التي أصابته في منتصف قلبه ليذعر وكأنه يود السقوط قتيل ..
ثم قام من مجلسه دون كلام وخرج ومازالت شهد تمثل اندماجها وسط تصميماتها حتي خرج ..
لترفع راسها وتفر دمعه هاربه من مقلتيها وقالت بهمس
_بحبك اووي ؛ اسفه اوي …
********
ومساءا عند سمر ولؤي ..
كانت سمر جالسه تشاهد فيلم تلفزيوني حيث وفاة ابن البطله لتسقط الدموع من عينيها غزيره …
وكان يراقبها لؤي خلسه وهو يعمل علي اللاب توب الخاص به..
حتي انتهي الفيلم وانتهي هو من اعماله واقترب منها يجلس علي الأرض وهي تقبع علي الاريكه تبكي ..
وقال
_بتعيطي ليه ياحبيبتي ؟
قالت سمر وهي علي حالتها من البكاء
_الفيلم مؤثر اوي افتكرت اياد ابني
تجسس لؤي وجنتها وقال
_الله يرحمه يا حبيبتي ثم اقترب من شفتاها ياخذهم في رحلة شغف عله يخفف عنها ولكنها دفعته بعنف وقالت بغضب يستولي عليها
_هو انت معندكش دم لدرجادي نسيت ابنك خالص كده مش بتفكر غير في رغباتك الحيوانيه دي !!
صدم لؤي عندما استمع لكلماتها ..
اهي تراها بهذه النذاله !!
وهو الغبي الذي كان فقط يود التخفيف عنها!!
وهو الذي يتحملها ويتحمل حياتهم اللذعه فقط من اجل قلبه العاشق لها الي حيث النخاع !!
ادركت سمر حجم ماتفوهت به وقالت وهي تمسكه من التيشرت الذي يرتديه
_لؤي انا اسفه انا مقصدش !!
قال بهدوء
_الانسان في وقت غضبه بيطلع كل اللي في قلبه يا سمر
قالت مع ازياد بكائها
_والله مقصدش يا حبيبي انا اسفه .. انا …..
اشار لها بيده كي تتوقف ثم بمنتهي الهدوء سحب غطاء ووساده ليقضي ليلته علي الاريكه !!
لتقف سمر مصطدمه مما حدث وبداخل احساس واحد فقط وهو أن
“هل لؤي مل وسيتركها ؟!”
***********
في يوم جديد ؛؛؛
كان يجلس شاهين وصلاح معا يتناقشان بخصوص العمل
ليقول صلاح
_بس كده وهنشحن شحنة القماش دي لشركتك في ايطاليا عشان ينفذوا التصميمات اللي بعتناها ونبتدي نبيع !!!
فقال شاهين وهو يهز برأسه علامة الموافقه
_المهم الحاجه التانيه تتحط بحذر وسط القماش عشان تعدي من المطار !!
قال صلاح بثقه ومكر
_متقلقش احنا بنرش البضاعه عشان متتكشفش في المطار وبنحطهم في الشنط الداخليه للشنط اللي سوسستها من بتبان فمتقلقش دي مش اوي مرا نهرب فيها !!
قال شاهين
_عفارم عليك يا صلاح شغل علي مياه بيضه رغم انك لسه جديد في الكار !!
ثم ضحك بخبث يشاركه الضحكه صلاح لإدراك نجاحهم الحتمي !!!
********
كان لؤي في مكتبه في المستشفي !!
يعمل علي حالات المرضي المحجوزين بها يدرسهم جيدا ويدرس تقاريرهم يحاول جاهدا تناسي ما حدث في الأمس مع سمر لياتي له احدي الممرضات مسرعه ..
وتقول وهي تنهج
_الحقنا يا لؤي بيها فريده إمام الممثله المشهوره هنا وطالبين حضرتك فورا..
ليأتي مسرعا ويجد ان المريضه لابد من ان تعمل الزايده فورا فتتجهز غرفة العمليات فورا ويعمل لها العمليه
وبعد حوالي ساعه يدخل لؤي لها ليطمئن عن حالتها ويقول
_حمدالله علي سلامتك يا مدام فريده
تبتسم فريده بضعف وتقول
_متشكرا يادكتور علي تعبك
ابتسم لؤي وهو يقول
_ دا واجبي
لتقول فريده بإنبهار
_واو ضحكتك حلوه اوي يادكتور حضرتك وسيم جدا
ليبتسم لؤي لها مجاملة وقد انبهر من جمالها ورقتها وجرئتها لتكون هذه المرأه نقطه فاصله في حياته هو وزوجته !!!!!!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية معركة عشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *