روايات

رواية معركة عشق الفصل الرابع عشر 14 بقلم دنيا رشاد

رواية معركة عشق الفصل الرابع عشر 14 بقلم دنيا رشاد

رواية معركة عشق البارت الرابع عشر

رواية معركة عشق الجزء الرابع عشر

معركة عشق
معركة عشق

رواية معركة عشق الحلقة الرابعة عشر

“صِـعَبّـ آنٌ تُحبّــ شّـخٌـصِـ لَآيّحً ـبّـكَ …. آلَآصِـعَبّـ آنٌ تُسًـتُمِـرَ فُيّ حًبّـهِ رَغّ ـمِـ عَدُمِـ آحً ـسًـآسًـهِ بّـكَ”
انتهي لؤي من عمله في المستشفي وفي طريقه إلي منزله كان يقود سيارته بشئ من الشرود يتذكر كلمات فريده التي أشعرته برجولته ووسامته حين تغزلت فيه ليجد عقله رغما عنه يعقد مقارنه بينها وبين سمر زوجته التي تشعره بأنها لا تطيق لمساته وأن رجولته غير محببه بالنسبه لها وهذه فريده التي انبهرت فقط من ضحكته ..
وصل الي منزله وهو لم يشعر بنفسه ولا متي انقضي الوقت يحمد الله ان سيارته اصالته سالم ولم يصيبه مكروه رغم ثقته في حبه وعشقه الشديد لسمر الا انه لاول مرا ينبهر بسيده اخري ..
ما أن فتح الباب حتي وجد سمر تنتظره بقميص نوم صارخ يحفظه عن ظهر قلب وترتدي معه الروب خاصته وقالت بهدوء وابتسامه سلبت لبه
_لؤي إتاخرت ليه ؟!
حاول لؤي التماسك قدر المستطاع أمام معشوقته ثم قال
_في واحده كانت تعبانه واضطريت اعملها الزايده واتابع حالتها قبل ماجي!!
شعرت سمر بالإحراج والتوتر لأنه حتي لم يكلف خاطره بالنظر اليها أثناء حديثه ولكن هي المخطئه وتعلم جيدا
فقالت له
_انا جهزتلك الحمام والعشا وهو انت لسه زعلان مني !!
اوما لؤي موافقا وقال
_هاخد حمام وجي ثم تركها وتجاهل باقي كلامها
لتقترب دموعها بالهطول حرفيا من معاملته الجافه و تذهب تنتظره علي السفره حتي تم تناول عشاءهم واستلقي لؤي لينام ..
ذهبت سمر للنوم بجانبه وقال بصوت مبحوح جعل لؤي ينتفض من حرارته
_لؤي انا اسفه متزعلش مني
قال لؤي وهو مغمض العينين
_نامي يا سمر محصلش حاجه ..
قالت سمر باحراج
_طب خدني في حضنك عشان اعرف انام
كان ان يرفض ولكن حاربه قلبه الهائم في عشقها ليمد ذراعها له لثمته سمر برقه علي شفتاه لتخبره صريحة بأنها تريده الا ان هنا انتصر العقل ليقول لؤي
_نامي يا سمر عشان مضايقكيش برغباتي الحيوانيه ليتجمد جسدها وتغمض عيناها الدامعه بألم بداخل أحضانه تعلم انه مازال غاضب اما هو حدث نفسه بأن قسوته هذه ليجعلها تشعر بخطاها وليس بسبب فريده ابدا !!!!
*********
مقر شركة الشيناوي ؛؛؛
في صباح يوم جديد ذهبت شهد الي مكتب سمر بعد ان علمت من السكرتيره الخاصه بها ان حالة سمر النفسيه السيئه !!
لتقول شهد ما ان دخلت عليها بلهفه
_اي يا سمر مالك ومجتيش امبارح ليه انا اخر مرا شفتك في الفرح !!
رفعت سمر راسها الغارق في دموعه وقالت
_كنت مرهقه شويه واتخانقت مع لؤي ومقدرتش اجي
لتقول شهد
_احكيلي اي اللي حصل ؟!
لتبدا سمر بقص ما حدث علي مسامع شهد متجاهله بالتاكيد تفاصيل لحظاتهم الحميمه !!
لتقول شهد وهي تربط علي ظهرها
_حبيبتي انتي غلطانه !!
اومات سمر توافقها الراي
_انا عارفه اني غلطانه بس انا مكنتش اقصد كلمه اتقالت بالغلط من بوقي انا خايفه اووي يا شهد لؤي يسبني انا اه قلتله كتير اسمع كلام مامتك واتجوز بس لما اتحطتيت في الموقف فعلا حسيت اني ممكن اموت لو دا حصل انا بحبه مقدرش
قالت شهد مبتسمه لها
_حبيبتي اوعي تقولي كده لؤي بيحبك ومستحيل يجرحك ابدا متقلقيش ..
مسحت سمر دموعها ثم قالت لشهد
_وانتي ليه مشيتي بدري من الفرح !!!
قالت شهد بغضب
_كنت هموت والزفته اللي اسمها شاهيناز حاضنه تيم مبقتش قادره اتحمل فخدت بعدي ومشيت وطبعا مكانش معايا العربيه فكنت هاخد تاكسي وبإبتسامه لم تستطع اخفائها اكملت
_بس تيم بعتلي عربيه بسواق وبادي جارد
غمزت سمر لها مكر بعد تحسن مزاجها وقالت
_لدرجه دي بتحبيه ؟!
فالت شهد بتلقائيه
_بعشقه والله ياسمر
قالت سمر بإستفهام
_انتي ممكن تسامحيه وترجعيله
قالت شهد بطيبتها وحنانها
_انا مسمحاه اصلا وملتمساله مية عذر بس مقدرش ارجعله طول مهو متجوز ومقدرش اخرب بيت واحده ست ملهاش ذنب في مشاكلنا لمجرد مصلحتي
اومات سمر متفهمه وثم اكملوا عملهم متغافلين عن تلك الذي يقف خارج الباب مستغلا غياب السكرتيره واستمع الي كل حديثهم حيث كان ينوي الدخول لسمر ولم يكن سوي تيم الذي شعر بخليط من المشاعر الفارحه والغاضبه في ان واحد !!!
*******
في شرم الشيخ ؛؛؛
عند العروسين الذي ورغم ان زواجهم ليس حقيقي ابدا الا انهم استغلوا اسبوع شهر العسل احسن استغلال فكان بلال ياخذ غاده الي جميع الاماكن ويستمتعوا بوقتهم الي أقصي حد وفي المساء تنام غاده بعمق وامان بقلم دنيا شاد بعد يوم شاق غافله عن انظار بلال الذي يقضي اكثر من منتصف الليل يتامل ملامحها يحاربه قلبه بشده ويامره بإحتضانها بين ضلوعه حتي تنكسر ضلوعها وتندمج معه وعقله المتحفظ بشده ويخبئ حبه عنها تماما وكانت غاده الغبيه تتعامل معه بأريحيه تثير جنونه غافله تماما عن حقيقة مشاعره …
حتي انقضي الاسبوع وجاء يوم الرجوع الي ارض القاهره !!!
******
قصر الشيناوي؛؛؛
وصل بلال وغاده الي القصر وكان الجميع في انتظارهم ومان أن رآت نهال ابنتها حتي احتضنتها بشده شوقا لها اما صلاح فقابلهم بجمود كعادته وتيم قرر العفو والصفح عن شقيقته ليحتضنها ويباركها في حنان وبالطبع بلال ايضا ..
وبعد حوالي ساعتان
كان بلاال بجلس مع تيم في المكتب يتنافشون حول العمل الذي لم يعرف بلال عن اخر التطورات فيه ..
وبعد الانتهاء جلس تيم ينظر الي بلال بمكر وخبث ليبتلع بلال ريقه بصعوبه وهو علي وشك معرفة سبب حالة تيم ويقول .
_بتبصلي كده ليه ؟!
ليقول تيم بضحك
_ابدا بقولك ايه يا بلوله فاكر من اربع سنين لما قعدت تقولي انت بتستغل شهد وتعب مامتها
اوما بلال بهدوء بعد ان تاكد له شكوكه
ليكمل تيم بمكر
_يا جدع دانت طلعت استاذ واستغليت اللي حصل لصالحك احسن استغلال عشان تتجوز حبيبة القلب ..
انصدم بلال وافتتح فاهه وابتلع ريقه بصعوبه وقال
_انت عارف اني بحبها !!
ليقول تيم بقليل من الجديه
_الصراحه مكنتش اعرف ولا شكيت انت كنت عارف تخبي مشاعرك كويس بس من فتره بسيطه بدات احس ولولا اني عارف انك بتحبها عمري مكنت هوافق عالجواز حتي مهما كان السبب
ليقول بلال بالم
_انا مش بحبها انا بعشقها بس هي مش حاسه بيا يا تيم ولا كاني موجود ومحصاش بينا اي حاجه زياده من بعد الجواز عن قبل كده !!
ليقول تيم متفهما
_عارف انك جدع وعمرك مهتجبرها علي حاجه وعارف انها مش شيفاك بس تاكد هي مبتفكرش في حد تاني وان كان انها مش شيفاك فدا عشان انت متقمص شخصية الاخ في حياتها مش اكتر ودا غلط حاسسها بالحب وخليها تاخد بالها منك خليها تحبك اتلحلح وانا هساعدك
ليؤمي بلال موافقا بابتسامه ..
وفي الخارج إستمعت لكل حديثهم شاهيناز التي ابتسمت بخبث مستغله ما عرفته في ان يكون بداخلها حين الحاجه اليه !!!!
*******
في كافيه شيك يقع علي ضفاف النيل إستطاعت فريده إمام أن تفوز بموعد مع لؤي والذي تجاهلها طيلة الإسبوع ولكن واخيرا إستجاب لدعوتها له وكانت تجلس تنتظره !!!
وصل لؤي اخيرا لتظهر السعاده جليه في ملامحه وتزيد من ثقة لؤي في نفسه ..
ليقول لؤي بعد ان جلس
_خير يا مدام فريده حضرتك عاوزاني في اي؟
ابتسمت فريده ابتسامه اغراء وقالت
_ابدا حبيت نتعرف اكتر دانا منمتش من بعد العمليه من تفكيري فيك هييييح مش عارفه عملت اي فيا !!
ابتلع لؤي ريقه بتوجس وقال
_حضرتك زوء وشيك المهم طمنيني اخبار العمليه اي
لتتحسس فريده جسدها بإغراء موضع العمليه وتقول
_وجعاني اووي يادكتور مش عارفه مالها !!
تعرق لؤي قليلا من افعالها وقال بصوت بقلم دنيا رشاد متوتر
_دا عادي ابقي عدي عليا في المستشفي اشوفهالك
قالت فريده بابتسامه نصر
=من عنيا
ثم يبدا لؤي في طلب مشروبات لهم وبدء حوارات في شتي الامور إستطاعت فريده وبحرفيه جذب إنتباهه لها !!!
*********
” إذا أحبك مليون فأنا منهم وإذا أحبك واحد فهو أنا وإذا لم يحبك أحد فأعلم أنّي مت”
في يوم اخر ؛؛؛
ذهب تيم الي منزل شهد قبل بدء عملهم ليري ابنته روبانزول قابلته جميله علي الباب وحيته بوجوم فوجوده في حياتها هي وابنتها أمر واقع عليها تقبله !!!
جاءت شهد وكانت ترتدي تيشرت حماله يظهر جمال بشرتها امامه ومان راها راها تيم حتي انتفض جسده معلنا رغبته فيها وانتفضت هي فزعا ..
ولكن مهلا اهي خرجت هكذا وكان من الممكن ان يكون الطارق غيره؟!
هنا اظلمت عيناه بشده من هول افكاره وشعرت شهد بنظراته فتوترت كثيرا وكادت ان تسير الا ان تيم مسك.يدها بقوه وقال لجميله
_عن اذنك يا ماما عاوز شهد في كلمتين !!
ولم تستطع جميله الرفض فهزت راسها وتركتهم ليسحبها تيم من ذراعها في اتجاه غرفتها ويغلق الباب خلفه ويقول بغضب
_انتي ازاي يا هانم تخرجي كده ؟!
لتقول شهد بتوتر مختلط بالغضب
_اي يا بني ادم انتي الهمجيه دي ثم اني مخدتش بالي انك هنا اكيد كنت هلبس حاجه اكيد
ليقول تيم وقد اعمته غيرته
_انا مش بتكلم عليا !! انا بتكلم ان لو حد تاني كان ممكن …
لتقاطعه شهد وهي تشير بسبابتها في اتجاهه
_اسمع يا تيم انت او غيرك بالنسبالي واحد شخص غريب عني فاهم !! وانك تقف تحاسبني بالشكل دا فدا حق انت فقد…..
ليبتلع تيم كلماتها في جوفه وهو يقبلها بعنف وقسوه يعاقبها بشده علي كلماتها في حق علاقتهم حتي ادمي شفتاها مسكت شهد في عنقه تحاول ان توصل له انقطاع انفاسها وحاجتها للهواء ولكن تيم لم ييهتم لها حتي شعر بجسدها يتهاوي بين يداه ليتركها اخيرا وظل ينظر لها وهي تلتقط انفاسها بصعوبه ليمسكها من ذراعها بقسوه ويقول
_اسمعيني كويس يا شهد انتي ملكي ومراتي وكل حته في جسمك حلالي حتي لو شفتك عريانه خاالص دا هيكون اقل من حقي فيكي بكتير ولو غلطي تاني في حقي انا المرا الجيه مش هسيبك الا لما نفسك يطلع خالص ثم شدد من قبضته وهو يقول
_مفهوم
لتقول شهد بخشيه وتوتر من عنفه وقسوته
_مفهوم !!!
******

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية معركة عشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *